Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:20

Ik ben sinds donderdag begonnen met een Abler AbPrazole Plus kuur omdat de vakjes redelijk af te tikken waren bij mijn paard en het laatste duwtje in de rug was dat ik direct samen met de stalbaas mee kon bestellen.
Nu zijn we gestart met de 28 hoge kuur en daarna nog een maand een lage dosis. Ik vind het lastig inschatten of ik het verschil echt zie of dat het wishfull thinking is, maar het lijkt al een positief effect te hebben. Ik hoop vooral dat ze iets beter in haar vel komt te zitten rond etenstijd, want ondanks bijna onbeperkt was er toch veel gekat wanneer de netten net niet snel genoeg in de bakken kwamen. Ook singels, zowel van zadel en deken heeft ze altijd vervelend gevonden en de deken gaat nu (maar de paar weekjes ervoor eigenlijk ook al redelijk) zonder morren. Zadel niet geprobeerd want ze loopt niet helemaal lekker dus daar zal ik d'r niet mee pesten.
Als ze ook nog net weer even extra aankomt met de korrels zou dat helemaal fijn zijn :D

Nu vraag ik mij vooral af wat jullie als ondersteuning voeren (tijdens en na de kuur). Ik ken Gastro+, is dat echt aan te raden om bij te voeren als je paard in principe weinig stress ervaart in het leven (semi-pensioen in PP)? Verder voer ik 1x per dag een basis muesli en grasbrok voor de extra eiwitten (ouder paard en armer hooi) en hebben ze bijna onbeperkt toegang tot hooi.
Zijn er ook mensen die standaard een onderhoudsdosis Omeprazole voeren?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:26

Ik hoorde via-via; Dat lucerne de maagwand kan irriteren bij paarden die maagzweren hebben.
Is dit een feit of fabel?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:58

maria1990 schreef:
Ik hoorde via-via; Dat lucerne de maagwand kan irriteren bij paarden die maagzweren hebben.
Is dit een feit of fabel?


Hier gaf dierenarts aan dat zeker wat grovere luzerne juist irritaties kan geven omdat die vaak wat prikkeliger is. Ook luzerne met melasse erin raadde zij af.
Dus ik denk dat het wel klopt.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:33

maria1990 schreef:
Ik hoorde via-via; Dat lucerne de maagwand kan irriteren bij paarden die maagzweren hebben.
Is dit een feit of fabel?


Hier duidelijk de oorzaak van de laatste zweer bij mijn pony. Had hem bricks gegeven en wat luzerne door zijn voer. Binnen een week een maagzweer. Als ik terug denk was dit bij zijn eerste zweer vorig jaar ook zo. Ik voer de vitalbix active+ en daar zit ook wat luzerne achtige steeltjes in, die kan hij wel verdragen.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:49

RianneH schreef:
Nu vraag ik mij vooral af wat jullie als ondersteuning voeren (tijdens en na de kuur). Ik ken Gastro+, is dat echt aan te raden om bij te voeren als je paard in principe weinig stress ervaart in het leven (semi-pensioen in PP)? Verder voer ik 1x per dag een basis muesli en grasbrok voor de extra eiwitten (ouder paard en armer hooi) en hebben ze bijna onbeperkt toegang tot hooi.
Zijn er ook mensen die standaard een onderhoudsdosis Omeprazole voeren?


Als eerste raad ik je aan om nog langzamer af te bouwen na de 28 dagen volle dosis.

En ja sommige paarden met chronische ontstekingen staan helaas standaard op een onderhoudsdosis.

Gastro+ geeft bij veel paarden goede resultaten.

En het is lastig in te schatten wanneer een paard stress heeft, de een is veel stressgevoeliger dan de ander. Er zijn paarden die in ideale omstandigheden worden gehouden en nog steeds maagzweren krijgen.
Laatst bijgewerkt door henshem op 21-10-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:51

Voor de gene die abler met mij wilde bestellen. Zouden jullie allen seperaat willen bestellen? Ik ga het niet redden een groepsbestelling te plaatsen.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 05:41

SteffiiY schreef:
Voor de gene die abler met mij wilde bestellen. Zouden jullie allen seperaat willen bestellen? Ik ga het niet redden een groepsbestelling te plaatsen.


