Tekorten in voerschema?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Airiin

Tekorten in voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:36

Mijn paard (KWPN, 10 jaar, 1.75 groot) staat 24/7 in een redelijk volle weide met schuilstal en vriendjes. Ze heeft het volgende voerschema:

8.00 Hooi bijvullen + 0.50 kg Pavo Nature's Best muesli en een eetlepel FoeneKnof Zeewier
19.00 Hooi bijvullen + 0.50 kg Pavo Nature's Best muesli en een eetlepel FoeneKnof Zeewier

Als het hooi 's middags op is wordt het tussentijds bijgevuld, het hooi ligt in de schuilstal en regent dus niet nat oid. Ze heeft de beschikking over verschillende likstenen (Himalaya, KNZ koe, KNZ paard) maar ik vroeg me af of ze wel aan voldoende vitamines komt? Ik wil haar niet op meer krachtvoer zetten want ze beschikt al over een eigen turbo-aandrijving. Is het verstandig om 1x per maand een vitaminespuit te geven of is het handiger om een supplement te voeren of is mijn voerschema zo goed?

Ik vind het voedingsgedoe trouwens echt super interessant! Sinds kort staat mijn paard op een plekje waar ik zelf het voer mag bepalen en ik ben me er echt in aan het verdiepen. Diepgaande adviezen zijn dus welkom!

Ash_

Re: Tekorten in voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:38

Ik volg dit even

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:40

vul deze calculator even in en je weet meer Pling

Voedingscalculator

De meeste vitaminen betrekt het paard niet rechtstreeks uit zijn voeding. Zou je puur op het vitaminegehalte van het voedsel afgaan dan zou het lijken alsof er tekorten zijn, maar dat komt omdat er dan geen rekening wordt gehouden met de eigen productie van vitaminen.

* Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
* Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen. Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
* Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
* Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Vitamine E is eigenlijk de enige vitamine waarbij het paard afhankelijk is van het aanbod via het voedsel. In hooi dat minder dan een jaar oud is zit doorgaans voldoende Vitamine E.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:39

Onze tinker staat op bijna hetzelfde voerschema. Goed hooi, in zijn geval dan onbemest graszaadhooi en dezelfde 3 likstenen meer mag hij niet hebben. Volgens de dierenarts zou hij met die 3 stenen geen tekort kunnen krijgen omdat ze allemaal een ander hoeveelheid vitamines bevatten. En ze nemen ervan waar eventueel een tekort aan in. Ik merk bij hem ook dat hij de ene keer vooral het koeblok gebruikt en de andere keer de himalaya staan.

het enige wat wij moeten doen is bij ontworming een vitaminespuit erin doen om eventuele tekoren op te vangen. Maar hij krijgt dan ook helemaal niets anders dan dit. Zou hij wel biks of zo mogen hebben is een vitamine tetekort eigenlijk uitgesloten als ze verder gezond zijn dan.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:40

@ Arabesk: de voedingscalculator vraagt hoeveel hooi mijn paard per dag eet... geen flauw idee. Ze staan met zijn 3en en ze krijgen gewoon zo veel als ze willen. ik heb voor de vorm maar 10 kg hooi ingevuld, dat is 8.3 kg droge stof, is dat een beetje goed gegokt?

Er komen geen tekorten aan het licht in de voedingscalculator. Vitamine C en D was bij mij bekend, vitamine A en B alleen niet. Zou een paard wat voorheen op 3,5 kg krachtvoer en weinig hooi per dag die micro-organismen alleen nog wel hebben? Ik had ook gelezen dat krachtvoer de darmflora aantast en dat ze hooi de eerste tijd minder goed kunnen verteren. Gaan de vitamine B-beestjes dan ook dood?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:47

karuna schreef:
Onze tinker staat op bijna hetzelfde voerschema. Goed hooi, in zijn geval dan onbemest graszaadhooi en dezelfde 3 likstenen meer mag hij niet hebben. Volgens de dierenarts zou hij met die 3 stenen geen tekort kunnen krijgen omdat ze allemaal een ander hoeveelheid vitamines bevatten. En ze nemen ervan waar eventueel een tekort aan in. Ik merk bij hem ook dat hij de ene keer vooral het koeblok gebruikt en de andere keer de himalaya staan.

het enige wat wij moeten doen is bij ontworming een vitaminespuit erin doen om eventuele tekoren op te vangen. Maar hij krijgt dan ook helemaal niets anders dan dit. Zou hij wel biks of zo mogen hebben is een vitamine tetekort eigenlijk uitgesloten als ze verder gezond zijn dan.

Die van mij likt echt aan die zoutstenen voor het leven... vandaar dat ik nu FoenKnof Zeewier bijvoer, krijgt ze door het zeewier nog wat meer mineralen en krijgt ze niet zo ellendig veel zout binnen als wanneer ze aan de likstenen gaat likken.

Hoe vaak ontworm jij ongeveer en waarmee? Ik zat zelf de denken aan zo'n 4 keer per jaar als de mest verder normaal is, en dan met verschillende middelen met verschillende werkzame stoffen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:49

likstenen met suiker erin likken ze heel veel aan, meer dan goed voor ze is. Ook likstenen die slecht oplossen likken ze veel aan.

Himalaya lost slecht op en daar moeten ze dus veel aan likken om iets eraf te halen.

Het beste kan je zo'n vierkant blok nemen, of zo'n baksteenvormige

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:52

Arabesk schreef:
likstenen met suiker erin likken ze heel veel aan, meer dan goed voor ze is. Ook likstenen die slecht oplossen likken ze veel aan.

Himalaya lost slecht op en daar moeten ze dus veel aan likken om iets eraf te halen.

Het beste kan je zo'n vierkant blok nemen, of zo'n baksteenvormige

Ik heb een Himalayaliksteen hangen, een 10 kg runderliksteen en zo'n rode baksteen van KNZ. Ik heb ze allemaal zelf geproefd en ze zijn echt heel zout Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:56

Citaat:
Hoe vaak ontworm jij ongeveer en waarmee? Ik zat zelf de denken aan zo'n 4 keer per jaar als de mest verder normaal is, en dan met verschillende middelen met verschillende werkzame stoffen.

We zaten op het schema van 3 tot 4 keer per jaar met equest omdat hij zowiezo behoorlijk beroerd wordt van wormenmiddelen ongeacht welk soort. Afgelopen jaar zijn we overgestapt op 2 keer mestcontrole en 2 keer ontwormen warvan een ook voor lintwormen. En in zijn geval 3 tot 4 keer per jaar een halve vitaminespuit. En zijn bloed was bij de laatste controle goed, geen tekorten terwijl hij ook maar beperkt gras mag hebben.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:15

Jouw paard ( ik neem even aan dat ie 700 kilo weegt ) heeft aan onderhoud 5300 VEP en 400 VEP en 14 kg DS nodig.

Jouw krachtvoeder bevat al het volgende:
VEP: 760
VREp: 70
DS: 0,87

Als een paard dag en nacht op een volle weide staat kan ie meer opeten dan dat ie nodig heeft.
Je paard krijgt dan ook nog hooi bij maar we weten niet hoeveel.

Dit heeft ie nodig aan vitamines: ( onderhoud ) ( paard 700 kg )

vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350

Mineralen:
calcium: 42
Fosfor: 28
Natrium: 11.2
Kalium: 42
Chloor: 42
Magnesium: 9.1
Koper: 224
Ijzer: 280
Zink: 700
Selenium: 1.4
Jodium: 1.4
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:27

Dit is een interessant topic, die van mij valt aan op z'n himalaya alsof het zo'n kersensmaaksuikerding is. Ik weet dus dat ze behoefte heeft aan bepaalde mineralen wil haar dat graag bijvoeren, maar weet niet precies wat.
Foeneknof zeewier zou dus een optie kunnen zijn?

En zo'n baksteen is dus beter als himalaya? itten daar andere dingen in, of wel ongeveer hetzelfde?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:31

Ik hou dit ook zeker even in de gaten en ga ook aan de slag met die voedinsgcalculator. Ik heb een arabische merrie die ik niet op teveel krachtvoer wil hebben en geen haver wil geven. Ze krijgt nu Marstall muesli ongeveer 0,5 kg per dag, lucerne en hooi. Ze heeft ook een himalyasteen waar ze inderdaad veel aan likt. Ik ga eens uitzoeken of dit de geschikte steen is!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:31

Denk dat je eerst best eens in kaart brengt wat je paard opeet.
Berekent wat ie binnenkrijgt aan voedingsstoffen en dan gaat kijken of je iets moet toevoegen, veranderen, weglaten,...

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:33

Tja... dat er iets tekort is, is wel duidelijk, zo veel gebruikt maakt ze van de liksteen. Die blijft ze toch houden maar nu ben ik toch aan het twijfelen over de soort steen...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:42

Dan moet je echt even kijken op de site die arabesk geeft. Ik was er al eerder geweest en heb het nu snel even ingevuld met geschatte waardes voor voer. Je krijgt gelijk te zien of je paard genoeg binne krijgt, ook ana mineralen etc.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:50

mmmm... kweet niet hoor. Ben de site even aan het bestuderen maar je kunt daar niet eens de hoeveelheid krachtvoer invullen omdat krachtvoer volgens hun geen toegevoegde waarde heeft. Gevolg: mijn merrie zou te weinig energie en mineralen binnenkrijgen. Maar met een kilo brok per dag geloof ik dat niet zo.
Niet echt een hele bruibare site. Al heb ik nu wél een goed beeld van de verschillende mineralenblokken en ik ga een baksteen bestellen.
(en toch nog maar even op die site verder puzzelen)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:51

Je zou even op de zak van je voer kunnen kijken naar de hoeveelheden vitaminen en mineralen per kilo brok, berekenen wat jij geeft en hoeveel daar dan in zit en deze dan vergelijken met wat jouw merrie nodig heeft volgens de calculator.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:59

mmmmjjjaaaa dat is alleen wat lastig aangezien ik op een pension sta en daar werken ze niet met zakken voer maar met vrachtwagens... volgens mij krijgen ze mastersbrok, ik zal eens onderzoekje op internet doen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:49

nuldertien schreef:
Dit is een interessant topic, die van mij valt aan op z'n himalaya alsof het zo'n kersensmaaksuikerding is. Ik weet dus dat ze behoefte heeft aan bepaalde mineralen wil haar dat graag bijvoeren, maar weet niet precies wat.
Foeneknof zeewier zou dus een optie kunnen zijn?

En zo'n baksteen is dus beter als himalaya? itten daar andere dingen in, of wel ongeveer hetzelfde?

Ik heb voor FoeneKnof Zeewier gekozen omdat er vooral in het zeewier veel mineralen zitten... ik ben het net begonnen met voeren en ik kijk even of ik verandering zie (mijn paard is de enige die likstenen met huid en haar verslindt). OVer 3 weken kan ik daar dus wat meer over zeggen.

