Dikke buik, maar ribben wel zichtbaar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Dikke buik, maar ribben wel zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:31

Ik zag laatst een paard waarvan de ribben wel zichtbaar waren(niet heel ernstig maar toch zichtbaar), maar onderaan de buik was hij wel dik. Dus bij de ribben niet maar onder de ribben(om het maar even zo te noemen) wel een goede buik zichtbaar.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd...

Wat kan dit zijn?

slecht gevoerd? model van het paard? wormen? Of??

Anoniem

Re: Dikke buik, maar ribben wel zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:33

Ondervoeding (door wat voor oorzaak dan ook) en/of wormen
Of een gebrek aan bespiering (bij oud paard of uitgezakte fokmerrie)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:34

Mijn pony heeft dat momenteel een beetje. Hij heeft EMND en krijgt daar sinds 6 weken een supplement voor en hij komt al heel erg aan. Bij hem komt het gewoon door een gebrek aan bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:36

EMND?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:41

Naast de bovenstaande oorzaken, kan het ook gewoon een hooibuik/grasbuik zijn Lachen
Mijn paard eet elke dag zo'n 10 kilo hooi. Heeft dus altijd zo'n 10 kilo hooi in zijn buik zitten.
Toen ik op keuring ging heb ik hem een aantal dagen een stuk minder gegeven en de laatste dag nog maar een paar handjes:
Dag of 3 voor de keuring:
Afbeelding
Twee dagen later:
Afbeelding

Een paard dat een beetje te licht is, en toch onbeperkt hooi krijgt, zal dus een dikke buik hebben en kun je toch ook de ribben van zien..

Ik denk dat je een beetje naar het complete paard moet kijken. Is de vacht wel glanzend, ziet het paard er vrolijk en fit uit, of is het misschien echt verwaarloosd met slechte hoeven, slecht gebit, slechte vacht..
Aan de kuiltjes boven de ogen kun je zien of het misschien om een oud paard gaat, die zijn vaak ook wat te mager, ook al eten ze veel.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:41

Het is hengst van 4 jaar.

Ik zat zelf ook aan ondervoeding te denken, alleen dat buikje onder die ribben vond ik wat vreemd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:41

@ [***]: Equine Motor Neuron Disease. Ik stuur je even een PB met uitleg omdat we anders nogal offtopic gaan.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:43

Flew schreef:
@ [***]: Equine Motor Neuron Disease. Ik stuur je even een PB met uitleg omdat we anders nogal offtopic gaan.

Het mag ook wel in dit topic hoor Lachen, ben er ook wel benieuwd naar.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:50

EMND is een zeldzame ziekte die nog vrij onbekend is. Hij veroorzaakt achteruitgang in de motorneuronen (neuronen die voor de motoriek zorgen) die in de hersenstam en het ruggemerg zitten. Er zijn veel symptonen, maar mijn pony voldeed daar niet aan, op 1 na, hij kreeg heel veel honger maar viel alleen maar af, waardoor ook spieratrofie ontstond. Het lijkt zich als het ware te uiten als een spierziekten en mensen vergelijken het ook wel met de spierziekte ALS. Veel paarden sterven eraan maar die van mij lijkt één van de lucky bastards te zijn die het gaat overleven. Paarden met EMND hebben vaak baat bij een hoge dosis Vit. E en Selenium en die van mij krijgt dat dan ook elke dag over zijn eten. Hij reageert hier spectaculair goed op en in plaats van dat de achteruitgang stopgezet wordt (EMND is progressief) gaat hij alleen maar vooruit. Omdat hij nu heel veel eet maar amper spieren en reserves heeft, heeft hij nu nog die ribben en een dikke buik. Lachen Gaat wel weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:51

Mystic Tinker: wat ik bedoel met ondervoeding of een wormenbuik ziet er toch echt heel anders uit dan een ruwvoerbuik hoor.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:52

Mijn pony die 39 is geworden had de laatste paar jaren ook een hele erge dikke buik waar je de ribben ook van kon tellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:59

[***] schreef:
Mystic Tinker: wat ik bedoel met ondervoeding of een wormenbuik ziet er toch echt heel anders uit dan een ruwvoerbuik hoor.

