Winter en ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca77

Winter en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:26

Ik weet niet of het hier goed staat maar het mag verplaatst worden als het verkeerd staat.

Mijn 4 jarige ruin staat rondom op ijzers maar hoe doen jullie dat van de winter als het slecht weer is dus zoals sneeuw? Krijgen ze dan ijsklompen aan hun ijzers vast? Of laten jullie er een zooltje onder leggen?
Iemand tips? Tong uitsteken

melrovers

Re: Winter en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:55

Bij mij op stal blijven de paarden met ijzers binnen als het gesneeuwd heeft. Gewoon uit voorzorg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:58

Ik zou de ijzers voor de winter eraf halen. Beter voor de hoeven, en ze zijn toch niet nodig als je ze alleen voor wedstrijden hebt Lachen
Ik ken veel mensen die het zo doen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:59

Mijn paarden gaan in de wintervan de ijzers af
waarom
1 omdat ik in de winter toch niet veel buiten rijd
2 om de hoeven rust te gunnen

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 13:31

Ik zou ze er ook graag onderuit halen dat doe ik namelijk ook bij mijn andere paard maar met dit paard kan dat echt niet. Hij heeft namelijk slechte hoeven, blijft kreupelen ( heb ze er namelijk al een keer bijna een maand onderuit gehad ) en doordat hij best groot is is zijn achterhand nog erg zwak waardoor hij zijn achter benen nauwelijks optilt en zijn hoeven dus te hard slijten. Dus de ijzers blijven er onder. Maar ben dan wel bang dat hij met sneeuw ijsklompen krijgt en dat als het erg nat is uitglijd. Hij staat namelijk altijd iedere dag buiten (gaat wel 's nachts op stal).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:36

een paard voelt de bodem wel goed aan, als het glad is zal hij niet zo hard gaan

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 22:50

verder nog iemand?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:25

of gewoon een zoltje er in laten zette

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:56

bianca77 schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maar het mag verplaatst worden als het verkeerd staat.

Mijn 4 jarige ruin staat rondom op ijzers maar hoe doen jullie dat van de winter als het slecht weer is dus zoals sneeuw? Krijgen ze dan ijsklompen aan hun ijzers vast? Of laten jullie er een zooltje onder leggen?
Iemand tips? Tong uitsteken

Je kan met (speciale) zooltjes werken, dit helpt goed. Gezien het beperkt aantal dagen sneeuw die we hier in NL krijgen ben je beter en goedkoper af om je paard die dagen gewoon wat vrij te geven. Als je paard buiten loopt die dagen kun je de zolen flink insmeren met vet dan valt het sneeuw er makkelijker uit, een duurdere oplossing is om de smid dan te bellen om even zooltjes te komen plaatsen (waarschijnlijk is de sneeuw alweer verdwenen als de smid er is).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:52

Toen mijn paarden op ijzers liepen haalde ik ze winterdag van de ijzers af. Ze hebben ook weleens een winter op ijzers gelopen maar dan hield ik mijn hart vast als ze buiten stonden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:11

Je kan wel leuk zooltjes er tussen laten zetten, maar sneeuw hecht niet aan de hoef, maar aan het ijzer. Dus zit je alsnog met het zelfde probleem. En ik heb hier gelezen, in dit topic, dat als het glad is rent ie niet zo hard.

Wat denk jij dat er gebeurt, als je paard op het land staat en het ijs gaat een klomp vormen aan het ijzer. Hoe de hoef gaat wiebelen op de grond...? Zelfde effect als jij gaat lopen met tennisballen onder je schoenen..

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:14

Als het paard op stal staat en in een binnenbak wordt gereden, dan kunnen de ijzers er wel onder blijven denk ik.
Maar als ze in het land staan kunnen ze natuurlijk wel flinke ijsklompen onder hun hoeven krijgen.
Dan zou ik ze er wel onderweg halen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:17

Hier blijven de ijzers gewoon onder.
Hoe vaak gebeurt het nu in NL dat er dagen lang sneeuw ligt?
In de afgelopen 10 jaar is het maar heel minimaal geweest dat de paarden bij ons niet naar buiten konden op de wei of dat er niet gereden kon worden..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:23

Het sneeuwt ongeveer 2 keer per jaar in Nederland, dus wees maar niet bang voor die sneeuwklompen onder je ijzers Clown Mijn pony staat juist alleen in de winter op ijzers Knipoog

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:29

RRteam schreef:
waarom

De reden om de hoeven rust te gunnen ben ik het niet helemaal mee eens. juist door ze er af te halen worden de hoeven er niet beter/mooier op... De hoefsmid laat bij haar eigen paarden juist hoefijzers onder omdat als je ze er na de zomer af haalt juist de hoeven gaan brokkelen en scheuren.
Vaak doen mensen het om kosten te besparen. (ik laat in de winter achter ook weg hoor. voor laat ik eronder zitten omdat ie van mij wel eens schraapt).
Tevens rij ik in de winter meer buitenritten waardoor hoeven snel slijten. Daarom laat ik voor ook vaak eronder zitten. In de winter hoeven ze toch niet vaak naar de hoefsmid omdat de hoeven dan niet zo hard groeien als in de zomer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:08

