Hoe pak ik dit aan? Voerbeleid op nieuwe stal/kuil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Hoe pak ik dit aan? Voerbeleid op nieuwe stal/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:23

Hoi,

Ik sta sinds enkele dagen op een nieuwe stal.

Ze voeren hier kuilgras maar ik ben er niet zo happy mee.
Het kuil is kort qua stengels (cm of 5), heeft een donkergroene/bruinige kleur. Het is niet echt nat maar ruikt wel zuur.
Is dit koeienkuil of geschikt voor paarden?

Heeft er iemand foto’s van goed kuilgras wat geschikt is voor paarden?
En heeft iemand misschien foto’s van kuil wat dus NIET gevoerd moet worden?

Deze staleigenaren hebben mij verteld dat ze voeren op het oog…
Ook dat vind ik een beetje eng.
Mijn Haf (x Welsh Cob) is behoorlijk stevig van postuur. Ze heeft een mooie kap op haar hals, kortom echt een bonkje!
En dat wil ik zo houden!

Echt dik is ze ook weer niet, haar flanken zijn niet rond, als je met je hand over haar zijkant voelt kan je lichtjes haar ribben voelen (oke je moet wel wat duwen hahaha)
Haar ruggengraat steekt niet uit maar ligt ook niet tussen 2 geulen.
Ze oogt levendig, is niet hyper maar ook niet sloom, kortom gewoon gezond dus!

De staleigenaar had al gezegd dat ie die van mij wel dik vond….
Nu ben ik dus bang dat ze haar dus weinig ruwvoer geven omdat ze voeren ‘op het oog’ en wat in hun ogen te dik is, geven ze minder.

De paarden die er staan vind ik te schriel.
De meeste paarden (zitten wel wat oudjes bij) hebben uitstekende heupen en hele fragiele schoudertjes….
Ze hebben allen, ook degene met deken, een behoorlijk dikke vacht!
Ik ben dus bang dat die van mij er straks over een half jaar ook zo uit ziet!

Ze staat er vanaf vrijdag en ze ziet er al iets dunner uit in haar flanken…
Ik heb geen idee wat ze nou qua ruwvoer gevoerd krijgt... Ik ben bang dat wanneer ik ernaar vraag toch geen eerlijk antwoord krijg. Dat ze bijv. gewoon zeggen dat ze zoveel kuil krijgt maar in werkelijk de helft ofzo

Heb ik het recht om van de staleigenaren te eisen dat mijn paard meer ruwvoer krijgt????
Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

En kan ik eisen dat ze hooi gaan kopen ipv kuil?
Hier is echter contractueel niets over afgesproken (of ze hooi of kuil voeren)
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 14-11-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Lietje1

Re: Hoe pak ik dit aan??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:26

Is een andere pensionstal misschien een idee? Het komt op mij over dat je serieuze problemen hebt met de manier van voeren en voeren is toch wel een belangrijk iets...

Overigens vind ik kuil van 5 cm lang echt veel te kort...

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:30

Lietje1 schreef:
Is een andere pensionstal misschien een idee? Het komt op mij over dat je serieuze problemen hebt met de manier van voeren en voeren is toch wel een belangrijk iets...

Overigens vind ik kuil van 5 cm lang echt veel te kort...

Ik sta er net een paar dagen Haha!
Verder bevalt het me prima!!!
Ze staan overdag (hele jaar door) van 10:00 tot 19:00 op het land (wel schraal land)

Ik heb het ook nog niet besproken met de staleigenaren maar ik hoopte hier eigenlijk te horen hoe ik dit het beste kan aanpakken/vertellen tegen de staleigenaren.

Komt dit vaker voor, dat staleigenaren beslissen of een paard meer of minder voer krijgt zonder overleg eigenaar?????

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:30

Je zou kunnen aankaarten dat je van mening bent dat de andere paardjes aan de schrale kant ogen en dat jij je eigen paard precies goed vindt en dit graag zo wilt houden. Omdat je gemerkt hebt, dat je paardje al iets is ingevallen (en de stalhouder van mening was dat ze te dik oogde), vragen of dat ze meer ruwvoer willen geven. Tis tenslotte jouw paard en je betaald voor incl ruwvoer (neem ik aan tenminste) dus mag je 'eisen' dat er voldoende gevoerd wordt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:39

Eigenlijk vind ik dat je dit eerder had moeten weten/vragen/bedenken. Je had veel beter van te voren al deze dingen door kunnen spreken, want om nu nog dingen af te spreken en te veranderen dat is best wel lastig en komt de sfeer niet ten goede.
Waarom leg je zelf niet je voer klaar wat je wilt dat er gevoerd word?

