nazomer jeuk/allergie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

nazomer jeuk/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:23

Hallo,

ik ben me er van bewust dat er een centraal jeuk/zomerexceem topic is,maar ik denk dat dit van andere mate is en ik hierdoor beter een nieuw topic kan openen.

bij mij thuis staan 2 paarden. mijn paard heeft normaal zomerexceem maar dit is goed tegen te gaan door gecontroleerde weidetijden.
het andere paard heeft een ander soort jeuk, dat erg verwant lijkt aan zomerexceem. helaas heeft deze jeuk heel andere gevolgen.
de gehele halslijn (ónder langs de manen, niet de manen zelf) is erg dik (1 a 2 cm dikker dan normaal) en ze heeft er erge jeuk aan.
Deze jeuk is vorig jaar in de herfst (!) begonnen. het is onderzocht maar daar is niets uitgekomen.

Nu heb ik net de paarden hooi gevoerd en nu zie ik dat mijn paard ook opeens de complete bovenhals dik heeft, vol met bulten en er heel erg jeuk aan heeft. Ik snap hier niets van, het is fris buiten, gister heeft het de hele dag geregend, waar komen dan de beesten vandaan die juist met dít weer gaan steken en waarom juist op die plaats?
Ik denk zelf dat het een allergische reactie is op een ander soort vlieg, maar ik kan er zelf niet uitkomen.

mijn vraag: zijn er bokkers die deze nazomer/herfst jeuk herkennen?
zoja, wat hebben jullie eraan gedaan?

liefs Irene

rowo

Re: nazomer jeuk/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:25

Rocky hier heeft zomerexceem. Heeft ie de hele zomer een deken voor op gehad en dat helpt een hele hoop. Hij loopt nu alleen nog met regendeken (geen hals). Maar vanaf sept (toen ie dus nog gewoon zijn exceemdeken op had) begint ie veel erger te schuren dan ie de hele zomer heeft gedaan. Ik kan ook geen oorzaak vinden Verward

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:26

Geen idee waar die van jou last van heeft.
Maar bij ons stikt het momenteel van de gewone
ordinaire muggen bij en op stal.
Ben zelf ook lek geprikt.
Misschien bij jullie ook ?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:28

er zijn nog wel van die vliegjes, maar mijn paard krijgt er nooit een dikke hals van. daarom denk ik dat het een ander soort vlieg oid moet zijn. Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:28

Die van ons is de laatste 2,3 weken ook ineens begonnen, hele zomer is het goed gegaan.. Ze kreeg er een ontzettende harde hals van.. Had deels te maken met brok..Ze stond op 2 kg per keer.. nu een half..En is zo soepel als een sliertje

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:30

zn voer is niet echt verander de laatste tijd. bovendien kan ik mn paard niet ineens terug zetten in voer, omdat hij veel arbeid verricht momenteel. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:31

Ja die harde en stugge hals/ manenkam heeft die van ons ook zo erg.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:32

misschien zijn die beesten juist meer actief door het vochtige weer dan.
ik zet ze gewoon eerder binnen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:33

Hier gaat ie er niet eerder om naar binnen Helpt nl nu toch niks... Ze staan gewoon van 8 tot 5.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:59

Heb je misschien ander hooi met teveel eiwit?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:01

nee, hij heeft de afgelopen tijd geen ander hooi gekregen.
zijn hooi komt uit een normale weide die niet overbemest is geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:02

rowo schreef:
Hier gaat ie er niet eerder om naar binnen Helpt nl nu toch niks... Ze staan gewoon van 8 tot 5.

Hij staat van 8 tot 5 in de wei op gras? Daar heeft hij de hele zomer ook gestaan?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:02

Die van mij stond niet in de regen buiten (veulen was ziek) dus het kon ook niet gaan broeien.. Het voer heeft zeker invloed gehad.. Ze word 5 dagen in de week L/M niveau getraint, en doet het op onbeperkt gras/hooi en 1 kg brok in totaal op een dag..Dit was ooit 4 op een dag.. Merkte na een week al verschil.. Laatste weken kreeg ze weer 2 kg op een dag en merkte direct dat het weer strak begon te worden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:32

als de nachten koud zijn en de dagen wat warmer komt er meer fructaan in het gras, zou heel goed kunnen komen dat die dikke manenkam daarvan komt.
dan korter op het gras zetten, pas tegen de middag want dan word de hoeveelheid fructaan weer minder.

magnesium is vaak een goede hulp tegen een dikke manenkam

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:36

Ik denk ook idd eerder dat het vanuit de voeding komt.

Een dikke /gevoelige manenkam duid meestal idd op een voedselallergie/overschot aan bepaalde voedingsstoffen , dan op een vliegen allergie.
Ik zou eens wat minderen in het gras, en hooi voeren met een laag voedingsgehalte, liefst oud hooi.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:27

Hier een zelfde soort probleem.
Deze merrie schuurt zomers een heel klein beetje. Je kunt het absoluut geen zomerexceem noemen.
Maar sinds een paar weken is er duidelijk een ander vliegje o.i.d. die haar hele erge jeuk geeft. Haar manenkam is ook hard en de spieren in haar nek ook. Vanacht heb ik ook een van de paarden horen schuren, dat moet zij geweest zijn.
Voer is niet veranderd, behalve dat ze nu niet meer in gras staan.
Nu weet ik wel dat er nog steeds vliegjes zijn, maar ik vermoed dat ze een allergie heeft voor een vliegje die pas in de late zomer/vroege herfst komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:34

ellepel schreef:
als de nachten koud zijn en de dagen wat warmer komt er meer fructaan in het gras, zou heel goed kunnen komen dat die dikke manenkam daarvan komt.
dan korter op het gras zetten, pas tegen de middag want dan word de hoeveelheid fructaan weer minder.

Weet jij toevallig of dat bekend is, dat eind september het fructaangehalte aanzienlijk stijgt in het gras? Lachen

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:05

interessante opmerkingen hier zeg!

ik zal er eens achteraan gaan. Nescio krijgt wel sinds 2 maand wat haver bij. ik houd het in de gaten.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:13

Van welk jaar is het hooi wat je voert en welke snee is het? Dit jaar heeft er nauwelijk fructaan in het gras gezeten, maar vorig jaar behoorlijk.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:53

van dit jaar, zelf van het land geoogst Clown

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:58

Misschien komt het door de haver? Zijn veel paarden die dat niet (goed) verdragen. Die dikke manenkam duidt wel op een allergische reactie..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:14

Irene2 schreef:
Nu heb ik net de paarden hooi gevoerd en nu zie ik dat mijn paard ook opeens de complete bovenhals dik heeft, vol met bulten en er heel erg jeuk aan heeft. Ik snap hier niets van, het is fris buiten, gister heeft het de hele dag geregend, waar komen dan de beesten vandaan die juist met dít weer gaan steken en waarom juist op die plaats?
Ik denk zelf dat het een allergische reactie is op een ander soort vlieg, maar ik kan er zelf niet uitkomen.

mijn vraag: zijn er bokkers die deze nazomer/herfst jeuk herkennen?
zoja, wat hebben jullie eraan gedaan?

liefs Irene

Hmm ... afgelopen maandag he?
Hier hetzelfde verhaal.
Ik zette ze om 9 uur in de wei en na 5 minuten kwamen ze al weer in de bak inrennen.
Dus weer de wei ingestuurd maar ze kwamen aldoor de rijbak weer in.
Heftig stampend en staartzwiepend.

Dus heb ik ze hooi in de bakken gedaan in de rijbak en ze uit de wei gehaald.
Maandagmiddag zaten beide helemaal onder de bulten.
De oudste van de twee heeft het nog. Alsof ze in de brandnetels heeft gelegen.
De ander had het wel iets maar lang zo erg niet en daar is het al wel weggetrokken.
Dit is iets volkomen nieuws wat ik bij geen beide eerder gehad heb.

Het moet 1 of ander insekt zijn geweest waar ze heftig op reageerden want verder is er niets veranderd. Staart en manenkam laten ze ongemoeid, dus geen jeuk daar.

TS, jij woont ook in Twente he?
Het kan haast geen toeval zijn.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:26

het is inderdaad waar dat nu ook veel fructataan in het gras zit, daarom wordt ook aangeraden ,bij paarden/pony"s die aanleg op hoefbevangeheid hebben, nu ook zeer op te passen.
Ik heb altijd geleerd (van een boertje) als de paardebloemen nog groeien/bloeien, zit de groei nog in het gras, dus oppassen geblazen!(vooral fructaan in voorjaar en najaar!)
sterkte enne...mijn eczeempony....heeft nu extreem jeuk aan hals,(dik nu) benen ,hoofd,staart.
succes

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:34

Aimee schreef:
ellepel schreef:

Weet jij toevallig of dat bekend is, dat eind september het fructaangehalte aanzienlijk stijgt in het gras? Lachen

kijk hier even:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:26

ellepel schreef:

Daar ben ik bekend mee. Maar het verhaal klopt niet met de index Bloos
Heb 'm al elke dag gecheckt en het risico was steeds laag, terwijl mijn paard wel een reactie heeft die erg lijkt op een hoog fructaangehalte.