Marijkjuh schreef:
Het sneeuwt ongeveer 2 keer per jaar in Nederland, dus wees maar niet bang voor die sneeuwklompen onder je ijzers Clown Mijn pony staat juist alleen in de winter op ijzers Knipoog

En als er net zoals in 2005 een enorm pak sneeuw valt heb je wel een uitdaging

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:39

Alleen dat pak sneeuw blijft geen week lang liggen. De winters zoals wij ze kennen stellen niet zo veel meer voor. Echt sneeuw kennen wij niet zoals ze dat bijvoorbeeld in Zwitserland/Oostenrijk enzo kennen.
Wij zorgen ervoor dat de bodems van de paddocks en de rijbakken glad gesleept zijn als het gaat vriezen. Ook strooien wij zout voor het slepen over de bodem van de rijbak. Hierdoor blijft de bovenste laag goed begaanbaar en de paddocks vriezen dan egaal op zodat ze daar goed ik kunnen lopen als de wei niet begaanbaar is. Wel goed de onderkant van de hoeven in de gaten blijven houde natuurlijk met het zoutmengsel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:50

In 2005 anders wel, je hebt nou eenmaal niet de garantie dat het niet gaat sneeuwen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:36

2005 is nu niet. Niemand heeft ergens garantie voor hoe of wat.
Kijk naar het algemene beeld van de winters en je zag dat dat anders was als de rest.
Voor die kleine kans ga ik niet de ijzers er onder uit halen, onder meer ook voor de genoemde redenen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:45

Ik heb van de week de ijzers laten verwijderen. Kunnen de hoeven goed bijkomen en als het bevalt laat ik ze in het vervolg helemaal weg. ijzers en sneeuw lijkt me sowieso een slechte combinatie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:25

meggiemeg schreef:
2005 is nu niet. Niemand heeft ergens garantie voor hoe of wat.
Kijk naar het algemene beeld van de winters en je zag dat dat anders was als de rest.
Voor die kleine kans ga ik niet de ijzers er onder uit halen, onder meer ook voor de genoemde redenen.

Dat schrijf ik toch dat je geen garantie krijgt? Beetje dubbelop wat je nu schrijft

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:02

wendietjuhhh schreef:
RRteam schreef:
waarom

De reden om de hoeven rust te gunnen ben ik het niet helemaal mee eens. juist door ze er af te halen worden de hoeven er niet beter/mooier op... De hoefsmid laat bij haar eigen paarden juist hoefijzers onder omdat als je ze er na de zomer af haalt juist de hoeven gaan brokkelen en scheuren.
Vaak doen mensen het om kosten te besparen. (ik laat in de winter achter ook weg hoor. voor laat ik eronder zitten omdat ie van mij wel eens schraapt).
Tevens rij ik in de winter meer buitenritten waardoor hoeven snel slijten. Daarom laat ik voor ook vaak eronder zitten. In de winter hoeven ze toch niet vaak naar de hoefsmid omdat de hoeven dan niet zo hard groeien als in de zomer.

Dit klopt niet.
als je de vakbladen er op na slaat, wordt juist door hoefsmeden geadviseerd je paard in de winter van de ijzers te halen zodat de hoeven kunnen bekomen en herstellen van de periode met ijzers. Dat brokkelen is vaak een gevolg van de uitgroeiende nagelgaten en slechtere hoefkwaliteit. Als je paard daar goed doorheen komt is het brokkelen meestal voorbij.
Er kunnen natuurlijk altijd paarden zijn die hierop een uitzondering vormen, maar zoals in het blad stond: "een goede hoefsmid adviseert om de paarden zodra het wedstrijdseizoen is afgelopen van de ijzers te halen."

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:21

als er echt sneeuw ligt en je laat ze even buiten wandelen om bv de stallen te doen. heel goed insmeren met hoevenvet!! de ijzers en de zool. werkt prima

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:32

Ik haal ze ook van de ijzers. Vind het ontzettend gevaarlijk als er sneeuw ligt etc. Dan komen de hoeven vol sneeuw en daardoor kunnen hele nare blessures onstaan. En de hoeven kunnen even goed herstellen in de winter.

Daarnaast scheelt het ook gewoon euro's Haha!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 13:44

Bedankt voor jullie reacties. Eronder uithalen is echt geen optie dus ik zal het is aan de hoefsmid vragen over de zooltjes. Helpen die ook nog iets tegen gladheid of niet?