wat kan dit zijn? Korstjes op de neus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brennie75

wat kan dit zijn? Korstjes op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:39

hallo lieve bokkers, sinds 2 weekjes staat mijn poontje lekker op de wei, maar nu kwam ik gisteren en in een dag heeft hij ineend dit?Afbeelding
ik had het even gevraagd aan iemand en die zij dat het kwam door wat distels te eten!
ik dacht eerst dat het wat vuil was en wilde het afkrabben, maar dat vond ie niet fijn en het bloedde een beetje!
weten jullie wat dit kan zijn en heeft deze meneer gelijk?
groetjes van bren! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-10-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

it_is_me

Re: wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:44

Sorry, maar de foto is niet zo erg duidelijk! Heb je geen andere?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:45

Nu ik nog eens beter kijk... Je bedoelt de bobbeltjes/ korstjes op zijn neus?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:46

ja het kan ook van distels komen tijdens het opeten ervan. Het lijken me ook niet echt wratjes( zo aan de foto te zien). Wat natuurlijk ook kan. Zal het even aankijken. Zijn er distels bij jou in het land? Pling

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:47

ik heb geen duidelijkere foto, sorry! Bloos
er waren wel wat distels inderdaad en die heeft ie gegeten!
het lijken geen wratten inderdaad gek he?
ik wist niet dat distels dat konden! Knipoog

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:48

it_is_me schreef:
Nu ik nog eens beter kijk... Je bedoelt de bobbeltjes/ korstjes op zijn neus?

ja gek he?

hanozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:50

Lijken idd geen wratten.
Misschien even aankijken hoe snel het minder/erger wordt?
Kan ook allergische reactie zijn van bijv die distels, zeker omdat het zo snel er is, maar dan zou het ook weer weg kunnen trekken als je hem/haar er weg haalt...

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:53

distels zijn nu op ! opgegeten dan , wij hadden de wei even afgezet en er kwam een stukje vrij waar wel distels waren en nu opgeten door coopertje!
het zou dus kunnen , zal ik het morgen insmeren met wat sudocreme? of uierzalf?
hij heeft altijd zo`n zacht neusje! balen zeg!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:55

Kan ook van brandnetels zijn...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:54

Mijn veulen heeft dit ook! Weet niet waardoor het komt!

brennie75

Re: wat kan dit zijn? Korstjes op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:46

heee het was vandaag minder geworden! Pling dus toch de distels denk ik!
bedankt voor jullie reacties hoor! Knipoog

is het bij jou veulen al minder?
groetjes van bren!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:05

Heu, mijn paard had ook zoiets het lijkt er veel op maar het hoeft natuurlijk niet te zijn. Ik dacht ook dat het van de brandnetels kwam. Heb de dierenarts er naar laten kijken en die zei dat het een beetje te vergelijken was met een koortslip bij mensen. 2 andere paarden bij ons hebben het ook gehad. Het enige wat ik er aan kon doen was uierzalf opsmeren en toen was het best snel weg. Bij mijn paard begon het zo als op die foto maar later werd het nog wat erger. Als het bij jou al beter gaat dan zal het vast niet hetzelfde zijn.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:49

Beeker schreef:
Heu, mijn paard had ook zoiets het lijkt er veel op maar het hoeft natuurlijk niet te zijn. Ik dacht ook dat het van de brandnetels kwam. Heb de dierenarts er naar laten kijken en die zei dat het een beetje te vergelijken was met een koortslip bij mensen. 2 andere paarden bij ons hebben het ook gehad. Het enige wat ik er aan kon doen was uierzalf opsmeren en toen was het best snel weg. Bij mijn paard begon het zo als op die foto maar later werd het nog wat erger. Als het bij jou al beter gaat dan zal het vast niet hetzelfde zijn.

Bedankt voor de tip! die van mij heeft dat ook! en ik wist ook niet wat het was, van de distels komt het niet want die staan er niet bij ons Knipoog die van mij heeft het nu ook op zn achterkant van zn bil en benen overal oksels hoofdt etc. t wordt alleen maar erger, van de DA moesten we het wassen met betadine elke dag en dan afdrogen het helpt wel een beetje maar niet veel. Ik zal dat van dat uierzalf even probeeren, want die van mij desinfecteerd ook, heb daar alleen nooit bij na gedacht..

