Modder juist in hoeven laten zitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Modder juist in hoeven laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:46

Ja, dit kreeg ik laatst te horen van een oud baasje, die vroegah boerenpaarden zegmaar verzorgde.
Op onze manege zijn we nogal poetsgek, maar hij vertelde mij, de modder juist in de hoeven te laten zitten. Waarom?
Dat werkt als een soort schoen, loopt lekkerder, en beschermt tegen steentjes.
Ik vond het eigenlijk wel logisch, alleen het is niet leuk als er onder al die modder net een steenje zit..

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 12-10-08 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Re: Modder juist in hoeven laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:02

Modder werkt als een soort siliconen zooltje.... maar dit keer gratis en voor niks.
Daarbij zorgt modder voor ondersteuning van alle onderdelen in/van de hoef tijdens beweging bij beslagen en onbeslagen hoeven.
Daarom, lekker laten zitten.

Ik persoonlijk haal nooit modder weg bij mijn paarden. Echt nooit. Tja, alleen als er bekapt en beslagen moet worden.
Heb eerlijk gezegd nog nooit last gehad van steentjes of iets dergelijks. En ik rij veel buiten met mijn paarden op vrij lange afstanden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:04

Aha, dus voor buitenrit is het dan wel handig.
En in de bak?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:11

Tja, ik kan me voorstellen dat ondergepieste stro/zaagsel en paardenmest in een hoef nou niet 1-2-3 zo joepi-de-poepi is.
Dat zou ik persoonlijk wel weghalen eerlijk gezegd... zodat er weer ruimte ontstaat in de hoef om zich op te kunnen vullen met modder/ bakzand. Alhoewel bakzand vaak zo los van structuur is, dat deze niet vaak goed de hoef vullen.

Mijn voorkeur gaat uit naar modder. Dat gebeurt altijd wel in de wei. Op stal is een ander verhaal.
Modder verwijder ik nooit, stalzooi daarentegen zou ik wel verwijderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:12

Modder is (normaal gesproken) schoon, met weinig bacteriën, en als er modder in de hoeven zit dan kan er dus geen mest in, en blijft de hoef vrij van bacteriën en heb je minder kans op rotstraal.
Verder inderdaad handig om steentjes tegen te gaan op buitenrit.
In de schone bak of wei kun je de hoeven wel uitkrabben, door de holle vorm van de hoef en de uitstekende straal werkt die een beetje als een profielband; meer grip Lachen Dus wel handig als je paard zin heeft om te crossen in de wei, of als je intensief gaat rijden in de bak. Het is dan wel belangrijk dat de straal de grond raakt, anders werkt die extra grip minder goed (dat geldt voor hoeven zonder ijzers trouwens)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:15

Aha, mooi leermoment!
Nouja ik rijd meestal idd in de bak, dus dan krab ik wel uit.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:33

Modder droogt ook uit. De hoef wordt dus een stuk harder.
Ik laat het er na het rijden ook altijd in zitten.

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:41

lin_ schreef:

Maar als je paard toch al droge/brokkel hoeven heeft, zou ik het er uit halen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:45

lin_ schreef:

Als modder droogt, krimpt het toch ook. Valt het er dan niet gewoon als stukken uit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:58

Modder droogt inderdaad uit, maar maakt ook vochtig, net wat de hoef nodig heeft Lachen
Als de hoef droog is, en het paard trapt in natte modder, dan zuigt de hoef het vocht uit de modder op. Als de modder dan 'leeggezogen' is dan valt de droge modder er onderuit en trapt het paard weer opnieuw vochtige modder naar de hoeven in, en zo blijven ze vochtig.
Maar als de hoeven te nat zijn dan neemt de hoef gewoon geen vocht meer op, de modder blijft dan dus zitten en wordt vastgestampt, waardoor het vocht eruit loopt en de modder droger wordt. Die drogere modder trekt dan het teveel aan vocht uit de hoeven Haha!

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:00

Ik laat het modder ook altijd zitten, maar dat heeft er meer mee te maken de het paard nog niet echt voetjes geeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:04

Ik krab zelden uit. De paarden staan altijd buiten op zandgrond. Ik kan me voorstellen als ze veel in hun stal staan dat uitkrabben wel nodig is, omdat er zich dan poep ophoopt.

