Korte hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:49

Mijn pony heeft eigenlijk altijd al behoorlijk korte hoeven gehad.
We proberen zo min mogelijk op de straat te lopen.
Het laatste half jaar heeft er een ijzer onder gezeten. Zelfs dan groeit ze haast niet. De nagelgaten zaten elke keer op ongeveer dezelfde hoogte. Daar worden dr hoeven dus zeker niet beter en sterker van..
Ze was natuurlijk wel iets langer geworden maar in dr maandje zonder ijzer nu waarin we weer zo min mogelijk op het harde hebben gelopen is ze weer gewoon zo kort als voorheen. Ze is op paden met steentjes bv ook best gevoelig (met ijzer verbeterde dit wel iets maar niet helemaal).
Het gaat trouwens om dr voorvoeten, achter heeft ze nooit een ijzer gehad. Hier blijft ze gewoon gelijk en hoeft de smid er haast niets aan te doen. Ze is ook hier zeker niet lang maar ook niet echt te kort. De smid hoeft haar voorhoeven ook altijd maar een beetje bij te vijlen, meer gaat er echt nooit af.

Is er iets aan te doen om haar hoeven misschien sneller te laten groeien of iig minder hard te laten slijten?

Arabesk

Re: Korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:11

Heb je foto's van de hoeven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:25

Ik zou eens hoefschoenen proberen als je lange ritten wil maken met stukken asfalt, gewoon tegen de gevoeligheid en het afslijten. En dan de korte stukjes gewoon af en toe over het asfalt, dan zullen de hoeven vanzelf weer sterker worden Lachen
Als suplement kun je bijvoorbeeld biotine of Kerabol bijvoeren. Dit duurt wel een half jaar tot een jaar voordat je echt verbetering ziet, maar de hoeven worden er uiteindelijk sterker van en gaat sneller groeien als je paard die vitamines tekort kwam.
Verder zou ik me niet te druk maken. Vaak lijken hoeven erg kort omdat je de lange hoeven met ijzers bent gewend van de maneges in de buurt. Maar hoeven zonder ijzers mogen best wat korter zijn. De straal moet de grond raken voor extra schokdemping. En de hoefwand mag niet (te ver) uitsteken boven de zool uit. En dat regelt de hoef zelf meestal heel goed Lachen Als je paard nu niet kreupel loopt dan denk ik dat ze nu precies goed zijn.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:50

Hoefschoenen ja! Dan slijten ze veel minder gauw! Er zijn vaak ook wel middeltjes om hoeven beter te verzorgen. Ik weet niet of je daar wat aan hebt? Anders moet je even op www.paardendrogist.nl kijken! Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:41

Ik heb vanmiddag foto's gemaakt Arabesk, ben ze nu aan het uploaden.

Meerdere smeden hebben gezegd dat ze haar hoeven wel erg kort vinden.
Ze is niet kreupel maar wel erg gevoelig op steentjes enzo. Ze zoekt ook áltijd zelf de berm op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:44

Ik geef zelf ook Kerabol, mijn paardje heeft juist achter altijd korte hoeven. Merk zeer zeker verschil, zelfs beter dan met het sup dat ik eerst gaf en waar ik ook over te spreken was.

Bij haar merk ik als ze iets te kort gaat dat ze gevoelig gaat lopen, doen we even een paar weekjes wat rustiger aan en dan weer opbouwen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:00

rechtsvoor:
Afbeelding

linksvoor:
Afbeelding

En ik heb nog 1 fotootje gevonden van met ijzer, 1 maand geleden.
Daar waar toen haar nagelgaten nog zaten staat ze nu op de grond.
Je ziet ook de oude nagelgaten en zelfs die van daarvoor nog op ongeveer dezelfde hoogte.
Ze heeft 3 keer 8 weken een ijzer gehad.
Afbeelding

Dr hoeven zijn nu niet mooi omdat haar nagelgaten precies aan de rand zitten.
Meer foto's hier, ook van de onderkant.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:06

Ik heb de rest van de foto''s ook ff bekeken maar ik vind ze niet te kort hoor zeker linksvoor(die zwarte ) niet
Die vindt ik persoonlijk te lang, vooral de toon.
Zou er persoonlijk een randje afhalen en hem mooi afronden.
Vind trouwens de stand van de zwart voorhoef ook niet geweldig, andere kunnen dit vast beter uitleggen maar vind hem raar staan, beetje snavelachtig.