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:55

Ja misschien heeft jouw paard het ook wel. Bij mijn paard ging het toen het bij haar neus weg was over naar haar koot holten. Leek wel een soort mok maar die korstjes waren hetzelfde als op haar neus. Bovendien kon het geen mok zijn want het was in een droge periode en ze kreeg het spontaan aan drie benen. Ook dit was met uierzalf of vazeline snel verholpen. De eerste dagen lijkt het weinig te helpen maar na een paar dagen smeren laat het ineens los als je er iets opsmeert. Na een paar dagen is het dan helemaal weg.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:01

Misschien ergens allergisch voor........even in de gaten houden ivm met mok!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:32

Mija schreef:
Misschien ergens allergisch voor........even in de gaten houden ivm met mok!

Nee bij mij was het echt een soort virus. Mijn paard heeft een paar weken met haar veulen op de kliniek gestaan. Daar heeft ze het opgedaan van andere paarden. Haar weerstand was erg naar beneden omdat ze veel was vermagerd en erg gestressed was. De dierenarts zei dat het een bepaalde vorm van herpes virus was. Met mensen te vergelijken met een koortslip. Krijgen redelijk veel paarden in meer of mindere mate last van. Kan overslaan naar andere lichaamsdelen. Is verder niet ernstig maar wel besmettelijk. Paarden die het eenmaal hebben gehad zijn er vatbaarder voor. Maar ja hoeft natuurlijk niet te zeggen dat bovenstaande paarden dit hebben. Kan best van brandnetels of verbranden of zoiets komen. Dat dacht ik in de eerste plaats ook zag er net zo uit maar bij mij was het iets anders.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 07:48

het is bij mij ook nog niet weg, wel ietsje minder geworden dus ga ik maar smeren met uierzalf goede tip!! thanks!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 07:49

kan mok ook trouwens op een neus voorkomen dan? dat wist ik niet!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:37

Nee het is geen mok, maar omdat die van mij het na dr neus later precies hetzelfde in haar kootholtes had leek het er een beetje op. Bij mijn paard was het een bepaalde vorm van herpes te vergelijken met een koortslip bij een mens.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:18

Mijn verzorgpony heeft ook zoiets, allemaal kleine losse korstjes, net alsof ze aan het vervellen is.
Er is mij aangeraden om met Betadine shampoo te wassen.
Maar of dat nou echt goed is? Aangezien het dicht bij de mond zit..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:51

Die van mij had ook een soort koortslip bij mensen netals wat Beeker zegt. Alleen had die van mij het heél erg. De dierenarts zei ook dat het waarschijnlijk door verbranding door de zon kwam. Wij hebben hier antibiotica voor gekregen en het is overgegaan.

Ik heb hier een foto in een link, maar schrik niet, het ziet er niet bepaald fris uit !

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:24

xkimmx schreef:
Die van mij had ook een soort koortslip bij mensen netals wat Beeker zegt. Alleen had die van mij het heél erg. De dierenarts zei ook dat het waarschijnlijk door verbranding door de zon kwam. Wij hebben hier antibiotica voor gekregen en het is overgegaan.

Ik heb hier een foto in een link, maar schrik niet, het ziet er niet bepaald fris uit !

Sorry, vergeten de link te plaatsen. ROFL

http://i35.tinypic.com/od81t.jpg

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:10

xkimmx schreef:
xkimmx schreef:

Sorry, vergeten de link te plaatsen. ROFL

http://i35.tinypic.com/od81t.jpg

oei dat ziet er pijnlijk uit! zielig! gaat het wel weer of niet!
groetjes van bren!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:37

brennie75 schreef:
kan mok ook trouwens op een neus voorkomen dan? dat wist ik niet!

Neen, mok kan niet op de neus voorkomen. Enkel in de buurt van de kootholtes en dus ook aan de benen (aan de benen wordt het meer rasp genoemd).
Denk niet de korstjes op de neus gevaarlijk zijn, denk dat dit inderdaad komt doordat die met zijn neus in het onkruid heeft gezeten.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:06

Ik denk ook dat het van de distels komt heb het wel vaker gezien, lekker insmeren en mocht t dan niet overgaan kun je altijd nog de da bellen voor een antibiotica