Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:48

Lang verhaal, maar wanhopig op zoek naar tips!

We hebben onze shet nu 2 jaar. Ze is afgelopen december hoefbevangen geweest en zit er nu weer tegen aan.
De bloeduitslagen op PPID en EMS zijn negatief, dus de dierenarts weet niet waarom ze weer hoefbevangen is.
In de hoef zijn wel littekens te zien van eerdere hoefbevangeheid.
Ze is al sinds we haar hebben, voornamelijk in het najaar en de winter, te dik. Advies was haar te laten dekken, maar al 2 jaar pakt ze helaas niet ondanks meerdere dekkingen.

We hebben nu het advies gekregen 3/4 van het hooi te vervangen door graszaadhooi en het hooi te wegen. Ter aanvulling krijgt ze vitamine/mineralenbrokjes.
Zodra ze weer beter loopt het longeren op te pakken.
Ze staat op een kaal gelopen stuk en krijgt morgen een slowfeeder.
Ook adviseerde de dierenarts als ze weer beter loopt om haar te beslaan om te kijken of ze dan beter loopt. Ik weet niet zeker wat ik hier van moet vinden.

Heeft er iemand nog tips of dingen waar we niet aan gedacht hebben?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:05

Te dik is link voor shetjes. Als het lukt idd slowfeeders gebruiken en een paar keer per dag verdeeld over de dag afgewogen hooi aanbieden. Evt. hooi laten testen op suikerwaardes. Dat kan met de eenvoudige pavo test.
Handje vitalbix, magnesiumpoeder en evt. pijnstillers en meer niet. Teen goed inkorten zodat de druk eraf gaat en ze makkelijker kan lopen. Evt. kun je ook hoefschoenen gebruiken. IJzers nemen de oorzaak niet weg...het is een lapmiddel.
Gras is funest, helemaal kort gras in de winter en voorjaarsgras. Ze moet eerst afvallen, en zodra de hoefjes weer wat beter zijn; beweging geven. Fietsen, wandelen, mennen, rijden...aan het werk zetten.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:09

Staat er op dat kaalgelopen stuk nog gras? Want dat gras moet je echt vermijden! Dat is stressgras en daar zit veel fructaan in. Het beste is zandpaddock en arm hooi.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:11

Niet drachtig worden... zou het hormonaal kunnen zijn?

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:12

ik zou al helemaal niet dekken. ze is op moment niet gezond dus daar moet je niet mee willen dekken. daarnaast zal ze er tijdens dracht geen last van hebben maar kan het daarna wel dubbel zo hard terug komen zeker als het met de na geboorte niet goed gaat..

van het gras af, en sober hooi in slowfeeders zou daar mee beginnen met pijnstillers

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:35

Staat ze buiten? Van de kou kunnen ze ook bevangen raken. Voor de rest inderdaad zo schraal mogelijk voeren, en waar mogelijk beweging geven.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:05

Pff hoefbevangen is zo akelig! Hier een pony die het al jaren geweldig doet op Hippo Ex Laminites, maar dat wordt helaas niet meer geproduceerd (en bedankt overheid). Een alternatief lijkt NAF Laminaze te zijn. Zelf nog niet geprobeerd.

De pony was overigens om de haverklap hoefbevangen, kon bijna niet meer lopen en het inslapen was al bijna geregeld. We waren absoluut radeloos. Veearts wilde het nog even proberen en raadde juist aan om haar buiten in het land te houden (we hebben geen paddock of bak o.i.d.). Zo bleef ze in beweging en kon ze op eigen gelegenheid de hoefjes koelen door in de drek/waterplassen te staan. Per toeval Hippo Ex Laminites aangeraden gekregen. We waren sceptisch, maar binnen een aantal dagen knapte ze aanzienlijk op. Binnen no time racete ze weer door het land. Ze staat overigens de het hele jaar door op gras. Dik is inderdaad een grote boosdoener. Als het gras te rijk is, komt ze op een afgezet stuk te staan. Gaat helemaal super! Verder hebben we d'r ook nog wel eens piepschuim onder de hoefjes getapet. En continu de hoefsmid erbij. Nu kan ik precies aanvoelen/zien wanneer ze tegen het hoefbevangen aanzit. Poedertje geven en het vrijwel meteen over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:47

Heb je misschien een foto van de hoeven?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:49

Hoeveel hooi kreeg ze te eten?

Mik_Frits
Berichten: 102
Geregistreerd: 28-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:24

Ik heb ook ervaring met een vaak hoefbevangen pony. Buiten dat je heel erg moet oppassen met gras en suikers moet je ook je pony veel laten bewegen. Als de pony nog wil lopen, ga stappen op zachte ondergrond en zoveel mogelijk rechtuit en dan niet tien minuten maar rustig 1 uur en dat een paar keer per dag. Dit is een tip van mijn dierenarts en heeft erg goed gewerkt. Ook zijn hoeven koelen met kapot geslagen ijsblokjes, een paar plastic zakken over elkaar, hoeven erin, kapotte ijsblokjes erbij, vast tapen en klaar is kees. Waar ik het meest spijt van gehad heb is dat ik hem heb laten beslaan, het lost het probleem niet op en de kwaliteit van zijn hoeven ging alleen maar achteruit. Ik zou dan kiezen voor hoefschoenen met een dempend zooltje. Als je je er echt in wil verdiepen, raad ik het boek Hoefbevangenheid van Remco Sikkel aan.

donata100
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-06-09
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:55

Laatst las ik dat wanneer het gras bespoten/geinjecteerd of anderzins "bewerkt" is dat je paard hoefbevangen kan worden ervan. Misschien kan je t hooi krijgen van onbespoten afkomst. Zelf al is t hooiland paar jaar geleden nog bemest dan kan het nog erin zitten. Goed is wandelen, wandelen en wandelen, zand paddock en slowfeeder en dan nog veel meer lopen als ie nog loopt ( om af te vallen)en jezelf inlezen.Zitten er dobbelsteentjes op zn nek dan issie te dik. Als je niet red met de behandeling kan je m ook verkopen aan iemand die dat wel kan en een ander paard kopen. Das beter voor de pony en jezelf.
Hoe groot ben je ? Is het je rijpony ? Vaak gaan mensen te lang door met een te kleine pony te rijden, das niet aan te raden voor de pony of voor jezelf. Sommigen mensen doen te lang over de overstap van pony naar een grotere pony en dan weer naar een paard. Hou de bokkers op de hoogte hoe t gaat ?

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:09

Mijn Arabiertje raakte met de laatste koude periode ook op slag hoefbevangen. Heeft toen metacam gehad 5 dagen en 14 dagen Ascal 600. Overdag staat hij buiten in de paddock (die lekker nat is met dit weer) en in de nacht binnen. Krijgt alleen graszaadhooi nu en handje muesli met magnesium (krijgt hij al jaren). Hoefsmid is geweest.
Hij is zeker 30 kg kwijt al, voelt zich een stuk beter en staat weer te springen voor het hek. Verder nu geen medicatie. Ik laat eerst het lijf wennen aan zijn nieuwe voerregime en later maar eens kijken of we bv glucobalance moeten geven en podo comp. Hij is altijd te zwaar geweest, is getest op PPID ed maar nooit wat gevonden.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:33

Antje12 schreef:
In de hoef zijn wel littekens te zien van eerdere hoefbevangeheid.
Ze is al sinds we haar hebben, voornamelijk in het najaar en de winter, te dik.


Hier zit de sleutel tot verbetering. Ik begrijp niet dat een DA dan zegt dat hij niet weet waarom ze hb wordt :?
Najaar en winter hoort een paard een beetje in te teren, dat is de natuur en daar is hun metabolisme ook op gemaakt. Blijven ze dan te vet, dan loopt het '' metabolisch vaatje '' heel snel over. En nog sneller bij paarden / ponies die eerder al bevangen stonden.

Beperkt hooi, beperkt stro en geen gras tot einde van de bloeiperiode van het gras. Dan proberen of je langzaam iets kan opbouwen. Gewoon minder laten vreten en meer bewegen is de enige oplossing bij dikkerdjes :+

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ! Y)(^)

pien_2010

Berichten: 43595
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:22

Proficiat met je verjaardag.

Eens met Pandora2.

