weet iemand wat dit is en wat er tegen is te doen? bulten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

weet iemand wat dit is en wat er tegen is te doen? bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:13

Mijn paard heeft sinds enkele weken rare bulten op haar lijf, onder de huid. Het zijn harde halve knikkers die duidelijk onder huid zitten. Ze heeft geen jeuk, de huid is niet stuk/schilfert niet etc. Ze is er niet gevoelig op en is verder kerngezond met veel glans op de vacht, vrolijk en blakend van de energie. Dierenarts reeds geconsulteerd, weet het ook niet, heeft al tegen allergie gespoten zonder effect. Het zijn op zeker geen galbulten. Afgelopen week is er een biopsie genomen dat nu bij het Lab ligt.

Iemand bekend met dit verschijnsel en zo ja hoe is het op te lossen en hoe kan ik het in de toekomst voorkomen?
oh ja het zit over het hele lijf met een duidelijke toename rond de rechtersingelplek, echter niet onder het zadel, maar wel op de billen, hals, schouder, flanken. Niet heel veel alleen rond de singelplek zoals genoemd een concentratie. Leken in eerste instantie insectenbulten,maar ze zitten er nu al ca 3 weken en worden niet dunner, zachter of gaan weg, het worden er ook niet meer.
Afbeelding
Afbeelding

sarah_m

Re: weet iemand wat dit is en wat er tegen is te doen? bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:19

Zijn het geen insectensteken?
*ookal denk ik dat je da dat al wel had kunnen verzinnen als dat zo was...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:26

ik heb nog nooit meegemaakt dat insectenbeten langer dan 3,5 week blijven zitten en dan is het idd een allergische reactie en op de medicatie die daarvoor is gegeven is geen verbetering opgetreden

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:33

HHMMM dit blijf ik ff volgen,weet de DA egt niet wat het is???

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:37

Mijn paard heeft ook wel eens enkele van die bulten gehad. Bleven ook langere tijd zitten. Volgens da is er een of ander insect dat zijn eitjes (wat daarna dan larven worden) onder de huid van het paard afzetten. Die veroorzaken die bulten. Ze kunnen weggehaald worden, maar op gegeven moment verdwijnen ze ook weer vanzelf. Er komt dan in de bult in het midden een kleine opening (denk dat daar de larves door naar buiten komen) en dan vormt zich er een korstje op. Weet niet of dat met jouw paard ook het geval is (denk dat jouw da anders ook misschien wel op dat idee was gekomen) Blijft dus waarschijnlijk even de biopsie afwachten eer je meer zekerheid hebt. Hopelijk valt het allemaal mee.

Weet niet of het horzellarven waren bij mijn paard, maar dit volgende heb ik over Horzellarven gevonden: Horzels
Kleine gele stipjes op de benen of de rug van het paard zijn de eieren van de horzel. Dit insect legt zijn eieren in de vacht van het paard en deze komen ook in de vacht uit. De larven dringen door de huid het lichaam binnen en groeien daar verder. Dit leidt tot horzelbulten, harde onderhuidse zwellingen. Als de maden nog niet verwijderd zijn, mag er niet op de bulten gedrukt worden. Het verwijderen van de maden gaat gemakkelijker als er warme kompressen aangebracht worden, waardoor de bult zacht wordt en de larven door een gaatje naar buiten kunnen. De larven moeten, zodra ze naar buiten komen, worden gedood. Als ze verwijderd zijn, moet de plek worden gedesinfecteerd .

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:40

Mijn paard heeft dit ook gehad, gedacht werd aan een soort talg ophoping of een reactie op iets (voer), een biopsie hebben we niet gedaan. We hebben hem toen naar huis gehaald (stond op de manege) en op alleen hooi (geen kuil) gezet en Concept brokken (dacht van Hartog) gegeven. Na een paard maanden waren de bulten weg.
We hebben hem daarna weer gewoon gevoerd en niets aan de hand. DA dacht dat het ook wel een afvoer van afvalstoffen uit zijn jeugd zou kunnen zijn (hij was 3 jaar toen hij dit kreeg).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:27

Mijn paard heeft dit ook gehad, ging heel zijn lichaam door. Heeft bijna een jaar geduurd totdat de laatste bult was verdwenen. We hebben wel een biopsie laten doen, er kwam niets uit alleen dat het wel vaker voorkomt en geen kwaad kan, maar wat het wel precies is wisten ze niet. Het liep bij de mijn ook in riijtjes, eerst op zijn hals en buik, als laatste op zijn achterbenen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:48

Dit heeft mijn paard ook gehad.Hij kreeg ze opeens.Ik ben toen foenegriek met zeewier gaan voeren en daardoor is het wel weer op den duur weggegaan.Maar waarom dat hij die heeft gekregen is voor mij nog een raadsel.Ik volg dit ook even.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:06

Op mijn oude manege hadden heel veel (pension)paarden dit ook, ze hadden een biopsie laten doen en ik geloof dat daar uit kwam dat het een of ander insect was... maar dat weet ik niet zeker.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:07

Ik blijf dit ook even volgen.
Sinds een paar weken heeft mijn paard dit ook. Dierenarst komt volgende week even kijken. Ben heel benieuwd, vind het maar raar, tis helemaal hard, maar als je erop drukt of wat dan geeft ze geen reactie.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:00

Nou uitslag biopsie is al binnen, geen allergie, geen bindweefsel, geen ontsteking, kortom geen aanknopingspunten. Het advies van de Silverlinde, Margriet Dudok van Heel is geef maar groene leem kuur en dan zien we over aantal weken wel of het zou kunnen gaan helpen, daar ga ik vandaag mee starten.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:07

