Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 11:53

mirgino schreef:
toch een vraagje, mijn paard is behandeld en nu 4 dagen niet rijden wel wandelen aan de hand [ fiets vind ik gevaarlijk]

maar ik hoor ook dat er 1 dag later al gereden kan worden [ onder de man maar dan wel aangepast dus veel stapwerk op rechte lijnen liefst buiten]

wat doen jullie na een behandeling?

mijn paard is Donderdag behandeld gister vrij gehad [ is de hele dag op de paddock met 2 anderen ]


Ik heb de laatste keer na de behandeling 3 dagen gelongeerd. 2 dagen zonder bijzet, daarna een dag met bijzet en dag daarna ben ik weer gaan rijden.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:10

Taffje schreef:
De hartactie en de ademhalingsbewegingen hebben beide invloed op de bewegingen van het vocht maar ook het tempo waarmee het aangemaakt wordt. Het uiteindelijke ritme is dus anders dan de hartslag en ademhaling.

Beweging van de cerebrospinale vloeistof wordt pakweg voor 85% door de ademhaling, en voor 15% door de hartslag. Of maak er 90%/10% van. Of 80%/20%. Het heeft uiteindelijk geen enkel belang hoe de verhouding precies in elkaar zit. Waar het om gaat is dat de cerebrospinale vloeistof niet uit zichzelf beweegt. Het is geen onafhankelijk vitaal systeem, zoals bv. de bloedsomloop of de ademhaling.

Is de hartslag (te) hoog of (te) laag, dan betekent dat dat er iets grondig verkeerd loopt met het lichaam. Is de ademhaling te snel of te traag, idem ditto. Met andere woorden, de hartslag, de bloeddruk, de ademhaling hebben stuk voor stuk diagnostische betekenis. Dat heeft beweging van de cerebrospinale vloeistof helemaal niet. Die beweging is namelijk puur passief, en wordt uitsluitend veroorzaakt door de ademhaling/hartslag. Dus neen, aan de hand van de bewegingen van de cerebrospinale vloeistof kun je geen diagnose stellen. En al evenmin een ziekte behandelen.

Taffje schreef:
Het ritme is niet alleen voelbaar maar ook zichtbaar op MRI.
Het is overigens door het hele lichaam voelbaar maar de schedel en de voeten zijn het duidelijkst (bij mensen) bij het paard op de rug.
En bij de groepen waar ik deel van uit maakte zowel humaan als veterninair kwamen we op hetzelfde ritme.

Natuurlijk is de beweging van de cerebrospinale vloeistof zichtbaar op MRI, maar dat iemand het zou kunnen voelen met de vingertoppen op de schedel is onzin. Ik heb het zelf uitgebreid geprobeerd bij vrienden en collega's, en ik garandeer je, je voelt helemaal niets. Iedereen in dit topic zou het eigenlijk zelf eens moeten proberen.

Hebben cs therapeuten dan een bijzondere gave, of een speciale opleiding, waardoor ze de beweging van de cerebrospinale vloeistof wél kunnen voelen ? Niets daarvan. CS therapeuten voelen niets meer of minder dan om het even welk ander mens. Ze fantaseren eenvoudigweg één en ander bij elkaar. In twee afzonderlijke wetenschappelijke onderzoeken werd aan cs therapeuten gevraagd om een aantal patiënten te onderzoeken. De therapeuten kwamen telkens tot verschillende conclusies, en de onderlinge overéénkomst was zo goed als nul.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door twee osteopaten, die tot de volgende conclusie kwamen :
Citaat:
Our own and previously published findings suggest that the proposed mechanism for cranial osteopathy is invalid and that interexaminer (and, therefore, diagnostic) reliability is approximately zero. Since no properly randomized, blinded, and placebo-controlled outcome studies have been published, we conclude that cranial osteopathy should be removed from curricula of colleges of osteopathic medicine and from osteopathic licensing examinations

Ik bedoel maar, als osteopaten zélf al vaststellen dat craniosacraal waardeloos is, en metéén moet afgevoerd worden, waarover praten we dan nog ?

