Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

karuna schreef:Onze tinker staat op bijna hetzelfde voerschema. Goed hooi, in zijn geval dan onbemest graszaadhooi en dezelfde 3 likstenen meer mag hij niet hebben. Volgens de dierenarts zou hij met die 3 stenen geen tekort kunnen krijgen omdat ze allemaal een ander hoeveelheid vitamines bevatten. En ze nemen ervan waar eventueel een tekort aan in. Ik merk bij hem ook dat hij de ene keer vooral het koeblok gebruikt en de andere keer de himalaya staan.
het enige wat wij moeten doen is bij ontworming een vitaminespuit erin doen om eventuele tekoren op te vangen. Maar hij krijgt dan ook helemaal niets anders dan dit. Zou hij wel biks of zo mogen hebben is een vitamine tetekort eigenlijk uitgesloten als ze verder gezond zijn dan.
Arabesk schreef:likstenen met suiker erin likken ze heel veel aan, meer dan goed voor ze is. Ook likstenen die slecht oplossen likken ze veel aan.
Himalaya lost slecht op en daar moeten ze dus veel aan likken om iets eraf te halen.
Het beste kan je zo'n vierkant blok nemen, of zo'n baksteenvormige
Citaat:Hoe vaak ontworm jij ongeveer en waarmee? Ik zat zelf de denken aan zo'n 4 keer per jaar als de mest verder normaal is, en dan met verschillende middelen met verschillende werkzame stoffen.

nuldertien schreef:Dit is een interessant topic, die van mij valt aan op z'n himalaya alsof het zo'n kersensmaaksuikerding is. Ik weet dus dat ze behoefte heeft aan bepaalde mineralen wil haar dat graag bijvoeren, maar weet niet precies wat.
Foeneknof zeewier zou dus een optie kunnen zijn?
En zo'n baksteen is dus beter als himalaya? itten daar andere dingen in, of wel ongeveer hetzelfde?
caro_vt schreef:Jouw paard ( ik neem even aan dat ie 700 kilo weegt ) heeft aan onderhoud 5300 VEP en 400 VEP en 14 kg DS nodig.
Jouw krachtvoeder bevat al het volgende:
VEP: 760
VREp: 70
DS: 0,87
Als een paard dag en nacht op een volle weide staat kan ie meer opeten dan dat ie nodig heeft.
Je paard krijgt dan ook nog hooi bij maar we weten niet hoeveel.
Dit heeft ie nodig aan vitamines: ( onderhoud ) ( paard 700 kg )
vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350
Mineralen:
calcium: 42
Fosfor: 28
Natrium: 11.2
Kalium: 42
Chloor: 42
Magnesium: 9.1
Koper: 224
Ijzer: 280
Zink: 700
Selenium: 1.4
Jodium: 1.4
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42
waar haal je die info vandaan al ik vragen mag? 
caro_vt schreef:Jouw paard ( ik neem even aan dat ie 700 kilo weegt ) heeft aan onderhoud 5300 VEP en 400 VEP en 14 kg DS nodig.
Jouw krachtvoeder bevat al het volgende:
VEP: 760
VREp: 70
DS: 0,87
Als een paard dag en nacht op een volle weide staat kan ie meer opeten dan dat ie nodig heeft.
Je paard krijgt dan ook nog hooi bij maar we weten niet hoeveel.Citaat:Dit heeft ie nodig aan vitamines: ( onderhoud ) ( paard 700 kg )
vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350
Mineralen:
Koper: 224
Ijzer: 280
Zink: 700
Selenium: 1.4
Jodium: 1.4
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42
Echt superwaar haal je die info vandaan al ik vragen mag?
caro_vt schreef:Uit m'n cursus paardenvoeding.
ik zou ook wel zo'n cursus willen volgen. Zat dat bij je opleiding (ff in je profiel gespiekt) of heb je die cursus los daarvan gedaan?

caro_vt schreef:Dit heeft ie nodig aan vitamines: ( onderhoud ) ( paard 700 kg )
vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350
Mineralen: