mager paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammy_Balou

mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:46

hallo allemaal,

ik had een vraagje over mijn verzorg paard.

mijn verzorg paard staat zins de zomervakantie op een nieuwe stal, eerst was er nog niks aan de hand, maar nu is de echt graat mager het is dat die een teddy beer vacht heeft, dat je het niet kan zien.

maandags ging ik weer naar hem toe, en haalde ik hem uit het land, maar hij was niet de oude als hou hij normaal was, hij was meer luste loser dan de vorige keer dat ik hem ging doen.

toen ik eenmaal zijn deken er af haalde zag ik dat die helemaal ingevallen was, ik ging hem poetsen en hij moest even om dus duwde ik hem om maar hijviel bijna gewoon om :|

weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

verderde gegevens.

hij staat dag en nacht op het land
heeft zins een week eindelijk een deken gekregen van de eigenaren.
op het land staat haast niks meer, er wordt wel bij gevoerd met jooi maar dat lust hij niet.
hij krijgt muslie van de eigenaren

al vast bedankt, groetjes Samantha

Sabine_Duco

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:48

Misschien krijgt hij gewoon te weinig te eten?
Hoe vaak per dag geven de eigenaren hem muesli?
Want als hij per dag op een beetje gras en een beetje muesli moet leven begrijp ik het best, als hij het hooi niet lust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:48

sammy_Balou schreef:
hij staat dag en nacht op het land
heeft zins een week eindelijk een deken gekregen van de eigenaren.
op het land staat haast niks meer, er wordt wel bij gevoerd met jooi maar dat lust hij niet.
hij krijgt muslie van de eigenaren

Ieder paard lust hooi, of het moet troep zijn, of er is iets goed mis met zijn gebit.
Er kunnen heel veel oorzaken zijn waarom een paard mager is. Maar veel ruwvoer is een goed begin.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:50

het ruw voer staat voor hem de hele dag op het land, eerst vond die het nog te eten, maar nu ruikt die er aan loop die gewoon weg, verder weet ik niet hoevaak, hij wordt gevoerd door de eigenaren, het is namelijk ook een probleem geval, hij mag niet te veel omdat die snel hoefbevangen is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:52

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Wat ik neem aan dat je vaker naar je verzorgpaard gaat en een dier is niet van de ene op de andere dag/week opeens zo graat mager en ingevallen. Ga eens met de eigenaren praten.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:56

Sabine_Duco schreef:
Misschien krijgt hij gewoon te weinig te eten?

Dat denk ik ook, aangezien hij geen hooi lust?
Misschien moeten jullie op zoek gaan naar iets vervangend voor hooi..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:57

Ik zou ook eerst overleggen met de eigenaar voordat je iets op eigen houtje doet.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:05

Hij zou misschien wormen kunnen hebben. Ga eens na bij de eigenaars wanneer hij voor het laatst zijn wormenkuur gehad heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:20

Hoe oud is de pony?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:24

misschien heeft hij iets aan zijn tanden? Dan willen ze ook meestal geen hooi meer eten.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:28

ik rij hem 1 keer per week, en als zij niet kunnen belen ze me een ga ik er heen, de pony is nu 16, op de oude stal heeft hij ook dag en nacht op het land gestaan, alleen had die daar wel s'avond na het rijden een stal waar die even in kon staan om te eten . dat heeft die op dit moment niet, verder wou ik het alleen maar weten wat het kon zijn, want de andere klanten van de stal, die zeggen het steeds tegen. dan zeg ik wel van ja sorry, hij is niet van mij ik rij hem maar 1 x per week.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:31

laat zijn gebit eens nakijken, wellicht heeft hij er last van en heb je al eens kuil geprobeerd?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:32

Ik zou toch eens horen bij de eigenaars wat er scheelt met hem. Best dat ze hem eens laten nakijken door een dierenarts ( bloed laten trekken ofz).
Misschien dat je hem best even niet kan rijden tot hij wat meer is bijgekomen en terug wat meer energie heeft.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:33

wormen? heb je daar al aan gedacht? op de nieuwe weide kan hij een besmetting hebben opgelopen.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:47

oke ja ik zal dat ook een met de eigenaren over leggen, maar moet die andere pony het van hun dan ook niet hebben?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:50

