Koliek na eten eikels.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Koliek na eten eikels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:08

Ik kom net van stal. Mijn paard had een koliekaanval waarschijnlijk na het eten van eikels.
Ik word van google en de zoekmachine hier niet heel veel wijzer, wie weet er meer van?
Heb dit nog nooit meegemaakt, dat terwijl mijn paarden al jaren op dezelfde wei onder dezelfde eikenbomen staan.
Ze kunnen er dus altijd bij. (ga het direct afzetten morgen)

In welke hoeveelheden kan eikels eten schadelijk zijn en zijn alle soorten eikels schadelijk?

Het zit me niet helemaal lekker, heb net gelezen dat eikels in verband staan met verstopping.
Ook was mijn paard erg aan het kwijlen van de week. Hele slierten tegelijk.

Wie heeft meer info voor me? Alvast bedankt.

Lien2

Re: Koliek na eten eikels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:11

Volgens mij zijn alleen de groene eikels giftig.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:11

Ok, bedankt voor je reactie.
Probeer zoveel mogelijk weg te halen morgen.

Is het trouwens normaal dat het nu nog wat borrelt?
Ben net nog even wezen kijken. Het was borreldeborrel en een stinkscheet. Ze is nu weer helder en lijkt ook gewoon fit.
Ze is om 8uur gespoten en de DA gaf aan dat ze om 10 uur weer goed moest zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 04:37

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:13

Ik heb dat artikel even gelezen van die praktijk in deventer, over het kwijlen. De symptonen lijken anders.

Ik ga toch vanmiddag even informeren of het er wat mee te maken kan hebben.
Bedankt voor de tip!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:35

Ik weet niet zeker hoeveel, maar ik geloof dat een kilo eikels per week zelfs gezond is voor een paard.
Beschiet me niet als het niet klopt, maar ik dacht dat ik zoiets had gehoord.
Natuurlijk zal het wel liggen aan het soort eikels...Er zullen denk ik wel giftige eikels zijn, maar weet niet welke.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:38

bruine eikels zijn minder schadelijk dan groene. maar ik zou gewoon zorgen dat ze zo min mogelijk eikels kunnen eten...
groene zijn echt giftig. (en bruine eikels zijn gewoon `oude` groene eikels)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:44

Ik heb maar een paar groene eikels kunnen vinden, dus of het nou daar aan ligt? Een kilo heeft ze niet eens gegeten volgens mij, ze staan bijna altijd helemaal achter op de wei, waar geen eikel te vinden is.

Ik hoorde vanochtend dat een paard naast mij ook gaskoliek gehad heeft, dus misschien is er toch een andere oorzaak.
Die staat in ieder geval vrij van bomen.

Bedankt voor jullie reacties Lachen

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:57

neemt haar cursus toxicologie Vork

Eikelvergiftiging komt af en toe voor, zowel het blad als de eikel zijn toxisch.
Meestal na winderig weer wanneer er opeens veel eikels van de bomen vallen... meestal worden symptomen pas opgemerkt na een latentietijd

gifstoffen:
tannine of looizuur geeft irritatie van het maagdarmstelsel
dit tannine wordt omgezet naar pyrogallol: dit is een bloedgift: rund, schaap en paard zijn het gevoeligst, varken verdragen goed eikels

atypische symptomen: lusteloosheid, anorexie en opstopping, soms gevolgd door diarree
later eventueel: anurie en bloederige urine, ataxie

bij het paard vaak ook ulceraties in de mond en faryngitis

hopelijk ben je hieruit iets wijzer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:58

zou even de zoekfunctie gebruiken, er liep recent een topic over eikels Lachen

de groene zijn iig giftig.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 08:03

@marieke84: bedankt voor je uitgebreide uitleg Knipoog
ik ben zeker wat wijzer!