Bij gewone ondervoeding heeft het paard meestal geen dikke buik, of ze moeten al iets krijgen waar totaal geen voeding in zit en toch flink vult.
Wormenbuik ziet er inderdaad anders uit dan een hooibuik, maar toch wordt het heel vaak door elkaar gehaald.
Heb je geen plaatje van beide?
Ik zal ook eens kijken of ik iets vind

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:02

Hoe oud was het paard?? (hele oude pony's/paarden kunnen hier last van krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:04

Nee, geen foto's, ik heb geen ondervoede paarden Vork

Je snapt geloof ik nog steeds niet wat ik bedoel. Ondervoed zijn is wat anders dan een keer te weinig eten.
Je hebt vast wel eens een mager afrikaans kindje op tv gezien met een enorme buik. En nee, die hebben er echt niks inzitten wat flink vult. Van een flinke wormenbesmetting wordt een paard/veulen ook ondervoed en daarom krijgen ze zo'n buik, niet omdat er veel wormen inzitten Knipoog

Dat kan de oorzaak zijn qua eten.
Maar een fokmerrie met een uitgezakte buik of een paard wat zijn hele leven nooit zijn buikspieren heeft gebruikt om wat voor reden dan ook, kan ook zichtbare ribben hebben terwijl ze verder niet te mager zijn.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:09

Wormenbuik is echt rond, vaak is een jong paard ook achter in de groei en wat slapjes, futloos en snel moe. Deze zit ook vaak slecht in zijn vacht. Een wat ouder paard schijnt veel minder zichtbaar te zijn als ze een wormbuik krijgen. Helaas spreek ik uit ervaring. Ik kan wel eens kijken of ik nog vroege foto's heb van toen ik mijn paard net had, maar we hebben redelijk vlot de enorme wormbesmetting ontdekt.(opmerking van staleigenaar; er zit nog mest tussen zijn wormen) en dat was nog voor het digitale tijdperk dus ik vraag me af of ik er een duidelijke foto van heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:18

Ik weet wat ondervoed zijn betekent, ben niet blond Clown Bij ondervoeding worden de vetreserves opgebruikt om het lichaam draaiende te houden. Maar dat gaat normaal gesproken niet gepaard met een dikke buik.
De dikke buik van kinderen in Afrika is te wijten aan een ziekte die voortkomt uit te weinig eiwitopname in de voedig - wat weer een gevolg is van ondervoeding. Een van de symptomen is vochtophopingen - meestal op de buik.

Afbeelding
Magere paarden hebben niet altijd een dikke buik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:30

MysticTinker: titel van dit topic:
dikke buik maar ribben wel zichtbaar.

Gaat niet over magere paarden op zich.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:52

[***] schreef:
MysticTinker: titel van dit topic:
dikke buik maar ribben wel zichtbaar.

Gaat niet over magere paarden op zich.

Klopt, je ziet de ribben. Het is niet zo dat het paard elk moment in elkaar kan vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:30

Ik had het erover dat jouw vergelijking met kindjes in Afrika niet klopt Koe

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:41

nieuwe paard van ons heeft dat momenteel ook,
kwam van stal af en ging op volledige weidegang,
maar konden m niet op een volle wei zetten omdat t risico op koliek dan erg groot is,
dus magere wei en veel hooi + brok gekregen maar viel toch af. (hij was al heel slank, kon ribbetjes al beetje zien maar niet te veel )
rede: meneer heeft zn 2e jeugd ondekt en rend de hele dag van hot naar her Tong uitsteken
nu staat hij inmiddels op een volle wei+ hooi + brok + mais om hem aan te laten komen.
komt er alleen eerst bij zn buik aan en nu ook steeds meer bij zn ribben. Lachen
het kost veel tijd Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:47

Dat is inderdaad wat ik ook bedoelde Ja
Als je een mager paard veel hooi gaat geven dan krijg je eerst een dikke buik (vol hooi), en later pas vet terug op de ribben en kont.

En als je in plaats van voedingsrijk hooi/voer iets anders voert, zoals stro, dan krijg je een dikke buik maar komt het vet op de ribben níet terug. Dat kan dus ook.

Als het paard waar de TS het over heeft in een wei staat met veel gras waar geen voeding meer in zit dat kan het paard dat gras niet meer omzetten in vet, en krijg je een dun paard met een dikke buik Lachen

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:12

Volgens mij staat hij op een heel arm weiland. Ik denk dat we nu eigenlijk wel met zekerheid kunnen zeggen dat het ondervoeding is. of niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:56

Dat blijft moeilijk te zeggen van achter de computer natuurlijk.
Een foto zou het duidelijker maken, maar ik weet niet of dat wel mag, stel dat de eigenaar ook op bokt zit, die zal daar uiteraard niet blij mee zijn.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:09

MysticTinker schreef:
Dat blijft moeilijk te zeggen van achter de computer natuurlijk.
Een foto zou het duidelijker maken, maar ik weet niet of dat wel mag, stel dat de eigenaar ook op bokt zit, die zal daar uiteraard niet blij mee zijn.

Jaa daarom, dat vind ik ook niet leuk voor de eigenaar..

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:59

Hoi,

Een vraagje: Wij hebben op stal ook een paard die erg mager is, ribben zichtbaar en ingevallen bij de heupen doffe huid en het paard is vrij futloos! Ze is al aardig op leeftijd, dus het is opzich wel begrijpelijk maar toch niet goed. Ze hebben laatst net een wormenkeur gehad en we voeren haar nu iedere dag 2 kilo brokken. Iemand misschien nog een tip waar veel in zit, zodat ze toch een beetje kan aankomen?