Benauwd door allergie, wat kan dit zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Benauwd door allergie, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:35

Mijn zesjarige ruin heeft vorig jaar in september bronchitis gehad. In juni dit jaar weer en afgelopen september was het weer raak. De eerste keren hebben we onder begeleiding van de dierenarts met medicijnen de ontsteking succesvol bestreden. De laatste keer echter heeft een homeopathisch dierenarts mijn paard van zijn bronchitis en keelontsteking afgeholpen. Toch is hij nog niet 100%: hij is snel benauwd. In de kliniek is uit een BAL spoeling gebleken dat het om een allergische reactie gaat. Het stalklimaat was daarop al aangepast (geen stro en hooi, veel buiten, groot buitenluik in de stal etc.). Na een flinke kuur prednisolon en clenbuterol (ventipulmin) is er niets veranderd. Paard is nog steeds benauwd bij inspanning, zowel aan de longe als onder het zadel in het bos en in de bak. Volgens de DA kan het een allergie voor van alles zijn en is er geen betrouwbare methode om te testen wat de precieze oorzaak is. Daarom mijn beroep op jullie ervaringen:

Wie heeft er ervaring met een paard dat benauwd is door een allergie, en wat is bij jullie de oorzaak geweest?

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen!

omaas

Re: Benauwd door allergie, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:38

Staat jouw paard ook in de wei?
In de herfst verandert de samenstelling van het gras. Mijn ervaring is, dat in de herfst de paarden naar andere planten(delen) gaan zoeken en eten.
Kan het niet zijn dat jouw paard (als hij in de wei staat) een plant eet waar hij allergisch voor is of dat deze plant giftig is en benauwdheid veroorzaakt?
Mss voer je nu meer hooi? Zit daar niets in wat dit kan veroorzaken?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:45

Dit kan ook:
Dampigheid

Dampigheid is een luchtwegaandoening van de kleinere luchtwegen. De luchtpijp is voorzien van plekken kleverig, dik slijm, de wanden van de luchtpijpvertakkingen zijn ontstoken en verdikt en de longblaasjes zijn overvol. Door het dichtslibben van de luchtwegen, de ontstoken, verdikte wanden en de vernauwing van de luchtwegen wordt de vrije doorgang van lucht belemmerd. Begrijpelijk dat een paard het dan flink benauwd heeft en vooral als het dier moet werken. Het paard is buiten adem en maakt fluitende geluiden die bijna brommend klinken als hij met veel inspanning het laatste beetje ingeademde lucht naar buiten perst. Paarden in een vroeg stadium van dampigheid hebben al te kampen met een chronische hoest die gepaard gaat met diepe, doffe longgeluiden, een snellere ademhaling en de uitademing vindt in twee gedeelten plaats ('dubbelslag').

Een grote boosdoener van het veroorzaken van dampigheid zijn schimmels die in matige tot slechte kwaliteit stro en hooi kunnen voorkomen. Deze schimmels zijn te herkennen aan de stofwolk (geen stof maar schimmels dus) die uit dit stro of hooi komt, wanneer je het schudt. Deze schimmels dringen bij elke ademhaling de longen binnen en hoe langer een paard hieraan wordt blootgesteld, des te meer last hij krijgt. Zorg dat het paard buiten kan staan of geef het een voldoende geïsoleerde en juist geventileerde stal, die bijvoorbeeld voorzien is van een tweedelige deur, zodat er voldoende frisse lucht in de stal kan komen. Gebruik voor de bedding bijvoorbeeld turfmolm of houtkrullen en geef als voeding volledig geconcentreerd voedsel of ingekuild en in plastic verpakt hooi of gras. Zorg ook dat het paard niet in aanraking komt met hooi van de stal ernaast, want dat geeft dezelfde problemen als wanneer het in zijn eigen stal zou liggen.

Hoe behandel je dampigheid?

