Onnodige koliekspuit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Onnodige koliekspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:34

Ik weet niet of het hier goed staat, maar dan moet ie maar verzet worden!

Het verhaal zit zo,

Ik was zaterdag even weg, en mijn zusje belde op.
Ja Nero doet raar, hij bokt en rent en trapt allemaal naar zijn buik enzo.
Dus ik gezegt loop er maar wat rondjes mee, misschien dat het koliek was.
Dus ik vlug naar naar huis, en hij deed idd vreemd.
Hij sleepte een beetje met zijn achterbeen, op een aantal plekken stond zijn haar heel vreemd ( achterbeen en flank ) en trapte naar zijn buik.

Mijn eigen DA gebeld, maar die was niet in de buurt, dus de praktijk gebeld en er zou er een komen.
Nou DA gekomen, en die zei dat het geen koliek was, maar hij wat de oorzaak was van zijn gedrag wist ie niet.
Hij kon het niet verklaren. Wel reageerde ie wat heftiger bij zijn piemeltje, dus piemeltje schoongemaakt. Maar koliek was het
zowiezo niet. Maar toch heeft ie er een koliekspuit ingezet, onnodig dus... Scheve mond.

Nou DA geweest, en Nero moest op stal, en moest zijn plasgedrag in de gaten houden.
Dus ik weer een beetje rust in me kop, kan altijd zo in paniek raken als Nero vreemd doet Bloos

Dus ik vragen aan de mannen die in de wei bezig waren, wat er nu helemaal precies gebeurt was.
En die vertelde dat ie na het rollen raar ging doen. Dus ik ging de plek bekijken, staat er een brandnetelbosje.
Dus die sukkel is gewoon in de brandnetels gaan rollen, wat dus het trappen veroorzaakte en dat zijn haar zo raar stond Huilen van het lachen

Maar ja, ik zit nu dus wel met een onnodige DA rekening, en ik vroeg me af, of daar iets over de regelen valt, omdat de DA een onnodige koliekspuit heeft gezet, terwijl ie wist dat het geen koliek was.

Kan dat? Kosten terugvragen wegens verkeerde DA conclusie?

Suzan1

Re: Onnodige koliekspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:00

een koliekspuitje is vaak een spuitje wat het paard rustiger maakt.

In dit geval denk ik niet dat de DA iets fout heeft gedaan, het paard heeft er niets naars van over gehouden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:04

Verward Normaal gesproken krijgt een paard Buscopan bij koliek. Buscopan ontspant de darm, maar nooit gehoord dat een paard een kalmerende spuit krijgt als standaardbehandeling.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:53

Vaak wordt er bij koliek ook een pijnstiller ingespoten, kan goed zijn dat hij deze gehad heeft. En dat die dan ook geholpen heeft. Bovendien kunnen paarden volgens mij niet geprikt worden door netels, omwille van hun vacht. Ik denk dus niet dat dit de oorzaak was. De spuit zal trouwens niet het enige zijn wat aangerekend wordt, ook de visite en het onderzoek en de uren. Dus ik vind het wat belachelijk van jou moest je dat niet willen betalen. Een dierenarts geeft beter een spuit te veel dan één te weinig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:00

De kosten van die spuit vallen in het niet bij de voorrij- en consult kosten. En waarschijnlijk heb je alleen een pijnstiller gekregen, en dat is normaal bij een paard dat pijn aangeeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:50

Ik vermoed inderdaad dat het paard alleen een pijnstiller heeft gekregen. En als je niet wilde dat hij een spuit gaf, omdat het geen koliek was, dan was je daar toch zelf bij? Jij als eigenaar beslist.
Als jij het niet nodig vindt om een 'koliekspuit' te zetten, moet je zeggen dat je dat niet wil.
Of beter uitleg vragen waarom hij het toch doet.
Er is een dierenarts gekomen, dus voorrijkosten en onderzoekskosten ben je sowieso kwijt. En mijns inziens moet je de kosten voor de medicijnen ook gewoon betalen, die heeft je paard toch gehad.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:31

Hier krijgen de paarden een spierontspannend middel en een pijnstiller bij koliek. Maar die worden ook bij andere problemen gegeven,. Dus een echte spuit voor aleen koliek lijkt me sterk.