Oke jammer!

Vraagje vrijdag overgegaan op hartog lucerne digest en vital daily plus.

Zaterdagavond stond Woody met slokdarm verstopping. Ik schrok mij dood wat een naar gezicht. Ik denk dat het door die lucerne kwam omdat het direct na eten was. Dierenarts denkt van niet. Hebben jullie dit eerder mee gemaakt?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 06:39

maria1990 schreef:
Ik hoorde via-via; Dat lucerne de maagwand kan irriteren bij paarden die maagzweren hebben.
Is dit een feit of fabel?

Feit. Sommige luzerne is te grof en/of bevat teveel harde steeltjes en deze kunnen bij onvoldoende kauwen juist de maagwand irriteren.
Neem een keer een hand vol luzerne en knijp erin. Als er stukjes jou "pijn" bezorgen en/of prikken, dan weet je dat kans dat dit in de ma
Ag ook gebeurd reëel is. Luzerne hooi kan bv vrij zacht tov de gehakselde versie in zakken.

@rianneH: ik zou ook trager afbouwen om kans op herval te verkleinen. Sommige paarden zullen net als mensen levenslang op een onderhoudsdosis moeten blijven. Zelf geef ik maagsupport of maagcomposium als ondersteuning.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 06:54

Kelly1992 schreef:
SteffiiY schreef:
Voor de gene die abler met mij wilde bestellen. Zouden jullie allen seperaat willen bestellen? Ik ga het niet redden een groepsbestelling te plaatsen.


Oke jammer!

Vraagje vrijdag overgegaan op hartog lucerne digest en vital daily plus.

Zaterdagavond stond Woody met slokdarm verstopping. Ik schrok mij dood wat een naar gezicht. Ik denk dat het door die lucerne kwam omdat het direct na eten was. Dierenarts denkt van niet. Hebben jullie dit eerder mee gemaakt?


Vital Daily plus moet zijn plus = complete

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:43

Luzerne kan inderdaad in de maag prikken dus daar moet je wel mee uitkijken zoals al eerder gezegd inderdaad :)!

@Kelly: Wat voer je aan hoeveelheden? Wat heb je veranderd qua voer?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:50

Over scherpe lucerne heb ik vaker opmerkingen gehoord. Mijn paard vindt het ook niet smakelijk, grasmix eet ze veel liever, maar ook een soort grassenmix van Havens at ze goed.

Wat betreft langzamer afbouwen, wat raden jullie aan?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:36

hangt er wat vanaf hoeveel de volledige dosis is.
bv als je paard 4 zakjes/dag kreeg, dan ga je naar 3 gedurende 5 dgen tot een week, dan naar 2 en uiteindelijk 1. Bij sommigen is het veiliger om zelfs nog enkele dagen een half zakje te geven of langer dan 5 dagen een dosis aan te houden.
Daling in omeprazole geeft altijd een tegenreactie in maagzuurproductie, dus je wilt deze zo klein mogelijk houden

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:23

SteffiiY schreef:
Luzerne kan inderdaad in de maag prikken dus daar moet je wel mee uitkijken zoals al eerder gezegd inderdaad :)!

@Kelly: Wat voer je aan hoeveelheden? Wat heb je veranderd qua voer?


Van krachtvoer af.
1 kofie kopje vitalbix daily complete en dan 1 grote hand hartog lucerne digest.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:40

SteffiiY schreef:
ik ga aanstaande maandag een bestelling bij Abler plaatsen, wie mee wilt doen moet het mij maar laten weten via PB.


zeker al besteld? O:)


zie dat het je niet gelukt is te bestellen.

Ik probeer het hier in de gaten te houden en wil wellicht met een volgende bestelling meedoen.