In de acute fase moet je je de achterliggende infectie behandelen die je paard of pony
heeft.
Je kunt het bronchusspasme van je paard of pony behandelen met spasmolyca.
Je kunt het taaie slijm dunner maken om het ophoesten te vergemakkelijken met behulp
van medicijnen
Of, door het geven van infusen in grotere hoeveelheden. Dit geeft een snel resultaat maar is
helaas niet zonder gevaar.
Je kunt de ongewenste onstekingsreaktie afremmen met medicijnen.
Zet je dampige paard of pony in een frisse buitenbox.
Voer je paard of pony geen hooi meer, omdat in het stof van hooi en stro mijten en
schimmels kunnen voorkomen die bij je paard of pony een allergie kunnen ontwikkelen die
tot de dampigheid heeft geleid.
Zet je paard of pony het liefste in een wei.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:31

Hij staat niet in de wei, die is in augustus opnieuw ingezaaid en er staat nog niet genoeg gras. Bovendien zou hij het gras helemaal kapotlopen als ik hem er nu in zet.
Wat betreft de dmapigheid: hoesten en snotteren is er niet bij, ook heeft hij geen dubbelslag in de ademhaling. Hij staat niet op stro, krijgt speciaal paardengras voor paarden met luchtwegproblemen (www.paardengras.nl), staat veel buiten en heeft een buitenstal die 2x daags schoongemaakt wordt (mest en urine eruit). Hij staat momenteel alleen.

Ik voer eigenlijk altijd dat 'hooi' (paardengras) de hel dag door. Steeds als ik op stal ben, krijgt hij een pluk. Zodra dat op is, weer een nieuwe etc. De laatste weken eet hij vrij veel, ik denk zo'n 10-12 kilo op een dag. Krachtvoer krijgt hij nu bijna niet meer, dus misschien compenseert hij dat met ruwvoer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:57

heeft je paard ook weleens koliek??

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:16

Bij mij heeft hij nog nooit koliek gehad (ik heb hem ruim 3 jaar en heb er nog nooit wat van gemerkt).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:34

ow okeej, want anders wist ik misschien wat het kon zijn, maar als hij nooit koliek heeft gehad, is dat het niet Knipoog

Een second opinion bij een andere dierenarts.. is dat niks??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:44

Het lijkt wel heel erg hetzelfde op wat onze tinker heeft. Ook vaak benauwd geweest en bronchitis terwijl voor ons gevoel alles al was uitgesloten, geen stro in de stal, nat hooi , buitenbox en zelfs 24 uur weidegang niets leek te helpen. Wel benauwd maar geen slijm of dubbelslag ademhaling.

Hij blijkt naast een allergie voor alle granen ook erg sterk op appels, wortels ed te reageren. Daarnaast heeft hij hooikoorts op zowiezo vogelkers, berk en 2 planten die hier wel staan maar waarvan ik de naam niet weet. Maar er zullen vast wel nog meer planten zijn waar hij last van heeft.

Zowiezo krijgt hij nu niets meer dan hooi en gras en staat hij zoveel als kan buiten. Ook zijn we met homeopathische middelen, op maat gemaakt door een homeopaat, gestart dit in combinatie met in het begin prednisolon. Die kon na 10 dagen gestopt worden en nu is het zo zolang hij van de brokjes afblijft hij niet mee benauwd is en fitter dan hij in jaren geweest is. Wel blijft hij onder behandeling en controle van de homeopaat en de dierenarts.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:34

DZ: second opinion hebben we denk ik niet veel aan. We weten dat het om een allergie gaat, maar niet waarvoor precies. Een andere dierenarts kan hooguit dezelfde onderzoeken nog eens overdoen, maar de vraag is wat je daaraan hebt. Sommige dierenartsen doen wel bloedproeven om op allergieën te testen, maar de DA in de kliniek zegt dat dat nooit betrouwbaar kan zijn.

Karuna: bedankt voor je reactie! Ik hoorde vandaag van mijn eigen fysio (humaan) dat er ook kruisallergieën bestaan van berkenbomen en appels. Nu staat er langs onze rijbaan een hele rits berken en krijgt mijn paard vanaf eind augustus volop appels. Een vriendin woont naast een fruitteler en brengt regelmatig een kist mee. Ik ben gelijk gestopt met de appels en overgegaan op wortels. Maar nu ik jouw berichtje lees, stoppen we voorlopig ook met de muesli en dus de wortels. Maar begrijp ik goed dat jouw paard ook geen brok verdraagt? Hoe lang zou het ongeveer duren voor je verbetering moet merken als je stopt met deze dingen voeren? En hoe kwam je erachter dat je paard deze allergieën had? Oh en welke homeopaat komt er bij jouw paard? (sorry voor alle vragen Lijst )

Sinds mei ongeveer krijgt mijn paard het krachtvoer waar hij nu ook op staat (uiteraard nu veel minder). Hij werd er supermooi van en leek ook veel beter in zijn vel te zitten. Zou balen zijn als we er weer mee moeten stoppen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:43

Over paarden en allergieën heb ik helaas geen verstand Boos!