Mijn paard heeft zo'n keiharde knikker op t puntje van haar oor, dierenarts wist t ook niet?!?!? Denk nu ook dat t iets van een insect moet zijn geweest, van de zomer is ze flink gestoken.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:08

Oke, ik ben benieuwd. Hou me op de hoogte.
Maar waarvoor is dan precies de groene leem kuur? Wat heeft dat voor werking precies? Mij staat iets van reinigen bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:33

Ik lees even mee. Mijn paard heeft een aantal keiharde bulten aan 's weerszijden van de schoft en op de singelplek. Geen schilfers, geen vocht (het is keihard), het jeukt niet en het doet geen pijn. Tot dusver is de conclusie: talgklieren die ontstoken zijn. Imo is het probleem mijn voer wat vrij eiwitrijk is waardoor er wat huidirritatie is en door de wrijving van het zadel irriteert het nog meer en krijgt de mijne van die bulten.
Van het voer kan ik helaas niet afstappen dus ik ga als ik weer aan de slag mag met hem een poging doen met een bontsjabrak ipv een katoenen dekje en een bonthoes rond de singel.
Reinigingskuur klinkt wel interessant maar aangezien ik niet van voer kan wisselen zal het wel vrij nutteloos zijn bij ons Scheve mond

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:37

Het doet mij verrekte veel aan bulten van de paarden horzel denken! En die blijven ook lang zitten hoor. Maar mag er eigenlijk wel vanuit gaan dat een DA je dat kan vertellen.
Ik blijf het even volgen, ben heel benieuwd!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:42

groene leem reinigt maar vult ook mineralen en sporenelementen aan. Urielle, ik denk dat je het wel kan gebruiken, het gaat namelijk over je gewone voer heen. Maar voor een goede diagnose kan ik je aanraden te bellen met de Silverlinde, zie www.silverlinde.com voor de informatie. Ik vind dat ik een fijn advies heb gekregen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:44

Mijn merrie heeft hier ook last van (gehad). Ook onderzocht en je kunt deze bulten door de DA laten inspuiten met een speciaal middel en dan verdwijnen ze ook. Mijn merrie was er niet gevoelig op, dus kon gewoon rijden! Wassen met betadine is het enige wat ik zou doen (ook voor als ze open zijn)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:43

gelukkig zijn ze niet open, het advies van de DA is om geen singel te gebruiken zolang er nog zoveel bulten zitten, omde kans op openrijden klein te houden

jennij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:56

Beste Esmee
Gebruik je vliegenspray met Hertshorn olie stop daar dan mee,Mjn paard zat helemaal onder de bulten was daar allergies voor.
De bulten verdwijnen dan na een paar weken.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:05

ik volg dit even..
mijn pony heeft nu al meer als een half jaar bulten, op zijn nek, schouder, en onder het zadel.
de dierenarts is al 3x geweest hiervoor, de eerste keer dachten ze dat het kwam door de rui (>wassen met betadineshampoo), de tweede keer door teveel eiwitten uit het voer en afvalstoffen die hij niet kwijt kon want hij was te dik (>ander voer en op dieet) en nu denken ze aan een allergie (>onstekingsremmers) ik moet dit nu 2 weken geven en anders gaan ze bij mij ook een biopsie doen...
[edit]ik heb het ook al in moeten smeren met dermapet... hiervan zouden de bulten weg moeten gaan wat niet gebeurde...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:32

Mijn paard heeft dit ook gehad. Eerst een keer op zijn buik aan de zijkant, vlak waar je met je been drijft.
En 1 op zijn schoft net onder het zadel.
Ze hebben er alletwee bijna een jaar gezeten en zijn nu weg.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:54

Gister is de dierenarts geweest voor een bult van mn paard. Dit heeft ze nu een week of zes. Het volgende werd mij verteld: een spier zit in een vlies. Deze bult zal binnen het vlies. Waarschijnlijk heeft er een scheurtje in de spier gezeten en is er een bloeduitstorting geweest. Die hoef je niet altijd te zien. Nu is het lichaam de troep die daarvan kwam aan het opruimen. Dat veroorzaakt de bult. Hij moet vanzelf kleiner worden en verdwijnen. Ze heeft er nu geen pijn meer aan.

Die bloeduitstoring was voor mij wel terug te halen. Ze is een keer in paniek geraakt in de round penn en toen ze door het draad heen rende heeft ze dus ook een paal meegenomen en hij de grond gehaald. Die paal kwam dus op de plek waar die bult dus zat.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:00

herkenbaar dit, pijn paard heeft het ook, ook al geruime tijd nu. Precies op dezelfde plek als op de foto's hierboven. Ook lijkt hij er geen last van te hebben en sommige zijn opengeweest, want er zit dan een klein korstje op.

@ Anick: Vind het wel heel raar meerdere paarden hebben er last van in dezelfde periode dus van die spier lijkt mij sterk dat ze het allemaal hebben.

Ik ga morgen mijn dierenarts bellen (uithof) benieuwd of hun er wat mee kunnen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 08:06

het zit bij mijn paard op zoveel plekken dat ik niet in een spier geloof. de biopsie heeft ook geen oorzaak opgeleverd. Nu met de groene leem lijkt het na twee weken iets minder te worden. Deze bulten gaan niet open en de huid is ook nog helemaal intact, zit ook echt onder de huid en niet in de huid. Vervelende is dat het rond de singelplek ook zit en daardoor durf ik dus geen singel te gebruiken en kan ik dus niet rijden en ook niet gericht longeren

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:08

mijn paard heeft ook van die bultjes op haar rug en nop nog een paar andere plaatsen. Bij haar zijn het bindweefselbultjes, kan helemaal geen kwaad alleen oppassen dat je ze niet openrijd als het onder het zadel of de singel zit. Hoe ze aan die bultjes komen is vaak een raadsel, ze kunnen ook zo weer verdwijnen.