Overigens geef ik ook altijd kuilgras aan m'n paarden. Niet nat, maar je ruikt het wel. Maar wel wat langer als 5 cm. En daar doen ze het prima op, al jaren.
Ik denk dat je wat dat betreft het eerst moet aankijken hoe je paard het daar op doet, voordat je oordeelt. En je kan niet zomaar eisen dat ze je paard hooi gaat geven, want dat heb je immers niet afgesproken (vooraf). En waarschijnlijk krijgen alle paarden kuil en zou ze speciaal voor jou hooi moeten kopen? Misschien dat je, als je het per se wilt, je zelf hooi kunt kopen. (weet je gelijk zeker dat je goede kwaliteit hebt, maar dat kost dan ook wel wat)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:43

Op mijn vorige stal hadden we ook zulk kuilgras. Zolang er geen schimmel in zat voerde ik het en het paard was er dol op. Bij ons was het wel zo mocht je geen kuil gevoerd willen hebben dan moest je zelf maar een baal hooi aanschaffen Knipoog

En het voer deed ik zelf klaarzetten in bakjes die ik voor de stal zette en dan gooide ze dat er 's ochtends en 's avonds in de bakken. Misschien zijn dat opties?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:44

Thanks voor de reacties!

Ja ik zal vragen of het mogelijk is dat ik zelf wat kuil klaar leg bij haar stal.
Dan hou ik een beetje zicht op wat er gevoerd wordt.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

Misschien kan je haar zelf wat bijgeven als je komt? En ik vind dat je best mag zeggen hoeveel ze wel of niet mogen hebben. Wij zetten zelf het voer klaar zodat je weet wat je paard binnen krijgt, op zich ideaal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:57

en anders zelf hooi bijvoeren naast de kuil die hij krijgt?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:22

ikenindi schreef:
en anders zelf hooi bijvoeren naast de kuil die hij krijgt?

Ik weet niet of ze dat wel willen, dat iedereen van alles zelf koopt en gaat voeren. Dan liggen er straks 100 baaltjes hooi van iedereen overal....
Denk niet dat ze dat willen, maar ik kan het vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:53

Ik zou ten eerste zelf willen uitmaken of mijn paard te dik is of niet, dat hoeven zij niet voor jou te bepalen.
Voordroog ruikt altijd wel wat, als het echt te zuur ruikt en te vochtig is, zou ik het niet geven, dan gist het te veel.
Ik legde vaak een baal thuis neer en nam elke keer 2 plakken in een vuilniszak mee en gaf dat. Kunnen ze moeilijk wat van zeggen. Dat kost ze niets en het neemt geen ruimte in en als jij wilt dat je paard dat krijgt, hebben zij daar niets over te zeggen. Het is jouw paard en niet die van hun, jij bepaald wat het beste is voor je paard en zij niet.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:42

De pensioneigenaar voert de paarden 'op het oog' dwz dat wanneer de pensioneigenaar jou paard te dik vind, dat ie minder (of niks!) krijgt....
Ik heb het besproken met ze en gezegd dat ik haar prima vindt zoals ze er n uit ziet en dat ze zeker niet dunner moet worden en ik heb hun verteld dat ik ook wel meer wil bijbetalen voor het kuil (wat mij logisch lijkt) maar dat hoefde niet zeiden ze en ze zouden de paarden kuil geven als ze op stal gingen.

Vanochtend benik naar het bos geweest met m'n paard maar ik vertrouwde het niet en ging vanavond nog een keer langs om even te checken en ja hoor, stonden de paarden op stal in het donker wederom zonder kuil....!

Kortom, ze zeggen ja maar doen nee. Ik vertrouw ze niet en ik heb geen zin om elke keer steekproeven te nemen om te kijken of ze mijn paard wel voeren zoals ik wil.
Het is tenslotte mijn paard!
Al zou ze 1000 kilo wegen, moet ik dat toch zelf weten???
Ik ben bereid bij te betalen wat ze er maar voor willen hebben maar dat hoeft niet zeggen ze en ze beloven mijn paard kuil te geven maar ze doen het niet.
Ze vinden mijn paard te dik.