De achter hoeven vind ik erg netjes misschien wat meer afronden maar verder mooie voeten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:25

Lady1969 heeft gelijk, de toon is veel te lang, bij beslagen paarden slijt de toon ook te weinig, de hielen slijten nog wel enigszins, waardoor naar enkele weken de stand van de hoef verandert.

Als de zool aangeeft dat de toon niet verder ingekort kan worden, zou ik de hoefwand mooi (laten) afronden en dit goed bijhouden.

Ik meen ook wat groeiringen te zien.

Beweging en goede voeding zijn de oplossing om sterkere hoeven te krijgen bij je paard. De groei zal dan ook beter worden.

Te kort hoef je niet bang voor te zijn, de lengte zegt weinig, dit zijn de hoeven van mijn paard. óvergevoelig lopen is wel een probleem, dat kan meerdere oorzaken hebben, in zo'n geval moet je er een ervaren bekapper/hoefsmid bijhalen.

Afbeelding

de onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-O6PITFBV.jpg
je ziet dat de straal heel groot is, of eigenlijk hoe te klein de stralen van de meeste paarden zijn, een straal hoort zo groot te zijn als op de foto. De straal en het bovengelegen straalkussen zijn de nike air van de paardenhoef.

Dit is de onderkant van een hoefje van een pasgeboren veulen http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNB4SW67.jpg

Het beeld van een hoef dat we hebben is vaak het beeld van een beslagen hoef, die te weinig kan slijten en dus eigenlijk te lang is.

Afbeelding

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:23

Zo ziet de onderkant van Jap zijn hoeven er ook uit
Lekkere brede stralen en een flinke dikke hoefwand!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:27

zweetvos:
zeewier is en heel goed supplement om te geven om de hoeven sterker te maken.
beweging natuurlijk ook op goede ondergrond.

de zwarte hoefg vind ik een beetje plat,zou wel van van de toon afmogen,maar ik heb er echt gen vestand van of dat ook zomaar
kan?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:35

Ze staat sowieso altijd buiten overdag in de kudde en 's avonds en 's nachts met n ander paard in open stallen met uitloop.
Verder rijden we bijna dagelijks, altijd in t bos. Beweging zou ze dus genoeg moeten krijgen?

Ik vond haar grijze hoef inderdaad ook zo lang en plat worden. Heb er van de week dus de smid van een vriendin naar laten kijken. Even een nieuwe mening.
En die schrok er dus van dat ze zo kort was en vond haar ook achter erg kort.
Daarom twijfelde ik ineens zo..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:32

Arabesk, waar zouden die groeiringen door kunnen komen dan?
Ik zie ze inderdaad ook, zeker op dr grijze hoefje.
Laatst bijgewerkt door zweetvos op 28-10-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:38

groeiringen kunnen komen door dat ze een tijdje ziek zijn, maar ook verandering van voer kan leiden tot groeiringen.
Mijn arabiertje had een duidelijke groeiring, omdat hij bij mij 24/7 op het gras kwam te staan.
Ook ik vind de hoeven niet te kort hoor!

@arabesk, mijn paardje staat absoluut niet zo hoog op de verzenen met een ijzer eronder hoor!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:21

Zou je ook nog aan de hoef terug kunnen zien hoe lang het ongeveer gelden is dat die groeiring zich gevormd heeft?
Ben wel benieuwd of ik aan de hand daarvan nog een beetje terug kan denken waardoor het kan zijn gekomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:37

Hoeven groeien ongeveer 1cm per maand. Dus je kan inderdaad vanaf de kroonrand terug tellen tot aan de groeiringen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:45

Misschien valt het alleen mij op, maar vind ook de witte hoefjes niet zo prettig ogen. Ik zie duidelijk rode randen iets onder de kroonrand wat imo niet duit op een gezonde hoef. Of stel ik me nu aan?

