Lichaamstemperatuur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Lichaamstemperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:17

Mijn paard is sinds een dikke week geleden niet helemaal lekker.
Zijn neus zat heel erg verstopt en had flinke hoge koorts (40.9 en was ook heel sloom en wilde niet eten. Ik heb meteen de dierenarts laten komen. Die heeft hem koortsverlagers gegeven en voor 8 dagen antbiotica.
5 dagen later is hij weer even komen kijken en ging toen al iets beter met hem. Hij at weer heel goed en begon ook weer wat levendiger te worden. Maar zijn temperatuur bleef schommelen tussen de 39 en 40 graden.
Afgelopen zaterdag was de kuur afgelopen. Hij eet weer heel goed, Hij is eigenlijk weer de oude. Maar zijn temperatuur blijft nu tussen de 38 en de 38.5
Nu zegt de een dat de normale lichaamstemperatuur tussen de 37 en de 38 is. Dan zou hij toch nog iets aan de hoge kant zitten. En de ander zegt dat hij tussen de 37.5 en de 38.5 moet zijn. En dan zou hij toch weer goed moeten zijn.

Wat is het nu precies? Of ligt dat meer aan het paard?

Romyv

Re: Lichaamstemperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:21

37,5- 38,5 is normaal.. het verschilt een beter per paard en per moment van de dag.. maar onder de 38,5 (officiele difinitie van koorts bij paarden) hoef je je niet directe zorgen te gaan maken maar zou het dan boven de 38 wel in de gaten houden (mijn paarden zitten altijd op de 37.6 a 37.8)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:24

Ik ken paarden die rond de 36 zitten, en paarden die rond de 38 zitten. Ik bedoel dan de normale temperatuur.

Niks om je druk om te maken, als je paard verder helemaal fit is, zal zijn normale temperatuur gewoon wat hoger zijn.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:28

af en toe een keertje temperaturen om te kijken hoe zijn eigen lichaamstemperatuur is.
zo heeft mijn eigen dier altijd een temp van ongeveer 36.7

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:30

volgens mijn paard-EHBO boek;
- normale lichaamstemperatuur van een paard in rust; 37.5-38.2
- een lichaamstemperatuur tussen 38.2-38.5 is verhoging
- boven de 38.5 is het koorts.
- lichaamstemperatuur kan bij inspanning oplopen tot 42 graden.

Was je paard in rust toen je de temperatuur opnam? Ik zou het ff goed in de gaten houden. Niks doen zolang de temperatuur onder de 38.5 graden blijft. Boven dat kun je voor de zekerheid altijd de dierenarts bellen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:56

Zo'n EHBO boek kan dat wel zeggen, maar dat klopt niet altijd..

Beste is om eens de gewone temperatuur te meten bij je paard, dan weet je wanneer er iets aan de hand is.

Gewoon elke dag, zelfde tijdstip even meten, en dan een dag of 10.. dan zit je vrij goed wat gewone temperatuur betreft..
Uiteraard wel meten als je paard gewoon fit is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:06

Ik temperatuur hem nu elke dag 2x. S'ochtends rond 10 uur en s'avonds rond 7 uur.
Ik rij of longeer hem niet. Hij gaat s'ochtends rond 10en naar buiten en komt s'avonds rond 6en weer binnen.
Ik wil eerst zeker weten dat alles 100% in orde is voor at ik langzaam aan weer wat met hem ga doen.
De dierenarts is vorige week woensdag geweest. En die vertelde dat de temperatuur 12 a 13 dagen aan de hoge kant kan zijn. We zitten nu op dag 11.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:05

En wat is zn temperatuur nu ongeveer?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:10

Vanmorgen was zijn temperatuur 38.4
Gisteravond was hij 38.5
En gisterochtend was hij 38.1

Weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben. Maar hij staat nu onder een 50 grams regendeken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:41

Ik vind het nogal veel, maar dat komt ook omdat mijn beestjes het nooit koud hebben en max onder een 200grams winterdeken staan bij echte vorst! haha

Ik vind het niet shoking hoog, wat doet ti als je hemg ewoon rustig longeerd.. gaat ti gek doen of is die dan echt niet vooruit te branden? Ik denk dat jij je beestje het beste kent en aan hem kan zien hoe die zich voelt!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:39

Ik heb hem net 2 weken op stal. De eerste week was hij niet ziek. Hij is nu 3 en zadelmak. Maar het is echt een sukkeltje en nog lekker sloom.
Hij heeft eergister wel even aan de longeerlijn gelopen. Was de bedoeling alleen stappen. Omdat ie toch wat verhoging heeft. En stappend kan die ook leren dat ie rondjes moet lopen.
Meneer ging toen stil staan en had geen zweepje bij. Dus met zand richting hem geschopt dat ie moest lopen en toen ging hij galloperend er tussen uit.
Heb dan ook het idee dat hij zich niet heel ziek meer voelt.

