[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:19

Jaka, dat vertelde mijn dierenarts inderdaad ook.. Het is erop of eronder..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:25

Ik heb een haflinger die al jaren ataxie heeft in de achterbenen.Hij heeft er geen last van,kan alles en doet alles.Je moet hem wel kunnen rijden, zit je hem in de weg,dan struikelt hij wel eens. Bij mij is hij nog nooit gestruikelt,ook niet in een ren galop.
Nu zei er pas iemand dat paarden met ataxie altijd pijn hebben en niet bereden mogen worden. Nu is er zelfs melding gedaan van mishandeling omdat de haf bereden word [al járen].
Hebben ze ook pijn?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:46

gohya schreef:
Ik heb een haflinger die al jaren ataxie heeft in de achterbenen.Hij heeft er geen last van,kan alles en doet alles.Je moet hem wel kunnen rijden, zit je hem in de weg,dan struikelt hij wel eens. Bij mij is hij nog nooit gestruikelt,ook niet in een ren galop.
Nu zei er pas iemand dat paarden met ataxie altijd pijn hebben en niet bereden mogen worden. Nu is er zelfs melding gedaan van mishandeling omdat de haf bereden word [al járen].
Hebben ze ook pijn?


Wat een onzin! Nee ze hebben geen pijn.

Ze hebben geen controle over hun benen waardoor ze kunnen vallen. En dat doet zeer.

Een paard wat dus steeds valt/struikelt, kun je beter niet rijden omdat dat ze zeer doet.

Maar veel paarden worden juist sterker van training en beweging waardoor ze keer kracht krijgen en hierdoor beter hun lijf kunnen gebruiken en juist minder gaan vallen. Zij worden er juist beter van!

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je paard opeens met ataxie staat je wel naar een kliniek moet voor onderzoek hoe dit komt zodat eventuele afknellingen/zwellingen (dat doet wel zeer) opgelost kunnen worden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:01

Ataxie zelf doet geen pijn maar de oorzaken (bv artrose) of gevolgen (vallen, overbelasting van de spieren/pezen/gewrichten door verkeerde beweging) kunnen wel pijn doen en dat vraagt wel de nodige aandacht...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:04

Nadiine__x schreef:
Wat een onzin! Nee ze hebben geen pijn.


Correctie: ze hebben niet altijd pijn. Mijn paard was ook atactisch en door het missen van controle ging hij compenseren in z'n rug en die specifieke spieren werden dusdanig overbelast dat ze echt wel pijn deden. Zelfs nog toen ik al niet meer reed. Dus zoals ik al zei: ataxie is nou echt een voorbeeld van een aandoening waar heel specifiek per paard gekeken moet worden als het gaat om belastbaarheid en behandeling.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 14:48

Was het topic even uit het oog verloren, excuses.

Naar kliniek voor foto: ga ik niet doen. Dit paard inladen duurde de laatste keer dat hij op reis ging 8 dagen. In een trailer moet hij zichzelf overeind houden en daar gebruikt hij zijn voorbenen natuurlijk voor. Ik geef 'm groot gelijk dat hij er niet meer in stapt. Het probleem met zijn voorhand speelt al járen, alleen is hij twee weken geleden van het ene op het andere moment in een dip geknald. Op de trailer staan is altijd al een dingetje maar is nu gewoonweg geen optie. Daarnaast is mijn vertrouwen in veeartsen beneden het nulpunt gedaald. Paar jaar geleden had dit paard een bandblessure. Als eerste had ik natuurlijk de veearts gebeld, want dat is wat je doet als je paard zomaar op drie benen staat. En daar dan zo veel pijn aan heeft dat hij maar gaat liggen (in de modder. In een hoosbui. Hij ligt graag maar niet in dit soort omstandigheden). De veearts concludeerde dat hij een gebroken hoefbeen had en gaf mij Metacam. Ik moest mijn IJslander, die rond de 400 kilo weegt, voor 600 kilo Metacam geven. Dat is de enige keer geweest dat hij hoefbevangen is geworden. Van de Metacam. Uiteindelijk bleek hij helemaal geen fractuur te hebben maar een bandblessure. Een homeopaat ontdekte dit, is het paard gaan behandelen en na een paar weken galoppeerde hij weer in het rond. Dat was dus een week of zes na dit:



Twee weken geleden, toen hij ineens moeite had met staan, heb ik weer een veearts gebeld. Weer verkeerde diagnose -veearts vond dat hij hoefbevangen is en dat is hij zeker weten niet- en geen steek verder. Ze wilde zelfs Metacam voorschrijven ondanks dat hij dat van mij nooit meer mag hebben. Als alternatief bood ze bute aan. Gaan we ook maar niet doen. Hij krijgt nu een aantal middelen, eentje voor het trauma, eentje voor de zenuwen en eentje voor de zachte weefsels en botten. Deze middelen helpen ook om ontstekingen en zwellingen te verminderen. Het derde middel kreeg hij ook bij de blessure van bovenstaand filmpje en sinds hij dat krijgt (dinsdagavond) gaat hij vooruit. Woensdagochtend zag ik 'm zijn voorbenen al logischer bewegen, meer vanuit de voorhand ipv dat hij vanuit de middenhand zijn benen naar voren leek te zwiepen. Hij loopt nog steeds als natte kamelenstront maar de afstanden worden wel steeds groter. Mest ligt nu ook weer gewoon op de vaste mestplekken ipv bij de hooinetten. Hij zet zelf weer stapjes naar zijn voerbak ipv dat hij wacht tot ik die kom brengen. Gisteren heb ik hem gefilmd in beweging en dat zal ik volgend weekend weer doen, dan kunnen jullie (en ik) hopelijk verschil zien.

Ergens in z'n lijf zat al lang iets een beetje mis, sinds kort zit het vreselijk mis en daar is hij nu uit aan het krabbelen. Vorige keer, met die blessure in z'n voet, knapte hij erg goed op met de middelen die hij toen kreeg. Sinds hij nu dinsdag weer de symphitum krijgt gaat hij weer vooruit. Als hij dat de rest van z'n leven moet hebben dan zij het zo. Nu krijgt hij het twee keer per dag omdat hij acute symptomen heeft. We zullen dan op zoek moeten naar de juiste dosering.

Volgende week zal ik het filmpje van gisteren en dat van volgend weekend plaatsen, als jullie dan mee zouden willen kijken: graag :)

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:04

Mja zou ook geen foto maken... kijk gewoon even aan hoe hij gaat met die middelen die je hem nu geeft en houdt goed in de gaten of het verslechterd. Probeer objectief naar je paard te blijven kijken, even pijn/ongemak is niet erg maar blijf kijken of er vooruitgang blijft zijn.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:40

Koper, nee hem zou ik inderdaad ook niet meer inladen. Zelf helaas. Meegemaakt wat er dan kan gebeuren en daar word je niet blij..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:45

De haflinger heeft de ataxie al vele jaren,is ooit vast gesteld door een D.A. en is een rapport van.Dat rapport ligt nog bij de vorige eigenaresse,ik heb haar wel op de hoogte gebracht.
De politie verbied ons nu om te rijden op de haflinger omdat zij vind dat hij dan pijn heeft en dan is het dus mishandeling, terwijl ze geen eens verstand heeft van paarden!
En ze vond ook dat een ander paard van mij met olifantsbeen ook niet bereden mag worden,want die zou ook pijn hebben.
Ook mogen de verzorgsters voorlopig niet rijden,ook vanwege dat áls er een letsel oploopt ik mijn leven lang kan betalen. Uhm ja,maar dat moet ik ook als er iemand invalide geschopt word in mijn weiland,iemand die zomaar het weiland in gaat.

Ik ga en laat de paarden dus gewoon berijden, stilstaan is juist slecht voor ze.
Politie kan me toch niet zomaar verbieden om te rijden?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:27

Politie heeft hier niks over te zeggen. Geen expertise en geen bevoegdheid.
Heb je de namen van die agenten? Zo ja, maak eens een afspraak met hogerhand of met intern toezicht.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:25

maximuss schreef:
Politie heeft hier niks over te zeggen. Geen expertise en geen bevoegdheid.
Heb je de namen van die agenten? Zo ja, maak eens een afspraak met hogerhand of met intern toezicht.


Ik vergeet altijd de naam te vragen,maar heb wel de datum en tijd dat ze hier waren.Ze stonden hier opeens aan de deur,een BOA en een Agente. Ze wilden eerst aan een onafhankelijke D.A. info vragen over Ataxie en Olifantsbeen,maar ze gingen eerst op vakantie,dus het kon wel ff duren.En al die tijd zouden de paarden stil moeten blijven staan.
Dat ga ik niet doen.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:32

Als ik in jou schoenen stond had ik mijn eigen dierenarts laten komen, 1 die de dieren ook kent van eerdere onderzoeken en deze van het consult een rapport laten maken het de huidige datum. Deze op stal leggen en zodra de politie weer komt hebben ze geen poot om op te staan.

