Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:42

Mijn paard heeft sinds ongeveer 5 maanden het volgende probleem:

De witte delen van zijn benen vertoonden mokverschijnselen.
Vrij snel de DA ingeschakeld, omdat ik het met de huis tuin en keuken middelen niet de baas werd.
Vervolgens: Vetaderm, droogzetters. Hielp niet.

Toen kreeg ie bloedvergiftiging het was dik tot aan zijn lies, dus antibiotica. Metacam, daarna nog een prednisolon kuur en groene leem.
De wonden waren inmiddels enorm groot geworden. Na de prednisolonkuur zijn ze aardig dichtgetokken.

Echter we bleven het gevoel houden dat er aan de oorzaak niets gedaan werd. Het bleef onrustig.
Eén been is specifiek heel erg. Daar zit ook het meeste wit.
Het pijpbeen en de kogel zijn vooral aangetast van zijn achterbeen.
In de maanden die daarop volgden: kreupelheid (heel plotseling), dus weer metacam. Hielp geweldig.
Steeds weer een dik been, het blijft steeds onrustig. Langere tijd (2,5 week) aan de antibiotica. Geen verbetering en geen verslechtering.
Toen werd ie weer kreupel.
Hij kon er bijna niet op staan.

Vervolgens naar de kliniek in Wolvega, omdat onze eigen DA er niet meer uitkwam.
Daar werd de volgende diagnose gesteld:
Photo aggrevated pastern dermatitis, oftewel: veroorzaakt door kleurstoffen in het rantsoen, die op de ongepigmenteerde huiddelen onder invloed worden omgezet in ernstige huidirriterende stoffen. Zonnebrand in de volksmond.
De kreupelheid had niets hiermee te maken, dat werd waarschijnlijk veroorzaakt door een verrekking van een gewrichtsband.

Er zijn rontgenfoto’s gemaakt, er waren geen afwijkingen, dus geen hoefkatrol, kanteling hoefbeen, artrose of andere narigheid.
Voor een paard van 14 zag het er zelfs heel netjes uit.
Ook het andere achterbeen is voor de vergelijking op de foto gezet. Geen verschillen.
Voor de huidontstekingen werd geadviseerd om zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor te gebruiken. En wekelijks te wassen met Betadine.

Ik was erg opgelucht na deze diagnose. We wisten nu tenminste wat hij heeft.
Gesmeerd met zonnebrandcrème, netjes alle adviezen opgevolgd.
Na 1,5 week toch weer een olifantenbeen. Weer de plaatselijke DA laten komen, het was toch weer bloedvergifiging. Doordat de wondjes nog niet helemaal weg zijn (wel dicht, maar korstjes) is er waarschijnlijk weer een bacterie ingekomen.
Antibiotica, metacam, een corticosteriode injectie, en vochtafdrijvers.
Binnen 2 dagen was het been weer superslank. Dat hadden we in maanden niet gezien.

Afgelopen zondag weer voorzichtig even gelongeerd. Alleen stappen en drie pasjes draf.
Ging goed.
De volgende dag: steenkreupel.
Dus weer metacam. Hielp niets. Werd alleen maar erger.
Dus weer met hem naar Wolvega.
Visiteertang, foto’s. Diagnose: hoefzweer. Heel diep. In het verband gezet en nathouden. Hopen dat ie doorbreekt.
Met het verband kon ie helemaal niet meer lopen.
Weer gebeld, inmiddels hebben de Da uit Wolvega en onze eigen overleg met elkaar.
Verband er weer af en laten weken in een bakje water.
Het wordt nu langzaam minder erg met de kreupelheid. Als de zweer niet doorbreekt gaan ze hem eruit boren. Het zit heel diep.
Inmiddels heb ik zijn benen weer gewassen en tot mijn schrik zijn de wonden weer terug. Het is weer bijna net zo erg als toen we begonnen met de ellende.
Terwijl de zon minder kracht heeft, het steeds in een (speciaal voor paarden) zonnebrandcrème wordt gezet.

Dit speelt zich allemaal af aan een en hetzelfde been. Het is om wanhopig van te worden.
Die verrekking van de banden is denk ik niet eens aan de orde.
Waarschijnlijk waren die eerdere kreupelheden ook al die hoefzweer.
Maar een hoefzweer is ook een onsteking. Net als die huidonsteking.
Dus ik begin me zo langzamerhand af te vragen of dit verband met elkaar houdt.

