Hoeveel hooi voeren jullie in de winter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Hoeveel hooi voeren jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:26

Ik heb de zoekfunctie al even gebruikt maar heb niets concreet gevonden. M'n vraag is dus hoeveel hooi jullie voeren in de winter als er geen gras meer is?
Mijn gras is nu echt op op op en de paardjes gaan deze winter in de paddock staan.
Ze krijgen nu 2 balen hooi per dag van +- 15 kg, ik heb een D pony van +- 450 kg en 2 D pony jaarlingen van +- 300 - 400 kg.
Nu had ik op de website van Pavo eens die voedingsadviestest ingevuld en ik kreeg een mailtje met de resultaten, zij raadden aan om m'n D pony 4 à 5 kg hooi per dag te voeren...
Dat is toch veel te weinig? Ze krijgt nu al het dubbele!
Ben dus heel benieuwd hoeveel kg jullie paarden krijgen!

jesito

Re: Hoeveel hooi voeren jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:16

Ja 4/5 kilo is idd weinig als je pony geen last heeft van overgewicht kun je het beste onbeperkt geven, als je een veelvraat erbij hebt die de hele dag stevig staat te eten en tonnetje rond wordt zou ik ze wat beperken en meerder keren per dag hooi voeren.
Ik weet niet hoeveel kg onze paarden krijgen er wordt gewoon voldoende gegeven van een grote baal, hoeveel dat is geen idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:20

Die pavo test is echt grote onzin. Klopt echt niets van, zij proberen alleen zo veel mogelijk van hun eigen voer te geven. Als ik moest voeren wat zij zeiden dan had ik nu een zwaar hoefbevangen paard op wei staan..
Ik zou inderdaad gewoon onbeperkt hooi blijven voeren.

Die van mij krijg ook ongeveer een baal per dag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:22

Idd, Pavo probeert je gewoon meer brok te laten voeren.
Ik voer in principe onbeperkt hooi. Maar mijn pony staat overdag nog in de wei en krijgt dan voor de nacht 2 plakken, maar dit krijgt hij nooit helemaal op.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:32

Altijd opletten bij een pony uiteraard, maar bij ons krijgen de paarden ook onbeperkt hooi.

En afhankelijk van het werkschema daarbij brok.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:48

MysticTinker schreef:
Die pavo test is echt grote onzin. Klopt echt niets van, zij proberen alleen zo veel mogelijk van hun eigen voer te geven. Als ik moest voeren wat zij zeiden dan had ik nu een zwaar hoefbevangen paard op wei staan..
Ik zou inderdaad gewoon onbeperkt hooi blijven voeren.

Die van mij krijg ook ongeveer een baal per dag.

Heb je de test wel goed ingevuld dan?
Ik heb de test ook gedaan en bij kwam eruit dat ik het beste koeken en/of muesli (natures best) kon voeren.
Maar niet meer dan 1 koek per dag of 1kg muesli.

Ik heb dus niet het idee dat ze mij zo veel mogelijk willen laten voeren. Ze blijven er ook op hameren dat ruwvoer veel belangrijker is!

Op dit moment is mijn wei ook 'kaal' ik gooi er gewoon een bult kuil in, als het op is krijgen ze nieuwe. Zo niet, weet ik dat ze voldoende hebben gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:23

Ik heb em goed ingevuld ja Ja
Had ingevuld dat het een TINKER is, op een kleine, bijna kale wei, en dat ie goed op gewicht is, en hartstikke gezond.. Dit was de uitslag:
Citaat:
Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 20 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 4.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit

De producten die het beste bij Mystic passen zijn:
Pavo Nature's Best Pavo Liga

Huilen van het lachen
Een paard, en al helemaal een tinker, heeft gewoon véél ruwvoer nodig en een klein beetje brok/koek voor de vitamines, niet andersom Scheve mond
Maarja dat brengt natuurlijk geen geld in t laatje..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:29

Ik heb hem ook even gedaan voor mijn pony. Die moet naast weigang 3,5-4,5 ruwvoer erbij en 3-4 kilo brok! Ik denk dat hij dan uit elkaar barst.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:42

Ik heb het voor de grap ook ff gedaan.
Bij 24/7 weidegang moet ik nog

5 - 7.5 kg ruwvoer
3 - 4 kg krachtvoer

Bij voeren, arme Jap dat krijgt hij nooit weg......

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:54

MysticTinker schreef:
Die pavo test is echt grote onzin. Klopt echt niets van, zij proberen alleen zo veel mogelijk van hun eigen voer te geven.