Ik ben trouwens zelf een lijstje aan het maken met de verschillende likstenen en hun waardes, ik geloof dat ik die ergens in een ander topic al heb gepost (staat niet op deze computer). Ik zal wel ff kijken of ik die hier ook kan plaatsen. De KNZ baksteen kwam daar iig als beste uit (staan niet alle likstenen in trouwens, alleen de de 'betaalbare')

Edit:
____________________KNZ rund___KNZ schaap___KNZ paard___Himalaya
Natrium (%)__________38.5_______38.5_________37.4_________?
Magnesium (mg/kg)____200________200_________2000________450
Zink (mg/kg)__________810_______20000________1400________?
Mangaan (mg/kg) _____830________7500________1300________15
Koper (mg/kg)_________220_______-____________150_________1
IJzer (mg/kg)__________-________500__________1000_________19
Kobalt (mg/kg)________18________60____________30__________?
Jodium (mg/kg)_______100_______300____________60__________?
Selenium (mg/kg)______20_______10_____________10__________?
Broom (mg/kg)_________?________?______________?__________25
Chroom (mg/kg)________?________?______________?___________1
Kalium (mg/kg)_________?________?______________?__________3200
Zout (%)____________>99______>97____________>95__________>98

Op de site van Arabesk staat ook een dergelijke lijst alleen staat er niet bij wélke KNZ liksteen wordt bedoeld. Bovendien vind ik t leuk om zelf ook zo te vergelijken. Ik wil ook nog een lijst maken van verschillende muesli's en verschillende brokken, die staan dan weer niet op paardnatuurlijk.nl

caro_vt schreef:
Jouw paard ( ik neem even aan dat ie 700 kilo weegt ) heeft aan onderhoud 5300 VEP en 400 VEP en 14 kg DS nodig.

Als een paard dag en nacht op een volle weide staat kan ie meer opeten dan dat ie nodig heeft.

vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350

Mineralen:
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42

Echt super Afgod waar haal je die info vandaan al ik vragen mag?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:33

caro_vt schreef:

Citaat:

vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350

Mineralen:
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42

Echt super Afgod waar haal je die info vandaan al ik vragen mag?

Uit m'n cursus paardenvoeding. Clown

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:57

Hee dat is een goed overzichtje, die likstenen. De knz liksteen is dus de rode baksteen die ze bij paardendrogist.nl verkopen? Dan de volgende keer toch eens voor die kiezen ipv de himalaya. Toevallig moet ik weer want de himalaya is (weer) op.
Zeewier is misschien nog wel wat...
*surft eens naar paardendrogist.nl voor het hoe en wat*

Trouwens... nu ik er eens over nadenk... ik heb mijn merrie in de zomer foeneknof zeewier gevoerdt, samen met weidemix en olie... En ze hééft de liksteen een tijdje links laten liggen... of het aan het zeewier ligt zou ik nu niet kunnen zeggen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:00

caro_vt schreef:
Uit m'n cursus paardenvoeding. Clown

Ik hang het lijstje boven mn bed hoor Tong uitsteken ik zou ook wel zo'n cursus willen volgen. Zat dat bij je opleiding (ff in je profiel gespiekt) of heb je die cursus los daarvan gedaan?

@nuldertien: KNZ paard is de rode paardenliksteen van de paardendrogist inderdaad. Ik heb mijn foeneknof zeewier daar ook vandaan, het spul stinkt wel als de ziekte maar mijn paardje vindt het heerlijk Tong uitsteken
Ik stond wel verbaasd van de KNZ liksteen... ik had verwacht dat de Himalaya beter zou scoren. De volgende keer koop ik daar ook een 10 kg blok van, ik heb nu de 10 kg koeienliksteen liggen, de andere twee zijn alweer op Clown

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:16

Zat bij m'n opleiding die ik nou nog aan het volgen ben.
Ik pb je even.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:14

caro_vt schreef:

vitamine
A 56 000
D3 5600
E 70
Choline 350

Mineralen:
Mangaan 700
Kobalt 0.7
Zout NaCl 42

Mag ik vragen wat je exacte bron is en wat de eenheden zijn? (gram, milligram ed)
Ik heb namelijk een iets ander tabelletje gevonden in 1 van mij leerboeken Clown

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:06

Hen een tabel genomen voor een paard dat NIET werkt en 700 kg weegt.

Komt uit een boek 'voeding van paarden' van de Vlaamse Overheid.

A en D3 = UI
De rest = mg