Verder vind ik ze ook zeker niet te kort.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:52

MysticTinker schreef:
Hoeven groeien ongeveer 1cm per maand. Dus je kan inderdaad vanaf de kroonrand terug tellen tot aan de groeiringen.

gezonde hoeven wel, maar dat lijkt bij dit paardje niet het geval. ik heb het met mijn paard ook gehad, slechte groei. een cm per maand redde hij dan ook niet.

ik vind beide voorhoeven er niet optimaal uitzien, erg duidelijke groeiringen wat duidt op veranderingen van conditie, denk hierbij aan verandering in voer en bijv. weerstand. op de roze hoef zijn enkele kneuzingen zichtbaar (rode strepen/ vlekken), enig idee wat daarvan de aanleiding geweest kan zijn? mijn ervaring is dat kneuzingen vaak gepaard gaan met gevoelige hoeven waarbij het aan hardheid en/of elasticiteit ontbreekt. ook kan de stand dusdanig zijn dat de hoef verkeerd belast wordt waardoor kneuzingen ontstaan. meestal wordt zo'n kneuzing echter veroorzaakt door bijv. verstappen in de wei, of een tik van buitenaf.

de zwarte hoef staat op de foto niet goed op de voetas, staat ze wel recht op die foto? zo niet, is de voetas dan wel goed wanneer ze wel recht staat?

zoals de zwarte hoef (de witte ook wel maar in mindere mate) er op de foto bij staat zit de toon in de weg. de voet kan niet goed afrollen en er komt overmatige druk op het gedeelte van de hoef te staan dat voor de straal ligt, aan de onderkant. het gebied onder de punt van het hoefbeen zeg maar. in dat geval is het inkorten van de toon en evt. het steiler zetten van de voet een optie, maar standveranderingen kunnen niet altijd zomaar uitgevoerd worden. overigens zie ik bij de zwarte hoef ook onderschoven verzenen, ook dat is een probleem dat kan ontstaan uit een te lange toon en daarmee vaak gepaard gaat.

ik zou de hoeven van je paardje eens goed onder de loep laten nemen door een andere goede smid dan degene die er normaal gesproken aan werkt, hoe meer inzichten erin hoe beter.

bij dunne of gevoelige zolen (mindere kwaliteit zoolweefsel) kunnen ijzers inderdaad verlichting bieden, je moet dan met ijzers een goede duidelijke verbetering zien op 'ongemakkelijke' ondergronden zoals kiezelpaden. is dat niet het geval dan is de kans aanzienlijk dat het hem niet alleen in de zool zit, maar in de hoefstand (druk van binnenuit door lange toon).

verder hoeft een probleem met de symptomen die je beschrijft niet per definitie in de hoeven te zitten. de pezen en gewrichten in het been spelen vaak een rol bij gevoeligheid of lichte kreupelheid. het kan dus ook zijn dat het probleem elders uit het been zijn oorsprong vindt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:00

Ik ga helemaal met merrieveulen mee.

LV heeft een gebroken voetas, ondergeschoven verzenen en de "groeiringen" komen in dit geval (mijns inziens) door een foute bekapping met als gevolg wrictie op dat punt.
Hielen zijn te lang, gaan onderschuiven en groeien naar binnen (vaak zie je ze "omklappen"... maar dat doen deze hielen niet)

De rode randen op RV zijn geen gevolg van geweld van buitenaf... dit komt van binnenuit. Immers het betreft een hele "groeirand" die rood kleurt.
Waarschijnlijk heeft LV dit ook, maar omdat deze hoef zwart van kleur is... zie je de rode kleur niet.

Ik zie ook rode lijnen op de achtervoetjes.

De manier van afbrokkelen... enkel de halve mm opperlaagje hoefwand... kan duiden op een bacterie. Een slecht bekapt hoefje, die afbrokkelt op de nagelgaten... brokkelt de HELE hoefwand tot het nagelgatje af. Niet enkel het opperlaagje, zeg maar.

Overigens, een goed hoefsmid zal bij zo'n paardje als die van TS, de eerste beurt vrij hoog nagelen. Zodat hij bij de 2de beurt dezelfde nagelgaten kan gebruiken.
Indien vroegtijdig ijzerverlies, dien je als hoefsmid altijd dezelfde nagelgaten te gebruiken.

Kortom, ik denk dat het verstandig is... eens te rade te gaan bij een andere smid. En hoe herken je een goede smid? Mmm, niet aan zijn blauwe ogen helaas. Ik begin zo onderhand te geloven dat dat een zeer zeer moeilijke zoektocht is. Verdrietig
Vaak heeft een smid met een zeer goede reputatie... deze reputatie niet voor niks verdiend/gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:08

Ik vind je paard verkeerd bekapt, de ringen komt door verkeerde bekapping, heeft mijn paard ook gehad en door dat hij nu netjes wordt bepakt is de hoef ook mooi recht en niet meer zo wijd. De randen zijn er uitgegroeid.

