Mijn 4 jarige ruin staat rondom op ijzers maar hoe doen jullie dat van de winter als het slecht weer is dus zoals sneeuw? Krijgen ze dan ijsklompen aan hun ijzers vast? Of laten jullie er een zooltje onder leggen?
Iemand tips?
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
bianca77 schreef:Ik weet niet of het hier goed staat maar het mag verplaatst worden als het verkeerd staat.
Mijn 4 jarige ruin staat rondom op ijzers maar hoe doen jullie dat van de winter als het slecht weer is dus zoals sneeuw? Krijgen ze dan ijsklompen aan hun ijzers vast? Of laten jullie er een zooltje onder leggen?
Iemand tips?

Mijn pony staat juist alleen in de winter op ijzers
RRteam schreef:Mijn paarden gaan in de wintervan de ijzers af
waarom
1 omdat ik in de winter toch niet veel buiten rijd
2 om de hoeven rust te gunnen

Marijkjuh schreef:Het sneeuwt ongeveer 2 keer per jaar in Nederland, dus wees maar niet bang voor die sneeuwklompen onder je ijzersMijn pony staat juist alleen in de winter op ijzers

meggiemeg schreef:2005 is nu niet. Niemand heeft ergens garantie voor hoe of wat.
Kijk naar het algemene beeld van de winters en je zag dat dat anders was als de rest.
Voor die kleine kans ga ik niet de ijzers er onder uit halen, onder meer ook voor de genoemde redenen.
wendietjuhhh schreef:RRteam schreef:Mijn paarden gaan in de wintervan de ijzers af
waarom
1 omdat ik in de winter toch niet veel buiten rijd
2 om de hoeven rust te gunnen
De reden om de hoeven rust te gunnen ben ik het niet helemaal mee eens. juist door ze er af te halen worden de hoeven er niet beter/mooier op... De hoefsmid laat bij haar eigen paarden juist hoefijzers onder omdat als je ze er na de zomer af haalt juist de hoeven gaan brokkelen en scheuren.
Vaak doen mensen het om kosten te besparen. (ik laat in de winter achter ook weg hoor. voor laat ik eronder zitten omdat ie van mij wel eens schraapt).
Tevens rij ik in de winter meer buitenritten waardoor hoeven snel slijten. Daarom laat ik voor ook vaak eronder zitten. In de winter hoeven ze toch niet vaak naar de hoefsmid omdat de hoeven dan niet zo hard groeien als in de zomer.