Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
XxXchaXxX schreef:Bianca, Nee niet speciaal dat ik ze 2x laat enten. Maar hier in de regio heerst Rhino en ik rijd ook nog wedstrijden. Ik bedoel er dus mee met de ínfluenza'enting zit dus niet de Rhino enting in (als je me snap):P?
Besje , als je dat heb graag zal ik wel willen weten.
Lancome schreef:Onder jongere paarden versta ik inderdaad 4 jaar. Toen ik nog wedstrijden reed liet ik hem twee keer per jaar tegen Rhino en Influenza enten. Maar eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat hij het misschien mee zou nemen naar concours of het juist van concours mee naar huis zou nemen. Maar goed, de meest ernstige vorm valt niet tegen te enten volgens de DA. Zou ik een fokmerrie hebben dan zou ik natuurlijk wel elk jaar enten tegen Rhino. Op een stal waar al Rhino heerst zal een DA ook niet gaan enten, dat maakt het er niet beter op omdat je de paarden die het misschien al wel onder de leden hebben de entstof toedient waardoor de Rhinouitbarsting heviger zou kunnen worden. Jongere paarden tot een jaar of 6 zou ik altijd enten tegen Rhino.
.Citaat:Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.
Focussed schreef:Ik laat haar ieder jaar voor Rhino inenten.
XxXchaXxX schreef:Dat is het nou ik start dus het is denk toch een risico?.
Zal ik ze dan in dit geval er voor de zekerheid enten?
Is je wedstrijd nou zo belangrijk dat je er de gezondheid van je paard voor op het spel zet??
Mork schreef:Als je je paard gaat enten tegen rhino is dat niet zomaar door 1 maal. Je doet eerst een soort basis geven en na 3 of 6 weken ent je weer. Pas daarna is de enting compleet geloof ik. Ik ent mijn paarden niet omdat 1 van mijn paarden ongelooflijk ziek werd van de enting(wat op zich een logische reactie kan zijn) Ik durf het daarom niet meer te doen. Ze worden verder wel geent tegen Tetanus en influenza iedere 6 maanden.