Peesschedeontsteking.. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Peesschedeontsteking.. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 16:06

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft sinds begin juni een peesschedeontsteking in de sesamschede van haar linker achterbeen. Ik heb deze begin juni in laten spuiten, maar dit had niet het gehoopte effect. Uiteindelijk in overleg met mijn dierenarts is ze half augustus geopereerd en bleek er een licht letsel aan een pees te zijn (dit zag ze pas tijdens de operatie, kon ze op de echo niet zien), maar dit was niet noemenswaardig. De dierenarts heeft alle verklevingen verwijderd, de peesschede schoongemaakt en het annulair ligament doorgehaald.
Het gaat langzaam steeds een beetje beter, maar op het moment is er weer een terugval. We zijn heel rustig het stappen aan het opbouwen en mochten deze week iedere dag 20 minuutjes stappen. Nu zie ik dat haar been weer reageert door iets dikker te worden en warm aan te voelen, ik heb er na 1 dag dus weer 5 minuten stappen vanaf gehaald.

Na het lopen krijgt ze haar ice vibes aan en dan slinkt het weer wat. Dat hou ik nu dus maar even vol. Mijn meisje is erg explosief en was in enorm goede conditie voor ze deze blessure kreeg. Ze is dus niet de rustigste met wandelen, maar ik wil haar liever niet sederen, want dan krijg ik de explosies later. Inmiddels loopt ze steeds braver mee en doe ik wat kleine vrijheidsdressuur oefeningen om haar mentaal wat bezig te houden. Ze staat namelijk nog steeds op stal met een uitloopje van 3x3. Maar nu moet dat been eens beter worden.

Maar omdat de vorderingen steeds weer een terugval krijgen, begin ik langzaam de moed te verliezen. Hoe is het bij jullie gegaan? Moet ik gewoon nog meer geduld hebben?
Ik heb overigens een hele fijne dierenarts die er wel de moed in houdt en nog steeds gelooft dat het goed komt. Nu ikzelf nog.

Ik moet er ook even bij zeggen dat ik dit jaar wel heel veel pech heb op paardengebied, dus dat draagt niet echt bij aan mijn positiviteit. Mijn andere paardje is dit jaar begonnen met een flinke blessure aan zijn tussenpees en toen dat eindelijk beter leek te gaan, kreeg hij aan beide voorbenen een peesblessure. Hij liep 4 weken geleden zo slecht dat ik dacht dat ik afscheid van hem moest nemen, maar is gelukkig weer wat opgekrabbeld. Het zit me dus niet mee.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Peesschedeontsteking.. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:01

Mijn ruin had ook aan beide achterbenen een peesblessure. Ik kreeg diverse behandelingen als optie, maar heb gekozen voor 24/7 naar buiten en niks meer te verwachten. Gek genoeg ging het super en konden we na een tijdje weer rustig opbouwen. Hij is 20 en heeft er wel wat andere dingen bij gekregen, maar hij loopt nog steeds goed als hij geen last heeft van andere dingen.

Toen hij iets te gek had gedaan, had hij voor ook een peesblessure en moest hij op een kleine paddock, omdat hij niet teveel moest bewegen. Helaas heeft hij juist daardoor bij dat been littekenweefsel gekregen. Alleen ene klein stukje, iets te zwaar zand is niet goed, maar steen was te ver weg toen hij nog rot liep. ( even korte uitleg) Net als paarden die op een stal komen van 3x3 bijv en daar op staan te draaien, alleen achterblijven en gek gaan doen.

Beter is verdeeld op de dag gecontroleerde beweging op goede ondergrond.

Als ze te gek doen, zou ik ze sowieso even van hardvoer afhalen. onbeperkt hooi aanbieden waar ze staan in een slowfeeder om bezig te zijn en dan een vitaminebrokje.

Het kost gewoon tijd en als je te snel wil, gaat het vaak weer snel slecht. Ook zijn de verschillen vaak te groot voor paarden. Van trainen, naar boxrust, alleen staan etc etc.

Bij Lelymare heb je bijv herstel mogelijkheden met de trilplaat en dat geeft ook hele goede resultaten. Maar in mijn ogen geeft 24uur mogen stappen en harder ondergrond bij elkaar een soort zelfde effect.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Peesschedeontsteking.. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 16:58

Bedankt voor je reactie!

