Pony valt zomaar om!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Pony valt zomaar om!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:21

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken een shetland veulentje, hij staat sinds afgelopen week samen met mijn paard. nu als ik mijn paard eten geef (in een emmer op de grond) dan gaat de shetlander als de emmer leeg is er met zijn koppie in, vervolgens tikt hij een paar keer met zijn voorbeen tegen de emmer en valt vervolgens zomaar om!! blijft heel even liggen, met zijn hoofd in de emmer en staat weer op. daarna doet hij zo weer hetzelfde...
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Groetjes,

femmiel

Re: Pony valt zomaar om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:22

Dat is een raadse.
Doet ie dat iedere keer...???
Mischien bedelen voor aandacht ofzo..????

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:22

uhh... misschien flauwvallen? Te weinig zuurstof icm paniek?

Het is niet normaal in ieder geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:23

ik snap niet dat je dit op bokt zet, ipv dat je meteen de dierenarts gaat bellen ik had bij de eerste keer dat ie omviel al aan de telefoon gehangen.. wij kunnen vanachter de computer niet zien wat het is, en zijn geen dierenarts..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:25

waarom zou ik een dierenarts bellen als, wanneer ik de emmer weghaal, er helemaal niks aan de hand is. verder een super gezond veulen. geen reden voor een DA.

hij doet het echt alleen als hij zijn hoofd in de emmer steekt. is een grote emmer en mijn paard eet er ook uit dus zuurstoftekort lijkt me niet heel erg logisch...

we dachten zelf eerst dat ie high wordt van de geur van het voer Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:26

omdat dit gedrag niet normaal is? wat als hij verkeerd valt? ik had echt meteen de DA gebeld om te vragen wat dit kan zijn, die kan je vraag beter beantwoorden dan wij..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:27

Heel vreemd heb ik eigenlijk nog nooit eerder gehoord.
Wat ik erg typisch vind is dat hij ht alleen doet met voeren van je paard, teminste dat neem ik aan.

Meschien kun je hem ook eens wat biks voeren kijken of hij het dan nog steeds doet, het kan iets zijn wat aangeleerd is maar het kan natuurlijk ook een medische reden hebben.

Mhh geloof niet dat je echt iets aan mijn antwoord hebt maar ik vind het toch iets om zeker aandacht aan te besteden om er zeker van te zijn dat het geen medische oorzaak heeft.
Succes laat je ons weten wat de dierenarts er van vindt.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:28

Is het een veulen..???
Ik zou de DA toch ff bellen..!!!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:29

dees_daan schreef:
omdat dit gedrag niet normaal is? wat als hij verkeerd valt? ik had echt meteen de DA gebeld om te vragen wat dit kan zijn, die kan je vraag beter beantwoorden dan wij..

het kan ook gewoon aandacht zijn of iets.
mischien is het een grappenmaker dat weet je nooit.
maar voor de zekerheid gewoon even bellen dan weet je het zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:30

nikita_benno schreef:
dees_daan schreef:

het kan ook gewoon aandacht zijn of iets.
mischien is het een grappenmaker dat weet je nooit.
maar voor de zekerheid gewoon even bellen dan weet je het zeker

daarom juist.. je weet het niet.. een pony denkt niet, goh laat ik eens omvallen, voor de grap

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:30

Dat lijkt idd op zuurstofgebrek oid.
Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat een veulen dit zou doen omdat het een 'grappenmaker' zou zijn Verward
Ik zou meteen een DA inschakelen.
Succes ermee!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:31

we dachten zelf eerst dat ie high wordt van de geur van het voer Vork[/quote]

Meschien Hennep zaad er door heen gemalen.
Oke grapje natuurlijk, en meschien klnikt het erger dan het is maar gezond zou ik ht toch niet noemen, het klinkt wat als een soort hyperventilatie aanval, dus door te geconsentreerd beig zijn vergeten te ademen, toch zou ik er ook even veearts bij halen, echt benieuwd wat de oorzaak is.
Stipje...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:33

ik wil het ook wel weten heb dit nog nooit mee gemaakt haha. ik zou toch de da even bellen als ik jou was

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:33

We zijn net verhuist (vorig week) en heb nog geen DA gevonden dus dat gaat niet, daarbij vind ik het niet dermate ernstig want verder gebeurd er niks en daarbij haal ik de emmer uit het land als het voer op is. we zagen dit toevallig laatst. nu hang ik de voerbak aan de hooikruiwagen, dan eet hij gewoon mee en doet het niet...

Toen hij nog niet verhuist was en soms binnenstond. had hij in zijn stalletje een lege emmer staan, daar deed hij niks op...
echt alleen de emmers waar het voer in gezeten heeft.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:33

Mee eens Dees-daan maar toch kunnen ponies en paarden zichzelf hele bijzondere dingen aanleren weet ik uit ervaring.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:35

hij blijft echt misschien 3-4 seconden ofzo liggen en huppelt dan vrolijk weer verder. het is een heel energiek en vrolijk veulen, verder niks mis.
ik vroeg me gewoon af of iemand dit eerder had meegemaakt, wij vonden het nogal vreemd Vork
Nu de emmer hangt doet hij het dus niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:36

berpie schreef:
Mee eens Dees-[naam] maar toch kunnen ponies en paarden zichzelf hele bijzondere dingen aanleren weet ik uit ervaring.

dat weet ik, maar het is nog maar een veulen, plus met het voeren, dus het is niet iets, wat door angst of verzet gebeurd (neem ik aan)
als je googled op je woonplaats zit er vast wel een DA in de buurt, dus dat vind ik een heel slap ecxuus.. dit is gewoon niet gezond.. maar goed, als jij je er geen zorgen om maakt, moet je het zelf weten, ik hoop voor het beestje dat hij er geen schade aan over houd..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:38

berpie schreef:
Mee eens Dees-daan maar toch kunnen ponies en paarden zichzelf hele bijzondere dingen aanleren weet ik uit ervaring.

ja precies mijn oude pony liet zich tijdens rijden ook gewoon omvallen al heel vaak de da bij gehad gescant alles maar niks aan de hand was gewoon puur omdat ze niet wilde werken.
ze kunnen vuile maar ook grappige dingen aanleren. dit kan mischien ook iets zijn voor aandacht dat hij mischien brokken krijg( als hij die nu niet krijgt)
maar een da belen voor de zekerheid is nooit verkeerd

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:39

Het gebeurd al niet meer, daarbij krijgt de pony (een shetlander overigens) zelf geen brok, alleen mijn paard en hij et soms mee. tijdens het eten is er niets aan de hand. en als de voerbak dus hangt ook niet. alleen als het op de grond staat. wat nu dus niet meer zo is. vroeg me gewoon af of iemand het herkende. Ik bel niet bij ieder wissewasje de DA, zo simpel is het. die mensen hebben ook wel wat beters te doen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:40

Ja dierenarts is inderdaad altijd in de buurt, gewoon even telefoon gids er bij pakken.

Maar eeh doet hij het nu wel of niet want als je de emmer opgehangen hebt en hij doet het niet meeer is het probleem toch opgelost verder?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:41

ja het probleem is ook opgelost (voor nu in ieder geval) gewoon de bak ophangen. vroeg mij alleen af wat het was, en of iemand dit eerder mee heeft gemaakt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:44

Is het een ijzeren emmer? Mijn ponietje had dat vroeger ook, dan tikje hij met de emmer tegen de muur en dan ging dat ijzer 'galmen' dan stak ie z'n koppie er weer uit en liep ie helemaal scheef, struikelend weg, na een paar seconden was dat weer over. Een vriend van me dacht dat het door het galmen van de emmer kwam dat dan zijn evenwichtsoorgaan even in de war was. Of dat zo is weet ik niet, maar nadat meneer een plastic emmer kreeg was het over!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:44

mischien was het een truk zodat je hem brokken ging geven ofzo haha paarden & pony`s zijn slimmer als wij denken. die van mij ook ze gaat ook weleens kreupel lopen als ik met het zadel aan kom lopen of als zeme aan ziet komen met het halster in de wei maar mevrouw kan wel weg scheuren haha maar goed dat het is opgelost nu

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:46

misschien is het inderdaad voor meer voer, zou zomaar kunnen want het is alleen de voeremmer wanneer het voer op is.

en Bonita_bon het zijn gewoon plastik emmers, dus dat is het ook niet...

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:47

ik zou voor de zekerheid de DA bellen want het lijkt mij niet goed..
Je kan ook alleen bellen voor advies dat is gratis (behalve telefoonkosten) en dan zullen hun wel aangeven wat het beste lijkt.

Misschien is het een soort epileptische aanval oid.