En wat regelen zal je ook niet lukken daar jij de dierenarts hebt laten komen en dat die heb dan behandelt voor die gevoelige koker lijkt me vrij logisch.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:52

Je hebt zelf de veearts laten komen en die dacht dat het eventueel een koliek zou zijn.
Hij geeft hem een pijnstiller/spierontspanner en dat blijkt achteraf niet nodig te zijn.
Je zult deze rekening gewoon moeten betalen hoor dat lijkt me vrij normaal.
Zou inhouden dat wanneer je denkt dat je paard een hoefzweer heeft, je de smid laat kijken en evt. een verdacht plekje laat wegsnijden hem daarna niet zou betalen omdat het toch een pees blijkt te zijn.
Dit is zomaar een voorbeeld maar voor mijn gevoel komt het op hetzelfde neer.Je had dan beter vooraf kunnen informeren bij die mannen op het land.
Gelukkig trouwens dat het paard geen koliek had maar een irritatie.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:57

Het ging er bij mij in principe om dat hij de conclusie al gesteld had dat het absoluut geen koliek was, maar er toch een koliekspuit inzetten.

Voorrijkosten worden uiteraard gewoon netjes betaald, alleen zit met dat in me maag Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:02

Neroo schreef:
Het ging er bij mij in principe om dat hij de conclusie al gesteld had dat het absoluut geen koliek was, maar er toch een koliekspuit inzetten.

Voorrijkosten worden uiteraard gewoon netjes betaald, alleen zit met dat in me maag Lachen

Als je niet alles betaald is het woord "netjes" bepaald niet van toepassing....
Vraag me vaak af waarom mensen paarden houden als ze nauwelijks bereid zijn de dierenartskosten te dragen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:06

Ik denk dat de kosten van de spuit nog geen €10,- zullen zijn, dus om daar nou echt bezwaar tegen te gaan aantekenen lijkt me niet de moeite.
Maar kan me indenken dat je er van baalt dat hij onnodig is gespoten, maar waarom heb je dat niet gevraagd op dat moment? Ik hou er absoluut niet van om medicijnen toe te dienen wanneer het niet nodig is of wanneer het ook op een andere manier kan (en ook niet om er dan voor te betalen Clown ), vraag daarom ook altijd aan de dierenarts waar het voor is ed.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:23

Kugger; Jou mening prima. Ik weet dat mijn paard goed verzorgd wordt, alles wat nodig is krijgt ie, maar ik houd er gewoon niet van als er onnodig medicijnen in mijn paard gestopt worden onder hem mom van, nou heb ik iig iets gedaan. Want hij wist gewoon echt niet wat er aan de hand was.

Brittkitt: Dat valt idd mee, iemand vertelde me dat die kosten rond de 80 euro lagen, maar een tientje maakt idd niet uit, daar zou ik geen probleem van maken Tong uitsteken
Ik had idd moeten vragen, maar op zo'n moment denk je ( iig ik ) niet logisch meer na, ik kan echt in paniek raken als mijn dier vreemd doet Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:27

Ik weet het niet zeker hoor, maar als ik kijk naar wat ik betaalde voor 5 dagen metacam was nog geen 40 euro, dus kan me niet indenken dat die koliekspuit zo duur is? Ja inc voorrijkosten ed Vork (spoedje á €63,- lang leve Someren Haha! )
De pijnstillers die ze kreeg kwamen op 8 en 7 euro.

Ik snap je goed hoor Tong uitsteken Toen mijn pony niet meer kon staan omdat ze zo'n last had van haar voeten heb ik ook staan huilen bij de dierenarts hoor Bloos

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:35

Kymalin schreef:
Verward Normaal gesproken krijgt een paard Buscopan bij koliek. Buscopan ontspant de darm, maar nooit gehoord dat een paard een kalmerende spuit krijgt als standaardbehandeling.

Mijn paard kreeg Quadrisol toen hij een soort koliek aanval had.
Ik weet niet wat voor spul het was want de dierenarts mocht gewoon weer terug komen omdat ie helemaal opgeblazen was.
Hij zag er niet uit zijn lichaam onder de schijven en zijn hoofd 2 x zo groot en hij had het erg benauwd omdat het bij zijn keel ook zwaar opgezwollen was.
ogen zo groot als wat of ie aan het stikken was.

Dierenarts heeft hem een soort tegen gif gegeven.

Ik moest dit in zijn paspoort zetten dat ie er niet tegen kan.