Als ze idd gereden kunnen worden zal de dierenarts dit namelijk ook gewoon in het rapport kunnen zetten.

Anoniem

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:41

Raadpleeg eens een veearts voor een adequate diagnose. Voor röntgenfoto's hoef je niet meer naar de kliniek tegenwoordig.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:08

Mijn eigen D.A. heeft helaas een Burn Out en is tijdelijk buiten dienst.
Hij kent de paarden door en door en ook hij zei toen dat ze gewoon bereden konden worden.
Degene die aangifte heeft gedaan heeft een filmpje laten zien waar de haf een keer is gestruikeld op de manege.Elk paard struikeld wel eens toch? maar ze heeft er een enorme draai aan gegeven aan dat filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:35

gohya schreef:
Mijn eigen D.A. heeft helaas een Burn Out en is tijdelijk buiten dienst.
Hij kent de paarden door en door en ook hij zei toen dat ze gewoon bereden konden worden.
Degene die aangifte heeft gedaan heeft een filmpje laten zien waar de haf een keer is gestruikeld op de manege.Elk paard struikeld wel eens toch? maar ze heeft er een enorme draai aan gegeven aan dat filmpje.


Ik had het eigenlijk niet tegen jou, maar tegen Koper. Ik vind het erg als een dier met zulke ernstige symptomen geen adequate diagnose krijgt omdat Koper denkt het beter te weten dan de dierenarts en dat je voor foto 's naar de kliniek moet.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:14

Oww,Sorry safina,dacht idd. dat je het tegen mij had.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 09:20

Dat mag Safina. De veearts dacht dat hij hoefbevangen was. En week daar niet meer van af.

Koper denkt dat hij een (plotselinge, dramatische) verslechtering heeft van iets wat hij al had. En schakelt adequate hulp in. Waardoor het paard verbetert.

Het maakt mij niet uit wat jij vindt. Het maakt mij uit dat hij gauw weer opknapt.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:47

Ik vind het ergens ook wel heel erg lijken op hoefbevangenheid. Vanwege de droogte zitten er namelijk heel veel suikers in het gras, waardoor het risico op hoefbevangenheid stijgt.

Edit: filmpje was blijkbaar wat ouder :) excuses

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:02

Pauline waarom denk jij dat hij nu niet bevangen kan zijn? Wie heeft de diagnose ataxie nu gesteld?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 14:28

pluklief schreef:
Pauline waarom denk jij dat hij nu niet bevangen kan zijn? Wie heeft de diagnose ataxie nu gesteld?

Omdat m'n shet dan al lang dood zou zijn. Die is gevoelig voor hoefbevangenheid, en ik heb 'r ook wel eens lichtjes bevangen gehad. Vos heeft jarenlang in pension met bij tijd en wijle nogal ongeschikt voerbeleid alle gelegenheid gehad om bevangen te worden en het is nooit zo ver gekomen. Hij heeft er gewoon geen aanleg voor. Hij wordt dik van gras. Maar niet bevangen. Overigens hebben ze al wéken geen gras meer, en ook in het hooi is niets veranderd. Daarnaast zie je heel duidelijk dat het ongemak bij het belasten van z'n been niet in z'n voeten zit maar veel hoger.

Veearts baseert haar conclusie op dat hij z'n voet wegtrekt op het moment dat je op de zool klopt. Maar hij doet dat ook als je met een veertje over z'n voeten gaat. Op het moment dat je namelijk met je ene hand iets op/tegen de hoef doet beweeg je ALTIJD ook de andere hand, waar je de hoef mee vast hebt. En dáár reageert hij op. Hij kan ook voor alleen uit de hand bekapt worden (is altijd al zo geweest). Er zit hoger in het been/hals/borst iets wat last heeft van de beweging die zijn voet moet maken wanneer iemand die voet stuurt terwijl hij 'm opgetild heeft. Ik heb ook een aantal smeden versleten voordat ik iemand vond die er begrip voor had. Eerdere mensen gooiden het op karakter.

