Is deze hoef in orde?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Is deze hoef in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:36

Ziet deze hoef er gezond uit (en zijn er dingen die nog verbeterd kunnen worden door er op een of andere manier aan te werken) ?
Ik heb zelf weinig verstand van hoeven en deze pony zou ik graag zonder ijzers blijven rijden, dus hou ik haar hoeven graag in de gaten.
Bijkomende vraag is ook of het mogelijk is dat haar hoeven momenteel te kort staan, want ze mankt momenteel op alles wat niet vlak is (ook in de wei loopt ze niet helemaal rad), terwijl ze op vlakke harde ondergrond absoluut niet mankt en haar hoeven zijn de meest voor de hand liggende reden gezien aan haar pezen niks aan te merken is. Gevoelig lopen op steentjes heeft ze wel altijd al gedaan (ze wordt nog niet zo lang vaak op straat bereden).

[size=0,5]Een (traditionele) hoefsmid kijkt af en toe wel eens naar haar hoeven maar die heeft ook niet zoveel verstand van paarden zonder ijzers.[/size]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

minkie

Re: Is deze hoef in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:38

??? wie bekapt je paard dan???

Coconut

De rechterkant van de hoef mag bijgevijld worden een stukje langs het straal heen, gelijk aan links. Zoals ik nu kan zien lijkt rechts ook hoger dan links waardoor je paard ongelijk staat.

Ik zou op zoek gaan naar een andere smid als jouw hoefsmid geen verstand van "blote voeten" heeft en alleen maar van ijzers.... Dat is in mijn ogen geen goede smid!

Arabesk

Laat er een veearts naar kijken, het kan van alles zijn.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:40

Idd, het is wel zo fijn voor je paard als hij bekapt wordt door iemand die er verstand van heeft! Stel dat je paard straks het één of ander aan zijn hoef heeft en deze smid herkent het niet...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:42

Het is niet mijn pony en ik bepaal dus ook niet welke hoefsmid erbij komt kijken. Ik heb al eens een NBer aangekaart maar dat vond de eigenaar geen goed idee. Die hoefsmid bekapt haar dus ook af en toe en hij heeft wel verstand van hoeven maar het is en blijft een smid naar mijn smaak en die kijken toch anders naar een hoef.
Veearts vond de eigenaar ook niet nodig en ik ga ook geen veearts betalen voor een verzorgpony ... als ze blijft manken zal de eigenaar er wel een veearts bijhalen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:42

Inderdaad, laat er een veearts naar kijken. En als de hoeven anders moeten gekapt worden dan zal de veearts dit direct laten weten en waarschijnlijk ook opschrijven wat er juist moet gebeuren.

Een hoefsmid die niet met paarden kan werken zonder ijzers? Dat is bij mijn weten geen goede smid, ik zou als ik jou was een andere smid zoeken.

Als je paard goed loopt op de harde, is het meestal niets met de hoeven. Ik zeg wel meestal Knipoog Over het algemeen gaat het dan over problemen met pezen of spieren. Als ik mag vragen, hoe weet je dat er niets met haar pezen is? Het is niet omdat deze niet warm of dik zijn dat er geen kleine ontsteking is, dit is niets ernstig maar ze kunnen er op zachtere ondergrond wel van manken. Het beste is eens longeren in een bak, dus gewoon zand en eens longeren op de harde.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:50

Ze zijn idd niet warm of dik. Ze mankt wel al 3 dagen dat ik het weet, de eerste dag dat ik het gemerkt heb het ergst. Ik zal eens proberen longeren morgen maar ze is het niet gewend en heeft een aversie van zwepen (ze verdraagt ze,, maar voelt zich nogal streng gestraft als ik een zweep gebruik) en ik weet dus niet of het echt gaat lukken gezien ze zich ook al niet zo graag verzet op de wei (bak heb ik niet ter beschikking)

De smid kan wel vertellen dat de hoef hard genoeg is om zonder ijzers te lopen als het niet te vaak is en ze in het algemeen goede hoeven heeft,, maar ik heb me laten vertellen dat een smid toch grotendeels naar een hoef kijkt vanuit het standpunt van ijzers.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:51

Lord_Ik schreef:
Het is niet mijn pony en ik bepaal dus ook niet welke hoefsmid erbij komt kijken. Ik heb al eens een NBer aangekaart maar dat vond de eigenaar geen goed idee. Die hoefsmid bekapt haar dus ook af en toe en hij heeft wel verstand van hoeven maar het is en blijft een smid naar mijn smaak en die kijken toch anders naar een hoef.
Veearts vond de eigenaar ook niet nodig en ik ga ook geen veearts betalen voor een verzorgpony ... als ze blijft manken zal de eigenaar er wel een veearts bijhalen.

sorry hoor maar hier snap ik helemaal niets van.
Als hij zijn werk niet goed doet dan moet de eigenaar opzoek gaan naar een andere smid.