Ik heb haar nu op een klein schepje slobber (ivm kruiden die ze krijgt) en hooi in een slowfeeder, dus dat doe ik inderdaad al.
Ze staat in haar stal met een uitloopje en haar vriendje is gewoon bij haar. Die loopt wel gewoon in de hele wei.
Ik zet haar af en toe ook op een klein stukje gras ter afwisseling. Dus wat dat betreft doe ik erg mijn best om het voor haar leuk te houden. Ze doet het ook best goed eigenlijk.

Nu is ze pas 8, dus zij moet nog wel een tijdje mee eigenlijk. Haar vriendje (die dus peesblessure op peesblessure heeft) is 20 en heb ik besloten lekker met rust te laten en af en toe mee te nemen als ik toch ga wandelen.

Ik ga m’n geduld nog maar even op de proef stellen. ;)

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:24

Ik heb met mijn merrie precies dezelfde blessure gehad en dat is weer helemaal goed gekomen. Ze had in de paddock gek gedaan en liep niet goed. Omdat ze ook snel last van haar spieren heeft en het na een paar minuutjes rijden weg leek te trekken, hebben we de fysio gebeld die ook dierenarts is. Die zag meteen dat het niet goed was. Daarna zijn we dus naar de kliniek gereden en die concludeerde een peesschede ontsteking van de diepe buigpees achter. Toen dus ingespoten, boxrust gehad en gaan stappen, maar het werd niet beter. Daarom over gegaan op operatie en toen bleek dat ze de diepe buigpees ook beschadigd had. Er zat een hele rafel aan. Operatie was gelukkig goed gegaan, maar toen moesten we wel echt langzaam aan doen. Conclusie van de dierenarts, hoe langzamer, hoe beter.

Om die reden haar dat jaar laten dekken. Door de dracht was ze super rustig, dus dat heeft heel veel gescheeld. Maar we hebben haar dus eerst op boxrust gehad en zijn toen langzaam aan steeds verder op gaan bouwen. Denk dat we toen elke twee weken met 5 minuten opbouwden. Maar dat weet ik niet meer zeker. Erg langzaam in ieder geval. Na 10 maanden mocht ik er een half uur op stappen. En na een jaar mocht ze een rondje linksom en een rondje rechtsom draven aan de longe. Tegen de tijd dat het veulen kwam, was ze al helemaal goed en mocht ze lekker op de wei. Ze heeft nog altijd een verdikking daar zitten en die zal ook niet meer verdwijnen. Als ze meer gelopen heeft, is hij ook wat dikker, maar dat slinkt wel. Als de verdikking maar wegtrekt, dan is het wat vocht geweest. Ze blijft nu eenmaal gevoelig daar. En ze zal niet meer op haar oude niveau presteren. Dat doen we dan ook niet meer. Het is nu een recreatiepaard/ fokmerrie geworden.

Denk dat je wel erom moet denken dat dat ook kan gebeuren. Dat het wel herstelt, maar altijd een zwakke plek zal blijven. En dat sommige dingen niet meer zullen kunnen. Vooralsnog zeg ik, hoop houden en je aan het schema houden. En geen haast hebben :) Heel veel succes! Ik duim voor je dat het helemaal goed komt. Ze is gelukkig nog jong!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:27

Is het uitloopje steen of zand?

Je zal inderdaad geduld moeten hebben en dan nog een beetje geduld, want te snel teveel is zonde. Maar als ze redelijk oke zijn, kan je wel wandelingen rechtuit gaan opbouwen.
De peesblessures achter waar hij 24/7 mee mocht bewegen, zijn redelijk netjes hersteld. Die voor waar we ruimte beperkt hebben, heeft dus littekenweefsel en is een groter probleem, ondanks dat de schade kleiner was.

Mn ruin van 20 galoppeert af en toe rond en is rad, maar hij heeft er wat andere dingetjes bij gekregen. Ik denk nu aan hoefschoenen en dan weer stapritjes. Hoefschoenen, omdat iemand me vertelde dat het bij ( beginnende ) artrose ook kan helpen qua demping bijv.

Hij is snel te dik, dus bewegen is belangrijk. Vorig jaar iets te dik geworden en gewicht belast hem echt. In goede conditie loopt hij beter en heeft hij ook echt minder last van luchtwegen.