En dat is ze echt niet hoor. Het is een stevige gespierde dame, de smid en DA kunnen dat beamen maar veel mensen halen dik en stevig gebouwd/gespierd door elkaar helaas.

Mijn intuitie geeft mij geen fijn gevoel bij deze pensioneigenaar. Ik kan ze dus niet op hun woord vertrouwen.

Morgen ga ik naar een andere stal in de buurt kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:28

Harstikke goed, ik had het ook gedaan en ikweet hoe vervelend 'steekproeven' kunnen zijn.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:23

.....wij hebben nog een stalletje vrij. En een mooie trailer!

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:33

dit is een serieus probleem. Ik zou idd naar een andere stalling zoeken. Ik hoor aan je verhaal dat je het niet vertrouwd en omdat ze ja zeggen en je krijgt nee zou ik zeker naar een andere stalling gaan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:40

Heel wijs dat je gaat verkasssen, en een goede les voor de volgende stal, kijk hoe de paarden erbij staan. Als jij ze te dun vind, en ze staan er zo allemaal bij, dan daar dus niet je paard neerzetten.

Voor mij persoonlijk moet een stal aan deze eisen voldoen: weidegang 24/7 met schuilmogelijkheid, zelf voer kopen, onbeperkt kuil of liever nog hooi, zelf voer klaarzetten etc. Ik wil alles in eigen hand houden omdat het idd mijn paard is.

Gelukkig heb ik die stal gevonden en als de kuil te nat is voor mijn paard staan er balen hooi klaar die ik zelf koop, is de kuil goed droog dan krijgt ze die gewoon.

Nog een tip: als je ergens gaat kijken en alle paarden staan onder en regendeken, til gerust de deken op om te zien hoe de paarden erbij staan.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:25

Vertrouwen is erg belangrijk. Lekker een ander stalletje zoeken. En bij voorbaat even goed kijken naar de omstandigheden: wat voeren ze, hoe staan de paarden erbij, komen ze veel buiten etc. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:47

Ik ben drie kwart jaar geleden ook van stal verhuisd. Mijn paard werd magerder en magerder, de kuil was slecht, schrale weilanden en niet de mogelijkheid hebben alles zelf in de hand te hebben. Ik zette wel eten klaar (kuil), maar wist niet of ze het dan ook daadwerkelijk kreeg. Ze viel maar af en af. Ik heb haar toen verhuisd naar de stal waar mijn andere paard (had ik ook al van die stal gehaald) ook stond, daar kwam een plek vrij. Ze is niet alleen tientallen kilo's gegroeid, maar ze is van een enorm nerveus paard, veranderd in een kalme relaxte tante. Hier vinden ze haar leuk op de andere stal vonden ze haar een rotbok. Ik was de enige bij wie ze altijd rustig was.
Check een nieuwe stalling goed, want het welzijn van je paard hangt er van af. Bij twijfel is bij mij het antwoord nee.

monsera

Re: Hoe pak ik dit aan? Voerbeleid op nieuwe stal/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:48

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje raar vind dat je sinds vrijdag bent verhuist naar deze stal en er nu dus achter komt dat ze te weinig eten krijgen. Nou ja een hele goede leer school voor de volgende keer.

Mijn stalhouder voert ook op het oog en ik vind dit dus juist wel een hele goede eigenschap. Je hoort ook te kijken naar het paard in de box en dan aan te passen wat het dier moet eten. De ene moet meer hebben als de andere. ik ken ook wel stallen daar krijgen ze allemaal hetzelfde te eten maar een kleine pony of een groot paard moeten natuurlijk niet even veel voer hebben. Kuil wat 5 cm is dat is geen goed paarden voer en ik zou dit niet willen geven aan mijn pony's.