Ik ben me net aan het verdiepen in maagzweren bij paarden. Mijn merrie wil niet fijn in de spieren komen en ik werd gewezen dat maagproblemen wel een oorzaak zouden kunnen zijn. Andere zaken wat mij opvallen is dat ze geen brok wil eten en regelmatig gaapt. De rest van de symptomen passen niet evenmin de risicofactoren.
Wel is het een stressvol paard die in het voorjaar heftige medicatie heeft gehad. :(:)

Ik heb nu maagcompositum besteld bij de paardendrogist. Hebben jullie ook eerst zoiets geprobeerd of direct Omeprazol?
Laatst bijgewerkt door trisca op 23-10-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:47

Ik ben nu precies een week aan het afbouwen met de Abprazole. Eerst 28 dagen 3,5 schepje per dag en nu precies een week 2,5 schep. Mijn idee was om zeker 10 dagen 2,5 schep te geven en daarna zeker 10 dagen 2 scheppen en dan een week (of 2) 1 schepje. Is dat ok denken jullie?

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:06

Ik denk dat je nog langzamer moet afbouwen maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zou de nieuwe hoeveelheid steeds 10 dagen aanhouden.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:27

SteffiiY schreef:
Ik denk dat je nog langzamer moet afbouwen maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zou de nieuwe hoeveelheid steeds 10 dagen aanhouden.


Dankjewel :) Ben juist heel blij met dit soort adviezen!

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:49

trisca schreef:
SteffiiY schreef:
ik ga aanstaande maandag een bestelling bij Abler plaatsen, wie mee wilt doen moet het mij maar laten weten via PB.


zeker al besteld? O:)


zie dat het je niet gelukt is te bestellen.

Ik probeer het hier in de gaten te houden en wil wellicht met een volgende bestelling meedoen.

Ik ben me net aan het verdiepen in maagzweren bij paarden. Mijn merrie wil niet fijn in de spieren komen en ik werd gewezen dat maagproblemen wel een oorzaak zouden kunnen zijn. Andere zaken wat mij opvallen is dat ze geen brok wil eten en regelmatig gaapt. De rest van de symptomen passen niet evenmin de risicofactoren.
Wel is het een stressvol paard die in het voorjaar heftige medicatie heeft gehad. :(:)

Ik heb nu maagcompositum besteld bij de paardendrogist. Hebben jullie ook eerst zoiets geprobeerd of direct Omeprazol?


Als je merrie maagzweren heeft, gaat maagcompositum niet voldoende effect geven. De meeste paarden die gevoelig zijn voor maagzweren krijgen het preventief.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:34

Weet iemand of je appelazijn aan een paard met een gevoelige maag kan geven? Het spul is nogal zuur namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:11

Niello schreef:
Weet iemand of je appelazijn aan een paard met een gevoelige maag kan geven? Het spul is nogal zuur namelijk.

Ik vind via Google allerlei links waarin het juist gebruikt wordt bij maagklachten bij mensen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:28

[***] schreef:
Niello schreef:
Weet iemand of je appelazijn aan een paard met een gevoelige maag kan geven? Het spul is nogal zuur namelijk.

Ik vind via Google allerlei links waarin het juist gebruikt wordt bij maagklachten bij mensen.

Dacht ik me ook te herinneren, maar hij heeft weleens maagklachten gehad toen ik hem wat zure appels had gegeven. Daarom twijfelde ik. Bedankt voor je reactie iig.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:34

Ik heb wel eens gehoord dat appelazijn voor maagzweerpaarden niet de juiste voeding is. De zuurgraad ligt vrij hoog en als de maag hier niet ''klaar'' voor is dan kan dit wel weer aantasten op de wand. Ik zou het niet gokken als het niet nodig is. Zijn genoeg andere middelen die de appelazijn kunnen vervangen.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:12

Ik voer bewust geen Hartog Digest of Lucerne, hier echt verslechtering bij het geven van deze voeders.

Appelazijn zou ik ook vermijden.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:17

ik ga toch weer een abler bestelling plaatsen dus als iemand mee wilt bestellen is dat prima.

Misschien is het handig om een groepje aan te maken voor abler gebruikers? Dan kunnen we daar met elkaar afstemmen als er bestemd word etc?
Stuur je nummer maar in een prive berichtje.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 07:50

Mag ik vragen of er hier mensen zijn met gebruikerservaring van de groene korrels van abler? Die voor de hindgut ulcers? Ik kom er niet helemaal uit wat de werking nu exact is met mijn steenkolen Engels en of je deze solo dient te gebruiken of samen met die voor de maag.