Ik vind het altijd wel prettig als ze niet te veel winterhaar aanmaken. En hij was ook al bezig met winterhaar aanmaken en toen heb ik maar een deken op gedaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:43

Als je het gevoel hebt dat ti zich niet meer echt ziek voelt en zn temperatuur ook zo tussen de 38 en 38,4 blijft schommelen kan je rustig aan wat meer met hem gaan doen, wanneerh et teveel wordt geeft ti dat zelf ook wel aan hoor..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:45

Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe je paard zich voelt en zich gedraagd. Tenminste, mijn dierenarts raadde mij dat wel aan. Mijn paard heeft bijna zes weken met koorts (tussen de 38.8 en 40.9) gestaan, hij had droes. Ik was hier erg ongerust over, hij voelde zich ook echt lamlendig. Die dierenarts raadde mij aan vooral direct contact op te nemen als hij niet meer wilde eten.
Nu gaat het een stuk beter, maar toch zit hij nog vaak even boven de 38. Ik denk dat je je niet te druk moet maken als je ziet dat je paard zich goed voelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:48

Ik zou zeggen, doe een ongevoerde regendeken om of gewoon een zomerdek want het is mooi droog (tenminste hier) en meet dan zijn temp. straks weer op.
Het kan best zijn dat hij het gewoon te warm heeft.

Sja en verder, maakt het paard een zieke indruk?
En anders kun je altijd de DA even bellen of je je zorgen moet maken om zijn temp Lachen Mijn pony heeft pas verhoging bij 38.6, maar zoals ik dat hier lees kan het nogal verschillen per pony? Zijn normale temp is 37.6.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:20

Mijn vorige paard zat ook altijd tussen de 38 en 38,5 als lichaamstemperatuur. KWPN-er. Zij had een virusinfectie gehad, en daarbij is de koorts opgelopen tot 42 graden. Ze is erg ziek geweest. Heb nog weken lang 3 maal per dag getemperatuurd, maar haar lichaamstemperatuur bleef tussen de 38 en de 38,5 schommelen. Dus dat zou niet iets hoeven zijn om je zorgen om te maken.

Ook het paard wat ik nu heb, Fries, zit normaal tussen de 37,8 en 38,3. Onze Haflinger zit lager met haar normale lichaamstemperatuur: rond 37,5.

Meestal merk je het wel als ze echt heet aanvoelen, dus koorts hebben. Ik zou gewoon rustig aan weer beginnen met werken, tenminste als je DA het daar ook mee eens is en je paardje fit oogt.

Sterkte.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 07:45

Gisteravond had meneer weer 39.4 dus weer de dierenarts gebeld. Hij krijgt nu weer voor 8 dagen antbiotica.
Echt een zieke indruk maakt hij niet. Hij is goed wakker en eet heel goed. Maar vind het toch een beetje vreemd dat de temperatuur zo hoog blijft.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:58

pff, wat rot! Ik hoop dat hij snel opknapt door de antibiotica!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:24

Ja het is heel jammer. Ik heb hem nu bijna 3 weken. En ik zou hem 2 weken op proef krijgen om te kijken of het wat voor me is. Nu valt er natuurlijk niet veel met hem te doen. Maar zodra hij weer beter is mag ik hem als nog nog 2 weken proberen. Dat vind ik wel heel fijn.

Zijn temperatuur was vanmorgen 38.1
Het is echt heel wisselvallig.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:38

Hmm. Wat zei de dierenarts? Heeft die hem helemaal nagekeken?Ik zou wel goed oppassen, want je weet natuurlijk nooit wat hij heeft.. Misschien heeft hij iets wat de vorige eigennaar voor je achterhoud.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:27

In elke stal hangen bepaalde virussen en ziektekiemen, en op elke stal weer andere.. Het kan goed zijn dat hij een virusje te pakken heeft waar de andere paarden inmiddels resistent voor zijn.

Persoonlijk zou ik het gewoon even aankijken, niet teveel van em vragen, en em lekker laten uitzieken.
Ook bel ik zelf pas een da als de temperatuur boven de 40 graden komt.. enige wat hij dan kan doen is koortsremmer spuiten, maar het virus moeten ze helaas zelf overwinnen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:00

Ik geloof niet dat de vorige eigenaars wat achter houden. Heb altijd goede ervaringen met hun gehad. En ook nu weer hebben ze zo iets van je mag hem terug brengen maar je mag hem ook uit laten zieken om hem dan als nog 2 weken uit te proberen. Heb dan ook voor het laatste gekozen. Maar moet ze wel op de hoogte houden van de vorderingen.

Het begon natuurlijk met een flinke verkoudheid. Heel zijn neus was verstopt en kon ook wat moeilijker adem halen. Daar zou hij wat heftiger op reageren. En zou daar koorts van gekregen hebben. Hij heeft toen koortverlagers gehad en die antibiotica voor de verstopte neus. Nu is hij weer vrolijk maar hij blijft iets verhoging houden. Volgens de dierenarts ziet er dan nog een stukje virus in zijn lichaam en heb daarom weer voor 8 dagen antibiotica gehad.
Ik rij of longeer hem nu ook niet. Hij gaat s;ochtends de wei op en s'avonds komt hij weer binnen. Dan poets ik hem lekker en eventueel wat wandelen. En dat was het weer.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:48

hoorde van de dierenarts van de week dat onder de 38 goed is en boven de 38 al verhoging maar iedere dierenarts zegt natuurlijk iets anders.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:00

Wel raar dat het toch weer opspeelt.. Goed dat je blijft temperaturen ookal merk je neits aan je beestje!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:15

Gister ochtend had hij 37.9
gister avond had hij 38.4
En vanmorgen weer 37.9

En hij rende voor het eerst weer in de wei. Heb ik hem alleen de eerste keer zien doen toen ik hem erop zette met mijn andere paard.

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:19

op zich wel oke deze temp alleen gisteravond ietsje hoog