Osteo / DA bij kreupelheid en pijn? Ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Osteo / DA bij kreupelheid en pijn? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 13:26

Hoihoi,

Ter verduidelijking van de titel zal ik de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen.

Eind augustus kocht ik mijn Ierse merrie. Braaf dier, wat merrienukken en wat chagrijnig maar absoluut niet gemeen. Na wat research erachter gekomen dat ze deze zomer geimporteerd is, en na contact gehad te hebben met haar vorige Engelse eigenaren bleek dat ze daar is gebruikt als fokmerrie.
Nu loopt ze sinds een tijdje licht onregelmatig en wordt ook steeds dikker. In vorm van hangbuik.
Kans op drachtigheid ? Geen flauw idee! Inmiddels is het zover dat ik maar naar haar buik hoef te wijzen en ze begint al met slaan en bijten etc.

Dit verder geprobeerd en uiteindelijk bleek de pijn te zitten ter hoogte van de knieschijf (achterbenen).
Heb al zitten gissen wat het allemaal kan zijn, aangezien er daar ook veel pezen en spieren zitten.

Nu heb ik voor morgen een afspraak staan bij de DA, vind het ontzettend spannend! Absoluut niet fijn om een dier zo te zien.
Nu attendeerde iemand mij erop dat een osteopaat misschien ook wel wat kan doen maar heb hier geen ervaring mee. Wil sowieso eerst afwachten wat de DA zegt en daarop verder dokteren.

Omdat het continu blijft malen bij mij was ik erg benieuwd of er ervaringen mee zijn, met hetzelfde symptoom of juist met osteopatie.
Of tips, dingen die ik over het hoofd heb gezien o.i.d.
Alle reacties welkom!

Anoniem

Re: Osteo / DA bij kreupelheid en pijn? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:34

Een osteopaat zou ik eerder inschakelen als je merkt dat je paard met rijden wat vast zit oid. In jouw geval zou ik ook eerst kiezen voor de dierenarts.
Ik zou me vooral afvragen waarom ze als fokmerrie is ingezet. Is ze zo goed op papier, of mankeerde ze a iets voordat ze werd verkocht...?
Ik ben benieuwd wat er uit komt, wellicht kun je haar meteen laten opvoelen/scannen, dan heb je daar iig zekerheid over.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:03

Idd. Onregelmatigheid = hoogstwaarschijnlijk pijn = medisch.
DA erbij halen dus.
Hangbuik kan ook gewoon komen door spierverval, in combinatie met meer eten.
Je zegt dat de pijn zit ter hoogte van de knieschijf. Bedoel je de buik op die hoogte, of het kniegewricht zelf? Dat laatste zou uiteraard de kreupelheid kunnen verklaren (bijv verrekte of gescheurde knieband), hoewel je bij een zodanige pijn bij aanraking wel een heftiger beeld qua kreupelheid zou verwachten.
Ze zou uiteraard ook drachtig kunnen zijn.
Benieuwd wat eruit komt. Een osteopaat kun je altijd nog inschakelen als je eenmaal weer met rijden bent gestart. Eerst maar eens zorgen dat ze wat beter in haar vel zit en weer helemaal regelmatig is in de bewegingen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:30

Zand? Mijn shet kreeg een dikke buik en spieratrofie op de bovenlijn, dat was zand. Zij wilde liever niet lopen. Buik aanraken was al niet te doen ook. Vaak als ze een been er niet makkelijk onder willen zetten dan kán dat met buikpijn te maken hebben.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:44

@Joolien,
Heb daar niet echt een passend antwoord voor. Heb wel het 1 en ander gevraagd, maar de waarheid valt niet te achterhalen. Ik neem aan dat als dit al zo was, ze het alsnog niet zouden zeggen.
Zit geen fantastisch papier bij oid, ze is homozygoot voor bont. Dat zou misschien een reden kunnen zijn.
Opvoelen laat ik sowieso doen om dracht in ieder geval uit te sluiten!

@Askja
Daar heb je misschien wel een punt! Pijn zit in de benen. Rond het kniegewricht, voornamelijk als je daar voelt en wat drukt dan reageert ze daar echt heel fel op.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:39

Getest op pssm 1 en 2?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:06

Net bij de DA geweest. Ze bleek hartstikke drachtig.
Advies van DA was om haar met rust te laten, goed te voeren en afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:06

Bubbleee schreef:

Oh oeps := Enig idee hoe lang ze al draagt?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:32

Joolien schreef:
Bubbleee schreef:

Oh oeps := Enig idee hoe lang ze al draagt?

DA schatte haar op 5 á 6 maanden.
Vind het overigens ook wel erg leuk, en na alle scenarios die ik voor ogen had is het een meevaller.

Nu vooral benieuwd naar de vader, en het veulen uiteraard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:34

Oh dan komt ze iig op een normale tijd, niet dat ze elk moment gaat werpen ofzo :P

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:43

Nou, dan heb je twee voor de prijs van 1 :D Gefeliciteerd, hopelijk komt er een mooi veulen uit

Ik zou die achterknieën toch even nader laten onderzoeken als die zo pijnlijk zijn. Punt is namelijk dat dit niet per se met rust alleen overgaat. Is er sprake van verrekte/geïrriteerde kniebanden, dan zullen die door revalidatietraining (stappen aan de hand over harde ondergrond) versterkt moeten worden, anders heb je kans dat het steeds weer terugkomt. Misschien is het wat anders en is volledige rust/weidegang juist wel goed, maar ik zou daar zelf wel zekerheid over willen hebben.