Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoopje

Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:06

Ik heb mijn paard bij een boer staan die zelf ook fokt. Hij heeft een hengstje staan van vorig voorjaar (dus nu bijna 1.5 jaar oud).

Hij zet dat hengstje altijd bij de groep merries in het land. Volgens hem "kan" zo'n jonge hengst nog niks en moeten de eigenaars van de merries dus niet zeuren.

Nu hoorde ik net van een van de andere merrie-eigenaars dat hij die hengst OP en zelfs IN zijn merrie had zien zitten. Huilen

Dan moet dat bij mijn paard ook al wel eens gebeurd zijn denk ik.

Wat nu? Ik rij in de sport met mijn merrie en zit ab-so-luut niet te wachten op een ongewenst veulen van een anderhalfjarige niet-gekeurde hengst. De boer houdt bij hoog en bij laag vol dat het onmogelijk is dat zo'n jonge hengst een merrie drachtig maakt.

Hoe kan ik weten of ze drachtig is? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat ongewenste veulen (als het er al is) niet ter wereld komt? En hoe overtuig ik die boer dat zijn hengst niet meer bij de merries in het land kan, en dat hij voor mijn DA kosten moet opdraaien? Hij is écht zo'n koeienboer van 'baas op eigen erf' die zich niet zomaar laat tegenspreken.

Schimpje

Re: Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:09

Vertellen dat je je merrie wilt laten scannen, en ALS ze drachtig is dat HIJ de rekening betaald.. En dan gewoon ff bij de DA een scan laten maken.. Dan weet je t zo..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:13

Laat haar scannen door de DA. Dan weet je of zij drachtig is. Daarna kan je gaan nadenken wat je doet. Je kan haar beter eerst laten scannen, voordat je je misschien druk maakt, terwijl er niks aan de hand is.
En hoe weet je zeker dat de hengst op jouw merrie is geweest. Heeft iemand dat gezien? Succes meis!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:15

Nikki: die hengst staat dagelijks 12 uur aan een stuk buiten met de groep merries. Ik veronderstel dat als hij er één dekt, hij ze allemaal wel zal bespringen. Ik heb hem nog niet op mijn paard zien zitten maar ik zit dan ook niet de hele dag naast de wei.

Ik kan nu wel laten scannen maar die hengst blijft gewoon bij haar staan dus als ze vandaag niet drachtig is wordt ze het misschien morgen wel. Heeft dus weinig zin nu imo...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:16

Mag ik dan vragen waarom jij je merrie bij dat hengstje laat lopen? Dan is het risico toch erg groot dat hij gaat dekken?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:17

Scannen en een eventueel vruchtje weg laten knijpen, lijkt me trouwens genoeg bewijs dat zo'n hengst 't wel kan en dat hij dus ook per direct op moet zouten bij de merries van z'n klanten. Dit kan imo echt niet.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:18

_Skess_ schreef:
Mag ik dan vragen waarom jij je merrie bij dat hengstje laat lopen? Dan is het risico toch erg groot dat hij gaat dekken?

Lees even? Dat doe IK dus niet! Dat doet die boer/staleigenaar!!!

IK heb dit topic juist geopend om tips te vragen hoe ik hem ervan kan overtuigen dat het niet zo'n slim plan is!

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:19

Het is heel goed mogelijk dat ze zwanger is. Een hengst is al snel vruchtbaar. ik heb het eerder gezien. een anderhalf jaar oude hengst die een merrie heeft bevrucht. ik zou het toch maar ff met die boer overleggen hoe je dit gaat oplossen. want die man snapt het blijkbaar niet helemaal

Coconut

Maar je weet dus wel dat dat hengstje er steeds bij in de wei loopt. Heb wel gelezen dat die boer dat doet, maar hij doet het blijkbaar wel vaker.

Als je je bij voorbaat al zorgen maakte dan had ik allang mijn merrie uit die kudde gehaald en apart gezet.

Britt

Ik snap ook niet waarom jij je merrie daar nog bij (laat) zet(ten) Nagelbijten / Gniffelen
Had allang een hartig woordje met de boer gesproken en geeist dat er een stuk werd afgezet voor mijn merrie, is hij nou helemaal.. Dalijk wordt mijn merrie doodziek, daar hoeft ze nog niet eens drachtig voor te zijn, dekken alleen is al erg genoeg Nagelbijten / Gniffelen

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:21

Er is geen andere plek waar ik haar kan zetten. Ze staat ofwel bij de merrie-groep, ofwel de hele dag op stal.

Waar me de klomp helemaal van breekt is dat er ook een ruinengroep is! Waarom hij die hengst dààr niet bij zet zal ik van mn leven niet snappen denk ik Koe

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:23

Had ik mn merrie desnoods daarbij gezet Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou toch wel alvast duidelijk maken dat alle da kosten voor hem zijn, bij drachtigheid of ziekte..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:23

scoopje schreef:
Nikki: die hengst staat dagelijks 12 uur aan een stuk buiten met de groep merries. Ik veronderstel dat als hij er één dekt, hij ze allemaal wel zal bespringen. Ik heb hem nog niet op mijn paard zien zitten maar ik zit dan ook niet de hele dag naast de wei.

Ik kan nu wel laten scannen maar die hengst blijft gewoon bij haar staan dus als ze vandaag niet drachtig is wordt ze het misschien morgen wel. Heeft dus weinig zin nu imo...

Even laten scannen. een jonge hengst kan degelijk wel iets doen. Wij hebben niet voor niks een twee jarige merrie in het verleden drachtig gehad.. Ook door zo'n fout. In de opfok worden de jonge hengsten en merrie's ook om onderandere die reden in aparte groepen gehouden.

Ik ben wel zelf van mening dat je hier zelf bij bent als je paard drachtig is. Je kan nog ene keer gaan praten met de eigenaar van die hengst. doet die er niks aan? Heel simpel andere stal gaan zoeken, want ook dit kan wel eens heel erg verkeerd aflopen. En nu kan je ook nog zeggen ik ben er zelf bij.. persoonlijk blijven mijn paarden altijd gescheiden. Zowel jong als oud.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:25

Is het geen optie jou paard bij de ruinengroep te zetten?

Ken de frustraties wel een beetje over 'dat soort' boeren. Nagelbijten / Gniffelen

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:25

BrittKitt schreef:
Had ik mn merrie desnoods daarbij gezet Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou toch wel alvast duidelijk maken dat alle da kosten voor hem zijn, bij drachtigheid of ziekte..

één enkele merrie bij een hele bende ruinen.. dàn wordt ze pas de hele dag gedekt, en heeft ze geen seconde rust terwijl de heren om haar vechten. Om van verwondingen enzo nog maar te zwijgen.

Mijn probleem is gewoon dat het een héle eigenwijze boer is. Je kan hem niks vertellen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:28

scoopje schreef:
En hoe overtuig ik die boer dat zijn hengst niet meer bij de merries in het land kan, en dat hij voor mijn DA kosten moet opdraaien? Hij is écht zo'n koeienboer van 'baas op eigen erf' die zich niet zomaar laat tegenspreken.

Waarom zou de boer voor jouw DA kosten moeten opdraaien? Je hebt je paard daar toch zelf in pension gezet en laat het toch ook toe dat hij een hengstje bij jouw merrie gooit?
Jouw eigen keuze en eigen dierenartskosten dan lijkt me.

Verder gewoon even laten scannen, dan heb je zekerheid.
En een andere stalling zoeken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:29

Ik ben het met de meeste eens, laten onderzoeken door de DA, hartig woordje praten met de eigenaar.. en als die het niet wilt? Dan zou ik persoonlijk een andere stal zoeken want het is toch wel jou paard? Mocht je paard drachtig zijn dan is de rekening voor hem! Boos!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:30

