Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 19:42

Hoi allemaal, ik schrijf dit topic ik een lichte paniek.

Er is een paard bij ons op stal die heel ernstige bloedwormen heeft en ik vermoed dat hij er zelf gaat aan overlijden... Maar tot een halfuur geleden wist ik niet dat het bloedwormen waren.

Nu heeft dat paard deze ochtend op een stukje weide gestaan waar daarna in de namiddag mijn paard en veulen zijn opgekomen. Maar op die moment wist ik natuurlijk nog niet dat het bloedwormen waren dat dat paard had... Daar is de DA pas later achtergekomen. Anders waren mijn paarden nooit op dat stukje weide gekomen.

Mijn vraag: Moet ik mij zorgen maken over besmetting van mijn paard en veulen? Beide zijn wel telkens ontwormt. Kan het overgezet worden door bijvoorbeeld uit dezelfde drinkbak te drinken? Of door wat mest die nog in de weide lag?

Zo ja, wat kan ik dan nu het beste doen. Heb ook even naar mijn eigen DA gebeld en die zegt dat ik me geen zorgen moet maken maar ik vetrouw het eerlijk gezegd toch niet helemaal als ik het op begin te zoeken op internet...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:44

Mijn pony heeft al een aantal keer bloedwormen gehad (vroeger niet onderhouden waardoor ze 1 of 2 keer hervallen is bij mij na behandeling) en steeds op de weide gelopen met mijn andere paard en dat van stalgenoten. Geen één van de andere paarden heeft ooit bloedwormen gehad en die stonden elke dag bij mekaar voor de diagnose gesteld was.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:55

Misschien mestonderzoek laten doen voor alle zekerheid?
En weet niet waarmee je hebt ontwormd?
Wij doen altijd in de late herfst een Pramox er in met moxidectine.
Weet niet hoe oud je veulen is, jonkies mogen dat niet hebben.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:56

Een beetje apart dat je DA zegt geen zorgen te maken. Ik zou over een paar weken de mest laten onderzoeken. Dan pas weet je of ze besmet zijn geweest. Nu meteen weer ontwormen heeft geen zin denk ik en onnodig ontwormen is ook niet goed.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 20:04

Kendra schreef:
Misschien mestonderzoek laten doen voor alle zekerheid?
En weet niet waarmee je hebt ontwormd?
Wij doen altijd in de late herfst een Pramox er in met moxidectine.
Weet niet hoe oud je veulen is, jonkies mogen dat niet hebben.


Weet niet exact met wat ze ontwormd is wordt altijd gedaan door de staleigenaar allemaal samen...
En mijn veulen is nog maar een maand maar die heeft wel al wat ontworming gekregen voor veulens.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:07

Ik zou me geen zorgen maken maar handelen.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 20:11

Horsa schreef:
Ik zou me geen zorgen maken maar handelen.

Ja oke, maar wat moet ik dan gaan doen?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:31

Laat mestonderzoek doen. Mijn Shetlandermerrie heeft momenteel ook bloedwormen. Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier niet. Deze week wordt ze behandeld met een spuit met ivermectine. En dan begin juli nog een keer mestonderzoek. Ze staan altijd samen op het land en de paddock en drinken ook uit dezelfde drinkbak. Je moet sowieso om de 3 maanden mest laten onderzoeken en in het najaar een Pramox spuit doen (doen wij meestal)....

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:58

mijn 'bijrijd'paard had een paar maandjes geleden bloedworm. Ze stond gewoon bij andere paarden in en die zijn niet besmet geraakt. Ik gok dat ze al een verminderde weerstand had en dat ze het daarom kreeg. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken!
Volgens mij toont bloedworm trouwens niet áltijd in een mestonderzoek. Ik zou eerder aanraden om wat bloed af te laten nemen. Misschien niet nu direct, maar over 2 weekjes ofzo.
Zo zijn ze er bij mijn bijrijdpaard ook achter gekomen. Ze zat niet goed in dr vacht en had rare bultjes, dus voor de zekerheid wat bloed laten afnemen en hier kwam uit dat ze bloedworm had.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:03

Twiggy2008 schreef:
Laat mestonderzoek doen. Mijn Shetlandermerrie heeft momenteel ook bloedwormen. Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier niet. Deze week wordt ze behandeld met een spuit met ivermectine. En dan begin juli nog een keer mestonderzoek. Ze staan altijd samen op het land en de paddock en drinken ook uit dezelfde drinkbak. Je moet sowieso om de 3 maanden mest laten onderzoeken en in het najaar een Pramox spuit doen (doen wij meestal)....


http://www.agriwebshop.com/equest-pramox-ontworming

Bedoel je deze spuit? Ze moet nu toch weer bijna ontwormt worden, anders bestel ik deze...