Taffje schreef:
De schedel beweegt wel degelijk, als hij zo hard zou zijn als jij zegt zou je bij flink stoten al een breuk hebben, juist door zijn "flexibiliteit" kan hij zo goed beschermen. Dat er beweging in zit betekend niet dat je het volume kan vergroten zoals bij een ballon dus bij een zwelling is er ruimte te kort, dit los je niet op met beweging maar hier is volume vergroting voor nodig.

Bij een volwassen mens/paard bewegen de schedelplaten niet tov elkaar. En al zeker niet bij een druk van 5 gram. Als je er met een hamer stevig op klopt sla je d'er een gat in, maar bewegen, in de zin van scharnieren zoals cs therapeuten vooropstellen, geen sprake van.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:11

mirgino schreef:
toch een vraagje, mijn paard is behandeld en nu 4 dagen niet rijden wel wandelen aan de hand [ fiets vind ik gevaarlijk]

maar ik hoor ook dat er 1 dag later al gereden kan worden [ onder de man maar dan wel aangepast dus veel stapwerk op rechte lijnen liefst buiten]

wat doen jullie na een behandeling?

mijn paard is Donderdag behandeld gister vrij gehad [ is de hele dag op de paddock met 2 anderen ]


Ik adviseer minimaal 3 dagen niets te doen en daarna even los of met een los teugeltje buiten wandelen en dan weer rustig oppakken (maar het is ook afhankelijk van de reden van behandeling).

Het kan geen kwaad eerder weer aan het werk maar het effect van de behandeling zal minder zijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:13

pien_2010 schreef:
Yvankaxx schreef:
Jammer dat er zo'n discussie is ontstaan. Daarom ga ik helaas het topic ontstippen.


Jammer dat je dat doet, want is niet nodig. Je kunt mensen die je als onprettig ervaart gewoon negeren. Doe ik ook. En als iedereen dat doet, dan is er gewoon een fijn topic met af en toe een post waar je jezelf niet bij thuis voelt. Geeft niets toch? Dus gewoon negeren is mijn advies en mijn ervaring is hoe minder aandacht je geeft aan mensen waar je niets mee hebt of nog erger, hoe fijner Bokt voor je wordt/ is. Je kunt zelf ook teveel macht aan anderen geven die vaak daar ook op uit zijn. Dus gewoon niet doen. :j !

Misschien kun je ook eens oprecht proberen te begrijpen wat mensen die je als onprettig ervaart te vertellen hebben. Werkt misschien beter dan metéén je kop in het zand te steken.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:24

Taffje schreef:
mirgino schreef:
toch een vraagje, mijn paard is behandeld en nu 4 dagen niet rijden wel wandelen aan de hand [ fiets vind ik gevaarlijk]

maar ik hoor ook dat er 1 dag later al gereden kan worden [ onder de man maar dan wel aangepast dus veel stapwerk op rechte lijnen liefst buiten]

wat doen jullie na een behandeling?

mijn paard is Donderdag behandeld gister vrij gehad [ is de hele dag op de paddock met 2 anderen ]


Ik adviseer minimaal 3 dagen niets te doen en daarna even los of met een los teugeltje buiten wandelen en dan weer rustig oppakken (maar het is ook afhankelijk van de reden van behandeling).

Het kan geen kwaad eerder weer aan het werk maar het effect van de behandeling zal minder zijn.

was geen reden voor behandeling, stalgenootje had een adv gezien van iemand in opleiding die paarden zocht om te behandelen.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:25

BigBen schreef:
Zie boven


Weet je, we kunnen hier wel een discussie blijven voeren en quotes blijven plaatsen over wie wel of geen gelijk heeft want ik kan ook zat quotes vinden van mensen (ook dierenartsen) die wel overtuigd zijn van de Craniosacraal therapie. Er zijn namelijk ook genoeg afgestudeerde dierenartsen te vinden die ook de Cranio opleiding hebben gedaan en toepassen. Net zoal er ook zat dierenartsen zijn die homeopathie zijn gaan doen. (Vind ik ook prima al ben ik er van overtuigd dat je lang niet alles homeopatisch kunt behandelen).
Ik ben van mening dat je door met verschillende disciplines samen te werken tot de beste resultaten kunt komen, en afhankelijk van het probleem schakel je degene in die op dat moment nodig is.
Maar hier gaan we toch niet uitkomen (en dat hoeft ook niet, ieder zijn ding).

