Gewicht shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:19

voer nu al zoveeldat ze het gewoon laat staan

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:30

SecretLIN schreef:
voer nu al zoveeldat ze het gewoon laat staan


dan moet je dus kijken dat je de hoeveelheid niet verhoogd maar je samenstelling aanpast.
want blijkbaar heeft je pony er niet genoeg aan.

is het niet mogelijk om haar meer gras tot haar beschikking te geven waar de tinker niet bij kan?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 10:12

ze kan dag en nacht op het gras, mijn tinker kan daar niet langs ze gaat door het deurtje van ons geitenhok maar ook dan eet ze maar even en gaat ze staan slapen/dutten.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:22

Is ze al gecontroleerd op maagzweren?
cusching?

Ik zou haar bloedlaten controleren.
Ik heb met een paard gehad dat hij onverklaarbaar mager werd en ruim voldoende eten had.

ik heb zijn bloedbeeld toen breed laten controleren en daar kwamen meerdere afwijkende waardes uit.
dat al geprobeerd?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 12:30

Nee, zal dit eens Voorstellen aan mijn dierenarts. als ze straks de winter ingaat moet ze wel genoeg reserve hebben..

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:51

SecretLIN schreef:
Nee, zal dit eens Voorstellen aan mijn dierenarts. als ze straks de winter ingaat moet ze wel genoeg reserve hebben..


Precies.
Ik heb toen echt veel aan de bloeduitslagen gehad.
als haar gebit verder oke is.
en jij zo veel voert dat ze het zelfs laat staan moet zeker een shetlander genoeg er aan hebben.
die horen dik te worden van de lucht haha.

ik heb het hier ook gehad hoor.
en er bleek toen inderdaad meer mis te zijn.

succes!

en voor vragen mag je me een PB sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:10

Vanaf de foto's vind ik haar niet schrikbarend mager, ze is wel wat aan de dunne kant maar er hoeven zeker geen tientallen kilo's bij. Wat dan wel zorgwekkend is, is dat ze zoveel eten krijgt maar dan nog zo magertjes is.

Ik zou om te beginnen een bloedonderzoek doen en dan direct ook op cushing testen. Ik vind het juist wel passend bij de bevindingen van jouw tandarts. Slecht eten, slecht gebit, moeilijk door de vacht komen, moeilijk op gewicht blijven, arm in bespiering, leeftijd. Ik vind het wel in het ziektebeeld van cushing passen. Als je daar uitsluitsel over hebt kun je verder gaan kijken naar andere onderzoeken of behandeling. Het is wel van belang om dit uit te sluiten, voor je haar kilo's rijk hooi gaat geven en ze bevangen staat of andere klachten krijgt.

Ik heb zelf ook een cushing patiënt, eveneens een mini van 85 cm. Zij is trouwens prima op gewicht met haar 125 kilo. Gewicht was altijd wat aan de lage kant, raakte soms uit het niets bevangen, kwam slecht door haar vacht heen, heeft ook een onverklaarbaar slecht gebit. Ze is enorm opgeknapt sinds ze op prascend staat. Ze krijgt overigens minimale dosering waar ze het hartstikke goed op doet, dus cushing hoeft zeker niet het einde te zijn :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 13:25

loopt ze ook moeilijk? mn shet loopt heel stram achter

Anoniem

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:26

Mijn shet was destijds bevangen dus die liep heel erg moeilijk. Nu ze op medicatie staat en de winter door is gekomen loopt ze wel weer prima.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:55

MirandaFuego schreef:
Tanden en kiezen kunnen ook verbeteren, als je het regelmatig laat verzorgen en geschikte voeding geeft.
Dus eruit halen is niet eerste keus, eerst kijken of het verbeterd envdat kost tijd.
Hooi is meestal lastig te eten en daarna te verteren, (lang)gras is wel goed en extra ruwvoer(vervanging) wat ze wel makkelijk kan eten. :j


Daarom vraag ik ook hoeveel kiezen zijn slecht? En hoe slecht? Als het een enkele is die echt rot is, gespleten etc, is verwijderen echt het beste en kan het heel veel eventuele pijn wegnemen. Onze shet heeft geen snijtanden en vorig jaar is een gespleten, rottende kies verwijdert.

