Hoeveel tijd tussen Equest pramox en Horseminth ( pyrantel )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Hoeveel tijd tussen Equest pramox en Horseminth ( pyrantel )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 14:39

Hoi,

Weet iemand hoeveel weken ( tijd ) er moet zitten tussen het geven van Equest pramox en daaropvolgend Horseminth ( pyrantel ) ?
Ik heb in september ontwormd met Equest Pramox maar vond gisteren 2 spoelwormen terug in de mest en zou nu willen ontwormen tegen spoelworm met horseminth.
Weet niet of dit niet te kort op elkaar zit.
Wie weet raad?
Laatst bijgewerkt door Nancy01 op 02-12-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:46

Dat kan makkelijk hoor. In principe stond er altijd die maanden voor het werkzaam zijn van Equest, maar voor zover ik weet is dat het laatste jaar ( misschien al wel langer) teruggebracht tot zo'n 2 maanden. Dus dan kan je nu zeker wel weer ontwormen met Pyrantel.

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Hoeveel tijd tussen Equest pramox en Horseminth ( pyrantel )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 14:51

Hoi,

Ik had gelezen dat Equest pramox tot 13 weken actief en werkend was. En het is nog maar ongeveer een dikke 2 maand geleden dat ik ze ontwormd heb. Vandaar de vraag

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:24

Moxidectine doodt meer stadia bloedwormen dan ivermectine, daarom staat er 13 weken voor. Het blijft zeker geen 13 weken werkzaam, maar de tijd tot 5% eieren vergeleken met voor de ontworming wordt gebruikt om deze tijdsduur te bepalen.

Ondertussen zijn de eerste bloedwormeieren echter al weer soms met 5 weken aanwezig. Tegen spoelworm bestrijdt het sowieso niet. Ik houd zelf 2 weken tussen verschillende kuren aan bij meerdere besmettingen.

Ik heb nu een (jong) paard staan met bloedwormbesmetting en die is daarom 3 weken terug met pramox gedaan. Over een week doe ik hem met ivermectine en over 5 weken (preventief) met panacur (Ik doe jonge paarden eens per jaar met panacur).

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:23

Ha, Mizora vult het precies in wat ik bedoelde te zeggen. Je kan dus echt nu veilig met Pyrantel ontwormen.