Wat ik nog wel wil benadrukken, we zijn geen dierenartsen en moeten ook niet op die stoel willen gaan zitten. Cranio is een ondersteunende therapie die goed werkt bij bepaalde aandoeningen en in geval van revalidatie maar het is geen vervanging voor een dierenarts, net zoals een fysio, osteo of wat dan ook geen vervanging is maar in veel gevallen wel zinvol toegepast kan worden.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:00

Taffje schreef:
Cranio is een ondersteunende therapie die goed werkt bij bepaalde aandoeningen en in geval van revalidatie maar het is geen vervanging voor een dierenarts, net zoals een fysio, osteo of wat dan ook geen vervanging is maar in veel gevallen wel zinvol toegepast kan worden.

Eerst en vooral, ik apprecieer het dat je op een normale manier blijft reageren.
Mijn respect daarvoor.

Dat gezegd zijnde, nee, craniosacraal is geen therapie.
Nee, het heeft geen enkele therapeutische=helende waarde.
Het werkt eenvoudigweg niet, ook niet bij bepaalde aandoeningen of in geval van revalidatie.
Het idee dat je met craniosacraal aandoeningen zou kunnen genezen of behandelen is medische onzin.

Craniosacraal is hooguit een vorm van relaxerende massage, net zoals poetsen een vorm van massage is.
Misschien kan zo'n massage een rol spelen bij headshaking, zoals Askja al heeft opgemerkt.
Dat kan, en het is de moeite waard om het verder te onderzoeken, maar de hele craniosacrale hocuspocus is nergens voor nodig, en de eigenaar kan het volgens mij net zo goed zelf doen bij zijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:01

Wbt het voelen van die vloeistof, dat heb ik me ook weleens afgevraagd... leer je dat voelen?
Vielt iedereen dat,? Hoe en waar dan?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:05

Anoniem schreef:
Wbt het voelen van die vloeistof, dat heb ik me ook weleens afgevraagd... leer je dat voelen?
Vielt iedereen dat,? Hoe en waar dan?


Niet :+

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:34

Ankimo schreef:
Anoniem schreef:
Wbt het voelen van die vloeistof, dat heb ik me ook weleens afgevraagd... leer je dat voelen?
Vielt iedereen dat,? Hoe en waar dan?


Niet :+


Laatst lag mijn dochtertje (1,5) op mij, ik voelde op haar ruggengraat en voelde een stroming van een vloeistof en het had een ritme, het kwam als ‘eb en vloed’.
Het was een totaal ander ritme dan haar hartslag.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:43

BigBen schreef:
pien_2010 schreef:

Jammer dat je dat doet, want is niet nodig. Je kunt mensen die je als onprettig ervaart gewoon negeren. Doe ik ook. En als iedereen dat doet, dan is er gewoon een fijn topic met af en toe een post waar je jezelf niet bij thuis voelt. Geeft niets toch? Dus gewoon negeren is mijn advies en mijn ervaring is hoe minder aandacht je geeft aan mensen waar je niets mee hebt of nog erger, hoe fijner Bokt voor je wordt/ is. Je kunt zelf ook teveel macht aan anderen geven die vaak daar ook op uit zijn. Dus gewoon niet doen. :j !


Misschien kun je ook eens oprecht proberen te begrijpen wat mensen die je als onprettig ervaart te vertellen hebben. Werkt misschien beter dan metéén je kop in het zand te steken.