Samen met sam ga ik naar de paarden, en ook ik zie hem steeds dunner worden. Ik denk alleen dat het lastig is om van alles te regelen als de eigenaren niet mee werken. Hij krijgt namelijk alleen eten(muslie) na het rijden,

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:54

hier voor kreeg hij brokken

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:56

Misschien heeft hij heimwee ofz ?
Mijn pony heeft het ook gehad & was ook zo mager geworden
nu staat hij terug op zijn oude weide en is al veel beter !!
telkens als mijn pony jacky naar een andere weide gaat wordt hij erg mager
en is het niet om aan te zien ! hij wil dan ook geen hooi eten ofz ..
enkel als hij terug op zijn oude weide is waar hij is opgegroeid en dus ook erg veel bijkomt en terug
goed eet .

Kan dat ook niet het geval zijn bij je verzorgpaard ?

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:00

maar dan moet dat tog al eerder aan de hand zijn hij staat er nu al een paar weken daarvoor in de zomer was er nog niks aan de hand, en tja ik weet de kou dat vreed wel aan je conditie hoor, en aangezien dat die nu pas een deken heeft, heeft het wel wat kilotjes moeten gekost hebben denk ik te minste

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:02

Ha ha, het is buiten écht nog niet zo koud hoor dat een deken nodig is Clown Het kan wel maar zonder kan een paard prima leven! Een paard is geen mens die het liefst in een omgeving van 21 graden zit.

Daarbij maakt een dier een wintervacht aan. Dus het dier krijgt het echt niet koud hoor en daardoor gaat de conditie ook niet sterk achteruit. Als het nu -10 was, was het een ander verhaal maar dan nog.

Nee, als een paard écht mager is dan is er meer aan de hand. Te denken aan bijvoorbeeld wormen, slecht gebit, slechte/te weinig voeding, andere ziektes etc.

Maar een dier wordt tegenwoordig al snel mager genoemdt terwijl er het dier prima op conditie is! Mensen denken dat het dier lekker vet moet staan Nagelbijten / Gniffelen maar dat is véél slechter dan dat ze wat te schraal staan Lachen Vandaar dat ik adviseer eerst eens met de eigenaren te praten en dan evt. een dierenarts er bij te halen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 29-10-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:04

Hoe ruikt het hooi en hoelang ligt het hooi er?
Voor het zelfde geld is het hooi niet goed meer en lust hij het inderdaad niet, ook als het hooi er te lang ligt en nat geregend worden eten sommige paarden het niet meer.

Thats Me.. Dan moet ik mijn paard maar eens gaan vertellen dat het echt niet normaal is dat hij magerder wordt ik de winter.
Tuurlijk maken ze wintervacht aan tegen de kou, maar die wintervacht aanmaken kost behoorlijk wat moeite en energie. Waar denk je dat dat vandaan wordt gehaald? Juist dat zou uit het eten moeten komen, en dan moet er echt behoorlijk wat eten in. Een groot gedeelte energie wordt uit de vetlaag gehaald waardoor hij dus wel degelijk magerder kan worden. Ook kan niet elk paard eten om zich warm te houden. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi maar kan er niet tegen eten om te voorkomen dat hij invalt.
Ook als de wintervacht al aan gemaakt is heeft een paard energie nodig om zich warm te houden als het buiten koud is. Wil niet zeggen dat hij het ongemakkelijk koud hoeft te hebben maar hij heeft wel energie nodig om zich warm te houden
Ook een magerder paard kan meer moeite hebben om zich zelf warm te houden doordat het een vetlaag mist die het paard warm houdt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-08 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:05

ik denk dat hij heel lang er al ligt, andere paarden eten er wel van, maar toen ik een keer ging ruiken aan dat hooi stonk het en was het erg muf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:10

Dan zou ik eens vragen of je het hooi mag vervangen. Als het niet goed ruikt kan het best verkeerd zijn. Het ene paard kan een stuk zinniger zijn wat betreft eten dan de ander.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:11

nou ja ik kan dat niet vervangen dara gaan de eigenaren niet om, daar gaat de stal om die daar voor zorgt om

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:13

Overleg eerst met de eigenaar!