We doen echt allen om hem beter te krijgen, we hebben ook al van die special bandages om zonlicht te weren gekocht.

Maar wat is hier in vredesnaam aan de hand. Ik ben wel blij dat er nu echt door de DA tsen ook wordt onderkend dat dit echt een heel apart geval is.

Is er iemand op dit forum die dit herkent? Dierenartsen misschien die hier iets van snappen?
Help!

opala

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:26

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:19

Dankjewel!
Het lijkt er verdacht veel op ja. Ik zal het de DA voorleggen.
En ik ga eens googelen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:35

Jeetje Eveline, ik lees net je topic. Wat ellendig dat het nu nog steeds niet beter is.
Sterkte!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:37

zou even door je weide heen wandellen
kijken wat er buiten gras nog meer in staat
misschien is dat een mogelijke oorzaak

als je de oorzaak niet wegneemt kan je smeren en geven wat je wilt maar zal het (terug) blijven (komen)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:42

Margot: Dankje. Ach gut Ik ben af en toe echt radeloos.

nickyu: Dat heb ik gedaan. Ik ben inmiddels op de hoogte dat boekweit, klaver en bereklauw en wellicht ook duizendblad dit mede kunnen veroorzaken. Dat staat er niet.
Het maakt ook weinig uit of hij in de weide staat of niet.

Het enige dat ik merk, is dat smeren (zelfs groene leem!) de zaak alleen maar verergert.
Dus ik ben bang dat opala gelijk heeft...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:47

je zou eens moeten zoeken op zonnebrand misschien? juist omdat het alleen de witte stukken zijn...

en zonne-brand komt niet persee van de zon, maar eigenlijk juist door de fotosensibele stoffen. door het opnemen van deze stoffen kunnen paarden al extreme huidreacties krijgen bij een klein beetje zonlicht...

kijk anders eens in de paard en sport van juli 2008...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:27

Ben nog iets vergeten te vermelden.

In het begin toen we nog dachten dat het mok was, heeft hij een dectomax injectie gehad. Die ook niets hielp overigens. Wel overleefd want dat schijnt ook nog te kunnen misgaan. Maar dat is een ander verhaal.

In Wolvega zijn de leverwaarden ook onderzocht. Uitslag was prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:20

als de leverwaarden goed zijn zou fytofotodermatitis eigenlijk al afvallen denk ik,want volgens mij zijn de leverwaardes dan ook verhoogd.
was het bloed helemaal in orde eigenlijk?

even een tip omdat jouw dier nu al zoveel antibiotia spul gehad heeft, zorg dat je een goede probiotica krijgt voor paarden.
de dierenarts heeft zelf daar wel goede producten voor.
dan help je in elk geval dat te herstellen.
kan ook heel goed zijn dat daardoor de klachten ook minder worden..

sjee ja heftig geval zeg!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:41

Heb net een topic geopend na aanleiding van de uitslag van een bloedonderzoek bij een van mijn paarden.
Nu is dit paard fokmerrie maar de beschreven symtonen klinken een beetje het zelfde als die van haar.
Heb je bloedonderzoek laten doen?
Zo ja wat kwam hier uit?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:21

Er is bloedonderzoek gedaan, echter alleen naar de leverfunctie.
Omdat daar een relatie kan zijn met overgevoeligheid voor zonlicht.

De exacte uitslag weet ik niet en hoef ik ook niet te weten, want er waren geen afwijkingen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:18

Inmiddels heb ik overleg gehad met de DA.
De diagnose sarcoidose sluit hij zeker niet uit.
Echter omdat het enkel om de ongepigmenteerde delen van zijn benen gaat, en het ene bruine been dat hij heeft niet is aangedaan, lijkt de kans hem erg klein.
Maar goed, statistieken gelden niet voor individuen.

De hoefzweer is goed doorgebroken, dus het is nu eerst zaak die te laten genezen. Daarna krijgt hij een 2 wekelijkse prednisolonkuur.
Dan zal de huid weer herstellen (dat gebeurde de bij de vorige prednisolonkuur ook, het enige dat helpt).