Dat is de pot verwijt de ketel BigBen. Ik kom je zo vaak tegen in dit soort topics en ik lees altijd keurig wat je schrijft, maar na al die jaren weet ik ook wel hoe je er over denkt en dat is je goed recht en vind ik je minder en minder interessant want voor mij val je in herhaling en hoor je tot de hardcore die alles wat niet regulier is afwijst. Ongetwijfeld val ik ook voor jou in herhaling en dan laat je elkaar gewoon met rust in plaats van aan elkaar te gaan ergeren. Prima toch!

Graag discussieer ik om bij te leren, en ik weet eigenlijk niets van deze therapie af vandaar dat ik hierin mee lees, maar ik discussieer niet om gelijk te krijgen (want dat vind ik helemaal niet interessant) of om mensen zoals jij van mening te doen veranderen want ook dat vind ik niet interessant los van het feit dat dit ook verloren energie is.


Taffje schreef:
BigBen schreef:
Zie boven


Weet je, we kunnen hier wel een discussie blijven voeren en quotes blijven plaatsen over wie wel of geen gelijk heeft want ik kan ook zat quotes vinden van mensen (ook dierenartsen) die wel overtuigd zijn van de Craniosacraal therapie. Er zijn namelijk ook genoeg afgestudeerde dierenartsen te vinden die ook de Cranio opleiding hebben gedaan en toepassen. Net zoal er ook zat dierenartsen zijn die homeopathie zijn gaan doen. (Vind ik ook prima al ben ik er van overtuigd dat je lang niet alles homeopatisch kunt behandelen).
Ik ben van mening dat je door met verschillende disciplines samen te werken tot de beste resultaten kunt komen, en afhankelijk van het probleem schakel je degene in die op dat moment nodig is.
Maar hier gaan we toch niet uitkomen (en dat hoeft ook niet, ieder zijn ding).

Wat ik nog wel wil benadrukken, we zijn geen dierenartsen en moeten ook niet op die stoel willen gaan zitten. Cranio is een ondersteunende therapie die goed werkt bij bepaalde aandoeningen en in geval van revalidatie maar het is geen vervanging voor een dierenarts, net zoals een fysio, osteo of wat dan ook geen vervanging is maar in veel gevallen wel zinvol toegepast kan worden.


Sluit ik me volledig bij aan. Goed verwoord!

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:53

Festeropre schreef:
Ankimo schreef:

Niet :+


Laatst lag mijn dochtertje (1,5) op mij, ik voelde op haar ruggengraat en voelde een stroming van een vloeistof en het had een ritme, het kwam als ‘eb en vloed’.
Het was een totaal ander ritme dan haar hartslag.


Dat is fysiek gezien onmogelijk. Het cerebrospinale vloeistof waar je over spreekt maakt eigenlijk deel het van het bloedcirculatie systeem. Het vocht wordt rond hersenen en ruggenmerg aangemaakt door het slagaderlijk systeem en grotendeels hier later ook weer door terug gewonnen na “aflevering” aan bepaalde holten. Er is dus geen ander ritme dan het hartritme wat dat betreft te voelen. Is er een ander ritme voelbaar dan een normaal hartritme dan is er iets fundamenteel mis...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:35

Ik lees dit topic mee, maar zag toevallig op fb een oproepje voor studenten CS in mijn regio.

Ik kom ook uit de medische wereld en sta er - volgens mij redelijk - sceptisch tegenover, maar wil het wel eens zien/ervaren. De headshake verhalen roepen bij mij een 'hoe dan?!'-vraag op en ben er oprecht benieuwd naar. Mijn instelling is ook, dat als het een gewenst resultaat is en het is zonder schade aan het dier bekomen, dat het er allemaal niet meer toe doet. Paard gelukkig, ik gelukkig.

