Steeds terugkerende peesblessures.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 16:14

Oke dit gaat een lang verhaal worden sorry.

Al 5 jaar hebben we hier met peesproblemen te maken en ondertussen weten de dierenarts en ik het niet meer.

7 jaar geleden had mn paard chronische peesschedeontsteking. Had hij geen last van en liep ondertussen z1. 2 jaar later bleek hij schade op de diepe buiger te hebben. Een operatie en 5 dierenartsen en 2 jaar verder en hij liep weer goed.

Jaar daarop kreeg mn merrie een peesblessure. Diepebuigpees achter. Netjes gerevalideerd en weer rustig opgepakt (allemaal in overleg da)

Net daarna was mn andere paard weer niet goed. Ditmaal peesblessure op de tussenpees l.achter. na veel gedoe ook dit weer genezen.

Ondertussen kreeg de merrie nog een peesschede ontsteking erbij. Deze ook weer behandeld en we konden weer door.

En nou 3 weken geleden liep nummer 1 weer niet goed. Vd week naar de kliniek toe en jahoor weer wat schade aan de diepe buiger l.voor.

Ik ben er onderhand behoorlijk klaar mee. De dierenarts weet het ondertussen ook niet meer hoe dat dit kan.

Overdag staan ze buiten(van 7-8 tot 10 savonds) in de winter op stuk stenen met daaraan een zandpaddock die nooit zwaar is.
In de zomer op de wei met strookbegrazing en dan ook de zandpaddock en stuk stenen.

Kwa werk is het allemaal beetje recreatief wat buitenritjes en wat bassis dressuurwerk om ze soepel te houden.
Hoefsmid komt elke 8 weken. (1staat op ijzers, andere als nodig is)
Osteo/cranio komen regelmatig.
Zadelmaker komt jaarlijks tenzei ik vermoed dat het nodig is dan vaker.


Wie durft er hier eens over mee te denken wat nou eens de rede kan zijn dat ze elke keer maar weer lopen te sukkelen met de pezen?

Of hele goede suggesties te geven.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:16

Hoe je ze houd klinkt me erg goed, klinkt me gewoon als pech :(

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:34

Rijd je met beenbescherming of niet? Staan ze buiten met beenbescherming of niet? Zo ja, welke?
Hoe ziet je warming up en cooling down er uit?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:39

En wat voor beenbescherming?

Wat voer je verder? Ook qua merk?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:41

Met drie paarden moet je bijna denken dat het iets met de omgeving of training is. Heb je foto’s van de hoeven? Foto’s van de bakbodem? Is het land gelijk of erg ongelijk?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:50

Zit het misschien in het paard zelf, zwakte in pezen door ergens tekorten?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:02

Nouvel schreef:
Zit het misschien in het paard zelf, zwakte in pezen door ergens tekorten?

Het zijn verschillende paarden

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:07

Ow sorry, dan heb ik te snel gelezen...
Blijft het nog wel apart, ook met meerdere paarden op 1 plek...
Krijgen ze voldoende vitamines en mineralen binnen die ze nodig hebben?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:12

Hoe is jullie bakbodem? Heb je inderdaad foto’s van de hoeven?
Hoe trainen jullie en hebben jullie les?
Als dit bij meerdere paarden gebeurd zou ik het zoeken in je manier van trainen of bv. Je smid.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:42

Kijk eens op natuurlijk bekappen, misschien dat er met de hoeven heel wat te verbeteren is

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 21:20

Ik rij ze zonder beschermers en ze staan zonder beschermers buiten.

Warmingup is 10-15 min stapwerk. Dan min of 10 drafwerk gevolgt door galopjes tussendoor wat stapwerk nog dan nog wat nadraven met lange teugel en nog min 10 min uitstappen.
Les hebben we al een tijd niet gehad. Elke keer als ze ver genoeg opgebouwd waren kregen ze de volgende blessure.

Kwa voeding dacht ik goed te zitten maar de ene kreeg maar 2 handjes fryskehynder andere gastro+ 2 handjes. De hoeveelheid was voornamelijk omdat ze elke keer weer op rust moeten. Ben 3 weken geleden overgestapt op een ander merk en hier ook meer van gaan voeren. Heb het met de da overlegt of dit een oorzaak kon zijn dat ze dus tekorten zouden hebben maar dit kon volgens haar niet i.v.m dat er geen andere gebreken zijn die op tekorten duiden.

De bakbodem ligt er netjes bij. Zeker niet te zacht maar ook niet te hard veert een beetje en is zeker niet te zwaar.

Natuurlijk bekappen ga ik niet aan beginnen. 1 moet er op ijzers blijven en verder heb ik een zeer goede smid die met uiterste zorg mn paarden goed op de voeten zet. Ik heb helaas geen foto's van de voeten op mn telefoon zal die morgen even maken.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:31

Hoe zit dat met die stenen? Komen ze met vaart vanuit het zand bv ineens op het harde zodat ze zich te hard moeten opvangen of misschien zelfs uitglijden? Liggen ze recht of zijn ze ongelijk zodat bij het neerzetten de voeten om kunnen klappen? Zit er enige lijn in de momenten waarop de blessures ontstaan, zelfde seizoen oid?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 21:36

Ze komen wel eens met een vaart de stenen op.maar meestal remmen ze in het zand al goed af voor ze erop komen. De stenen liggen allemaal vlak met veel grip (omgekeerde grindtegels) die zijn nooit glad.

