paard verslikt zich en hoest tijdens rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

replay1998

paard verslikt zich en hoest tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:59

Mijn paard begint regelmatig te hoesten tijdens het rijden.
Het lijkt wel of hij zich op die momenten verslikt.
Hij heeft nogal de neiging zijn mond niet helemaal leeg te eten en wat restje van hooi ,kuil ,gras
of iets dergelijks in zijn mond te houden,waardoor hij volgens mij die klachten bij het rijden van krijgt.
Dierenarts is al vaak geweest en kan elek keer niets bijzonders vinden.
Ook tandarts is al een keer extra geweest dit jaar maar kan ook niet bijzonders vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee??? het is nogal een paard wat gauw gespannen is zou het ook door een
soort gepannenheid of stress kunnen komen??

Ik wordt er nogal moedeloos van komt elke keer terug[img][/img]

Arabesk

Re: paard verslikt zich en hoest tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:54

waarschijnlijk komt het eetreflex opgang doordat je met bit rijdt, er wordt speeksel aangemaakt, maar het paard kan dit niet goed wegwerken en verslikt zich hierin.

Probeer eens hoe het gaat als je zonder bit rijdt.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:01

Mijn paard doet dit al heel zijn leven lang (18 jaar), met en zonder bit. Dit doet hij alleen in de eerste draf-passen, daarna niet meer.
Tanden zijn ook helemaal in orde, behalve dat hij een klein beetje overbijt heeft. Vaak zie je ook wat voedsel met de kuch eruit komen.
Ik denk dat jij je niet zo'n zorgen hoeft te maken en mss uitproberen of zonder bit een groot verschil maakt. Je zou ook zijn mond eerst kunnen uitspoelen voordat je gaat werken met hem.

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:19

Ja, dat uitspoelen heb ik vandaag ook voor het eerst gedaan.Het gekke is dant mijn paard het meestal wat later tijdends de arbeid begint te doen.
\Het begint vaak met met een aantal keer flink proesten
daarda wil hij wel eens een beetje een vreemd geluid maken wat lijkt op heel lang je keel schrapen en daarna komt dan vaak een kuch. Zo ging het vandaag ook had toch eerst zijn mond uitgespoeldt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:53

Ik zou er voor de zekerheid een dierenarts naar laten kijken. Mijn paard kuchte ook alleen bij het rijden, verder nooit en bleek bronchitis te hebben.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:00

Heeft de dierenarts ook wat verder in zijn slokdarm gekeken? Misschien zit daar iets vast, en komt dat later tijdens het werken naar boven?
Als je nooit eerder last hebt gehad van dit probleem met bit lijkt het me vreemd dat het daar aan ligt, maar je kan het altijd proberen natuurlijk Lachen

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:40

Het is een probleem dat al een poos speelt er zijn periodes dat hij het niet heeft en er zijn periode's dat hij het wel heeft .
de laatste twee dagen weer wel de week er voor heel de week niet en daarvoor weer wel.
Dierenatrs is 10 dagen geleden geweest maar kan niks vinden .

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:29

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zelf probeer ik altijd te zorgen dat mijn paard niet eet als hij het bit in heeft, ook niet tijdens het opzadelen en daaromheen.
Misschien kan je eens proberen bitloos te rijden.

Succes.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:03

Je zou evt. met je da kunnen overleggen of het niet handig is om een bronchoscopie te maken. Ze gaan dan de luchtpijp bekijken met een cameraatje, en kunnen dan ook de klepjes bekijken waarmee de luchtpijp wordt afgesloten. Soms is hier een afwijking in te vinden, en sluit de luchtpijp niet volledig (bijv bij inspanning), waardoor het paard zich kan verslikken.
Ook het proberen zonder bit is denk ik goed om eens te doen.
Produceert je paard veel slijm als hij het bit in heeft? Kauwt hij veel?
Succes!

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:28

Ja dit in mijn ogen ook de volgende stap. dierenarts vond het nog niet nodig vorige keer ,maar als dit probleem blijft voor komen zouden we nieuwe stappen moeten ondernemen.
Hij schuimt wel veel tijdens het rijden, en ik heb ook het idee dat als hij gespannen is het ook erger is en vaker voorkomt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:58

Mijn paard hoest ook met rijden als ze gespannen is, het lijkt dan ook net of ze zich verslikt of haar keel even dicht drukt in de spanning en dan geeft ze een paar kuchen (vaak 'rommelt' ze eerst ook even in haar keel) en dan is het over.
Meestal is het bij de eerste draf, en vaak ook alleen bij werk waarbij ze spanning heeft...

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:09

Heeft er iemand misschien ervaring met een paard waarvan de klepjes van de luchtpijp niet altijd goed afsluiten???