Goede vrijdag komt er eentje langs en ben benieuwd. En als het niets doet, dat heeft mijn paardje gewoon lekker weer wat aandacht/ontspanning gekregen die ikzelf nu met armpje in het gips moeilijk kan geven.
Ze is geen headshaker, maar best pittig naar andere paarden. Ik wil haar nog niet door de medische mallemolen trekken omdat ze ook best veel dingen heeft meegemaakt de laatste tijd, dus misschien heeft ze het gewoon even wat te druk in het koppie en weet ze niet beter dan dit zo te uiten. Zodra 'k uit het gips ben wil ik ook bloed laten afnemen om te kijken of er meer speelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:43

Citaat:
Wat ik nog wel wil benadrukken, we zijn geen dierenartsen en moeten ook niet op die stoel willen gaan zitten.
Exact. Om die reden zou ik eigenlijk willen zien dat CS therapeuten uitsluitend in samenwerking met/onder supervisie van een dierenarts werken. Dan is in ieder geval gewaarborgd dat een paard dat in feite medische hulp nodig heeft, niet in plaats daarvan een CS behandeling krijgt. Helaas hebben de CS therapeuten als beoefenaars van een vrij beroep alle ruimte om hun eigen gang te gaan. Zij moeten dus ook kunnen beoordelen of een paard gezond is.
Ik heb vorig jaar de opleiding (of cursus, zo je wilt - drie modules à 5 dagen verdeeld over twee jaar) sportmassage voor paarden afgerond. Eén van de dingen die we daar geleerd hebben, is dat je vóórdat je overgaat tot een massage bij een jou onbekend paard, eerst een anamnese afneemt, het paard grondig palpeert en zowel in stand als in beweging beoordeelt om vast te stellen of het gezond is en gezond beweegt. Zo niet of bij twijfel: geen massagebehandeling, en indien nodig doorverwijzen naar een DA.
Bestaat er ook een vergelijkbaar protocol voor cranio sacraal therapeuten?

Overigens kwamen de osteopaten die ik hier gehad heb allemaal van ICREO en hadden ze dus een achtergrond als dierfysio of dierenarts. De chiropractor die ik tegenwoordig af en toe laat komen, is ook dierenarts. Het verbaast mij dat er ook opleidingen zijn tot osteopaat waar je zomaar toegelaten wordt. Maar ja, vrij beroep, en dus geen enkele regulering.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:55

Maar dan bedoel jij dus ivm een paard dat eigenlijk echt medische hulp nodig heeft, waar men in eerste instantie dit soort behandelingen op los laat?

Ik vind het ook een beetje een 'eng' idee dat je zonder degelijke medische achtergrond dat kan gaan doen. Maar daarom wil ik het dus op mijn - voor zover bekend - fysiek in orde paard best wel eens testen, met mij met m'n gezonde boerenverstand er naast.

Mijn vorige pensionstal hadden ze af en toe osteopathen/chiro's etc over de vloer die tewerk gingen dmv kuipershamers op wervels te meppen. Geen idee of dat er officieel bijhoort, maar die methode zou niet aan mijn paard komen.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:59

Askja schreef:
Eén van de dingen die we daar geleerd hebben, is dat je vóórdat je overgaat tot een massage bij een jou onbekend paard, eerst een anamnese afneemt, het paard grondig palpeert en zowel in stand als in beweging beoordeelt om vast te stellen of het gezond is en gezond beweegt. Zo niet of bij twijfel: geen massagebehandeling, en indien nodig doorverwijzen naar een DA.
Bestaat er ook een vergelijkbaar protocol voor cranio sacraal therapeuten?
.


Ja, dat doet de CS therapeut bij ons ook.
De veearts is een keer bij de behandeling geweest, uit nieuwsgierigheid om te zien hoe het in zijn werk gaat en hoe het paard daarop reageert.
Naar mijn idee is het niet nodig dat er bij iedere behandeling een arts aanwezig is. Er wordt niet gekraakt, geforceerd of een gedwongen beweging bij het paard uitgevoerd. Er vindt ook geen massage plaats.De behandeling bestaat alleen uit het opleggen van de handen van de therapeut met minimale druk.

