Beweging tijdens koliek

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pluttersput

Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 02:08

Even pijlen wat bokt denkt, gewoon pure interesse.

Mijn ruintje stond vandaag weer eens met buikpijntjes. Dat heeft hij vaak bij weeromslagen, als het van warm naar koud gaat kan ik er donder op zeggen dat hij niet lekker is. Hij heeft dan geen zware koliek, maar heeft duidelijk buikpijn. Dan bel ik mijn dierenarts, die komt pijnstillers spuiten, en de volgende dag is alles weer koek en ei.

Maar, mijn dierenarts heeft een tijdje geleden aangegeven eigenlijk geen paarden meer te doen, behalve die nog in de praktijk zijn. Kolieken en entingen ja, maar voor zwaarder geschut adviseerde hij me op zoek te gaan naar een ander voor erbij.

Dus ik ben langzaam rond aan het bellen. Nu had ik vandaag een kliniek aan de telefoon, en die heb ik, toen ik ze toch aan de lijn had, gevraagd om advies wat te doen als mijn pony weer dit had. Wat hun protocol was. Hele behulpzame meid, met verstand van zaken. Ik viel echter net buiten hun werkgebied.
Zij adviseerde een aantal dingen, waaronder bij koliek je paard een paar rondjes op te jagen of te longeren, en dan stil te zetten. Dan weer na een poosje rond te jagen, en stil zetten. De afwisseling beweging met stilstand zou bevorderlijk zijn voor de werking van de darmen.

Mijn eigen dierenarts is echter van de rustige beweging. Ga een stuk wandelen en loop het er uit als het ware.

Nu was ik eens benieuwd wat bokkers doen? Houden jullie ze, met tussenpozen en mits het natuurlijk te doen is, in flinke beweging? Of zijn jullie ook meer van het: loop het er maar uit principe?

15-03-2016 ^&+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 07:35

Colosan heb ik ook standaard staan, maar dat helpt voor hem niet helaas. Gelukkig weet de dierenarts het hier ook, en als ik hem bel en vertel welke pony het is zegt hij ook meteen: oh dan kom ik de pijnstiller wel even spuiten.
Hij wordt verder dan natuurlijk wel eerst nagekeken, maar als er geen rare dingen zijn is hij er na die pijnstiller zo weer bovenop.

Nu ook, hij staat gelukkig weer op zijn vaste plekje weer te wachten op eten, en vannacht heb ik ook geen rare dingen gezien gelukkig :)

15-03-2016 ^&+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 09:43

Sassefras, ontworming en zand is in orde voor zover de beoordelen.
Het is echt de weeromslag. Als ik in het weerbericht zie dat het weer om gaat slaan kan ik de klok er bijna op gelijk zetten :j

Wel grappig om te lezen dat veel mensen inderdaad die beweging inzetten! Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord, maar vond het wel logisch klinken :)

15-03-2016 ^&+

Pluttersput

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 21:26

Dankje!
Maar hij is weer helemaal happy hoor :) zodra de dierenarts dat spul gespoten heeft knapt hij altijd vrij snel weer op, en de dag erna merk je er niks meer van, gelukkig.

15-03-2016 ^&+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie