Gewoon rijden na enting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Gewoon rijden na enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:47

Misschien even een stomme vraag maar ik weet het even echt niet meer Clown

Vanmiddag (5 uur) worden alle paarden van stal geënt, mijn vraag was of ik na die enting gewoon kan gaan rijden? Of is dat geen slim idee?

Niwla

Re: Gewoon rijden na enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:49

Hmm, goeie vraag.
Wij doen het nooit, maar geen idee waarom niet Tong uitsteken Volgens mij omdat ze dan stijf kunnen zijn..

SUPERMICK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:50

Mocht van mijn DA gewoon rijden, alleen 1e dag niet teveel in het zweet werken.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:50

Ik heb het een keer aan de da gevraagt en die zij je kunt gewoon stappen enz. maar je paard niet in het zweed jagen. Ik zelf rij nooit na het enten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:51

Tja... ik rij altijd gewoon. Heb ook eens een pony gehad die helemaal niet tegen de entingen kon, slecht eten, helemaal duf enz., toen heeft de DA met een ander middel geënt en nu gaat het ook goed, maar doe met deze pony toch een beetje voorzichtig met rijden na het enten.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:51

Ik geef de mijne ook altijd gewoon 1 dagje rust.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:53

Ik geef de mijne ook altijd rust Lachen Ik geloof dat het ermee te maken heeft dat ze anders de enting eruit zweten?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:54

Je mag rustig aan rijden maar niet in het zweet rijden. Dat is altijd het advies van mijn veearts

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:54

Inderdaad zegt de DA bij ons altijd dat je je paard niet in het zweet mag werken. Als je zelf een prik krijgt ben je ook niet altijd op je best, dus een beetje rustig aan doen is helemaal niet gek. Geen idee trouwens waarom je ze niet in het zweet mag werken, goed idee voor google!!!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:57

Krissie0 schreef:
Je mag rustig aan rijden maar niet in het zweet rijden. Dat is altijd het advies van mijn veearts

Hier ook inderdaad Lachen Want dan werkt 't spul niet meer (goed) oid.

Dus beter van niet, je paard kan zich ook een beetje ziek voelen.
Meestal rijd ik de dag erna ook niet erg fanatiek (hij reageert er best erg op, duf etc)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:57

Lisetjj schreef:
Ik geef de mijne ook altijd rust Lachen Ik geloof dat het ermee te maken heeft dat ze anders de enting eruit zweten?

Dat lijkt mij sterk, enting wordt niet in de huid gespoten. Mijn paard is gister ook geent en ik heb d'r rustig aan de longe gehad voor 20 minuutjes. Ik weet niet hoe het bij paarden zit maar als ik entingen heb (hepatitus fzo) dan zijn mijn spieren ook wat stijver. Ik houd daar wel rekening mee.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:00

Zegt jullie arts dat nooit? Die van ons heeft gezegd dat je wel mag rijden, maar liever niet in het zweet mag rijden, maar naar een paar dagen kan je wel weer gewoon aan de slag.

Mijn paardje houd niet zo val stilstaan, dus we hebben hem na de entingen ook nog gewoon een beetje gelongeerd, en dat was helemaal niet erg volgens de arts.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:01

Vroeger mocht je je paard niet in het zweet rijden na een enting omdat het paard de antistoffen er dan uitzweette. Dan had die enting dus geen zin gehad. Tegenwoordig zijn de entingen verbetert en is die eigenschap dus niet meer van toepassing op de entingen. Je paard krijgt natuurljik wel een griepje ingespoten, dus ik zou hem gewoon rustig even loswerken onder het zadel en dan bijvoorbeeld een rondje naar buiten gaan. Niet te gek natuurlijk, want je paard kan zich er best grieperig door voelen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:03

Sommige paarden krijgen soms buikpijn is mij verteld, dus je kan rijden maar gewoon ontspannen en geen echte training lijkt mij.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:30

sethlover schreef:
Zegt jullie arts dat nooit? Die van ons heeft gezegd dat je wel mag rijden, maar liever niet in het zweet mag rijden, maar naar een paar dagen kan je wel weer gewoon aan de slag.

Mijn paardje houd niet zo val stilstaan, dus we hebben hem na de entingen ook nog gewoon een beetje gelongeerd, en dat was helemaal niet erg volgens de arts.

Vorig jaar was de 1e keer dat ik op deze stal stond met deze dierenarts, en ik heb er niet naar gevraagt. En volgens mij kwam de da toen pas om 9 uur savonds.

Oke dan ga ik maar niet rijden denk ik, zal het nog even aan de DA vragen. Aangezien pony al best dik in haar vacht zit en snel zweet.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:33

Ik rij of longeer na het enten nooit en de dag erna ook niet. M'n pony reageert niet altijd even goed op de enting.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:35

Je moet aan de dierenarts vragen wat handig is. Er zijn spuiten die wel degelijk kwaad kunnen als je direct erna gaat rijden.Gewoon even navragen wat zijn advies is. Vroeger kregen wj altijd het advies zelf 3 dagen niet te rijden!! Dat was vanwege het risico op hartfalen. Geen idee wat hij toen altijd spoot.

Dus voor de zekerheid altijd even navragen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:36

Ik zorg altijd dat ik voor het enten gereden heb, na het enten, en de dag erna, krijgen ze rust. (met wel weidegang)

Ze kunnen een beetje ziek worden van de enting, zou je in dat geval wel in het zweet rijden dan is de kans groot dat ie flink ziek word , lonontsteking bijvoorbeeld.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:37

Ik rijd meestal ervoor, maar de dag erna zit ik er gewoon weer op, alleen met oude paarden zou ik echt die 2 rustdagen aanhouden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:46

Ik geef altijd rust, of eventueel ligt stap *eventueel draf* werk

Ook in stap kun je veel doen. Oppassen dat je pony/paard niet gaat zweten!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:49

Van te voren rijden is geen mogelijkeheid, omdat ik ontzettend veel voor school moet doen, en savonds nog weg moet.
Dan krijgt ze wel een daggie rust Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:50

Okey, dan heb ik nu een andere vraag Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard (4) wordt vrijdagavond geënt! Zaterdag heb ik een half uurtje les, waarvan kwartiertje longeren, kwartiertje rijden!
Ze is net onder het zadel (een maandje)...

Dus we doen niet veel, stappen, 10 minuutjes draven waarschijnlijk!

Doen, of niet doen?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:52

Mijn veearts zegt ook dat je wel mag rijden, maar niet te intensief. Ik denk ook dat het per paard verschilt; de ene wordt er echt beroerd van en de ander heeft nergens last van. De mijne heeft nooit ergens last van en wordt gewoon gereden na de enting, wel houdt ik er rekening mee en doe dus wel wat rustiger aan. Nooit problemen gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:53

Als ik jou was, zou ik zaterdagmorgen voor het rijden eerst even kijken, hoe het paard erbij staat. Je ziet het snel genoeg en kunt dan alsnog beslissen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:54

ik heb het zelfs een keer laten doen tussen het rijden door, de da was er toevallig en ze moest binnenkort toch gegeent worden.
niks geen problemen gehad