Ik heb bij een behandeling de hartslagmeter op mijn paard gezet (wij trainen over het algemeen met hartslagmeter). Mijn paard heeft een hartslag in rust tussen 35-38 op stal. Tijdens de CS behandeling daalde de hartslag tot 30.
Voor mij een teken dat mijn paard zich absoluut geen zorgen maakt over de behandeling :D

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:36

Festeropre schreef:
Laatst lag mijn dochtertje (1,5) op mij, ik voelde op haar ruggengraat en voelde een stroming van een vloeistof en het had een ritme, het kwam als ‘eb en vloed’.
Het was een totaal ander ritme dan haar hartslag.


Deze opmerking vond en vind ik zo fascinerend dat ik me afvroeg wat kun je dan gevoeld hebben er vanuit gaande dat je niet de ademhaling ritme gevoeld heb zoals je zelf schrijft? Eigenlijk n.a.v. deze voor mij interessante opmerking ben ik eens gaan zoeken en kwam uit bij de grondlegger van de Cranio Sacraal therapie:

Al eerder in dit topic is hierover wat geschreven, maar ik haal de grondlegger/ ontdekker er eventjes bij en lees

Citaat:
Zo’n 25 jaar geleden ontdekte de Amerikaanse arts dr. John Upledger tijdens een hersenoperatie dat we over nog een ritme beschikken. Hij noemde dat ritme het Cranio-Sacraal Ritme. Dit betreft namelijk het ritme dat ontstaat door het uitzetten en inkrimpen van het cranium(de Latijnse naam voor schedel) en het stuitje of heiligbeen. In het Latijn sacrum genoemd. Vandaar de naam Cranio-Sacraal Therapie.

Dit uitzetten en inkrimpen van de schedelbotten en het heiligbeen wordt veroorzaakt door de aanmaak en opname van de hersen- en ruggenmergvloeistof (in de hersenen), en het doorstromen van die vloeistof via ons ruggenmerg naar ons stuitje of heiligbeen.


Verder zoeken naar John Upledger leert me dat het hier een chirurg betreft want ik vind:
Citaat:
John Upledger
CranioSacraal Therapie is ontwikkeld door John E. Upledger DO, OMM, osteopatisch arts en chirurg. Dr. Upledger is de auteur van o.a.: CranioSacral Therapy, CranioSacral Therapy II: Beyond the Dura, SomatoEmotional Release and Beyond, A Brain is Born: Exploring the Birth and Development of the Central Nervous System en Cell Talk.

Ook schreef hij een boek over CranioSacraal Therapie voor mensen zonder medische achtergrond: Het Ritme van de Schedel.


Toen vroeg ik me af of ik iets zou kunnen vinden wat eventueel de ervaring van Festerope met haar dochtertje verklaart:

Citaat:
Het craniosacraal ritme

Binnen het craniosacraal systeem en het bindweefsel vindt een beweging plaats die we het craniosacraal ritme noemen. Dit ritme is onafhankelijk van ademhaling en hartslag en is overal op het lichaam te voelen. Dr. John Upledger heeft met een team van andere wetenschappers o.a. de relatie aangetoond tussen dit ritme en het craniosacraal systeem. Nog steeds wordt er veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar dit ritme. Binnen de Cranio leer je dit ritme te gebruiken voor diagnostiek en voor behandeling.


Dit roept bij mij de vraag op Festerope, dat jij wellicht per ongeluk dit ritme hebt gevoeld waarbij ik er van uit ga, dat deze (regulier afgestudeerde) chirurg die per ongeluk dit heeft ontdekt tijdens operaties iets interessants heeft ontdekt wat verdere onderzoek behoeft en waar de wetenschap ook in geïnteresseerd is om verder onderzoek in te doen. Boeiend en bedankt voor het delen van je ervaring!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:54

Interessant om deze discussie te lezen want als ik het zo lees kan ik me niet voorstellen dat er een kern van wetenschappelijk bewijs in zit. Ik lees dus nog even mee

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:54

Ach Pien.
Hoe is 't in Godsnaam mogelijk.
Die Upledger was de uitvinder (niet ontdekker, uitvinder) van de craniosacraal therapie. En hij was dan in de jaren stillekens wel regulier opgeleid, maar hij heeft zich ontpopt tot één van de grootste kwakzalvers aller tijden. Het craniosacraal ritme bestaat niet. De cerebrospinale vloeistof beweegt wel, maar niet met een eigen ritme, maar onder invloed van de ademhaling en het hart. En wat Festerope aangaat, die heeft gewoon veel te veel fantasie.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:02

Nav van dit topic een behandeling gepland voor as vrijdag.Ben erg benieuwd wat dit voor ons kan betekenen!

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:05

BigBen schreef:
Ach Pien.
Hoe is 't in Godsnaam mogelijk.
Die Upledger was de uitvinder (niet ontdekker, uitvinder) van de craniosacraal therapie. En hij was dan in de jaren stillekens wel regulier opgeleid, maar hij heeft zich ontpopt tot één van de grootste kwakzalvers aller tijden. Het craniosacraal ritme bestaat niet. De cerebrospinale vloeistof beweegt wel, maar niet met een eigen ritme, maar onder invloed van de ademhaling en het hart. En wat Festerope aangaat, die heeft gewoon veel te veel fantasie.


Ach BigBen, vertel me eens, want je maakt me erg nieuwsgierig met je stelligheid waarmee je jezelf voorstelt hier op Bokt als hebbende kennis van zaken. Ben je regulier arts? Specialist? Chirurg? Anderszins?


Lisa_WB schreef:
Nav van dit topic een behandeling gepland voor as vrijdag.Ben erg benieuwd wat dit voor ons kan betekenen!
Hopelijk wil je dit met ons delen.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:07

pien_2010 schreef:
Lisa_WB schreef:
Nav van dit topic een behandeling gepland voor as vrijdag.Ben erg benieuwd wat dit voor ons kan betekenen!
Hopelijk wil je dit met ons delen.


Jazeker! Zal vrijdagavond even melden hoe het is gegaan.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:34

vandaag wezen wandelen met mijn paard, maar helaas zie ik geen verschil met anders
hij reageerde ook hetzelfde met poetsen als anders
morgen stap ik er weer op voor rondje buiten rijden..

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:49

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat wetenschappelijk bewijs bestaat.
Bewijs t maar!

Neem bijvoorbeeld het praktisch bewijs, het alledaagse bewijs door gewoon een voorbeeld te laten zien. Je broer gelooft niet dat je een driedubbele flikflak kunt maken? Even drie keer achterover springen en hij twijfelt niet meer aan je. Maar hoe simpel dit type bewijs ook is, de waarheid van een theorie kun je er niet mee aantonen. Met een theorie kun je namelijk een oneindig aantal voorspellingen doen en die kun je nooit allemaal testen. De theorie bewijzen dat zwanen altijd wit zijn? Je zult iedere zwaan moeten controleren en zelfs bij de bevinding dat ze allemaal wit zijn kun je niet uitsluiten dat er ooit een zwart zwaantje geboren wordt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:32

Citaat:
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat wetenschappelijk bewijs bestaat.
Bewijs t maar!
Wat een dooddoener 8)7

Janouk, wat ik bedoel is dat naar mijn idee een cranio sacraal therapeut in contact zou moeten staan met een dierenarts, waarnaar verwezen kan worden bij een vermoeden van een medisch probleem. Niet dat die arts er elke keer bij is.
Handoplegging is onschuldig en zal een gezond paard geen schade toebrengen. Een ziek paard ook niet, maar een ziek paard heeft een dierenarts nodig. Ook bijv. een paard dat aan de sukkel is, kwakkelt, niet lekker in zijn vel zit. Laat eerst maar eens een klinisch onderzoek doen en bijv. bloed trekken, en als dat niks oplevert kan een alternatieve therapeut als een cranio sacraal behandelaar kijken of hij/zij iets voor het paard kan betekenen. Headshaking bijv. kan een concrete medische oorzaak hebben, is die uitgesloten, dan kan een CS therapeut wellicht verlichting brengen, getuige het verhaal van Janouk.