@suze: ik kon in de zoekmachine niks vinden over eikels, heb je misschien een link voor me?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:36

Mijn paard heeft koliek gehad, maar volgens mij niet zozeer van de eikels, maar meer van het gewroet in de grond naar eikels, waardoor ze veel zand binnenkreeg.
Ik heb haar een kuur Sand Ex gegeven en elke dag lijnzaad gekookt. Verder heb ik de paarden natuurlijk niet meer in de bewuste paddock onder de eikebomen gezet.
Wat ik altijd heel erg vreemd vind is dat mijn paarden doen alsof ze uitgehongerd zijn. Ze vallen echt aan op de eikels en als ze de kans krijgen dan staan ze echts als varkens naar eikels te zoeken.
Ze krijgen bijna onbeperkt hooi.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:38

WHOO! die van mij eten zich ook helemaal suf in groene eikels ?? Gaaaap
weghalen dus?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:39

Jazeker weghalen. Morgen krijgen we storm, ik hoop dat dan alles van de bomen waait, dan kan ik gaan opruimen en kunnen de paarden weer terug in de paddock.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:41

ah !!! ik dacht dat het gen kwaad kon, dus ik heb ze laten liggen!
naast onze bak staan zo'n boom... ik ga ze meteen allemaal proberen weg te halen ...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:38

Voor zover ik begrepen heb (van onze DA) kunnen de bruine eikels soms problemen op leveren als ze met een hoeveelheid van 2 kg of meer per dag gegeten worden. De groene eikels zijn idd giftig en dus in een kleinere hoeveelheid al gevaarlijk.
Mijn paardjes aten met enige regelmaat eikels en hebben nooit ergens last van gehad, in kleine hoeveelheden schijnen de bruine eikels nl ook goede stoffen te bezitten (net als eikenblad) die de gezondheid van je paard ondersteunen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:26

Suze_, bedankt voor de link.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn paard zoveel eikels gegeten heeft. Het is ook alleen maar een vermoeden; een paar stalgenoten gaven aan dat ze ze gegeten had.
Antwoord van mijn DA: dit is de vijfde al deze week.
In alle commotie (ik heb dit paard al heel lang en ben er nogal emotioneel in) ben ik helemaal vergeten te vragen of eikels nou ook echt gaskoliek kunnen veroorzaken.

Links en rechts zijn de meningen verdeeld; de één roept volmondig ja, de ander roept onmogelijk.
Ik lees hier steeds dat de groene eikels dus het schadelijkst zijn, maar is dit een gaskoliek-veroorzaker?
(om redenen die ik hier niet verder uit kan leggen, zou ik het graag zeker willen weten. Ik neem overigens maandag even contact op met mijn eigen DA)

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:13

ik weet jammer genoeg geen details maar vorig jaar zijn 2 paarden overleden door het eten van eikels. Dit waren de paarden van de zus van een vriendin van mij. Ze stonden 24/7 in een wei waar ook eikenbomen omheen stonden, hoeveel ze er dus van gegeten hebben, bruine of groene weet ik natuurlijk niet maar beide paarden zijn vlak na elkaar na ernstige koliekaanvallen overleden. De kliniek waar ze naar toe gebracht waren zei dat ze dus vergiftigd waren door het eten van eikels. Ik weet niet of dit je nu geholpen heeft omdat ik dus niet precies alles weet Bloos

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:15

Ik ken het verschijnsel ook, ze hebben mij gewaarschuwd voor eikels, ik haal mijn paard dus ook vanaf eind september van die wei af. De blaadjes en takken op reikhoogte heeft hij in het voorjaar al geplunderd waardoor er dus geen groene eikels binnen bereik hangen. De bruine eikels laat hij altijd liggen....
Hij eet wel kersen, maar daar heeft hij geen last van gehad.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:34

Vorig jaar heeft mijn paard ook koliek gehad die ws. veroorzaakt was door eikeltjes! Probleem is dat de eikenbomen langs de wei van de buren zijn en die deze niet weg wilden halen. Mijn paard is toen gewisseld met een ander paard op de wei gelukkig. Dat andere paard eet ze niet op...... mijn paard wel want die eet alles wat voor dr neus terrecht komt. Gelukkig was ze er zo weer van af!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:55

Gisteren takken van onze eikeboom afgehaalt (die over de bak heen hongen)
scheelt iig weer heel wat eikels Lachen
op school zei de leraar ook dat eikels"giftig zijn voor paarden en dat er dus een bepaalde stof in zit wat dus niet goed is...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:00

Er komt hij het eten van eikels op de grond veel zand bij het paard naar binnen. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met eikels maar kastanjes veroorzaken gas koliek. Dus gewoon een draadje spannen zodat het paard er niet bij kan.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:11

Er heeft een aantal jaar terug een artikel in de bit over het eten van eikels gestaan en de giftigheid daar van. Heb het op stal liggen, ga het morgen voor je opzoeken.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:16

ok. Zal dus morgen ook ff mijn paddock langs lopen. Daar staan dus ook eikebomen omheen. Heb ze er nog niet van zien eten.