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:15

toen mijn paard heel benauwd was, heb ik een bronchoscopie laten maken. Daar kwam toen ook uit dat een klepje bij het strottehoofd snel de verkeerde kant op sloeg (naar binnen de luchtpijp), waardoor ze zich erg verslikte en de luchtpijp niet volledig afsloot. De da vroeg of ik hier al eens eerder wat van gemerkt had, maar mijn paard had er verder geen last van.
Verder ken ik een paard wat door het kauwen op het bit, veel slijm produceerde, maar dat 'vergat' door te slikken. Met als gevolg dat hij zich ook makkelijk verslikte.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:20

Wat ook voorkomt is dat het eten zich rond het bit gaat draaien en dan krijg je zo'n bol, die soms ingeslikt wordt en waar ze zich dan in verslikken. Maar dat is enkel bij hooi of gras denk ik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:04

Heb boekje "metal in the mouth" door W. Robert Cook, FRCVS, PhD & Hiltrud Strasser, Dr. med. vet. PhD is ook erg interessant.(http://www.bitloosrijden.nl/bitlooshoofdstel.htm)

Het gaat onder andere over slikken, een bit in de mond, hoe die klepjes en de luchtpijpe etc werken bij een paard.

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:44

Okay, bedankt zal eens kijken of ik dit boekje te pakken kan krijgen is misschien wel interesant .

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:12

Heeft er iemand ervaring met paarden die uit een soort stress of gespannenheid gaan hoesten???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:30

replay1998 schreef:
Heeft er iemand ervaring met paarden die uit een soort stress of gespannenheid gaan hoesten???

ja ik...

Nouvel schreef:
Mijn paard hoest ook met rijden als ze gespannen is, het lijkt dan ook net of ze zich verslikt of haar keel even dicht drukt in de spanning en dan geeft ze een paar kuchen (vaak 'rommelt' ze eerst ook even in haar keel) en dan is het over.
Meestal is het bij de eerste draf, en vaak ook alleen bij werk waarbij ze spanning heeft...

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:19

Nou , Ik ga Morgen toch maar dierenarts bellen voor een bronchoscopie want het wordt er toch niet beter op.
Hij loopt op dit moment echt super maar daardoor lijken de
klachten erger te worden veel proesten ,met de keel schrapen
net of dat er een graatje in zit en daarna een kuch.
Vandaag herhaalde dit zich enkele malen.
Durf bijna niet meer te gaan rijden ,wordt er moedeloos van.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:38

ik denk dat je daar heel verstandig aan doet Ja
Succes iig!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:05

omaas schreef:
Mijn paard doet dit al heel zijn leven lang (18 jaar), met en zonder bit. Dit doet hij alleen in de eerste draf-passen, daarna niet meer.
Tanden zijn ook helemaal in orde, behalve dat hij een klein beetje overbijt heeft. Vaak zie je ook wat voedsel met de kuch eruit komen.
Ik denk dat jij je niet zo'n zorgen hoeft te maken en mss uitproberen of zonder bit een groot verschil maakt. Je zou ook zijn mond eerst kunnen uitspoelen voordat je gaat werken met hem.

Dit doet de mijne ook. Ook Dierenarts laten kijken, is volgens hem niks ernstigs, ook hij heeft overbijt.
Dus hetzelfde verhaal denk ik.

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:00

Nou , ben vanmorgen geweest voor een bronchoscopie, en wat ik eigenlijk al dacht klopt dus ook.
Hij blijkt dus overgevoelig voor stof te zijn.
In zijn luchtpijp zag je allemaal vlokke schuim de dierenarts zei dat dit opgeklopt eiwit is. ook was zijn keel wat geirriteerdt.
De ontstekking is dus niet van een bacterie maar van een irritatie.
Hij staat al zoveel mogelijk buiten in zomer 24/7 en nu zodra het donker wordt komt hij naar binnen. krijgt alleen maar kuil.
Dus misschien maar over op stalmatten dat is bij ons op stal dan de enige mogelijklheid nog om te veranderen.
Heeft iemand nog wat tips om de klachten te verlichten???

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:04

Goed dat je bent geweest Lachen
Matten kan inderdaad nog helpen. Heb je hem nu op stro staan?
Heb je van je dierenarts nog medicijnen meegekregen (bijv zo'n soort puffer/inhaler met ventolin oid)?
Staat je paard, als hij op stal staat, in een buitenbox?
Ligt er hooi of stro oid opgeslagen boven de boxen?

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:50

nee, ik heb geen medicijnen mee gekregen.
Hij heeft een injektie gehad tegen de irritatie, zodat het weer wat rustiger wordt.
voor verdere medicatie vond hij het niet zwaar genoeg.
En hij zei dat zijn eigenlijk alleen simptoon bestrijders je moet toch proberen achter de echte problemen zien te komen.
hij staat niet in een buitenbox die hebben wij niet maar wel is er genoeg ventilatie, en er ligt geen opslag boven de boxen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:33

oke Lachen .
En hoor je hem wel eens op stal hoesten of heel veel proesten?
En je hebt hem nu op stro staan? Of stond hij al op vlas of krullen?