Dan moet ik ze toch teleurstellen, ik heb m'n jaarling als veulen eens pavo brokken gevoederd en ze spuwde ze gewoon uit... Huilen van het lachen
Ze krijgen nu Cavalor en daar zijn ze helemaal verlekkerd op!
Bij mijn "pavo advies" stond er trouwens 0,5 tot 1,5 kg krachtvoer, dus daarvan viel het best mee, maar het ruwvoer vond ik wel héél weinig...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:11

Mijn paarden krijgen s'ochtends 1/4 plak hooi (van die grote balen) zodra het op is gaan ze naar buiten de wei op. Waar nog redelijk was gras staat en s'avonds krijgen ze 3/4 plak hooi en 1/4 plak kuil Van ene grote baal.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:16

onze paarden krijgen neit onbeperkt kuil, maar wel redelijk veel. We gooien in de paddox sóchtends twee kruiwagen leeg en 's middags 3.
's avonds krijgen ze allemaal hun eigen portie in de box. Dan per dier verschillend is aangezien we een mollige welsh, twee redelijk normaal postuur friezen en een op het moment redelijk schraal nrpsje die op het moment even iet wat meer kuil voor geschoteld krijgt. En elk behalve de welsh krijgt krachtvoeder... op het moment de sport en kruidenmelange van pavo, maar we stappen over naar alle waarschijnlijk heid over naa subli.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:45

Subli willen die van mij niet eten

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:39

Pally schreef:
Subli willen die van mij niet eten

Die van ons zijn niet zo kieskeurig. Ze eten vrijwel alles. Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:42

mijn paard krijgt sochtends 2 plakken hooi als hij naar buiten gaat. ene keer eet hij het netjes op andere keer laat hij hoop liggen. hij staat niet op gras maar op zand. en als hij op stal gaat krijgt hij ook ruim 2 plakken hooi.

pony die op stal staat krijgt 1 plak hooi met aarbuiten gaa
en savonds 1 hooizak vol

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:46

Natuurlijk wil Pavo dat je veel krachtvoer geeft
Wel Kassa Geld, geld!
maar niet gezond voor je paarden!

Als je pony's er niet te dik van worden kun je het beste onbeperkt hooi geven en weinig krachtvoer (De jaarlingen wel vitaminen bijvoeren)
Zeker als ze zonder deken staan hebben ze dat ook nodig om warm te blijven

thuis heb ik 2 groepen
Groep 1 krijgt gedoseerd hooi, anders worden ze moddervet
Groep 2 krijgt onbeperkt hooi
ze krijgen wel krachtvoer (Equiral) maar echter heel weinig
De jaarling krijgt PAVO opfok vit. korrel extra
Laatst bijgewerkt door unamie op 20-10-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:49

op moment klein pak ( 15 kg) aan een E, een grote D en een C pony per dag ,et 3en, staan wel op wei, maar deze is vrij kaal

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:53

Vorig jaar kreeg mijn paard veel brok en weinig hooi en was graatmager. Nu staat hij op een andere stal en voer ik naast het hooi wat hij van stal krijgt (aardige berg 2x daags, weet niet hoeveel kg) nog 2 plakken hooi +1 plakje kuil extra + weinig krachtvoer. En nu ziet hij er goed uit (niet mager en niet dik). Ruwvoer is vele malen beter voor een paard.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:11

saray1 schreef:
Vorig jaar kreeg mijn paard veel brok en weinig hooi en was graatmager. Nu staat hij op een andere stal en voer ik naast het hooi wat hij van stal krijgt (aardige berg 2x daags, weet niet hoeveel kg) nog 2 plakken hooi +1 plakje kuil extra + weinig krachtvoer. En nu ziet hij er goed uit (niet mager en niet dik). Ruwvoer is vele malen beter voor een paard.

helemaal mee eens Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:16

MysticTinker schreef:
Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer)

Je paard heeft toch helemaal geen 20 uur weidegang als er geen gras groeit?!
Weidegang is: 'gras eten' en dan kan het wel kloppen dat ze geen ruwvoer extra nodig heeft!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:21

Onze paarden (drie, 1 paard 600 kilo, een pony 150/200 kilo en een pony 300/400 kilo)'
krijgen twee kleine baaltjes per dag, en dan sochtends een paar plakken smiddags en savonds en later nog een paar plakjes.
en dan eigenlijk van sochtends tot savonds in de wei ( die kaal is) en de rest een behoorlijk Grote paddock (waar wij toch wel erg trots op zijn Bloos )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:27

Bij ons krijgen de paarden in de winter onbeperkt kuil van eigen land en de paarden die gewerkt hebben krijgen een schep brok met muesli. Voor de rest hebben ze de beschikking over een liksteen en daar doen ze het prima op Lachen

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:28

Wij hebben ook een nogal grote paddock Haha! , waar ze sinds vandaag op staan. De wei is ver kaal.

ze krijgen samen ongeveer 3 tot 4 balen hooi per dag (kleine baaltjes) Dus eigenlijk onbeperkt...Zodra het op is krijgen ze nieuw Knipoog
Het gaat om 1 haflinger en 2 arabieren.
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 20-10-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:32

Mijn paard krijgt nu 2x een kilo of 3 aan voordroog en 1 plak hooi per dag. En als ik er 's avonds ben krijgt hij nog een keer ong. 3 kg. Volgens Pavo zou hij 3.5-6 kg aan voordroog per dag moeten, is niet veel...

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:36

Ik begin binnenkort ook met hooi te geven.Voorlopig staan ze nog op de weide maar het gras raakt langzaam op.Ze krijgen bij mij elke avond een volle hooiruif + nog een hooizak wol (en mijn hooiruiven zijn BIG Vork )
Ze krijgen nog wel krachtvoer bij elke dag, dit het hele jaar door.De hoeveelheden afhankelijk van de inspanning.