Ging het over een hond dat kon ik je helpen.

Maar in mijn kliniek komen geen paarden..
Maar ik weet niet of paarden gevoelig zijn voor voedingsallergie.. zoja probeer is een keer een andere brok..

Stof allergie?? misschien een andere bodembedekking..

Ik zou gewoon een paar dingen uitproberen, als je de mogelijk heb op je stal..

Succes iig.. ik kan je helaas niet verder helpen..
Tijdens mn opleiding wel stage gelopen in een paardenkliniek, maar geen paard gehad met een allergie..

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:41

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem, ook een allergie, maar waarvoor weten we niet en ook ik kreeg te horen dat er geen betrouwbare allergietesten zijn voor paarden. Mijn paard hoest met periodes, maar je kunt er geen pijl op trekken wanneer hij het wel en niet doet. Ik heb ook echt alles al geprobeerd, maar we komen er niet achter. De mijne begint nu wel dampig te worden. Met rijden en longeren heeft hij het heel snel benauwd en dan staat hij gigantisch te pompen en is hij helemaal in zichzelf gekeerd. Mijn paard is pas 3 jaar, dus ik ben echt bang voor de toekomst, hij heeft dit al sinds z'n 2 jaar. Ook natuurgeneeskunde helpt niet. Binnenkort gaan we starten met humane medicatie om te inhaleren, is dus eigenlijk voor mensen bedoeld.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:46

Mijn paard heeft ook last van benauwdheid en kortademig.
Het heeft ook met het weersveranderingen te maken.
Het gaat ineens een lange tijd goed ineens is hij weer benauwd en hoest hij weer waar het aan ligt is de vraag.
Ik heb al zeker 5 keer een kuur ventipulmin en sputolisin gehad helpt allemaal wel voor korte tijd.
Als mijn paard gerold heeft ademt hij altijd kort daarna zal ook wel atlijd zo blijven.
Mijn paard staat wel in een super frisse stal gewoon op stro en kuilgras.
en in de zomer 24/7 buiten waardoor hij altijd aanzielijk opknapt.
Vorig jaar kreeg hij ineens een astma aanval en niemand wist waardoor heel apart ook een soort allergie maar zeer moeilijk te achterhalen.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:40

Don_Zhivago schreef:
ow okeej, want anders wist ik misschien wat het kon zijn, maar als hij nooit koliek heeft gehad, is dat het niet Knipoog

Een second opinion bij een andere dierenarts.. is dat niks??

mag ik vragen wat het dan kan zijn? mijn paard heeft dit namelijk wel.... het gaat nu al een tijdje goed maar hier is de ellende wel meebegonnen.... ben heeeeel benieuwd *LOL*

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:20

gras decease

wat ik zo gelezen heb is:

- paard staat op de wei
- geen krachtvoer (dus echt alleen gras)
- misschien ook sloom (voelt zich niet op zn best dus neem aan van wel)

het is iets wat voor kan komen, maar zeer moeilijk vast te stellen:

kopie internet:
Gras Decease

Deze ziekte komt uitsluitend voor bij paarden die alleen gras eten. In zenuwcellen ontstaat storing eiwitopbouw. Het paard wordt sloom, krijgt een te snelle hartslag, een trage darmwerking, koliekaanvallen, verder trillen de spieren en heeft het paard slikproblemen. De ziekte is zeer moeilijk definitief vast te stellen. Er is geen behandeling voor en de prognose is vaak zeer slecht.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:22

@ Marjella86 ": staat die van jou ook vaak op het gras?? zo niet, dan is dit niet van toepassing Knipoog

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:25

heey ... gelukkig dit is het niet(hoop ik) nee toen ze van die koliek aanvallen kreeg hebben we dr van gras afgehaald... en na 1 jaar zijn we pas weer gaan opbouwen... dit gaat nu al n jaar heel goed! maar alleen die stomme allergie blijft.... nu met name begint ze weer met pompen... dus ze kunnen de prednisolon wel weer klaarzetten denk ik Boos!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:29

oeh.. kijk uit met prednisolon en andere corticosteroiden... Het is een super middel en wij gebruiken het ook wel vaak.. maar het heeft nare bijwerkingen.. en als je eenmaal begint met dat spul, kom je er niet zo 1 2 3 vanaf..