Valt mij op dat lv anders bekapt dan rv. Ik zou eens eens een andere smid gaan proberen.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:23

ik heb verder geen ontzettende tip maar wil wel even tegen de ts zeggen dat meer op het harde stappen niet slecht is!

misschien op korte termijn, dat het wat afslijt maar al gauw raken de hoeven er aan gewend en omdat ze harder slijten zullen ze ook harder groeien en kan dit juist heel bevorderlijk zijn voor de gezondheid van de hoef!
denk maar aan eelt dat wij kweken of dooie puntjes die we van ons haar knippen zodat het daarna gezonder en beter groeit Knipoog

En wat ik eigenlijk toch ook wel gezegd wil hebben is dat je er op moet passen wat je er op smeerd, en op de bodem van je stal. Je hebt tegenwoordig van die hypermoderne stallen met een vochtabsorberende grond (voor de urine) heel handig maar de hoeven drogen uit als een gek, en dat voor een dier dat in het wild dagelijks in vochtig gras staat... ook vette cremes kunnen de vochtopname van de hoeven tegengaan en uitgedroogde hoeven komt de kwaliteit niet ten goede

succes iniedergeval! ellende aan de hoefje is nooit fijn Ach gut
het meeste van dit heb ik ook maar gehoord/gelezen hoor maar er zit zeker waarheid in!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:26

Eternalty schreef:
ik heb verder geen ontzettende tip maar wil wel even tegen de ts zeggen dat meer op het harde stappen niet slecht is!

Nee stappen is inderdaad vrij goed, maar niet met deze hoefjes. Eerst het paard laten helpen om van zijn misvormde hoefjes af te komen Knipoog

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:30

jaa inderdaad goed dat je het zegt ! anders laat je haar zo lopen en blijven ze scheefgroeien ik was al een stapje verder hihi Knipoog

newtonstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:46

ik doe nu nhb deurne hoefsmederij eerste jaar .
ik weet niet wat er van moet denken
maar zou t ff na kunnen vragen aan mijn stagebieder
gr les

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:01

op hardere ondergronden lopen helpt de hoef inderdaad vaak wel. ik zie bij mijn pony een duidelijke verharding van de hoef. ze slijt ze netjes af en het weegt tegen elkaar op, echt bekappen doen we met haar dan ook zelden, even netjes maken en recht zetten (niet dat ze een verkeerde stand heeft maar helemaal recht slijten in vergelijking met d'r gewrichten doet ze ook niet).

bij mijn paard echter, lukte dat niet meer. hij werd eerder traditioneel bekapt en dat is toen goed fout gegaan (veel te kort), waarna hij enorm gevoelig was. nu hoort dat gewoon te herstellen maar dat gebeurde niet. na vier jaar had hij nog steeds geregeld periodes van gevoelige voorvoeten (in eerste instantie niet extreem, en ik hield er rekening mee maar bleef daarnaast ook controleren ivm eventuele verbetering. het is dus niet zo dat mijn paard gedurende vier jaar regelmatig met pijn heeft gelopen), en op een zeker punt (de gevoeligheid nam toe) is hij toen op een kunststof ijzer gegaan.

hij maakte dus in de zool geen goed weefsel aan, waardoor de zool érg langzaam maar dikker wordt. hierdoor bleef hij gevoelig. na die periode op ijzers ging het goed, de zool had mooi bij kunnen komen en Faram kon eraf. dat ging goed, maar helaas kwam het dit najaar weer terug. zijn zoolkwaliteit neemt bij natter weer af en wordt te week, waardoor de buitenste laag alsnog weer loskwam. normaal gesproken niks mis mee, maar voor Faram zou het beter zijn als die laag wat langer was blijven zitten.

maar goed, dat was even om aan te geven dat herstel bij gevoelige voeten niet altijd gaat zoals de theorie het omschrijft, helaas.

ik ga in bovenstaande adviezen mee, vraag een andere smid er eens naar te kijken. misschien is het ook niet gek om hierin bij een DA te rade te gaan. een goede smid vinden is niet makkelijk, is mijn ervaring. zo heb ik ook smeden meegemaakt waarbij de eigenaar aangaf ergens over te twijfelen. de smid zei dan 'niks aan de hand', waarna later toch bleek dat er een probleem was. hou daar dus rekening mee.