Dampigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:07

Al enkele jaren heeft mijn paard tijdens de winter vaak last van hoesten. DA komt dan altijd langs en krijgt de nodige medicatie. Na de medicatie is het altijd weg en gaat het allemaal weer zijn gewone gangetje.

Voorbije winter was moeilijk, Haar hoest wou niet weggaan met medicatie en kreeg hierdoor een longontsteking. Naar veel bezoekjes van DA en medicatie kwam ze er toch weer bovenop. DA heeft ondertussen ook geconstateerd dat ze dampig is. Dit zagen we al een lange tijd aankomen. We hebben er alles aan gedaan om dit te voorkomen, helaas.

Deze maand wordt mijn merrie 25 jaar *\o/* . Ze huppelt vrolijk rond, maar dat rondhuppelen maakt haar ademhaling er niet gemakkelijker op. Wat kan ik doen om haar ademhalingskwaliteit zo hoog mogelijk te houden? Ze staat 24/7 buiten met inloopstal.

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:02

Je zou respirator van NAF kunnen proberen. Heeft goede uitwerking gehad op mijn paard met diagnose COPD

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:13

Krijgt je paard hooi? Bij die van ons hielp het om het hooi eerst te weken voor het te voeren. (Maar dat doe je misschien al? :) )

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:19

Veel frisse lucht, stof en schimmel mijden, zowel in je voer als in je vloerbedekking/paddock en verder lekker laten huppelen ;)
Ze merkt zelf wel hoever ze kan gaan en beweging houdt de boel soepel, ook het ophoesten :j

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 16:54

Haar hooi wordt al nat gemaakt, maar mevrouwtje is kieskeurig en laat het dan vaak liggen :\ . Respirator ken ik niet, misschien toch maar eens proberen.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:23

Ik geef mijne Duits Kruidenhooi, dat is voor een groot gedeelte ontstoft (70%) Het is wel duurder dan gewoon hooi, maar ik hoef het niet te weken, en ze doet het er super op. Ook voer ik Fenegriek over haar haar hardvoer. En krijgt ze dagelijks een half pompje Ventipulmin. Ook staat ze op vlas, dat helpt ook heel goed. Inmiddels is ze al een half jaar hoestvrij en zelfs met haar 32 jaar weer lekker aan het werk. Natuurlijk wel aangepast aan haar leeftijd, maar het hoesten is nu geen probleem meer.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:32

Hier een paard wat vanaf 7-8 jaar al dampig verklaard is (wordt over 2 weken 23 jaar).
Mensen doen er soms heel spastisch over maar er is prima mee te leven, mits je inderdaad de benodigde maatregelen in acht neemt omtrent de dagelijkse verzorging.
Dus inderdaad niet op stal of op een buiten stal, en zoveel mogelijk buiten laten lopen.
Rekening houden met rijden, paard niet overmatig rond vragen en niet over de zeik rijden, teveel of vaak stressvolle situaties vermijden en kijken naar het weer.

Mijn paard heeft nog 2x een terugslag gehad maar daarna nooit weer door het aanpassen van de situatie.
Je zou je paard geweekt hooi kunnen geven ivm het stof, is niet voor elk paard relevant.
Enne, 25 is al een hele mooie leeftijd!

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:29

@MaiNat: Foenegriek geef ik ook, maar dat poeder is natuurlijk ook stoffig, en dat lokt af en toe een hoestbui uit. Ventipulmin heeft ze deze winter ook bij gekregen toen ze een longontsteking had (wel duur spul), maar daarmee beterde het na een tijdje wel. Dus misschien toch maar overwegen om het opnieuw aan te schaffen. Blijf je dit altijd geven of in periodes? In haar stal ligt ook vlas.

