Toen ik mijn pony opgehaald had en hij gewend was op zijn nieuwe plek, heb ik mijn eigen dierenarts er naar laten kijken. Die had nog geen 3 seconden nodig om een diagnose te stellen: dit was zonder twijfel een plaveiselcelcarcinoom... Het advies was een operatie, dus daar een afspraak voor gemaakt en hij is 17 september geopereerd. De tumor is met het 3e ooglid en een stukje kraakbeen verwijderd. Twee weken voorafgaand aan de operatie begon de tumor behoorlijk explosief te groeien, hij leek wel een keer zo groot geworden.

Zo zag de tumor er uit voor de operatie.

Vlak voor de operatie

Vlak na de operatie
Het herstel ging goed, 5 dagen zalven wat meneer mij flink lastig maakte

... Ware het niet dat ik, een week na de operatie, ontdekte dat hij hetzelfde kleine bultje op dezelfde plek bij zijn andere (linker) oog kreeg

Echt onwijs k.u.t en schrikken natuurlijk. Omdat hij nog wat meer kwaaltjes heeft, heb ik vanochtend contact gezocht met een chiropractor, om te kijken of in zijn lijf alles goed is, en wilde ik een afspraak met de dierenarts voor bloedonderzoek en een afspraak met de tandarts voor een tussentijdse controle van zijn gebit voor de zekerheid. Dat laatste stond voor vanochtend op de planning en terwijl we stonden te wachten op de tandarts valt mij op dat er een zélfde bultje in zijn rechteroog (het geopereerde oog) zit

Linkeroog

Rechteroog (niet zo'n duidelijke foto maar hier zit het bultje nog onder het ooglid, dus ik moest zijn ooglid omlaag trekken en heb tegelijkertijd gefilmd en dit is weer een still uit het filmpje)
Ik heb de dierenarts gebeld en woensdag komt hij langs, en ondertussen haal ik me allemaal nare scenario's in mijn hoofd.. Zo kletter je wel even van je roze pennywolk af, ik had me mijn 'eerste eigen pony'-tijd iets anders voorgesteld

Het is dus nog niet bevestigd dat het wederom plaveiselcelcarcinomen zijn, maar ik ben er bang voor omdat het er precies hetzelfde uit ziet... en dan? Ik kan hem moeilijk elke maand laten opereren.. En mochten het inderdaad weer tumoren zijn, houden die dan verband met zijn andere kwaaltjes (als in: uitzaaiingen door zijn lijf?)?
We gaan het horen woensdag.. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een paard met een plaveiselcelcarcinoom. Ik heb wel het eea gelezen maar (en dat zei mijn DA ook) vaak is er sprake van een periode van jaren voor het recidiveert. Ik ben bang voor de prognose als het zoals bij die van mij binnen een maand weer terug komt..
Dit is trouwens de knappe pony waar het om gaat: