Basisbrok, laag in eiwitten en laag in suikers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Basisbrok, laag in eiwitten en laag in suikers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:06

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd welke basisbrokken laag in eiwitten zijn, maar ook laag in suikers. Mijn voorkeur gaat niet uit naar Pavo. De meeste brokken die ik natrek via internet zitten of laag in de eiwitten, maar dan weer hoog in de suikers/melasse, dus welke brok voldoet aan deze eisen?

Keet

Re: Basisbrok, laag in eiwitten en laag in suikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:10

Het is niet echt een brok. Maar ik ben ontzettend goed te spreken over de paardenvoeders van Dodson & Horrell.
Zijn verschillende versies van waar weinig eiwitten/suikers/melasse inzit. Maar wel de nodige vitamientjes en mineralen.
Voer nu zelf (merrie stond tijdje stil) Safe and Sound, speciaal voor sobere rassen en (toekomstige)hoefbevangen paardjes.
Als dit op is stap ik over op de leisure mix. Ook voor de sobere rassen en paarden laag in het werk. Veel vitamientjes, mineralen en olieen (omega.lijnzaad) Weinig suikers/eiwitten en melasse.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:18

Ook Dodson & Horrell Safe and Sound samen met Ultimate Balancer van Dodson & Horrell. Mag ik weten waarfom je dit vraagt? Ik voer dit aan mijn dochter haar pony omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid. Hij doet het er super op. Ik geef Ultimate Balancer er bij omdat hij anders te dun wordt en wat extra's kan gebruiken.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:04

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:11

Ik voer ook sinds kort dodson&horrell safe&sound. Geweldig voer! Laag in eiwit en suikers, licht verteerbaar en mijn paard is er gek op Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:27

Waarom wil je een brok voeren die laag in eiwitten en suikers is?

De ponybrok van Subli is van alle gewone basisbrokken een van de laagsten in suiker/zetmeel, maar ik weet niet hoe die in eiwitten zit.
Anders kom je bij ""speciaal" voer uit, zoals marstall Vito of Safe& sound.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:43

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:01

pavo musli is wat wij voeren en dat bevalt erg goed, misschien is dat nog een optie

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:09

tante_t schreef:
pavo musli is wat wij voeren en dat bevalt erg goed, misschien is dat nog een optie

Als je Nature's Best bedoelt.. dit bevat 30% zetmeel.. lijkt me dus niet waar ze naar opzoek is Lachen

Sam, je zou kunnen kijken naar Marstall Vito, Spillers "Happy Hoof", Dodson&Horrell "Safe and Sound", Dodson&Horrell "Leisure Mix", Dodson&Horrell "Pasture Nuts" of St. Hippolyt "Equigard".. allemaal geschikt voor paardjes die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, en dus in ieder geval laag in suiker en zetmeel zitten.. Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:39

Yellowfish schreef:
tante_t schreef:

Als je Nature's Best bedoelt.. dit bevat 30% zetmeel.. lijkt me dus niet waar ze naar opzoek is Lachen

Sam, je zou kunnen kijken naar Marstall Vito, Spillers "Happy Hoof", Dodson&Horrell "Safe and Sound", Dodson&Horrell "Leisure Mix", Dodson&Horrell "Pasture Nuts" of St. Hippolyt "Equigard".. allemaal geschikt voor paardjes die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, en dus in ieder geval laag in suiker en zetmeel zitten.. Lachen

TS heeft het niet over zetmeel hoor.. Lachen Nou is zetmeel sowieso niet goed voor paarden, dus op zich wel aardig dat je het er even bij zet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:11

Het ligt eraan waarom ze brok met weinig suiker wil. Als dat is om hoef/spierbevangenheid te voorkomen, moet je ook naar het zetmeelgehalte kijken.. dat is net zo belangrijk als suiker.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:32

Het is niet voor mij, maar voor een kennis die zelf niet op bokt wil/kan. Het paard van haar is vrij snel bevangen, al is het dit jaar goed gegaan, maar ze wil hem nu ook weer gaan bijvoeren, maar met zo'n laag mogelijk gehalte aan suiker en eiwitten. Met google werd ik niet wijzer en zij ook niet, vandaar het topic op bokt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:33

dorientjuh schreef:
TS heeft het niet over zetmeel hoor.. Lachen Nou is zetmeel sowieso niet goed voor paarden, dus op zich wel aardig dat je het er even bij zet.

Suiker = zetmeel Knipoog

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:34

Zetmeel wordt omgezet naar suiker Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:36

ik had een paard met cushing die het heel goed deed op de vito van Marstall deze heeft lage waardes wat betreft suiker/zetmeel. Je kan ze bellen en je laten adviseren, kies je niet voor dit merk dan steek je in ieder geval weer een boel op. Succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:42

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:45

MARSTALL VITO is een hoogwaardig speciaal voeder op basis van niet-zetmeel-
koolhydraten (NSP), voor een zetmeelarm rantsoen. MARSTALL VITO bevat geen
granen.
MARSTALL VITO is melassevrij en heeft een zeer lage glycemische index en
insulinereactie.
MARSTALL VITO bevat melkzuurferment extract, wortel- en knoflookvlokken,
structuur uit luzerne, snijmaïspellets (de gehele maïsplant, gehakseld, gedroogd en
geperst), weidegraspellets (met veel RC) en een op de bijzondere behoeften
afgestemd vitaminen- en mineralencomplex.
Door toevoeging van plantaardige olie rijk aan omega-3-vetzuren (alfa-linolzuren).

zetmeel 6,8%
rest. suiker 3,9%

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:57

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:08

Evelli schreef:
dorientjuh schreef:

Suiker = zetmeel Knipoog

Inderdaad. Zetmeel valt onder de makkelijk verteerbare suikers, net als fructose, glucose, melasse, fructaan in het gras en onze gewone suiker. (fast food)

De vertering van een paard is echter ingesteld op moeilijk verteerbare suikers zoals hemicellulose, lignine en cellulose. (slow food)

Cellulose dat je paard o.m. binnen krijgt via hooi is goed voor de darmflora, dus voor het algehele funktioneren van je paards verteringsstelsel en daarmee zijn gezondheid.
Fast food verstoort dus mogelijk de darmflora, stijgt de bloedsuikerspiegel van je paard.
Kortstondig krijgt je dier dus veel energie binnen.
In de tijd dat paarden nog echt heel hard moesten werken (voor de ploeg bijv) konden zij deze energie nog kwijt. Het doorsnee paard in Nl kan met zoveel energie in een x niet genoeg.
Een betere bron van energie zijn plantaardige vetten. Itt zetmeel/suikers veroorzaakt dit geen pieken en dalen wb de bloedsuikerwaarden en is het beter opneembare en gelijkmatigere bron van energie voor je paard.

Realiseer me nu dat dit wellich ta teveel off topic is?

Laat me dat dan ajb even weten: ben een new be.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:12

nou assiepassie, kom maar op ik vind het helemaal niet off topic.
Wat is voer met plantaardige vetten ? Ik ben van plan Lucerne te gaan voeren van hartog, als het goed is is deze het laagste in zijn suikers maar het bezwaar denk ik is dat hier weer te veel eiwitten in zitten en calcium. Gebrek zou dan zijn plantaardige vetten en fosfor om de lever te ondersteunen . Weet jij hier meer van of is het kul ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:49

Het schijnt dat eiwitten in lucerne de makkelijk verteerbare eiwitten zijn. Eiwitten hoef je bij (spier/hoef)bevangenheid niet zo bang voor te zijn, wel voor de koolhydraten = suiker en zetmeel.

In plaats van lucerne van Hartog kun je nog kiezen voor de lucerne van Subli. Hier is geen melasse aan toe gevoegd, maar olie.
Het is wel wat stengeliger van structuur dan die van Hartog. Mijn paarden vinden van Hartog lekkerder (maar krijgen Subli Duivel ).

Verder is het lijstje al genoemd met voer met weinig koolhydraten.
Ik voer mijn insuline resistente/hoefbevangen merrie Marstall Vito en dat bevalt erg goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:04

tamary schreef:
dorientjuh schreef:
Misschien is dit wat: http://www.hipro.nl/html/frieschebrok.htm
Bevat 9,9% ruw eiwit en 4% suiker.

Of deze: http://www.tinkerbrok.nl/
Bevat 9,95% ruw eiwit en 4,6% suiker.

1e bevat 4% suiker + 27,5% zetmeel = 31,5% suikers
2e bevat 4,6% suiker + 32,5% zetmeel = 37,1% suikers (zetmeel wordt omgezet in suikers)

1 gram zetmeel wordt niet omgezet in 1 gram suiker!!
Zetmeel bestaat uit vezels met koolhydraten (suikers).

Ik meen dan het zelfs maar 25% is, dus bv 10 gram zetmeel -> 2,5 gram suiker.

4% + (27,5 /4=) 6,9% = 10,9%
4,6% + (32,5 /4=) 8,1% = 12,7%

En zetmeel laat het suiker geleidelijk los, dus je hebt geen suikerpiek, waardoor het minder kwaad kan.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:08

Heb je de brok en muesli soorten van Hartog al gechecked??

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:36

Ze heeft gekozen voor de Vito, nav dit topic en zelf nog contact opgenomen met verschillende leveranciers.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:02

Hele goede keus!