Hoe magere Haflinger vet mesten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Hoe magere Haflinger vet mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:59

Je opzich natuurlijk een gekke vraag want 9 vd 10 zijn al snel te dik, maar 1 van onze 2 Haflingers nu dus niet.

Ik rijd hem nu amper en hij krijgt 's ochtends een schep maisvlokken + 3/4 schep Havens draversbrok, hooi, eind vd middag weer hooi en 's avonds 1/2 schep maisvlokken + 1/2 schep Havens draversbrok.

Daihyo

Re: Hoe magere Haflinger vet mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:01

Onbeperkt hooi voeren.
Verder maismeel of ongeplette mais bijvoeren. Deze zetten beter aan dan maisvlokken is mijn ervaring.
Heb je goed ontwormd? En staan ze buiten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:02

Toen ik mijn haflinger op stal kreeg was ze zoooo mager, haar heb ik eigenlijk gewoon gevoerd met heel veel hooi, voor de rest niet zoveel speciaals. Ik weet niet wat hij nu aan hooi krijgt?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:04

Ze worden hier altijd via een heel schema wat ik van een dierenarts heb gekregen ontwormd, ze staan op het moment buiten op het zand (ivm natte kleigrond op de wei, als dat een beetje droog is gaat hij de wei gelijk op).

Maïsmeel zal ik volgende keer eens naar kijken, ongeplette mais bedoel je hier gewoon de hele korrels mee?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:05

BrittKitt schreef:
Toen ik mijn haflinger op stal kreeg was ze zoooo mager, haar heb ik eigenlijk gewoon gevoerd met heel veel hooi, voor de rest niet zoveel speciaals. Ik weet niet wat hij nu aan hooi krijgt?

's ochtends krijgen ze een dikke plak, en eind vd middag een dikke plak, misschien erg weinig?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:05

Hij heeft geen wormen oid?

Anders moet je eens kijken naar andere soorten biks, of misschien iets van slobber bijvoeren, lekker schepje biks, zemelen erbij of gewoon kant en klare zak slobber kopen. In principe moet een paard ook de hele dag kunnen beschikken over ruwvoer (hooi/kuil) om de darmen op gang te houden. Wat je ook zou kunnen doen, uitrekenen met een zo'n voedingsnormenboekje hoeveel jou paard hoort te krijgen. Dan moet je kijken naar geslacht, arbeid, ras etc. en daar komt dan uit hoeveel voer je paard hoort te krijgen. Kan best handig zijn!

Edit: Sorry, zie nu pas dat iemand anders ook al wat over wormen heeft gezegd... Bloos
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 24-10-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:06

Persoonlijk vind ik van wel. Die van mij krijgt ruim een halve baal per dag (van die kleintjes) en dat heeft ze allemaal op. Naar mijn mening is dat dus niet te weinig, als ze niks laat liggen.
Misschien je hooi eens hoger opvoeren, kijken wat dat voor effect heeft?
Ik kreeg mijn pony in november op stal, en nu is ze eigenlijk iets te dik, maar dat heeft dus wel erg lang geduurd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:07

Ja, gewoon de korrels Ja
Niet alle paarden eten het overigens, omdat het nogal hard is om te kauwen. Maar als ze het eten werkt het wel heel goed.

Je hooi is inderdaad wel weinig. Zeker als het wat ouder hooi is. Dat zet niet aan. Is overigens wel goed voor het darmstelsel Knipoog
Ik zou zeker het dubbele aan hooi voeren en dan verspreid over 4x per dag. Als dat mogelijk is.

Ontworming is blijkbaar wel goed. Daar kan het niet aan liggen.
De wei klinkt bekend. Is het geen optie om hooi in de paddock te voeren?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:08

Inderdaad, ik zou die ene plakje per keer verhogen naar 2/3 plakjes per keer. En misschien met wat een dikmakend brok erbij

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:09

Ze krijgen nu inderdaad hooi in bakken in de paddock (zodat ze geen zand ed. mee eten), ik zal ze vanmiddag buiten nog eens een plak bij geven (hier doen ze nu ong. tot half 12/12 uur mee).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:10

Ipv die ongeplette mais, zijn maiskolven opzich dan ook goed, of zitten in de kolven zelf dan weer dingen die het effect naar beneden halen oid?
Vinden ze meestal wel lekker Ja Wordt het ook wat minder hard van, omdat de binnenkant zelf wat zacht is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:16

Je zou gewoon op de verpakkingene van de mais moeten kijken wat de voedingswaarde ervan is en als je geen mais uit een zak hebt, kun je het in dat voedingsnormen boekje kijken wat er ongeveer in "echte" mais zit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:17

Ik heb altijd gehoord, dat normale korrels geen zoden aan de dijk zet omdat ze die zo weer uitpoepen, de wand vd korrels zouden ze niet kunnen verteren.
Als mijn honden weleens mais eten zie je dat bijv. ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:21

