Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mopke63
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-18

Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:56

Hallo.

Van onze dierenarts moeten we onze Fries lijnzaadolie geven. Ik kook dit iedere dag voor hem.
Nu was mijn vraag, hoelang moet je dit blijven doen. Hij staat bij ons in de bak, heeft (jammer genoeg) geen weidegang.
Wie kan mij helpen bij mijn vraag.

Groetjes Marian

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:58

Ik koop lijnzaad kant en klaar en doe iedere dag een scheutje over zijn voer.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:59

Dat ligt er aan waarvoor je het geeft.

Lijnzaadolie is fijn voor de verharing en vacht. Maar dat kook je niet zelf, dat kan je kant en klaar kopen.

Lijnzaad zelf (gekookt of vermalen) wordt normaal gegeven tegen zand in de darmen.
Vermoed dat dit is wat jij geeft?

Ik geef 2x per jaar een 10 daagse kuur van vermalen lijnzaad. Puur tegen het zand.

Voor de rest krijgt die van mij geen olie. Maar we hebben paarden op stal die het hele jaar rond olie krijgen, onder het mom, baat het niet, dan schaad het niet.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:01

Ik weet niet hoeveel je geeft. Ik gaf mijn paard van ruim 600 kilo elke dag 0.5 lijnzaad wat ik dan uitgekookt had.

Later ben ik overgegaan op olie (dat was makkelijker) en dat gaf ik dagelijks 100 ml. Nu was het voor mij heel makkelijk door het voer te doen als hij op stal komt.

Geef je het voor het makkelijker verharen? Dan zal ik het geven tot zijn zomervacht mooi door is en mooi glimt.
Je mag het in principe elke dag geven. Als je je maar aan de opgegeven hoeveelheid houd. Mocht je verschil gaan zien kun je afbouwen en minder geven of om de dag.

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:17

Ik geef mijn verzorgponys 2-3 kleine pompjes olie over het voer.
In de winter staan ze op stal in de avond en krijgen ze 2x per dag een scheutje olie over het voer

Mopke63
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 10:30

MarliesV schreef:
Dat ligt er aan waarvoor je het geeft.

Lijnzaadolie is fijn voor de verharing en vacht. Maar dat kook je niet zelf, dat kan je kant en klaar kopen.

Lijnzaad zelf (gekookt of vermalen) wordt normaal gegeven tegen zand in de darmen.
Vermoed dat dit is wat jij geeft?

Ik geef 2x per jaar een 10 daagse kuur van vermalen lijnzaad. Puur tegen het zand.

Voor de rest krijgt die van mij geen olie. Maar we hebben paarden op stal die het hele jaar rond olie krijgen, onder het mom, baat het niet, dan schaad het niet.


Hier krijgt hij 't dus ook voor het zand, voorheen kreeg hij een beetje over zijn brok, speciaal voor zijn vacht.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:40

Mopke63 schreef:
Hier krijgt hij 't dus ook voor het zand, voorheen kreeg hij een beetje over zijn brok, speciaal voor zijn vacht.

Dat is geen lijnzaadolie maar gekookt lijnzaad.

Gekookt lijnzaad tegen het zand geef je als kuur. Ongeveer een week, en dat herhaal je wanneer nodig. Bij voorbeeld eens per maand. Afhankelijk van hoe veel zand je paard heeft/hoe vaak hij last krijgt.

Daarnaast is het natuurlijk ook verstandig om de oorzaak aan te pakken. Hij staat in de bak schrijf je. Ik hoop dat hij daar ook ruwvoer krijgt, en dat er maatregelen zijn getroffen om dat ruwvoer niet al te zanderig te laten worden.

Mopke63
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 11:18

Mopke63 schreef:
MarliesV schreef:
Dat ligt er aan waarvoor je het geeft.

Lijnzaadolie is fijn voor de verharing en vacht. Maar dat kook je niet zelf, dat kan je kant en klaar kopen.

Lijnzaad zelf (gekookt of vermalen) wordt normaal gegeven tegen zand in de darmen.
Vermoed dat dit is wat jij geeft?

Ik geef 2x per jaar een 10 daagse kuur van vermalen lijnzaad. Puur tegen het zand.

Voor de rest krijgt die van mij geen olie. Maar we hebben paarden op stal die het hele jaar rond olie krijgen, onder het mom, baat het niet, dan schaad het niet.


Hier krijgt hij 't dus ook voor het zand, voorheen kreeg hij een beetje over zijn brok, speciaal voor zijn vacht.


Oké, dus als ik het goed begrijp kan ik hem nu 2 x per jaar een kuur van 10 dagen geven, en dat is voldoende?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:25

Als het is voor het zand hangt het ook af hoeveel zand hij eet. Als hij regelmatig happen eet zou ik het iets meer doen

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:41

Ik heb altijd vaste dagen in de week, altijd al gedaan.
Ik deed dinsdags en vrijdags.
Zo doe ik het al jaren een scheutje door het voer s'avonds.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:58


MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:28

Mopke63 schreef:
Oké, dus als ik het goed begrijp kan ik hem nu 2 x per jaar een kuur van 10 dagen geven, en dat is voldoende?


Hier wel inderdaad.

Maar! Zorg wel dat je paard niet teveel zand binnen krijgt. Dus voldoende ruwvoer (ook in de bak) en voldoende vitaminen en mineralen zodat hij geen zand gaat eten (dat zie je nog wel eens bij paarden met tekorten).

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:32

Mijn paard krijgt elke dag een bekertje gekookt lijnzaad tegen zand (en ze krijgt er een mooie vacht van)

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: Hoe lang of hoe vaak lijnzaad olie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:03

Onze paarden krijgen ook elke dag gekookte lijnzaad,wij doen het door het voer.