Ik vergeet dit nooit meer Quadrisol wat ie nooit meer mag hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:49

Neroo schreef:
Kugger; Jou mening prima. Ik weet dat mijn paard goed verzorgd wordt, alles wat nodig is krijgt ie, maar ik houd er gewoon niet van als er onnodig medicijnen in mijn paard gestopt worden onder hem mom van, nou heb ik iig iets gedaan. Want hij wist gewoon echt niet wat er aan de hand was.

De symptomen die de TS opnoemt konden zeer goed koliekverschijnselen zijn geweest, dan neem je als DA betreffende maatregelen (m.a.w. geen risico).
Maar jij had liever gewacht tot hij zeker van zijn zaak was: "oeps, necrose in een flink deel van de dunne darm, was het tóch koliek, nou hup naar de kliniek, eens kijken of deze de operatie overleefd...."
Kan me het bokt commentaar op die (denkbeeldige) dierenarts levendig voorstellen...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:01

Hij was al zeker van zijn zaak Knipoog
Koliek was het in ieder geval niet, maar het was iets bij zijn piemeltje.
En voor iets bij zijn piemeltje heb je geen koliekspuit nodig lijtk me Vork

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:10

wat is je probleem ? dat er onnodige medicijnen in je paard gestopt zijn of dat de da dit in rekening brengt ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:10

Twee tegenstrijdige quotes:
"Want hij wist gewoon echt niet wat er aan de hand was"
Een post later (over dezelfde situatie) :
"Hij was al zeker van zijn zaak"
Je redenatie wordt er bepaald niet geloofwaardiger op (of duidelijker...)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:11

De defenitie koliekspuit ken ik niet, meestal zijn dit ontspanners van de darmen of pijnstillers. Zou eerst de DA zelf opbellen om te vragen wat hij nu eigenlijk gekregen heeft en wat de achterliggende gedachte erbij was. Hierna kan je nog vragen wat de exacte kosten hiervan zijn en daarna kan je nog bepalen of je verder in conclaaf wilt of niet. Maar dan weet je wel precies waarover je het hebt.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:12

Hij wist zeker dat het geen koliek was, maar wat het wel was wist ie niet Lachen

Denk dat ik dat ga doen kingmarco Ja.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:13

heet dit niet een koe achteraf in zijn kont kijken ?
Als je paard er nu schijnbaar geen gevolgen van heeft overgehouden zou ik me niet zo druk maken en betaal die man gewoon, die komt ook niet voor zijn lol jou op kosten jagen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:15

Van een 10tje ga ik uiteraard geen probleem maken, hoop dat jullie dat ook wel snappen.

Maar als er ( wat mij verteld is ) 80 euro extra bijkomt vanwege die spuit, was het een ander verhaal geweest.

Ik ben eruit, topic mag op slot Lachen!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:15

Jij bent er misschien wel uit, maar ik zou heel graag weten wat hij nu eigenlijk gehad heeft? Heeft de dierenarts letterlijk gezegd dat hij hem een koliekspuit ging zetten? Of heeft hij hem gewoon een spuit gezet? Bovendien, als een dierenarts niet weet wat het is, dan speelt hij op zeker. Volgens mij is hier geen fout gemaakt en ik vind het echt vreemd dat je hierom niet zou betalen. Je dierenarts is geweest, hij heeft verstand van de zaak en hij handelt naar goeddunken. Denk je nu echt dat hij klaar staat om er om het even wat in te spuiten gewoon om maar wat geld te verdienen? zo gaat het niet. Als je telkens alles zo uitpluist, dan ben jij volgens mij niet de beste klant...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:24

gewoon bellen en vragen!

Mocht het een "koliekspuit" zijn geweest dan denk ik dat de betreffende DA toch niet helemaal zeker was en liever het zekere voor het onzekere nam. Maar ik vermoed dat het gewoon een spierontspanner is geweest en dat bijv ook helpen met uitschachten!

edit: zie dat het eergister al was, heb je al gebeld? En hoest met nero?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:36

Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik de redenering een beetje belachelijk vind?
Als je paard kreupel loopt en de oorzaak is 1,2,3 niet te vinden dan gaan ze vaak fotos maken of uitverdoven. Stel dat er fotos gemakt worden, maar daar komt niets uit... wil je dan zeggen dat je die fotos niet wil betalen omdat daar het probleem achteraf gezien niet zat?