Dat weet ik niet.
Mijn vorige bijrijdpaard kreeg ze ook en daar zag je na een paar weken al ene duidelijk verschil.
Heb nog nooit complete korrels ondekt in zijn mest.
Je hebt ook maisbrokken. Of maismeel door slobber. Maar meer hooi is denk ik wel het belangrijkste Ja

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:32

Het beste is ruwvoer!
Geef onbeperkt hooi!
Wij zeggen altijd gemiddeld 1 kleine baal hooi per dag per paard.
dit komt vrij goed uit gemiddeld gezien.
Sommige paarden eten 3/4 baal hooi en sommige paarden hebben juist nog een beetje meer nodig als 1 baaltje hooi per dag.
Wij zelf hebben tinkers maar qwa voer betreft kun je die inprincipe met een haflinger vergelijken.
Succes ermee.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:35

Is hij vooral mager aan de bovenkant, dus bij de ruggengraat of bij de buik? aan de onderkant.
Ik denk dat je wel wat meer hooi mag voeren, krachtvoer lijkt me ruimvoldoende.
Is kuilgras een optie trouwens? daar halen ze veel meer uit, hooi poepen ze voornamelijk weer uit en bij kuil is dat niet het geval.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:09

Kuilgras gaan we inderdaad ook eens voor kijken.

Hij is vooral mager in zn flanken, je ziet zijn ribben niet, maar ook het geheel mag wat voller.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:13

ik vind dat je te weinig hooi geeft...
waarom zet je hem niet op onbeperkt hooi, dat krijgen mijn ponys ook en daar doen ze het erg goed op!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:30

Sorry Charlotte, ik vraag even mee in je topic Bloos

Mijn pony is ook mager, madammetje is inmiddels al wel 22, maar toch. Ik voer dus 4 plakken gewoon droog hooi, en nog 3 plakken voordrooghooi, uit gefoliede pakken. Inmiddels valt ze niet meer af, maar komen er ook geen kg's meer bij...Ik heb eerst ook ruim 3 scheppen bietenpulp bijgevoerd, helaas zette dit ook geen zoden aan de dijk..Ik rij mijn pony 3x per week aangespannen..Aan de tanden is niks mis, die zijn laatst bijgevijld en gecontroleerd..

Dus heeft iemand voor "ons" de tip?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

Tja oudjes zijn niet zo goed dik te krijgen.
Staat ze onder een deken? Dat wil nog wel eens helpen bij oude paarden, die hebben moeite met zichzelf warm te houden en daardoor eten ze veel. Als je ze een dekentje op doet kunnen ze hun energie in andere dingen stoppen dan in alleen warm blijven.
Zou naast het hooi misschien iets van slobber of seniorenbrok bijvoeren?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:59

Mij haf is ook "mager"geweest, hem heb ik Hippostar reform meusli gegeven, Dit deed hem erg goed.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:08

Mijn Haflinger is ook echt heel erg mager geweest. Niet schraal maar echt mager. Je kon al zijn ribben zien, punt kunt en ingevallen flanken. Hij is toen op heel erg veel hooi en kuil gezet. Dat hielp een beetje maar niet heel erg. Uiteindelijk ben ik hem maismeel bij gaan voeren en dat heeft heel erg geholpen. Na ongeveer 2 maanden waren zijn ribben niet meer te zien.
Ik hoop dat die van jou ook snel dikker word! Vind het een erg lastig probleem. Heb er zelf een half jaar over gedaan ongeveer.

Heb nog wel een foto, zo was hij in November 2007 (Toen gaf ik hem al maismeel, was dus nog erger)
Afbeelding

Foto van hoe hij nu is (zomer2008), hij is nu nog wel iets dikker Bloos
http://94.100.113.237/330300001-330350000/330315701-330315800/330315781_5_B-ab.jpeg

Edit: Tegenwoordig zit hij bijna tegen de dikke kant. Nou ik zie hem liever wat dik dan zo mager hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:34

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:40

@Amanda_T: Geef je paard voldoende hooi/kuil, hij moet de hele dag ervan kunnen eten als hij wil. Wij geven de magere oudjes op De Paardenkamp priores slobber van Pavo als ik me niet vergis. De andere paarden krijgen veulenbrok en die met een slecht gebit slobber van veulenbrok gemengd met zemelen. Ook word er snijmais gevoerd, maar ik ben zelf ook een voorstander van maismeel. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:51

Senior priores is volgens mij van subli ipv pavo.
Wat hier al gezegd is inderdaad onbeperkt hooi, laat anders je DA bloedprikken ivm wormen/vit.min tekort, etc.
Omdat je pony op een zandpaddock staat kan je ook kijken naar eventueel zand in de darmen.
Daarnaast voer een goede pro/pre biotica bij, dan kan je pony de voedingsstoffen uit het voer ook goed opnemen. Mais en meer brok zou ik afraden, of je pony wordt er erg heet van of het verteren eist zoveel energie dat hij eerder afvalt.