Is er niet is natuurlijks (homeopatisch) wat werkt??
Misschien een keer uitzoeken.. ik weet wel een homeopatische dierenarts.. en die kan je vast wel in contact brengen met een paardenkliniek die deze spullen verkoopt...

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:14

ow echt ! graag doe maar via pb dan.... zou graag eens iemand langs laten komen.... want idd ook ik ben niet zo'n fan van de cotico's... maar tot nu toe het enige wat werkt!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:18

waar ligt scherpenisse?? nooit van gehoord haha Lachen

Dan kan ik het ff voor je uitzoeken

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:02

Don_Zhivago schreef:
waar ligt scherpenisse?? nooit van gehoord haha Lachen

Dan kan ik het ff voor je uitzoeken

in Zeeland Haha! dicht bij bergen op zoom Vork ben benieuwd ....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:57

Mijn paard heeft ook, zodra hij een tijdje in een stal staat last van een acute allergische reactie.
Hij wordt dan heel benauwd, je kunt er gewoon op wachten eigenlijk.
Zijn neusgaten worden heel groot en hij krijgt moeilijker lucht.
Het maakte niet uit wat voor bodembedekking er in stal ging, hooi nat etc. niets hielp.
Naar de kliniek waar bleek dat hij goede longen had en dus niet dampig was. Maar zodra hij in een stal staat krijgt hij een soort astma aanval. Hij staat nu in een paddock met open schuilstal als de andere paarden op stal gaan.
Dit bevalt me heel goed, hij heeft al twee jaar geen last meer van zijn luchtwegen(klopt af!!!).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:19

Ik heb ook een chronisch dampig paard, zoals beschreven door omaas.
Hij leeft zomer en winter buiten in de frisse lucht, en kan binnen in de stal staan wanneer hij wil, op houtkrullen. Ik voer nat hooi. Meer zou je niet kunnen doen lijkt me zo...

Vanmorgen was het echter foute boel.
Hij stond vreselijk te pompen en maakte een piepend, hijgend geluid. Zijn neusgaten stonden wagenwijd opengesperd. Zijn buik was vreselijk opgeblazen, zijn achterbenen heel erg dik en zijn koker was zeker 2x zo groot. Ik heb meteen bij de dierenarts aan de bel getrokken, en die kwam gelukkig zo snel mogelijk, ondertussen had ik het paard al in een schone stal gezet.
Ze schrok ook om hem te zien, en heeft hem onderzocht. Hij kreeg bijna geen lucht! Ze zei dat ze zijn hart niet goed vond klinken. Hij heeft eerst een spuit gekregen om hem meer lucht te geven (ventipulmin in de bloedbaan). Vervolgens een vochtafdrijvende prik, en een ontstekingsremmer.
Daarnet ben ik weer geweest, en zijn hele stal was al nat van de plas, en hij had twee keer gemest. Goed teken! Hij stond ook minder te pompen (maar nog steeds niet goed. Wel iets minder) en had zijn (natte) hooi opgegeten. Ik heb hem weer een plukje gegeven waar hij met smaak van begon te eten.
Hij moet nu 2x daags 2 pompjes ventipulmin en een capsule. Pfff... Ik voel me er gewoon beroerd van zeg...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:27

was al dat vocht niet opgehoopt dan.. omdat zn stal helemaal zeiknat was..

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:55

owjee klinkt niet goed Nors opkijken hopelijk komt het goed.....

@Don_Zhivago ; ik ga morgen eens bellen en kijken wat ze voor me kunnen doen.... hou je op de hoogte! bedankt voor de info ....
ga zo eens kijken hoe ze dr vandaag bijloopt!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:01

Is goed hoor,
Graag gedaan..

i'm just doing my job Knipoog

Succes met dr, en ik hoor het wel