Osteopaat dacht in eerste instantie aan iets in de hersens of eventueel een beknelde zenuw. Omdat het zo plotseling is gekomen. Maar voor een tikje in de hersens is hij te helder, hij reageert helemaal niet als een paard met een tia'tje. Omdat er al iets niet helemaal goed was in de hals (voorbenen staan altijd wat wijd vanuit de borst, en voorbeen niet tussen je eigen benen kunnen nemen met bekappen e.d. wijst ook op een probleem in de halswervels) zijn we het daar gaan zoeken. Mijn zus herkende als eerste een zenuwbeknelling, daar had zij zelf ervaring mee met één van haar eigen dieren. Toen ik dit voorlegde aan de osteopaat beaamde zij dat dit inderdaad in de voorbenen zich kan uiten (ik dacht dat ataxie alleen in de achterhand kon) en zélfs de veearts meldde met de grootste vanzelfsprekendheid dat bij artrose op een gegeven moment de zenuwen in de knel kunnen komen. Doordat het botweefsel verandert.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 13:15

Zoals beloofd en voorspeld is hier wat filmmateriaal om aanschouwelijk te maken hoe mijn paard er bij loopt.

Dit was vorige week zaterdag:



En dit was vanochtend:


Er zit gelukkig wel wat vooruitgang in maar je ziet hier dus waarom ik een topic heb geopend over wat ik kan verwachten. De filmpjes van 2,5 week geleden zal ik jullie besparen. Ik ben me het leplazerus geschrokken toen, mijn paard was vrijdagavond nog gewoon zichzelf en zaterdagochtend (nu 22 dagen geleden) moest hij zich inspannen om te kunnen staan.

Alle goedbedoelde trainingsadviezen ten spijt kan ik daar voorlopig niet zo veel mee. Hij is eerder geblesseerd geweest, dat was ook van het ene op het andere moment. Mijn stalgenoot belde op dat hij op 3 benen stond en de buren, die 'm een kwartier daarvoor nog gezien hadden, hadden er niets raars aan gezien. Geheel in stijl want mijn paard is nou eenmaal een drama queen.

In elk geval hoop ik dat hij blijft opknappen, vandaar ook dat ik 'm elke week film. Om het verschil te kunnen zien. Momenteel loopt hij steeds meer, en inmiddels ook weer voor niet strikt noodzakelijke dingen (zoals de voerbak van m'n shet, of om een kriebel te halen). Tempo, takt en locomotie zijn ook verbeterd. Als ik 'm een beetje kan inschatten blijft die zachtjes stijgende lijn ook zo, en zal hij met een paar weken denk ik ook wel weer stukjes kunnen tölten. Komende week wil ik eens kijken wat hij doet als ik 'm een stukje mee de wei uit neem, dwz als hij "moet" lopen van mij. Nu laat ik het 'm nog steeds zelf uitzoeken.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:34

ik ga toch mee met de DA, naar mijn idee bevangen ( kijk hoe zijn voeten neerzet ) krijgt hij wel iets van pinstilling ???

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:41

Och arme wat ziet dat er pijnlijk uit, vooral dat likken tijdens het lopen.
Ik zie ook geen verbetering tussen de filmpjes, in het 2e filmjes loopt hij juist schever.
Een fototje van de voeten is toch geen enkele moeite? Kan gewoon op stal.

Anoniem

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:04

Ik ben het helemaal met Sizzle eens; als je zo volledig in het duister tast als je nu doet dan zou ik ook beginnen met de voetjes op de foto te zetten, want dit is precies zoals zwaar hoefbevangen paarden met sinkers of zelfs met een stomweg veel te dun bekapte zool ook kunnen lopen. Heel goed mogelijk dat dat hier niet het geval is, maar don't chase the zebra. Dat is een medisch grapje dat zoveel betekent als: als je hoefstappen achter je hoort, denk in Nederland dan niet dat er een zebra achter je staat, maar ga gewoon eerst even uit van de meest gangbare verklaring, namelijk een paard of pony. ;)
Ik zou eerst 100% zeker willen weten dat de hoeven normaal zijn, dat er geen bevangenheid is en dat de zool een normale dikte heeft, want die dingen zijn allemaal relatief eenvoudig te verhelpen en de bijbehorende pijn is heel makkelijk te verlichten. Als dat uitgesloten is kun je daarna altijd nog verder gaan met kijken naar diagnoses die lastiger te vinden zijn en niet/nauwelijks te verhelpen zijn.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:09

Tja ik heb er al vaker discussie met je over gehad maar als ik hem zo zie lopen vind ik het erg sneu dat hij geen adequate reguliere pijnstilling krijgt. Hij ziet er behoorlijk pijnlijk uit.
Snap de diagnose van de dierenarts hoefbevangenheid enigszins wel. Al heeft hij ook een ‘dronken’ loopje