Als er zo'n plak prut onder de hoef zit en ik ga bekappen, dan wip je zo'n plak er vaak ook zo uit met een hoevenkrabber. Heb je een mooi adrukje van de hoef Clown

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:03

Als het idd (schone) weide modder is laten zitten. Stalprut altijd verwijderen. Na een buiterit altijd even controleren op steentjes als de modder er onderweg uit is gevallen, anders lekker laten zitten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:01

Schone modder laat ik ook zitten, maar als ik zie dat er iets van mest in zit of heerlijke schapen poep dan haal ik het er echt wel uit. Sowieso als ze dag en nacht op het land staan is het toch wel okay om ze uit te krabben omdat ze daarna toch weer in de modder gaan Lachen Als ze ook op stal gaan dan zou ik ze zeker wel elke dag uitkrabben. En modder met steentjes zou ik er ook wel uithalen, dat is voor een paard ook echt niet fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:31

uhm maar als er vocht blijft zitten en het word warm binnenin dan krijg je toch rotstraal? daarom haal ik het bij mijn paard het altijd uit. maar daarbij is het ook noodzakelijk door een scheur in de hoef. voor meer vragen hier pm

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:49

Mijn (onbeslagen) paard staat 24/7 in de wei, ik rij er zowel mee in de bak (zand) als buiten. Ik haal NOOIT de hoeven uit, behalve als ik met hem buiten gereden heb, want dan rijden we wel eens over schelpenpad, of een oprijlan (of stukje er van) waar je grint hebt liggen. Maar verder nooit, dus, en de keren dat ik dus na buitenrijden, verzorgde en uitkrabde, heb ik nog nooit iets aangetroffen wat er niet in thuis hoorde. Modder is normaal, zet ik hem na rijden weer in de weide (die nu in dit jaargetijde vanzelf op delen weer wat modderig wordt), heb ik wel uitgekrabd, maar ook al eens gedacht dat modder een zeer zuigende werking heeft (zoals je wel weet als je er doorheen ploegt met je laarzen om je paard er uit te halen, of rondom de waterkuip?), dat "trekt" ook best veel er uit, denk ik.Let wel: dat ligt anders als je je paard na het rijden op stal zet!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-10-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:50

modder is goed voor de hoeven Lachen brengt vocht in en houd vocht ook binnen Lachen

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:53

Maar mijn vz paard staat op stal, maar ook buiten en zit er dus ook vaak modder in de hoeven. Dan moet ik ze toch nog steeds elke keer uitkrabben ?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:56

Dus voor mijn jaarling die overdag eigenlijk wel de hele dag in de modder loopt te trappelen, is het geen probleem om zijn hoeven niet uit te krabben ? doe het eigenlijk zelden en buiten de wei komt hij toch amper dus steentjes kunnen er eigenlijk vrijwel niet inzitten.

maar het is idd best logisch

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:57

absoluut niet uitkrabben Lachen gewoon lekker laten zitten Lachen als de kans vrijwel nihil is dat er stenen inkomen............ lekker niet uitkrabben Lachen

lovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:31

ik weet niet maar ik denk dat het zo kan zijn dat er iets in zit wat een ontsteking kan veroorzaken en dan heb je een probleem af en toe niet uitkrabben is niet erg natuurlijk

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:50

Nogmaals: ervoor en er na uitkrabben voor een weidepaard is echt niet nodig. En ... ik krab (of spuit, als ik toch bezig ben als meneer zo bezweet mocht zijn, dat de zweet-modderstraaltjes langs zijn benen tot in zijn vetlokken lopen) alleen NA DAT ik buiten op de weg of een pad met grint/schelpen/steentjes of zo heb gereden. We mogen toch aannemen dat dat in de wei niet aanwezig is (hoop ik?). Maar ik heb een onbeslagen paard, dat maakt misschien enig verschil uit, hoewel niet heel veel denk ik, mar die staan toch iets anders op de hoeven, en er kan dan ook minder gemakkelijk een klein rotsteentje of scherfje vastraken.
Je zou er trouwens wel verbaasd van staan hoe klein sommige ongerechtigheden nog kunnen zijn, maar in een weide raakt dat eigenlijk "door de loop" er gewoon af of uit. Of stal is dat denk ik anders, dn heb je toch niet die pomp of zuigwerking van weidegrond/modder. Of word ik nu geheel afgeserveerd door verwoede krabbers met stalpaarden?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:57

Bij ons is het kleigrond. Als ik de klei er niet onderuit haal wordt het echt kei en kei hard. Je krijgt het er dan de volgende dag zowat niet uitgebikt terwijl je paard op een soort stenen klomp staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:28

uhm... zo heeft mijn paard wel een rotstraal gekregen!! krab nu trouw elke dag de hoeven uit

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:31

Rotstraal komt eerder door mest in de hoeven dan modder. Zand of modder in de hoef kan geen kwaad.
Ik krab de hoeven lang niet elke dag uit, maar kijk wel naar steentjes of mest in haar voeten. Mijn paard heeft hele diepe straalgroeven en met uitkrabben krabte ik er steeds een laagje af, dus werden ze alleen maar dieper. Op advies van mijn hoefsmid krab ik ze nu niet elke dag uit, ze klopt ze wel schoon met het lopen op de weg, en haar straalgroeven worden al minder diep Lachen .