Voedingsschema veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Voedingsschema veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:19

Hallo,

Ik krijg binnen kort een veulen, maar wat heeft een veulen ong. per dag nodig?
Het is een veulen van een paard..
Ze staat op een pension stal waar het hooi en stro bij in zit, moet wel zelf voeren etc.
Nou ja stro gooi je dan in de stal op de grond, maar hoeveel hooi heeft ze nodig en heeft ze ook nog andere dingen nodig zoals muesli, veulenbrok?? etc.
Het is een merrie veulen.

Joto

Re: Voedingsschema veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:22

Onbeperkt hooi of kuil zou ik geven, zijn ze vaak toch wel nodig, en als ze geen honger meer hebben stoppen ze met eten. Je zou smorgens en savonds 1 kg veulenbrok kunnen geven.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:24

Joto schreef:
Onbeperkt hooi of kuil zou ik geven, zijn ze vaak toch wel nodig, en als ze geen honger meer hebben stoppen ze met eten. Je zou smorgens en savonds 1 kg veulenbrok kunnen geven.

Okee bedankt, alleen die mensen op die stal doen niks geven geen hooi ofzo dus houden niet in de gaten of het op is ik kom smiddags rond een uur of 5 weer hoeveel moet ik ong. geven dat ze die uren die ik er niet ben genoeg heeft?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:27

Veulen komt op een pensionstal waar niet gevoerd wordt? Komt het veulen dan niet buiten? Lijkt me niet de juiste plaats voor een veulen.. Tenzij ik het helemaal mis heb en het veulen lekker de hele dag buiten loopt met soortgenoten en voorzien van voldoende ruwvoer... Maar als dat niet het geval is, zou ik voor een opfokstal gaan kijken.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:32

Zammie schreef:
Veulen komt op een pensionstal waar niet gevoerd wordt? Komt het veulen dan niet buiten? Lijkt me niet de juiste plaats voor een veulen.. Tenzij ik het helemaal mis heb en het veulen lekker de hele dag buiten loopt met soortgenoten en voorzien van voldoende ruwvoer... Maar als dat niet het geval is, zou ik voor een opfokstal gaan kijken.

Het veulen loopt wel op het land hoor, alleen met dagen met heel erg slecht weer zoals gistere niet.
Dus dan moet ze toch voldoende te eten hebben, het is niet echt een pension stal meer een boerderij maar je moet er zelf voeren.
Staan wel veel paarden en nog een ander veulen waar ik van weet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:35

Wat voer je? Pakjes hooi of kuil? Wij geven gewoon zoveel als we denken dat ze nodig zijn (Inzicht, komt vanzelf even wat ervaring op doen.) Als wij de veulens bij voeren eten ze p.p. al snel wel 1 pak hooi per dag.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:40

Dan zou je een ruif kunnen ophangen en die helemaal vullen. Is op zich niet helemaal ideaal, want het is beter als ze van de grond eten, maar anders smeren ze al hun eten door de stal.
Of je zou nog meerdere hooinetten in de stal kunnen hangen.
Denk erom met hooinetten dat als ze vol zijn, dan hangen ze wel hoog, maar zo gauw ze leeg zijn hangen ze bijna op de grond. Zorg dus dat de voeten van het veulen er niet in vast kunnen komen te zitten.

Voor wat betreft krachtvoer: minimaal 2x per dag tussen een halve kilo en een hele kilo veulenbrok.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:02

Mag ik vragen om wat voor een paardje het gaat, want ik hoor hier mensen voeradviezen geven waarvan ik me afvraag waarop je een kilo veulenbrok baseert, voor hetzelfde geldt hebben we het over een shetlandveulen, dan is 2 kilo per dag wel erg veel.

Ik voer zelf al mijn paarden onbeperkt hooi, dat is een kwestie van uitproberen. Je begint met bijvoorbeeld 4 plakken hooi s'morgens te geven en dan zie je s'avonds of het op is of niet, is het op dan geef je iets meer, is het niet op dan voer je iets minder. Je zou voor een speciale hooibak op de grond kunnen kiezen, hier op bokt zijn er een aantal mensen die die buiten gebruiken, maar een bak voor het hooi, kan uiteraard ook op stal gebruikt worden. Ik zelf gebruik hier een speciekuip voor, dit voorkomt het verspreiden van het hooi door de hele stal.

wat betrefd brokken, kun je om te beginnen de richtlijnen op de zak van het voer aanhouden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:06

Hooinet bij een veulen? Lijkt me niet verstandig. Weleens gezien hoe klein veulenhoefjes zijn? Die passen echt heel gemakkelijk in een gat van het net. Niet doen hoor!
Inderdaad veel hooi voeren en als je dit in een hoek geeft, dan valt het erdoor heen lopen wel mee. Er staat op de zak van biks/muesli wel hoeveel je moet voeren. Nu voer ik zelf altijd wat minder als op de zak aangegeven wordt, maar bij een veulen zou ik toch iets van 2 schep per dag geven en dit verdelen over liefst 3 porties. Ik zou wel kijken dat je veulen zoveel mogelijk lekker buiten kan lopen, samen met andere veulen misschien. Ook als het regent toch een poosje naar buiten, want beweging is heel goed voor een veulen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:07

@sonjim, er staat in beginpost dat het om een paardenveulen gaat Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:13

Ik zie het, maar lekker droog bij mij zijn alle veulens van een paard (anders hadden we het wel over een kalfje of zo). Maar ik snap wat er bedoelt wordt.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:45

Het is een Nrps x kwpn veulen, wat kan ik het beste nemen om het hooi in te doen? En maakt het uit als het door de stal door ligt ze kan dat toch nog steeds op eten??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:05

In principe maakt dat niks uit, alleen vee paarden eten geen hooi, wat in de poephoek (of bij een vies paardje in de poep) terecht komt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:14

Gewoon alleen hooi en in allerlei weersomstandigheden naar buiten. In deze tijd van het jaar kun je dat prima verder opbouwen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:17

Zammie: daarom schrijf ik er uitdrukkelijk bij dat het hooinet hoog moet hangen.

Mijn ervaring is met veulens dat als je onbeperkt hooi gewoon in een hoek van de stal geeft, dat het hooi door de hele stal ligt met pies en poep er boven op en dat het dan niet meer gegeten wordt.
Ik heb ook wel eens 2 planken uit de deur van de stal gehaald. Dan kun je het hooi in het looppad leggen en dan moeten ze hun koppie door de deur steken om te eten. Vinden ze ook nog erg leuk want dan kunnen ze beter rondkijken.

Helemaal naar buiten zoals Less schrijft kan alleen maar als je de beschikking hebt over een droog weiland of in ieder geval een weiland met een flinke droge plek zodat ze ook kunnen gaan liggen. Ik zit in Drenthe, 11 meter boven NAP en dat is hoog en op zandgrond, maar als het flink regent zoals gister en vandaag dan is het hier zeiknat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:24

nu het er toch staat. hoe schraal voer je een veulen waarvan de moeder ocd heeft gehad en welk brok is het beste dan/

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:57

Kan je maar 1 keer per dag komen??
lijkt me best weinig als je zelf moet voeren.
Ik zou zeker zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt en 2 keer per dag een halve kilo veulenbrok.
En zo min mogelijk op stal!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:35

ik zou dus proberen om te kijken of er andere pensiongasten tussen de middag komen en met slecht weer als het veulen binnen staat om die dan te vragen hooi te voeren. Ik vind het een heel vreemde bedoening dat je zelf dus op een pensionstal moet komen om te voeren... Ik wil echt geen rare dingen en dus geen hooinetten of hooiruif of wat dan ook in mijn stallen hebben. Al teveel ellende gezien wat er kan gebeuren en een veulen wil nog weleens rollen in de stal en dan komen de beentjes ook behoorlijk hoog. Vandaar absoluut niet meer als nodig is. Dan maar wat versmeerd hooi door de stal. ook hier heb ik dus weer de neiging om me af te vragen waarom TS een veulen heeft genomen, als je aan de gewone normale verzorging niet kunt voldoen... En dat is zoveel mogelijk naar buiten en voldoende ruwvoer en kameraadjes om mee te spelen... Gewoon de normale dingen en daar krijg ik geen antwoord op van TS.. Alleen dat er misschien nog een veulen staat? Verward Als het dus 's morgens regent en jij komt om te voeren, dan laat je het veulen binnen, terwijl het na een half uurtje wel schitterend weer kan zijn? Zoiets moet ik me er volgens mij bij voorstellen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:50

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld met allerlei schema's.

Een veulen hoort gewoon naar buiten (inderdaad je blijft afhankelijk van het weer maar het weer kan snel veranderen) maar kan dit niet dan moet je een veulen niet alleen zetten in een box, hoe gaat dat tot nu toe dan?

Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit!
Er moet gewoon iemand zijn die dat bijvult voor je. Is het geen optie om eens te kijken naar een plekje waar je veulen verzorgt wordt?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:56

2kg brok voor een veulen??
Daar schrik ik van! Dat zijn hoeveelheden voor een volwassen paard dat werkt. Een halve schep per dag (verdeeld over 1 a 2 voerbeurten) is echt al genoeg.
Maar vooral ruwvoer, véél ruwvoer!

Maar opfok met weiland/uitloop en groepsstal lijkt me nog beter..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:15

hier krijgen ze 1 kg veulenbrok per dag,kuilhooi a volonte,en een mineralen liksteen en vitaminen likemmer.
gevolgd door worteltjes en of wat bietenpulp(geweekt)
en 2 keer per week kruidenslobber. a ja en lijnmeel een 50 gram over het eten.
Verder bij goed weer het land op!

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:16

ik ben er 2 x per dag sochtends en smiddags/savonds

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:18

Maar doet dan niemand daar verder wat met de paarden? Hoe doe je het dan met naar buiten doen enz... ben gewoon nieuwgierig hoe je dit allemaal doet...

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:49

De boerdrij ligt op de weg naar mijn school, ik ga sochtends voor school daar langs voeren etc.
En als ik terug komt, en waarschijnlijk savonds nog even

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:55

maar moet je dan alles zelf doen? Of worden de paarden ook naar buiten gezet. Ik zou het zo jammer vinden als je veulen de hele dag binnen staat, omdat het bijv. 's morgens slecht weer is... begrijp je wat ik bedoel?