[MD]Help!! Peesblessure bij mijn paard... ;(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[MD]Help!! Peesblessure bij mijn paard... ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:18

Ik kreeg zojuist tien minuten terug te horen dat mijn paard een peesblessure heeft..

Wiens paard heeft dit ook gehad?
Hoe zijn jullie erdoorheen gekomen? Heeft dit nog gevolgen gehad voor het paard later?

Hoe is het bij jullie ontstaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [MD]Peesblessure. Wiens paard ook gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:28

Ik zit terug te kijken via de zoekfunctie. Ik kom allemaal slechte verhalen tegen Verdrietig

Nicole85

Re: [MD]Help!! Peesblessure bij mijn paard... ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:21

Ik weet niet in watvoor mate je paard een peesblessure heeft?

Ben in ieder geval persoonlijk tegen boxrust bij peesblessure en tegen stilzetten.
Zou lekker dagelijks gaan wandelen of stappen (erop) over het harde. Eerst een half uur en dan een uur. Dan houdt je je paard in beweging en het stimuleert doorbloeding van het been en andere delen van het lichaam Knipoog
Daarnaast been dagelijks afspoelen met koud water.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:34

Dat is balen!
Ik heb mn pony echt superveel meer tijd gegeven dan wat de dierenarts zei. Had maar een lichte peesblessure en ben er toch wel een jaar mee bezig geweest.
Nu is het wel zo dat ik echt bíjna alles weer durf.

Wat is het advies van de dierenarts? Gaat ie op stal, aan de hand stappen of gewoon buiten?

(er is ook een centraal topic voor peesblessures)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:03

Ik ga je topic even verplaatsen naar BEH.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:50

mijn paard heeft een peesblessure gehad. er is ook een centraal topic over peesblessures waar we alles met elkaar delen en waar je ervaringen uit kan wisselen en elkaar advies kan geven. het topic staat in me onderschrift.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:05

Mijn paard heeft ook aan beide voorbenen een peesblessure gehad.
Gelukkig is hij nu weer helemaal genezen verklaard.
Je moet heel veel geluk, en heel veel geduld hebben.
Heel veel beterschap.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:19

een paard bij ons op stal heeft gewoon de hele zomer 24/7 in de wei gestaan. Verder werd er niks mee gedaan. Paard heeft daarna een veulen gekregen en is verder ook niks met paard gedaan. Nadat veulen er bij weggging is er langzaam aan weer begonnen met de training.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:31

Hallo mijn haf heeft ook een peesblessure gehad voor.
Ze heeft toen boxrust gekregen en het advies ik moest veel met haar stappen op de harde weg
Ze heeft toen speciale ijzers onder gehad deze heten Eggbars, ronde ijzers.
Ik heb haar na het wandelen altijd het zere been goed afgespoeld met koud water, en
daarna deed ik er altijd cooling yel op met arnica erin.
ook heb ik nog een paar keer een kuur gegeven aan haar, dit had ik van de Paardendrogist.
Het heet D-tox.

Deze peesblessure is alweer zo,n 2 jaar geleden, en is goed genezen.

Ik wens je veel sterkte met je paardje en wees geduldig, ga liever net te snel weer rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:20

mijn paard heeft aan beide voorbenen 2x een blessure gehad aan de pezen. allen een andere pees. ze doet weer vrolijk mee in de sport

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:35

tja, ligt een beetje aan welke pees en waar zit de blessure, wat voor blessure.
als het goed is heb je een prognose van de dierenarts gekregen.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:40

paardfysio : Inderdaad, zoals paardfysio al zegt. Heb je geen opbouw schema gekregen van de veearts? Zelf ken ik een pony met een peesblessure die voor een bepaalde tijd een strak loopschema (over de verharde weg) opgedragen kreeg. Lachen Misschien is dat aan te raden voor jou.

Ik denk dat het ook aan het paard en de gezond daarvan ligt. De pony waar ik het over had is in de 30 en is boven wonder 100 % genezen van twee behoorlijk zware peesblessures achter elkaar. Deze heeft 10 jaar geleden een erge peesblessure gehad.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:16

ik heb allen keren een strak schema gehad en moest me daar echt aan houden. het verschilde van een half uur stappen tot 100 meter per dag. (en dat is best weinig)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:21

Mijn paard heeft ook een peesblessure ( LV tussenpees in de lengte gescheurd vanaf de aanhechting op de voorknie tot ongeveer halverwege ).
Ik heb ook een schema gekregen van de da. Ik stap nu een half uur per dag op het harde. De eerste acht weken mocht ik maar 10 tot 15 minuten stappen. Je kan het beste aan je da vragen wat je moet doen, elke blessure vraagt om een andere aanpak.
Hetzelfde geldt voor de prognose, die kan alleen de da maken aan de hand van het beeld van de schade.

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:55

Ik zou inderdaad even aan de veearts vragen voor een schema. Ik kende ook een paard dat dat had en kreeg een heel schema met wat ze wel en niet mocht en opbouwend zeg maar..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:15

Mijn paardje heeft ook een peesblessure opgelopen (door zijn kogel gegaan). Heb in het begin alleen maar mogen stappen aan de hand op het harde zoveel mogelijk per dag (1e 4 weken) of in de molen. De afgelopen weken mochten we elke dag draven op het harde (onder het zadel): 1e week 5 min. 2e week 10 min. en 3e week 15 min. en de rest overdag zoveel mogelijk stappen. Nu gaan we maandag terug voor echo. Toen ik na de 1e 4 weken terug kwam voor controle was hij klinisch weer helemaal goed. Ben benieuwd wat er maandag uit de echo komt. Of dat je al verschil zit met de allereerste keer.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:17

Mijn verzorgpaard heeft dat volgens mij ook gehad. En dat was niet echt fijn.. Maar het was ook wel redelijk erg. Ze heeft bijna 2 jaar niet mogen rijden of longeren en nu alleen nog maar heel rustig en weinig. Maar ik weet ook niet helemaal 100% zeker dat het n peesblessure was van haar.. Sterkte er mee in ieder geval!

1chantal81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:20

Mijn paard is nu herstellende van een peesblessure. Is waarschijnlijk ontstaan tijdens het spelen in de buitenbak. Heb heel veel aan de hand gestapt, op het harde, en heel veel koelen. Opgebouwd van 2X10min naar 2X30min. Ben nu 7 maanden verder, en we draven inmiddels 10min Lachen Hij loopt goed, maar: we moeten voorzichtig blijven! Geduld is het toverwoord. Heel veel sterkte, hoor!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:24

Het is ook inderdaad om wat voor peesblessure het gaat en hoeveel ervaring je dierenarts is in het onderdelen pezen. Mijn eigen DA had mijn paardje nav de echo al afgekeurd, ik zou er nooit meer opmogen. Met andere woorden: het werd een weidepaard. Heb toen een second opinium laten maken. Zijn naar Bodegraven gegaan en is daar helemaal binnenstebuiten gekeerd. We zijn nu 8 weken verder en draven al 15 min. onder het zadel onder het harde en gaat echt goed. Het vocht zakt nu steeds meer naar beneden en het been wordt echt mooi dun Tong uitsteken

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:23

Nicole85 schreef:
Ik weet niet in watvoor mate je paard een peesblessure heeft?

Ben in ieder geval persoonlijk tegen boxrust bij peesblessure en tegen stilzetten.
Zou lekker dagelijks gaan wandelen of stappen (erop) over het harde. Eerst een half uur en dan een uur. Dan houdt je je paard in beweging en het stimuleert doorbloeding van het been en andere delen van het lichaam Knipoog
Daarnaast been dagelijks afspoelen met koud water.

Ik zou eerder afgaan op wat de veearts je vertelt Lachen dit dus:

paardfysio schreef:
tja, ligt een beetje aan welke pees en waar zit de blessure, wat voor blessure.
als het goed is heb je een prognose van de dierenarts gekregen.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 06:34

Mijn fjord staat ook al bijna 3 maanden met een peesblessure, toen stonden ze nog in het land en hadden we periodes met flinke regen en is ze waarschijnlijk uitgegleden, ik moet wat stappen op het harde en ze mag gewoon lekker in de bak staan, maar omdat ze al wat ouder is zei de da dat het wel langer kon duren om te genezen.
Dus ze krijgt van mij alle tijd om te genezen ze loopt al lang niet meer kreupel, maar hoe lang ongeveer kan de pees dik blijven?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 06:59

Ik heb nu voor de tweede keer een paard met peesblessure eroverheen geholpen.
Dit was ook een "lichte"peesblessure, maar ben wel een dik jaar bezig geweest met revalidatie...