Wij kunnen vanaf een paar foto's niets zeggen wat er mis is met een hoef al je het hele paar er niet bij ziet of ermee ziet lopen!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:57

Ik heb zoals ik al zei niet veel verstand van hoeven en dus kan ik ook niet beoordelen of ie z'n werk goed doet Tong uitsteken dat laat ik aan mensen over die het beter weten dan ik. Momenteel is het alleszinds al meer dan een maand geleden dat ze bekapt is geweest. 'T gaat om de volwassen Fjord uit men profiel. Heb geen recente foto's en kan dus ook niet laten zien hoe ze er momenteel bij loopt, maar zal morgen een filmpje maken van hoe ze loopt als dat duidelijker zou zijn.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:58

Lord_Ik schreef:
Ze zijn idd niet warm of dik. Ze mankt wel al 3 dagen dat ik het weet, de eerste dag dat ik het gemerkt heb het ergst. Ik zal eens proberen longeren morgen maar ze is het niet gewend en heeft een aversie van zwepen (ze verdraagt ze,, maar voelt zich nogal streng gestraft als ik een zweep gebruik) en ik weet dus niet of het echt gaat lukken gezien ze zich ook al niet zo graag verzet op de wei (bak heb ik niet ter beschikking)

De smid kan wel vertellen dat de hoef hard genoeg is om zonder ijzers te lopen als het niet te vaak is en ze in het algemeen goede hoeven heeft,, maar ik heb me laten vertellen dat een smid toch grotendeels naar een hoef kijkt vanuit het standpunt van ijzers.

Mijn paard heeft ook eens zo'n kleine ontsteking gehad, ook niets warm of dik. Maar op de zachte mank, op de harde niets op aan te merken. Dan maar iemand laten komen die enkel kreupele paarden doet, even ook buigproeven gedaan en die persoon wist ook waar hij druk moest uitoefenen om verschil te merken. Uiteindelijk had hij dus toch een kleine peesontsteking. Toch een 3 weken rust en dan zachtjes aan opnieuw beginnen. Dus niet te snel roepen dat het niets met de pezen zou kunnen zijn. Als het paard duidelijk mank is, zal de eigenaar toch wel een veearts laten komen. Tot dan, best enkel stappen op de harde en niet werken. Daar doe je over het algemeen niets verkeerd mee, zeker niet als ze niet mankt op de harde. Geef haar zo al een weekje tijd, misschien heeft ze gewoon wat zot gedaan op de weide of zich verstapt.

Een goede smid weet ook wanneer een paard gezonde hoeven heeft, ijzer of niet. Ik weet niet hoe je naar de hoef kijkt vanuit het standpunt van ijzers? Mijn paard staat al 5 jaar zonder ijzers, nog nooit last mee gehad en ik heb ook een gewone 'traditionele' hoefsmid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:03

Zo op het oog zijn het gezonde voeten, maar wat mij wel op valt is dat er in de witte lijn bij de teen wat troep zit, en mogelijk dus ook een ontsteking waarop ze kreupeld. Is het die voet waar ze slecht op loopt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:07

Wanneer ik af ga op de foto's is er weinig mis mee, misschien dat je het omgeklapt stukje steunsel weg kunt krijgen op de bovenste foto aan de linkerkant van de straal. De verzenen lijken niet te laag te zitten, want de straal schijnt nog iets verzonken in de zool te liggen. Ik kan geen verklaring geven waarom je paard zo gevoelig is op onregelmatige ondergrond.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 23:10

Heb ook nog nooit last gehad met deze hoefsmid hoor Lachen maar weet gewoon niet of'k hem ook dingen kan vragen als dit al zou 'k het hem wel vragen hoor moest hij toevallig langs komen.

Ik laat 'r momenteel gewoon op rust staan op de wei omdat ik schrik heb iets verkeerds met 'r te doen zolang er geen veearts bij is geweest, maar zou het beter voor haar zijn om toch met haar te gaan stappen?
En hoe lang zou ze dan mogen stappen met ruiter,, of beter gewoon zonder?