Er zit geen lijn in. Bij de ene was het de eerste keer april. 2de keer juni en nou dan in mei. Andere was meestal in het najaar (okt en nov)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:53

Je voert fryskehynder, mag ik daaruit aannemen dat 1, of beide fries zijn?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:54

Warmingup is 10-15 min stapwerk. Dan min of 10 drafwerk gevolgt door galopjes tussendoor wat stapwerk nog dan nog wat nadraven met lange teugel en nog min 10 min uitstappen.
Les hebben we al een tijd niet gehad. Elke keer als ze ver genoeg opgebouwd waren kregen ze de volgende blessure.

Dit zegt mij niets over de manier waarop je rijdt.
Mijn paard heeft vanwege een blessure (was overigens geen peesblessure maar wel een beenblessure) lange tijd moeten revalideren. Wij hebben les van een revalidatie instructrice. Dat is enorm fijn want die kent het paardenlichaam en kan je helpen met de juiste oefeningen zodat je je paard zo goed mogelijk kan ondersteunen tijdens de revalidatie. Les kun je dus ook nemen tijdens het opbouwen. Eigenlijk is het juist tijdens het opbouwen heel goed als er iemand met de juiste kennis met je mee kijkt.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 22:10

1 is een fries. Ander is een nrps.

Hoe ik ze verder rij is puur basis. Lekker ontspannen los door het lijf, recht en op hun eigen benen. Meer vraag ik nog niet van ze.
Rijden gaat bij mij vooral op gevoel.
De volgende keer een lesgever mee laten kijken is wel een goede optie.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:47

Kan verschillende oorzaken hebben, slechte smid, slechte bak, training die te belastend is of scheve paarden.

Heb je alle tijd dezelfde smid? Eens 1 van kliniek naar hoefstand laten kijken?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:55

Heb je al eens bloedonderzoeken laten doen? Onze pony heeft een peesblessure en ze had een heel ernstig zinktekort.
Ze had 2x een volle pot zink van Aurevar nodig voordat haar zinkniveau weer enigszins bij het minimum in de buurt kwam.
Iets later werd de peesblessure met echo's vastgesteld en nu krijgt ze Aurevar tendonflex (supplement speciaal voor paarden met peesblessures) en weet je wat daar voornamelijk in zit? Zink!

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:59

Ekyflex Tendon van Audevard

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 23:10

De fries word al 13 jaar door dezelfde smid gedaan. 1x een andere laten komen vanwege omstandigheden maar werd het niet veel beter van.

Alle dierenartsen die tot nu toe de paarden hebben gezien hebben ook naar de hoefstand gekeken en die is bij allebei goed. Ook de ijzers die eronder zitten krijg ik alleen maar complimenten over dat het goed zit.


Heb nog geen recent bloedonderzoek laten doen. Als we terug naar de kliniek moeten ga ik hier zeker eens om vragen. Heb net wel even naar het zinkgehalte in mn brok gekeken. Oude brok was die maar 2mg nieuwe brok is die 80mg maar dit ga ik zeker even bij de da voorleggen i.v.m. bloedonderzoek

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:19

;( Diverse opties zijn al genoemd. Wat sneu zeg.
Ik ga er nog een noemen:
''De ruiter'' - ga eens op zoek naar een houding en zit coach welke werken vanuit de klassieke dressuur.
>aanvulling: heel veel sterke natuurlijk en beterschap. :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:54

Als het om meerdere paarden gaat en aan de omgeving en smid ligt het niet, dan blijft er op mijn lijstje 1 ding over: de training/ruiter. Weinig vragen van een paard staat niet automatisch gelijk aan gezonde/goede training.

Sterkte en succes!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:03

ikke20 schreef:
Natuurlijk bekappen ga ik niet aan beginnen. 1 moet er op ijzers blijven en verder heb ik een zeer goede smid die met uiterste zorg mn paarden goed op de voeten zet. Ik heb helaas geen foto's van de voeten op mn telefoon zal die morgen even maken.

Je hoeft niet direct aan NB te beginnen maar ik zou zeker de hoeven ook onder de loep nemen. Paard van mijn schoonzus heeft een peesblessure gekregen doordat haar paard te kort in de hielen was gezet en de neus te lang. Dat was notabene op de kliniek gebeurd.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:23

Ja je ziet het vaker hoor dat paarden zo op de voeten staan dat pezen op spanning staan en ze daardoor flinke problemen krijgen met pezen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Steeds terugkerende peesblessures.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:23

Kwa ruiter heb al regelmatig cursus centred riding gehad en lesgevers die altijd heel erg met houding bezig waren.

Zal de dierenarts volgende keer ook nog eens vragen naar de hoefstand te kijken.