@BarbaLala: Dank je voor het compliment van de leeftijd. Ik hoop echt dat ze er zeker nog 10 jaar bij doet :)

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:05


BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:19

Is een soort hoestdrank, zal niet zoveel doen medisch gezien.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:51

@Fiorini De Ventipulmin krijgt ze dagelijks elke ochtend een half pompje, ook als het goed gaat. De eerste keer dat ze dampig was had ze een week tweemaaldaags een pompje Ventipulmin, toen bleef het tijden /maanden weg. Ineens kwam het hoesten weer terug, dus weer ern kuur van een week en nu gaat het zo goed, dat het afgebouwd is in overleg net de dierenarts naar een dagelijkse hoeveelheid van een half pompje. Nu is de mijne een shet dus doe ik redelijk lang met Ventipulmin. Al blijft het troep natuurlijk, maar durf er ook niet mee te stoppen omdat het zo goed gaat!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:57

Mijn shet heeft 1x een hele erge hoestaanval gehad en toen heeft ze ern injectie gehad met ik vermoed histamine of juist anti histamine. Dat hielp direct! Ik wist niet dat dit bestond! De fenegriek en de andere supplementen en Prascend geef ik over haar muesli dan is het nat, dat helpt tegen de stof.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:16

LongVitaal. :j

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:39

Wat hier heel goed heeft geholpen tegen het hoesten is het hooi stomen. Werkt nog beter dan weken. Sinds wij een hooistomer hebben heeft mijn paard nergens last meer van. Het hooi wordt zo verhit dat bijna alle bacteriƫn en schimmels onschadelijk gemaakt worden. Het hooi blijft wel smakelijk voor de paarden want ze eten het veel beter dan toen we het nog weekten.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:48

Hoe gaat het nu met je paardje?
Heb je nog tips om de dampigheid te verlichten?

Heb er hier ook een staan die al weken/maandenlang hoest en inmiddels ook met wijde neusgaten en een flinke buikademhaling staat.

Al van alles geprobeerd;
-2 maanden cortisone en sputolysin
-hooi stomen
-al het zand sproeien want het is een enorm stofnest hier. Gras is maar 2 uurtjes per dag, meer is ee niet.
-NAF respirator boost door het voer
-zwarte komijnzaad door het voer
-Geen stal bedekking
-24/7 buiten staat hij al
-Word nu sinds 1 week vernevelt met een vernevelaar voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air.
-osteopaat is geweest
-ontworming, enting, tandarts, ontgiftings kuur; alles is in orde

Niets lijkt op dit moment te helpen, hij staat echt veel te hoesten en vooral van die hoestaanvallen van 20x achter elkaar vanuit zijn tenen.

In maart/april bronchoscopie gehad toen waren longblaasjes nog niet stuk. Zat vooral heel veel dik taai slijm vast. Daarna begonnen met de cortisone en slijmoplossers. Maar inmiddels staat hij aardig benauwd..

Weet niet zo goed hoe ik hem kan helpen dus als je nog tips hebt?
-

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:07

Voordroog ipv hooi
als het echt erg wordt een kuur met acetylcysteine

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:59

Ons paard is weliswaar niet dampig, maar heeft wel een stofallergie. Dit jaar hoestte hij weer zodanig dat hij weer aan de prednisolon en respulmin moest, maar dat hielp nog maar een beetje. Hij staat al 2 jaar op krullen (uitloopstal), hooi (onbeperkt) werd ingesprayd omdat hij geweekt niet moet, en hij voordroog niet fijn verteert. Wij hebben hem uiteindelijk in mei weggebracht voor een 10-daagse zouttherapie en dat heeft 'm een ontzettende boost gegeven. Hij hoest niet meer, en ademt normaal, zonder medicijnen of luchtwegsupplementen. Dat kan ik echt aanraden. Zie http://equizouttherapie.nl/
Verder krijgt hij nu ook gestoomd hooi, wat hij wel heel graag eet. In gestoomd hooi zitten, in tegenstelling tot droog en geweekt hooi, nauwelijks schimmels meer. Zie bijvoorbeeld
http://www.voervergelijk.nl/informatie/33/longen/hooi-stomen Daarnaast krijgt hij graanvrije vitaminen/mineralenbrok, want ook in granen zitten schimmels. En het zijn vaak juist die schimmels die de trigger kunnen zijn om (weer) te gaan hoesten of benauwd te worden.