ThePast03: ik wist dat niet op voorhand toen ik daar op stal ging. Het is ook nooit met mij overlegd. Op een dag stond-ie er gewoon. Ik heb niks toe te laten of te verbieden op zijn erf, volgens die boer. Ik ben er overdag ook niet als hij de paarden buitenzet. Dus ik vind niet dat je mag stellen dat hij met mijn toestemming die hengst erbij gezet zou hebben. Ik vind het een van de pot gerukt idee van die man, maar het is helaas mijn stal niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:32

Zorgen dat je daar weg komt met je paard..!! Liefst morgen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:34

scoopje schreef:
[*olduser*]: ik wist dat niet op voorhand toen ik daar op stal ging. Het is ook nooit met mij overlegd. Op een dag stond-ie er gewoon. Ik heb niks toe te laten of te verbieden op zijn erf, volgens die boer. Ik ben er overdag ook niet als hij de paarden buitenzet. Dus ik vind niet dat je mag stellen dat hij met mijn toestemming die hengst erbij gezet zou hebben. Ik vind het een van de pot gerukt idee van die man, maar het is helaas mijn stal niet.

Maar zodra je in de gaten hebt dat die boer een hengst bij je merrie in het land gooit haal je je paard daar toch weg?

Ik kan het verkeerd begrijpen maar uit je beginpost lees ik dat je het eerst even aangezien hebt en nu pas (na horen zeggen dat hij een andere merrie heeft gedekt) beseft dat je merrie weleens drachtig zou kunnen worden als ze bij een hengst in het weiland loopt.

Sorry als ik dat verkeerd begrepen heb, maar zo komt het op mij over in je beginpost.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:34

Mijn pony had er ook al niet meer gestaan Nagelbijten / Gniffelen

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:34

femmefatale1 schreef:
Zorgen dat je daar weg komt met je paard..!! Liefst morgen!

Tja, in alle overige aspecten is het wel een héle fijne stal: leuke groep, goede accommodatie, niet zuinig met voer en stro en een heel democratische prijs. Dus als ik de baas zover krijg dat-ie zn hengst bij zich houdt wil ik er helemaal niet weg!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:37

scoopje schreef:
Tja, in alle overige aspecten is het wel een héle fijne stal: leuke groep, goede accommodatie, niet zuinig met voer en stro en een heel democratische prijs. Dus als ik de baas zover krijg dat-ie zn hengst bij zich houdt wil ik er helemaal niet weg!

Dan moet je ook niet moeilijk doen over het feit dat jouw merrie misschien gedekt is en zeker niet proberen de kosten op de boer te verhalen.

Het is de stal en het land van de boer, je weet hoe hij is en als je daar niet mee kan leven moet je een andere stal zoeken.

Moet er zelf niet aan denken dat ik geen inspraak zou hebben over mijn eigen paard, maar ieder zijn keuze Knipoog

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:39

ThePast03 schreef:
Maar zodra je in de gaten hebt dat die boer een hengst bij je merrie in het land gooit haal je je paard daar toch weg?

Ik kan het verkeerd begrijpen maar uit je beginpost lees ik dat je het eerst even aangezien hebt en nu pas (na horen zeggen dat hij een andere merrie heeft gedekt) beseft dat je merrie weleens drachtig zou kunnen worden als ze bij een hengst in het weiland loopt.

Sorry als ik dat verkeerd begrepen heb, maar zo komt het op mij over in je beginpost.

Het is een grote groep paarden. Tegen de tijd dat ik door had dat het niet allemaal merries waren was het al even bezig ja Bloos . Maar kijk jij onder alle staarten als je op een nieuwe stal komt?
Toen ik het in de gaten had heb ik er de boer op aangesproken en die zei dat het beestje écht nog kind was en dat hij het goed in de gaten hield. Dat was vorige week. En nu hoor ik dus dat verhaal dat hij op het paard van een kennis gesprongen zou zijn. Ik heb écht niet het gevoel dat ik hier toestemming voor gegeven heb. Er is tegen mij gesproken over een "merriekudde". Dan verwacht je dit toch niet?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:42

heb je de boer al wel verteld dat zijn hengstje inmiddels wel merries bespringt?
hij kan toch net zo makkelijk bij de ruinen in lijkt me.