Maar ik moet er wel bij zeggen, dat die van mij gewoon 24/7 buiten is blijven staan. Een paard dat gewend is zoveel buiten te staan, ga ik niet binnen zetten.

Ik heb dagelijks gestapt op het harde, gekoeld en in de klei gezet. En omdat ik mijn reikigraad heb, heb ik dr been ook behandeld met reiki.

Al met al, na een jaar, is de pees nu weer in orde. Hij heeft nog wel littekenweefsel, maar na het rijden reageert de pees niet meer overmatig op de belasting.

Bij een peesblessure is het heel belangrijk om altijd langer de staptraining aan te houden dan de dierenarts zegt.
Teveel mensen willen maar zo snel mogelijk weer beginnen.
Als de dierenarts een periode van staprust noemt, tel daar maar gerust een paar maanden bij op.

En pas na die periode en die paar maanden, de training weer opbouwen. Te vroeg beginnen zorgt voor veel meer schade dan je zou denken.
Ook als de pees niet dik meer is, ook als het paard niet kreupel meer is, niet denken dat je weer kan beginnen Knipoog

Mijn merrie liep geen pas kreupel, maar had wel een loeidikke pees.
Dus ze hoeven er niet kreupel aan te lopen , ook kan de pees soms wat dunner zijn, dit betekend niet dat de blessure weg is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:12

Zo doen wij het ook Crossmonster. We hebben wel de eisen van de VA gevolgd, zo heeft ze een behoorlijk aantal weken stalrust gehad, maar als hij zei twee weken 2x5 minuten stappen maakten wij daar 3 weken van bij wijze van spreken. Nu moeten we haar veel longeren (peesblessure vond plaats in april) ivm haar rug en als ik vind dat er weer iets meer vocht zit bij de pees ga ik een half uur op de harde weg stappen. We passen ons eigenlijk gewoon een beetje aan haar aan en zijn ontzettend voorzichtig.

1chantal81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:41

Ik heb inderdaad ook alle stapperiodes verlengt. Volgens mij kan het sowieso geen kwaad om gewoon een flinke periode uit te trekken voor de genezing.

Overigens was de pees bij mijn paard niet waarneembaar warm of dik. Toch zat er een beschadiging op...

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:24

Ik ben degene waar suus_romy het over had Haha! .
Mijn 30 jarige pony heeft een jaar geleden een nare val gemaakt met zijn ruiter waardoor hij aan zijn oppervlakkige buigpees een flinke beschadiging op liep. De veearts heeft toen een scan gemaakt en betwijfelde of het nog wel goed zou komen. Ze heeft de pees toen ingespoten met iets waardoor het beter zou genezen en een strak loopschema gegeven.
De eerste week mochten we beginnen met 2 keer per dag 10 minuten stappen ernaast, en dit opbouwen met per 2 weken 5 minuten erbij. Zodra we op de 30 minuten stappen zaten mochten we beginnen met 10 minuten draven ernaast. En als we op 30 minuten ernaast draven zaten mochten we weer 10 minuten onder het zadel stapppen. Er is elke 3 maanden opnieuw een scan gemaakt en daarop was goed te zien dat zijn pees elke keer verbeterd was.
Tot overmaat van ramp kreeg hij toen hij bijna genezen was van deze peesblessure een irritatie van de tussenpeesschede aan hetzelfde been. We konden toen weer opnieuw beginnen maar dit keer konden we het sneller opbouwen. Ik moet wel zeggen dat ik het samen met zijn ruiter heb gedaan, anders had ik het 2 keer per dag lopen in mijn eentje niet gered.
Afgelopen vrijdag is de laatste scan gemaakt en is hij genezen verklaard Go jij! Go jij! !

Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf aan welke pees je paard een blessure heeft en hoe ernstig het is (en het herstellend vermogen van je paard). Maar ik denk dat het erg belangrijk is om je strikt aan het loopschema dat je van de veearts krijgt te houden en regelmatig een scan te laten maken want zoals crossmonster al zei kun je vanaf de buitenkant niet zien of het goed geneesd.