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:04

Eileen_ schreef:
mijn 'bijrijd'paard had een paar maandjes geleden bloedworm. Ze stond gewoon bij andere paarden in en die zijn niet besmet geraakt. Ik gok dat ze al een verminderde weerstand had en dat ze het daarom kreeg. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken!
Volgens mij toont bloedworm trouwens niet áltijd in een mestonderzoek. Ik zou eerder aanraden om wat bloed af te laten nemen. Misschien niet nu direct, maar over 2 weekjes ofzo.
Zo zijn ze er bij mijn bijrijdpaard ook achter gekomen. Ze zat niet goed in dr vacht en had rare bultjes, dus voor de zekerheid wat bloed laten afnemen en hier kwam uit dat ze bloedworm had.


Jou verhaal stelt me wel een beetje gerust... Mijn paard haar weerstand is voor de rest wel oke naar mijn gevoel!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:04

_Lina schreef:
Horsa schreef:
Ik zou me geen zorgen maken maar handelen.

Ja oke, maar wat moet ik dan gaan doen?



Ik zou een mest onderzoek laten doen. Ik laat de mest van mijn pony's testen bij het woud. Hun site> http://wormbestrijding.nl/

Je krijgt een kit thuis gestuurd daar staat in hoe je de mest moet verzamelen. Je doet het op de post en meestal volgende dag soms dag daarna heb je de uitslag op je mail binnen.

Is het positief krijg je gelijk een advies mee met wel ontwormmiddel je moet ontwormen. En dan kan je de ontworming via hun bestellen.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:15

Mijn paard heeft ook een lange tijd bij een paard met bloedwormbesmetting in de wei gestaan. Hij is zelf nooit besmet geraakt door goed te blijven ontwormen.
Laatst bijgewerkt door maxie op 14-04-18 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:15

Let op dat je veulen nog niet zomaar elke wormen kuur mag! De equest is pas vanaf 7 maanden bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 14-04-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:17

Mijn paard had ook bloedwormen het paard waar ze mee in de wei staat was schoon.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:26

Er zijn op internet best veel artikelen te vinden over bloedworm en besmettingen. Mijn nieuwe 3 jarige kwam ( waarschijnlijk ) met een bloedwormbesmetting bij de fokker vandaan. Hier kwam ik achter nadat ik ontwormd had en in de mest de bloedwormen zag.
Volgend de DA zijn overigens veel jonge paarden besmet !
Op advies van de DA na 8 weken nogmaals ontwormt met de pramox en na 1/2 jaar mest onderzoek laten doen en is ze schoon .
Belangrijk is de weide schoon te houden en mest te verwijderen, liefst dagelijks.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:37

Melissa1996 schreef:
Let op dat je veulen nog niet zomaar elke wormen kuur mag! De equest is pas vanaf 7 maanden bijvoorbeeld.


Heb een ontworming van de DA gekregen voor mijn veulen dus dat zou oke moeten zijn :)

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:39

Citaat:
Ik zou een mest onderzoek laten doen. Ik laat de mest van mijn pony's testen bij het woud. Hun site> http://wormbestrijding.nl/

Je krijgt een kit thuis gestuurd daar staat in hoe je de mest moet verzamelen. Je doet het op de post en meestal volgende dag soms dag daarna heb je de uitslag op je mail binnen.

Is het positief krijg je gelijk een advies mee met wel ontwormmiddel je moet ontwormen. En dan kan je de ontworming via hun bestellen.


Handig! Denk dat ik dat maar eens doe dan... Ik woon wel in België maar veronderstel dat dan ook gaat?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:17

Het kan bij het Woud, maar bij de dierenarts is het vaak veel voordeliger (tussen de 10 en 13 euro per onderzoek).