Je zegt dat je op een avond nog een keer bent wezen kijken of ze wel eten hadden maar weet je hoe laat ze eten krijgen en hoe laat was jij er om te kijken? De meeste paarden hebben hun maaltje met 1 1/2 uur wel op. Of je paard krijgt onbeperkt te eten dan doen ze er wat langer over.Maar goed als het vertrouwen weg is dan zou ik echt op zoek gaan naar een ander plekje. Wel jammer want ze kunnen niet overal zo lekker buiten staan. Succes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:53

monsera schreef:
Je zegt dat je op een avond nog een keer bent wezen kijken of ze wel eten hadden maar weet je hoe laat ze eten krijgen en hoe laat was jij er om te kijken? De meeste paarden hebben hun maaltje met 1 1/2 uur wel op.

Dat wou ik ook zeggen, misschien hebben ze eerder gevoerd, of mss kregen ze nog wat toen jij weg was

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:05

tsja ik ben van het type die vind dat een paard 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking moet hebben. Kuilgras hoort een beetje zoetig/ kruidig te ruiken. Zuur is nooit goed.

Verstandige keuze hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:37

Vervelend inderdaad dat je dit ontdekt als je paard er al staat, moet je weer verhuizen...

het klinkt inderdaad niet heel geweldig...

ik zou met de eigenaar van de volgende stal voor je komt alvast goede voer afspraken maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:43

Dit is duidelijk niet eerste snee en dan is het geen goed paarden hooi. Ik ken dat spul wel, vind het ronduit troep en niet geschikt voor een paard. Maar als je bij een koeienboer staat, heb je pech, dan krijgen de paarden wat de koeien eten. Volgens boeren is dat nl net zo goed als voor paarden. Ken de verhalen wel dat zij het beste hooi in de omtrek hebben.

Als mijn paard ooit nog in pension gaat, bekijk ik eerst de kwaliteit van het hooi wat ze voeren, dat is zoooo belangrijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:46

je hebt gelijk russel, voor mijn merrie is de kwaliteit kuil letterlijk van levensbelang

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:18

monsera schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje raar vind dat je sinds vrijdag bent verhuist naar deze stal en er nu dus achter komt dat ze te weinig eten krijgen. Nou ja een hele goede leer school voor de volgende keer.

Mijn stalhouder voert ook op het oog en ik vind dit dus juist wel een hele goede eigenschap. Je hoort ook te kijken naar het paard in de box en dan aan te passen wat het dier moet eten. De ene moet meer hebben als de andere. ik ken ook wel stallen daar krijgen ze allemaal hetzelfde te eten maar een kleine pony of een groot paard moeten natuurlijk niet even veel voer hebben. Kuil wat 5 cm is dat is geen goed paarden voer en ik zou dit niet willen geven aan mijn pony's.

Je zegt dat je op een avond nog een keer bent wezen kijken of ze wel eten hadden maar weet je hoe laat ze eten krijgen en hoe laat was jij er om te kijken? De meeste paarden hebben hun maaltje met 1 1/2 uur wel op. Of je paard krijgt onbeperkt te eten dan doen ze er wat langer over.Maar goed als het vertrouwen weg is dan zou ik echt op zoek gaan naar een ander plekje. Wel jammer want ze kunnen niet overal zo lekker buiten staan. Succes.

Ja hee hallo mijn paard valt niet binnen 1 dag af. Dat gaat geleidelijk.
Ik sta er nu 2 weken en zie dat haar flanken erg opgetrokken zijn.
Mijn smid was er gister en hij schrok ervan!

Op het oog voeren vind ik niet goed. Ik vind dat je je hoort te houden aan wat de eigenaar van het paard wil.
Als ik wil dat die van mij zoveel brok krijgt en zoveel kuil (tegen evt. bijbetaling!), wie ben jij dan als pensionhouder om te zeggen dat dat niet mag/kan omdat jij als pensionhouder, integenstelling tot de eigenaar, het paard te dik vind?
Al wil ik dat ze een hele baal per dag krijgt, mag ik dat toch zelf weten als ik 100 euro in de maand bijbetaal???
Nou en dat is het echt niet hoor, het is gelijk aan 2 plakjes hooi per dag.

En die ene avond, daar is het niet bij gebleven. Ik heb inmiddels vaker ontdekt dat de paarden zonder eten staan terwijl het toch wordt beloofd.
Nou ja anyhow, ik sta daar niet naar m'n zin en de pensionhouder houd zich gewoon niet aan de afspraak!

Ik heb nu inmiddels een andere stalling, een goede stalling, gevonden waar ze per 1 december naar toe kan.