@femmefatale1: Ja het is die voet waar ze op mankt, maar ik moet wel zeggen dat ze ook zo steeds een van haar achterbenen in rust (kan) zet(ten). Ik heb die hoef wel gewoon uitgekrabd en zo goed als mogelijk uitgeborsteld (wat dus niet erg makkelijk was gezien ze onder de modder hingen Tong uitsteken) dus het kan ook modder zijn? (moment ik zal eens kijken of dat plekje er op de andere foto ook is (heb ik er niet bij gezet omdat die niet zo duidelijk is)

Afbeelding

@opala: Zit dat stukje steunsel echt in de weg of kan het gerust wachten tot een volgende bekapbeurt over een tijdje? Lijkt me dat ik er zelf alleszinds niet aan moet gaan prutsen haha Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:31

Er zijn inderdaad wel wat dingetjes op aan te merken, maar het ziet er over het algemeen best goed uit. Het kan ook iets van een zoolkneuzing of hoefzweer zijn. Een écht goede hoefsmid zou dat wel moeten opmerken, maar er zijn er zat die dat niet doen; die knallen er inderdaad een ijzertje onder en klaar. Ik zou er ook even een dierenarts naar laten kijken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 23:34

Als ik d'r hoeven uitkrabde kwam er wel wat stinkend spul naar boven, maar dat zie ik bij de shet heel vaak en die heeft er geen last van?
Als ze blijft manken zal de eigenaar er wel een dierenarts bij halen,, hij houdt wel van zijn dieren, kijkt alleen nogal op geld tegenwoordig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:40

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 23:45

De shet heeft hier dus,, zoals ik al vermoedde nogal wat last van... met momenten kon zowat het gehele krabdeel van de hoevenkrabber in zijn straalgroeven verdwijnen. Gelukkig is dit heel wat verbeterd nu hij niet meer hoefbevangen staat en ik af en toe eens zijn hoeven uitkrab (werd dus nooit gedaan...)
Ze heeft dit dus ook wel maar slechts in heel lichte mate, dus zou ze er nog niet echt last van kunnen hebben.

Op steentjes is ze altijd wel gevoelig geweest hoor,, maar dit begon al te beteren en ze heeft nooit echt gemankt op steentjes. Nu mankt ze echt,, zelfs zonder steentjes op de wei.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:11

Zou het bij haar dan ook geen hoefbevangenheid kunnen zijn? Je zou het niet verwachten in deze tijd van het jaar, maar toch...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:10

Maak die bewuste voet eens schoon, ook met wat water.
Maak dan eens een foto van de onderkant, maar zorg wel dat die foto scherp is (die laatste is niet scherp door te dichtbij, en dus moeilijk te zien). Ben benieuwd of daar dat plekje ook nog in die witte lijn zichtbaar is..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 08:55

Ik neem vandaag mijn fotoapparaat mee (deze foto's zijn met een gsm getrokken) dus de foto zal sowiesow wel duidelijker zijn.

Hoefbevangenheid is geen optie want momenteel kan je door d'r dikke vacht heen mooi haar ribbetjes tellen en ze loopt ook nog eens met veulen Tong uitsteken. Ze heeft veel dikker gestaan zonder hoefbevangen te zijn.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:14

Stappen kan geen kwaad als ze zoals je eerder aanhaalde, niet mankt op de harde. 10min op de harde stappen is genoeg, best gewoon ernaast. Dan kan je ook zien of ze er last mee heeft of niet. Als ze ook op de harde mankt, dan beter gewoon rust en wachten op de veearts. De hoefsmid heeft normaal een tang waarmee hij kan voelen of de hoef op een bepaalde plaats overgevoelig is. De veearts kan dit ook.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:46

Veearts.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:09

Vandaag was het weer een stuk erger,, het is werkelijk maar 1 hoef en ze kan er bijna niet meer op steunen. Heb 't d'r niet aangedaan om over de steentjes naar de poetsplaats te lopen en in de (modderige) weide hoeven proberen proper maken is gekkenwerk,, dus geen nieuwe foto's.
Veearts komt gelukkig morgenochtend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:12

Toch blijf ik bij een ontsteking/hoefzweer in de teen.
Als je DA niets kan vinden, gelijk de hoefsmid bellen!
En géén pijnstillers geven als ze niks kunnen vinden..

Ben benieuwd..
Sukses in ieder geval.