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:42

Twiggy2008 schreef:
Laat mestonderzoek doen. Mijn Shetlandermerrie heeft momenteel ook bloedwormen. Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier niet. Deze week wordt ze behandeld met een spuit met ivermectine. En dan begin juli nog een keer mestonderzoek. Ze staan altijd samen op het land en de paddock en drinken ook uit dezelfde drinkbak. Je moet sowieso om de 3 maanden mest laten onderzoeken en in het najaar een Pramox spuit doen (doen wij meestal)....


Bloedwormen behandel je niet met ivermectine als ze in larvale stadium zijn, dus vraag even voor de zekerheid na in welke fase ze de bloedwormen aangetroffen hebben bij je shet! Zo heb ik 5 jaar geleden ook getobd met mijn Shetlander die bloedwormen had. Dierenarts bleef ook iedere keer ivermectine voorschrijven (want het was immers zomer), waardoor het uitgelopen is in een chronische darmontsteking. Bloedwormen in larvale stadium behandel je met Moxidectine, Equest.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 06:26

https://www.paardenarts.nl/wormen-bij-paarden/

Belangrijk te weten dat er verschillende soorten wormenbesmettingen zijn, afhankelijk van tijd van het jaar, leeftijd van je paard, besmetting weide, resistentie etc. En die moet je behandelen met het geschikte middel tegen die betreffende wormbesmetting, passend bij gewicht en leeftijd van je paard.
Bij veulens zijn veulenworm- en spoelwormen een veel groter probleem nog dan de bloedworm.

Als je zelf niet veel kennis heb van wormbesmettingen etc ga dan niet zomaar wat bestellen. Vraag je veearts om raad en laat hem een goed ontwormingsschema opstellen voor jouw paard en de situatie waar jouw paard in leeft, resistentie van de worm in jouw gebied.

Zeker een veulen heeft een goede begeleiding nodig en een veulen mag zeker niet alle middelen hebben.



Jouw vraag: stel de wei was helemaal schoon en wormvrij. En s morgens heeft paard er gelopen met de bloedwormbesmetting. En hij heeft gemest, dan ligt er in de wei nu mest met wormeieren. Deze eieren hebben een paar dagen nodig om zich te ontwikkelen tot larf. Dan bewegen ze zich weg van de mest, ongeveer 1 meter en kruipen omhoog op het gras zodat de meeste kans is dat een ander paard ze opeet. Dus de besmettingskans is na een aantal dagen om een meter rondom de mestplek het grootst.
Maar dit is de ideale situatie.

Het ligt meer voor de hand dat de wei op veel meer plekken besmet is geraakt vorig jaar en dit jaar.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:03

Je hebt een veulen van een maand. Die mag GEEN Pramox of middel met Moxidectine!!
Voor een merrie met een jong veulen is het leven niet ingewikkeld: zorg totdat het veulen is gespeend dat je goed ontwormt. Een veulen heeft weinig weerstand en wormen in maag en darmen kunnen daar beschadigingen aanrichten waardoor je veulen z'n hele leven lang last blijft houden van van alles en nog wat. Zo doen wij het:
http://www.dierenkliniekoldenzaal-losse ... en-veulen/

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 13:53

Kendra schreef:
Je hebt een veulen van een maand. Die mag GEEN Pramox of middel met Moxidectine!!
Voor een merrie met een jong veulen is het leven niet ingewikkeld: zorg totdat het veulen is gespeend dat je goed ontwormt. Een veulen heeft weinig weerstand en wormen in maag en darmen kunnen daar beschadigingen aanrichten waardoor je veulen z'n hele leven lang last blijft houden van van alles en nog wat. Zo doen wij het:
http://www.dierenkliniekoldenzaal-losse ... en-veulen/


Ik weet dat ik mijn veulen dat niet mag geven. Daar gaat het ook niet om. Ik ontworm haar en de merrie altijd correct. Ik wil gewoon weten of het schadelijk is als ik mijn paarden terug op die wei zet en dat veel risico inhoud of niet...

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Is mijn paard besmet met bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:57

Of het schadelijk is hangt vooral af van het weideonderhoud. Wordt die weide uitgemest?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:07

RianneH schreef:
Of het schadelijk is hangt vooral af van het weideonderhoud. Wordt die weide uitgemest?


De weide is nog maar net een weekje in gebruik.