Verder tip die hier bij onze paarden heel goed werkt als ze hoefbevangen zijn of er tegen aan: fytomed Move van Health care. Het is een natuurlijk geneesmiddel en ik heb het altijd op voorraad staan. Acute fase: 4 of 5 x 1 ml rechtstreeks in de bek om de tien minuten (ik kom op 1 daar het kleine paardjes zijn, shetlanders) dan afbouwen naar 1x per uur , dan afbouwen naar 1x per 2 uur dan afbouwen naar 3 x per dag.
Als het dreigend hoefbevangen is dan 3 x per dag ter voorkoming. Als het niets doet zou je de hoeveelheden voorzichtig iets kunnen verhogen. Wij doen met onze merens paarden 2 à 3 ml per keer naargelang de situatie. Is dus ook een beetje aanvoelen. Sterkte.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 20:27

De slowfeeders zijn in de maak. Zand voor de paddock wordt besteld. graszaadhooi helaas niet aan te komen in kleine pakjes. Huidig hooi wordt getest. Metacam wordt afgebouwd, zodra ze weer beter loopt gaan we weer longeren. Natuurlijk bekapper wordt gebeld. Iemand nog tips voor een goede natuurlijk bekapper regio waalwijk/tilburg?

Pony is gedekt voordat ze bevangen werd, daarna niet meer gedekt.
Foto van de hoeven zal ik morgen maken.
Toen ze nog goed liep, longeerde ik haar elke dag. Bij wandelen op het harde slijten haar hoeven heel snel. Wandelen in de berm is een groot gevecht vanwege het gras. dat is dus altijd even moeilijk.
Ze is niet betuigd en ook niet bereden ( te klein).

Ze kreeg waarschijnlijk te veel hooi. Dit wegen we nu af, maar jeetje wat is 3 kilo weinig zeg!

Bedankt voor de felicitaties. Zit heel de dag al met mijn gedachten bij de pony!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:01

Je kunt het hooi weken om de suikers eruit te spoelen. Daarvoor is langer weken beter, echter is dan ook de kans op bacteriegroei groter.
Ook spoel je met de suikers ook vitamines en mineralen weg, dus die moet je aanvullen met een vitaminebrokje.
Hopelijk kun je op die manier wat meer hooi voeren. Je kunt ook stro en takken bijgeven om toch wat te knagen te geven.
Als ondersteuning bij de (suiker)stofwisseling kun je glucobalance geven.

Overigens is mijn ervaring dat dikke paarden die te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen niet echt afvallen; ze slaan alle voedingsstoffen uit het voer op omdat ze te weinig vitaminen/mineralen binnenkrijgen.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:41

Als je het hebt over een pony die te klein is om te rijden, zal het vast een pony zijn van ruim onder de meter hoog. Correct?
Dan is 3 kg hooi niet zo weinig als het lijkt ;)
2* per dag voeren doet al heel veel. Dan staat de pony ook korter zonder, wat weer gunstiger is voor darmen etc.

Wat voor vitaminebrok geef je?
Krijgt ze naast hooi en vitaminebrok nog wat anders? Snoepjes, appels ed zijn echt uit den boze.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:45

As je zorgt dat je pony ook stro heeft dan kan hij altijd iets knabbelen.
Lang zonder staan is idd niet heel verstandig

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:17

Judith, ja dat klopt. Ze krijgt 4 keer oer dag hooi omdat ze anders te lang zonder staat
Ze krijgt metazoa. Verder enkel gedroogde brandnetel. Snoepjes of fruit krijgt ze nooit.

Ninx, bij gebrek aan graszaadhooi zullen we het inderdaad gaan mengen met stro

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:16

Geef je ook magnesiumpoeder? Dat scheelt ook enorm.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 20:09

Floortz, nee nog niet. We gaan nu eerst glucobalance proberen. Wil niet 2 dingen door elkaar heen proberen, dan weet ik nog niet wat werkt.
Heb de tip wel opgeschreven

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefbevangen, maar geen PPID of EMS, op zoek naar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:23

Als ik die hoeven op de fb van paardnatuurlijk zag denk ik dat daar vooral winst te behalen valt. Ik zou leren hoe je ze zelf wekelijks bij kunt houden, daar kan geen poedertje of ander supplement tegen op.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:32

xAnthea schreef:
Staat er op dat kaalgelopen stuk nog gras? Want dat gras moet je echt vermijden! Dat is stressgras en daar zit veel fructaan in. Het beste is zandpaddock en arm hooi.


Helemaal waar. Als gras gestrest raakt (overbegrazing, maaien, droogte, kou) slaat het fructaan op om 'barre tijden' te doorstaan. Laat de pony daar niet lopen.