TS heeft er al mensen bij gehad, stelt hier een vraag dus je denkt in allerlei oplossingen, want uiteindelijk is het beestje iets mager en als je de standaard dingen hebt uitgesloten samen met veearts en tandarts, moet je toch verder gaan kijken.

Er kan natuurlijk ook veel mis zijn, want vaak als kiezen al even heel slecht zijn, zijn de darmen ook vast niet in geweldige conditie door het gebrek aan goede en voldoende vezelrijke voeding.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 17:37

de kiezen waar ze echt last van heeft en erg gevoelig op reageerde of verrot zijn zijn verwijderd.

mn dierenarts zegt cushin kan best, testen is beste in sept/okt

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:00

SecretLIN schreef:
de kiezen waar ze echt last van heeft en erg gevoelig op reageerde of verrot zijn zijn verwijderd.

mn dierenarts zegt cushin kan best, testen is beste in sept/okt



met andere woorden de pony maar zo laten staan tot september oktober en dan verder kijken..
ik zou is een 2e dierenarts bellen en het verhaal uitleggen en om een second opinion vragen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:40

Als je net van alles hebt gedaan en je geeft ander voer en ze eet het, moet je het ook tijd geven om aan te komen.

Maar bloedonderzoek zou ik wel nu doen. Dat staat los van ppid. Het prikken zelf en de veearts kosten dan wel, maar het ppid onderzoek is in Sept gratis.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:59

oh daarom misschien wachten

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:08

Ja, voor PPID. Maar uitgebreid bloedonderzoek is wel echt nodig. Dat is ook een logische stap die je zet normaal gesproken. Als er bijv organen niet goed functioneren, kan het ook slecht zijn haar zoveel extra te eten te geven. Dan moet dat eerst aangepakt worden, mits nog mogelijk. Zelfde als ontstekingen ed.

Daarna zou ik toch eens kijken of je wat licht werk kan gaan doen. Maar dan moet wel alles goed en gezond zijn.

Toen onze merrie 20 was, was ze brood en brood mager. Haken op dr kiezen waar je U tegen zegt en het was een ellende van binnen. Ze ging 24/7 wei op en kreeg wel bietenpulp bij, maar bouwden we op. Ben toen wel snel begonnen met wandelen en daarna longeren. Ze is 25 en super, dus helemaal goed gekomen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 12:22

licht werk wordt moeilijk ze looot al erg moeilijk achter, wil wel meer met ze samen wandelen buiten

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 12:22

maar voel en zie haar ribben zo dcht duidelijk

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 09:14

Afbeelding

ze probeert het wel

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:32

Ik vind dr ook wel echt mager hoor, heb je nog contact gehad met je dierenarts?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 10:17

Ja, maar misschien vraag ik mijn andere dierenarts voor bloedonderzoeken vind echt sneu zo.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:47

Zou ik zeker doen! Misschien brengt het je weer een stapje verder. Inderdaad erg naar om te zien hè. Hoe is ze verder?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 13:16

tja ze loopt wat rond eet wel brood en slobber.. na eten gaat ze staan n dutten in de bak

NNikkiJarig
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:19

Als ik jou was zou ik sowieso bij een andere dierenarts een bloedonderzoek laten doen.
Beestje ziet er lichamelijk niet goed uit en ik vind hem ook behoorlijk wat ongemak uitstralen op je foto's. :(

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 18:03

Afbeelding

valt wel mee hoor

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:01

Ze is inderdaad toch wel mager! Vooral bij de flanken. Zo lastig als ze wat mankeren. Heb je Zandweg al geprobeerd? Mijne at ineens 4 dagen geen hooi, toen ook tandarts laten komen en Zandweg kuur gestart. Bij de dierenspeciaalzaak had ik slobber gehaald (18 plus) en twijfelde over senior priores. Ook hadden ze daar een soort spuit/pasta om het eten te bevorderen. Ik weet niet meer hoe die heet, maar kan dat wel even opzoeken. Ik heb er nog een onaangebroken. Ik zou ook een wormenkuurtje doen voor de zekerheid als ze daar sterk voor is. Voor de rest goed kwalitatief hooi!