Als het daarna weer misgaat, laten we een biopt nemen. Om vast te stellen dan wel uit te sluiten dat het om sarcoidose gaat.
Als dat niet het geval is, dan moeten we het toch zoeken in het UV verhaal.

Nog een lange weg te gaan. Als er onderweg niet weer opnieuw complicaties optreden (wat ik wel verwacht gezien zijn voorgeschiedenis)

Het been is weer veel te dik, maar deze keer geen antibiotica. Dit vertraagt het rijpen van de hoefzweer, en hij heeft al zoveel voor zijn kiezen gehad....dus we proberen het met enkel metacam en vochtafdrijvers.
Schoonhouden in de soda en zoveel mogelijk bewegen.
Hij kan iig weer lopen dus ik ben al 'blij'.....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:20

ikenindi schreef:
kijk anders eens in de paard en sport van juli 2008...

Weet je of ik die ergens kan bestellen of zo? In de winkels zullen ze niet meer liggen denk ik...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:38

geen idee, maar het blijft er op lijken. ik heb hem evt liggen voor je. wil em wel naar je opsturen? evt alleen die pagina`s die er over gaan?

pb maar even...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:40

hoe gaat het nu met hem?

brief is onderweg... heb de 2 pagina`s die er over gaan er uit gescheurd. anders waren de verzendkosten wel btje onzinnig hoog Knipoog

hoop dat je er iets aan hebt. en het is sowieso leerzaam eens te lezen Knipoog

wil je even laten weten als je het ontvangen hebt?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:18

Super dankjewel!

Het gaat nu vrij redelijk. De hoefzweer is goed doorgebroken. Het been werd daarna wel weer dik.
Toch is geadviseerd om niet weer antibiotica te geven.
Het is beter dat die hoefzweer 'uitraast'.
Hij krijgt nu alleen vochtafdrijvers, en dat werkt goed.
Het been blijft nu redelijk dun. Dat is al heel wat.
Hij kan ook weer lopen, maar nog wel wat moeizaam. Maar zo goed dat we gestopt zijn met de Metacam.

De huid is niet best. Vandaag heb ik het weer gewassen, en het is erg onrustig.
Ik zal proberen morgen foto's te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar het stukje over zonnebrand (ik hoop nog steeds dat het dat is) en ik zal laten weten als ik het heb.

Nogmaals bedankt.
I

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:26

Misschien een overbodige reactie, maar mijn pony krijgt juist mok als ik haar benen afspoel met water. Zo lang ik weg blijf met de waterslang krijgt ze geen mok. Zodra ik maar even met de slang spoel heeft ze de volgende dag plekjes. Ik lees dat je het been vaak wast, misschien is het de oplossing om te stoppen met wat voor wasbehandeling dan ook.

Even een toevoeging: als ik de benen toch af heb moeten spoelen en ze krijgt plekjes helpt bij mijn pony zinkzalf. Maar ik zag dat je alle huis tuin en keukenmiddeltjes al had geprobeerd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:13

staat je paard nu op stal of nog buiten? want opzich als ie binnen staat zou die zonnebrand redelijk onlogisch zijn volgens mij. er stond in dat artikel een voorbeeld van een paard die het had, en dat was 2 dagen nadat hij op stal was gezet over...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:18

Benita schreef:
Misschien een overbodige reactie, maar mijn pony krijgt juist mok als ik haar benen afspoel met water. Zo lang ik weg blijf met de waterslang krijgt ze geen mok. Zodra ik maar even met de slang spoel heeft ze de volgende dag plekjes. Ik lees dat je het been vaak wast, misschien is het de oplossing om te stoppen met wat voor wasbehandeling dan ook.

.

HIer sluit ik me wel bij aan.
Ik heb ook een paard gehad met witte achterbenen en hij was ook heel gevoelig. Twee keer een olifantenpoot gehad (flinke ontsteking dus, bacterie in het bloed). Stierf van de jeuk en had van het krabben ook wonden op zijn hele benen.
Ik ben geen voorstander van smeren op open plekken, omdat je dan juist alles weer dichtsmeert, bovendien komen er dan juist weer stoffen in zijn bloed terecht.
Ik zou zeker geen zonnebrand smeren als zijn huid kapot is.

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:52

Ik heb je een PM gestuurd. Hoop dat je er wat aan hebt.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:37

Over de foto's:
De eerste set is voor het wassen. Later kun je zien hoe het eruit ziet als het nat is. Je kijkt als het ware door de haren heen.
Helaas zijn een paar te donker. Maar vooral op de laatsten kun je goed zien hoe onrustig het is.
De foto's van de kootholte zijn er, omdat daar de hoefzweer is doorgebroken.
Heeft niets met het huidprobleem te maken.

http://www.mijnalbum.nl/Album=7NCRJHJK

Dan nog de dames die vinden dat het wassen niet moet: ik waardeer dat jullie meedenken, maar we zijn voorbij het stadium dat wassen niet mag omdat het mok is. Ik was het trouwens niet vaak. Probeer dat zoveel mogelijk uit te stellen.
Het is geen gewone mok, en het wassen is op advies van een DA in Wolvega. Het is om te ontsmetten en te voorkomen dat de wondjes infecteren en er weer antibiotica nodig is.
Ook de zinkzalf is een gepasseerd station.....
Smeren doe ik allang niet meer. Zoals ik al eerder heb gezegd, alles dat ik erop smeer verergert de zaak....

Agellelie: bedankt voor je reactie. Het is zeer herkenbaar.

Hij staat niet binnen. Dit hebben we wel overwogen. Maar omdat hij telkens dat been dik krijgt, is beweging belangrijker (en dan niet een kwartiertje aan de hand stappen) maar de hele dag.
's Nachts staat hij ook buiten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:44

ik ben zeker voor het 24/7 buiten, maar zou je het niet eens willen proberen? heb op de een of andere manier niet meer aan zontlicht bloot te stellen totdat het over is? als je 1 schakel weghaald gaat het mss over en kun je hem daarna wss wel gewoon weer buiten zetten...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:46

als je wilt voorkomen dat het been alleen wordt blootgesteld aan zonlicht kan je ook een dunne legwrap aanbrengen. zo'n plakverbandje zeg maar. dan wordt het been niet te warm en kan je het toch afschermen.
hoewel ook aan het afdekken van de plekken risico's zitten natuurlijk, frisse lucht is voor de huid altijd belangrijk maar zeker bij een dergelijke conditie.

desondanks misschien iets om aan de DA voor te leggen?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:57

We hebben speciale zonbeschermers gekocht. Ze waren net binnen, toen de DA in Wolvega ook met dat idee kwam. Dus wat dat betreft zitten we op 1 lijn, we waren hem net een slag voor (moest hij wel om lachen)
Het voordeel is dat je dan niet hoeft te smeren. En ze zijn ademend en weet ik niet wat allemaal, dus ze kunnen de hele dag om.
Ik heb deze:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35861

Ik heb ze nog nauwelijks gebruikt, omdat het been waar het zo erg is, steeds zo dik is. Hij past er niet meer omheen....(en ik heb de grootste maat gekocht)
Ik heb ook het idee dat helemaal niks nu even het beste is.
Even rust in de keet. Het blijft nu ook aardig rustig.

Als we na de biopt die binnenkort genomen wordt zeker zijn dat UV de oorzaak is, dan is dit denk ik de beste 'behandeling'.

Dankjewel voor het meedenken!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:09

Is er ook gekeken naar de werking van de lever en de nieren?
Mijn paard heeft problemen gehad met z'n lever. De lever kon niet goed z'n werk doen, dus afvalstoffen konden niet op de normale manier worden afgevoerd en dit resulteerde in mok-achtige plekken. De afvalstoffen werden er op die manier uitgegooid. Hij kreeg de plekken vooral door krachtvoer (veel afvalstoffen), als ik hem geen krachtvoer gaf ging het meestal goed, maar zodra ik hem krachtvoer gaf had hij binnen no-time grote wonden in z'n kootholte(s)

De laatste keer dat hij het had (voordat ik erachter ben gekomen wat er aan de hand was) was het heel erg. Daar heb ik een foto van http://img136.imageshack.us/img136/5466/wondwx7.jpg

Toen ik er eenmaal achter was wat het probleem was (leverbot) heb ik de oorzaak kunnen behandelen, nu functioneert z'n lever weer normaal en is het hele probleem over.