Ik neem ook paarden aan de hand mee. Als je op die van 20 ene staprondje zou kunnen doen en die van 8 er stukjes naast bijv en steeds meer, is dat ook een optie. Maar misschien beter even over de winter heen tillen.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 08:36

Wings_love schreef:
Ik heb met mijn merrie precies dezelfde blessure gehad en dat is weer helemaal goed gekomen. Ze had in de paddock gek gedaan en liep niet goed. Omdat ze ook snel last van haar spieren heeft en het na een paar minuutjes rijden weg leek te trekken, hebben we de fysio gebeld die ook dierenarts is. Die zag meteen dat het niet goed was. Daarna zijn we dus naar de kliniek gereden en die concludeerde een peesschede ontsteking van de diepe buigpees achter. Toen dus ingespoten, boxrust gehad en gaan stappen, maar het werd niet beter. Daarom over gegaan op operatie en toen bleek dat ze de diepe buigpees ook beschadigd had. Er zat een hele rafel aan. Operatie was gelukkig goed gegaan, maar toen moesten we wel echt langzaam aan doen. Conclusie van de dierenarts, hoe langzamer, hoe beter.

Om die reden haar dat jaar laten dekken. Door de dracht was ze super rustig, dus dat heeft heel veel gescheeld. Maar we hebben haar dus eerst op boxrust gehad en zijn toen langzaam aan steeds verder op gaan bouwen. Denk dat we toen elke twee weken met 5 minuten opbouwden. Maar dat weet ik niet meer zeker. Erg langzaam in ieder geval. Na 10 maanden mocht ik er een half uur op stappen. En na een jaar mocht ze een rondje linksom en een rondje rechtsom draven aan de longe. Tegen de tijd dat het veulen kwam, was ze al helemaal goed en mocht ze lekker op de wei. Ze heeft nog altijd een verdikking daar zitten en die zal ook niet meer verdwijnen. Als ze meer gelopen heeft, is hij ook wat dikker, maar dat slinkt wel. Als de verdikking maar wegtrekt, dan is het wat vocht geweest. Ze blijft nu eenmaal gevoelig daar. En ze zal niet meer op haar oude niveau presteren. Dat doen we dan ook niet meer. Het is nu een recreatiepaard/ fokmerrie geworden.

Denk dat je wel erom moet denken dat dat ook kan gebeuren. Dat het wel herstelt, maar altijd een zwakke plek zal blijven. En dat sommige dingen niet meer zullen kunnen. Vooralsnog zeg ik, hoop houden en je aan het schema houden. En geen haast hebben :) Heel veel succes! Ik duim voor je dat het helemaal goed komt. Ze is gelukkig nog jong!


Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ik heb ook getwijfeld om haar te laten dekken, maar dat liet m’n portemonnee niet meer toe na twee kreupele paarden.

Ik hou er rekening mee dat ze misschien enkel nog recreatiepaard wordt. Al is de dierenarts nog steeds positief en denkt zij dat we makkelijk weer kunnen springen en dergelijke. Maar daar moet ik wel geduld mee hebben, dat duurt nog wel even voor dat weer kan. (Als het ooit al kan en ik het nog aandurf)

Ik ben blij dat ik hoor dat jullie allemaal heel rustig aan zijn gegaan, dan vertrouw ik gewoon op m’n gevoel en bouw ik het op mijn manier op.

We stappen voornamelijk rechtuit op zand, ze staan namelijk in het bos. Dus we wandelen gewoon een rondje door het bos over de vlakste paden.
Als handpaard gaat niet, ik kan echt niet meer op m’n pony gaan zitten, want hij vindt z’n zadel niet meer prettig. En zonder zadel trekt die andere gek me er gewoon af denk ik :’)
Wel jammer, want dat ging altijd best goed.

Haar uitloopje is trouwens verhard.

Gisteren was haar been weer wat rustiger, dus we moeten inderdaad gewoon niet te snel gaan met opbouwen. Dat stelt me gerust, want ik heb alle tijd, als het maar weer beter wordt. Ik maak m’n opbouwschema gewoon nog iets langer, dan komt het vast goed. Als haar beentje maar dun blijft, dan ben ik al heel tevreden. :)