Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:42

Ik heb ervaring met een zenuwsnede (niet bij mijn eigen paard, maar heb het van zeer dichtbij mee gemaakt.). Ik moet zeggen dat ik het geen optie vind en eigenlijk ook vrij oneerlijk richting het paard.
Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:09

Waarom? Kun je mij dat uitleggen?

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:17

Omdat het paard de pijn niet voelt vanwege die zenuwsnede denk ik.
Zou ook niet mijn keuze zijn. Het blijft namelijk kapot. Maar je kunt hetnatuurlik op 2 manieren zien.. erg persoonlijk

Wat heftig zeg.. veel sterkte dit traject. Vraag je zelf ook de vraag die ze je nu hebbe gesteld in dit topic. Is dit eerlijk? Wanneer is het genoeg? Nog maals veel sterkte!

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:27

Cioccolato schreef:
Omdat het paard de pijn niet voelt vanwege die zenuwsnede denk ik.
Zou ook niet mijn keuze zijn. Het blijft namelijk kapot. Maar je kunt hetnatuurlik op 2 manieren zien.. erg persoonlijk

Wat heftig zeg.. veel sterkte dit traject. Vraag je zelf ook de vraag die ze je nu hebbe gesteld in dit topic. Is dit eerlijk? Wanneer is het genoeg? Nog maals veel sterkte!


Dit inderdaad.
Je maakt het paard er niet beter mee; Het dier loopt zichzelf enkel verder stuk.
En waarom zou je daar voor kiezen? Het paard zelf schiet er niets mee op namelijk. Het is puur uit egoïsme van de mens dat dit nog gebeurt.
Klinkt misschien hard, of confronterend, maar het is wel zo mijns inziens.

Zeker bij een paard dat al een jaar zo aan het revalideren is en niet ten volle kan leven, zou ik de eer aan het dier houden en kiezen voor euthanasie. Je wint niks met een zenuwsnede, je rekt alleen tijd voor jezelf en onderdrukt dierenwelzijn met een zenuwsnede.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:32

Allereerst veel sterkte toegewenst! Een situatie waar je nooit wenst in te komen natuurlijk.

Met betrekking tot de zenuwsnede, wat wil je ermee bereiken door het wel te doen? Niet om flauw of gemeen te zijn, maar sta goed stil bij de reden waarom je ergens voor kiest buiten het feit om dat het een optie is.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:57

Bedankt Maaik. Het is echt zwaar. Je wil de beste keuze maken vooral voor Pim. Hij staat bovenaan.
Er gaat geen dag voorbij dat ik hier niet aan denk.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:05

Ik heb ervaring met een zenuwsnede bij mijn paard. Paard had een ongeluk gehad waardoor er een stukje van het hoefbeen was geraakt. Dat bleek pas toen de hoef was aangegroeid en het stukje weer vastgegroeid.
Enige optie was dus een zenuwsnede of inslapen. De veearts mag dat ook gewoon beslissen in zo'n situatie; de situatie verandert namelijk niet meer (zoals bijvoorbeeld bij HKO). Het paard kon niet door de pezen klappen, zeg maar. Het paard is er oud mee geworden en er is nog veel plezier aan het paard beleefd. En het paard was pijnvrij en normaal bruikbaar. Wat je wel moet doen, is goede controle op de hoef (steentjes of nageltred) Beter is eventueel hoefbeslag met een zooltje zodat ze niet zo snel ergens in kunnen staan of de hoef kunnen kneuzen. Belangrijk is om bv een hoefzweer te voorkomen, omdat ze dat niet voelen, c.q. pas voelen als het te laat is om er nog wat aan te doen. Maar goed, in dat geval is het ook inslapen, alleen wat later.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:21

Het lijkt net of ik mijn verhaal lees. Mijn merrie wordt donderdag ingeslapen.. botwoekering is actief geworden en het kraakbeen is tussen de gewrichten uit waardoor ze continue pijn heeft. Voor een operatie zit de zenuwschede te hoog en een chemospuit zou het proces enkel afremmen, niet stoppen. Als het al aan zou slaan. En voor de pijn zou ze levenslang op de pijnstillers moeten. Dat was voor mij een grens, hoeveel pijn het ook doet..

Heel veel sterkte

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:25

Pimmetje, wat een ontzettend vervelend nieuws... Ik kan me goed voorstellen dat je er even zelf ook goed naar van bent. Hier geen ervaring met een zenuwsnede. Je hebt een goed team aan hoefsmid en da's om je heen. Ik zou me goed voor laten lichten en hun advies aan horen, evt. nog een second opinion. Laat in ieder geval het even rusten en neem niet te overhaaste beslissing.

Wens je echt heel veel sterkte toe!!

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:31

P1mmetje schreef:
Bedankt Maaik. Het is echt zwaar. Je wil de beste keuze maken vooral voor Pim. Hij staat bovenaan.
Er gaat geen dag voorbij dat ik hier niet aan denk.


Ik heb overigens een geval meegemaakt waarbij het paard een snede kreeg en vervolgens nog een 'prima' leven heeft gehad in de zin van niet meer kreupel en werd gewoon bereden. Een snede doet in veel gevallen wel zijn werk alleen richt je goed op de nazorg op lange termijn, buiten het feit om dat je jezelf nog in de spiegel aan moet kunnen kijken wanneer je deze keuze maakt. Lees je erover in en maak je eigen keuze, uiteindelijk ben je alleen aan jezelf verantwoording schuldig.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:36

Wat je ook beslist, ik wil je heel veel sterkte wensen met je beslissing en met de zorg voor je paard.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:31

Een kennis van mij heeft zenuwsnede overwogen. Ik denk dat het een moeilijke keuze is en zeer afhankelijk van het uigangspunt. Bijv leeftijd van het paard en eventuele andere problemen in de gezondheid. Daarbuiten echter denk ik dat het een behandeling kan zijn in het welzijn van het dier. Het gaat per slot om kwaliteit van leven zonder pijn. Ik vergelijk het eigenlijk met de pijnpolie (heb zelf veelvuldig behandelingen v zenuwsloperij ondergaan, en ohhh wat was ik telkens blij met het resultaat). Wel extra goed voeten blijven nalopen en wellicht extra opvolgen met rontgen??

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:36

Ook iemand op stal gehad die haar paard een zenuwsnede heeft laten doen. Het is inderdaad veel controleren van de hoef, want het paard voelt het niet meer. Paard staat nu als gezelschap paard bij op de weide, nadat bleek dat paard niet meer zo stabiel was bij het rijden

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:07

The_Cat schreef:
Ook iemand op stal gehad die haar paard een zenuwsnede heeft laten doen. Het is inderdaad veel controleren van de hoef, want het paard voelt het niet meer. Paard staat nu als gezelschap paard bij op de weide, nadat bleek dat paard niet meer zo stabiel was bij het rijden


Mogelijk zit er verschil tussen een lage en een hoge zenuwsnede.
Mijn paard kreeg een lage zenuwsnede zodat alleen het gevoel in de voet werd uitgeschakeld.
Daar heb ik qua rijden verder niets van gemerkt.

Voor degenen die denken dat je datgene dat stuk is "verder stuk maakt".. Dat is niet zo.
Het is stuk, maar lokaal. Het weer vast zittende botsplintertje stak in "het leven". Bij een hoef die weer is aangegroeid kun je er dan niet meer bij. De pijn moet je vergelijken met die van een likdoorn.
Kan gemeen zeer doen, maar er gaat verder niks stuk.

Waarom zou een paard dat je op deze manier nog een pijnloos en zelfs bruikbaar leven kan geven naar de slager moeten.
(Ik snap soms echt niks van bokt :D )

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:20

Wat verdrietig voor je, voor mij zou het hier ophouden.
Zenuwsnede zou ik nooit doen, ken een paard waarbij ze het gedaan hebben die een half jaar later zn voorvoet eraf had gedraaid. Dat wil ik nooit aantreffen.

Hoe verdrietig ook, dit paard is flink stuk, heeft af en aan flink pijn. Soms betere periodes maar over t algemeen pijn

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:37

Allereerst een hele dikke knuffel, wat kan het leven toch oneerlijk zijn, had zo gehoopt dat na al je volhouden, tijd en geld, het goed zou komen. Hmm zenuwsnede, weet dat het vroeger (ja ben al oud) al vaak standaard gedaan werd bij springpaarden om te voorkomen dat ze tijdens hun carriere problemen kregen. Gelukkig is dat nu niet meer toegestaan. Maar voor jouw Pim misschien toch de oplossing voor een nog pijnvrij leven. Ga goed in overleg met je veearts en hoefsmid. Zoals al eerder gezegd is zou ik dan idd zeker kiezen voor een ijzer met een eventueel lederen zool met siliconen vulling. Schokdempend en geen kans op hoefzweren door steentjes. Heel veel sterkte

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:46

Babootje schreef:
The_Cat schreef:
Voor degenen die denken dat je datgene dat stuk is "verder stuk maakt".. Dat is niet zo.
Het is stuk, maar lokaal. Het weer vast zittende botsplintertje stak in "het leven". Bij een hoef die weer is aangegroeid kun je er dan niet meer bij. De pijn moet je vergelijken met die van een likdoorn.
Kan gemeen zeer doen, maar er gaat verder niks stuk.

Waarom zou een paard dat je op deze manier nog een pijnloos en zelfs bruikbaar leven kan geven naar de slager moeten.
(Ik snap soms echt niks van bokt :D )


Jij hebt het nu over een botsplinter, maar een zenuwsnede wordt ook gedaan bij andere aandoeniningen en dan is het zeker wel dat het verder stuk kan gaan.
Bijv flinke artrose. De artrose gaat verder (dus been gaat verder stuk) paard voelt het alleen niet en kan doorlopen.

De ene aandoening is de andere niet

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:32

En botsplinters zijn wel meer dan een likdoorn... er gaat inderdaad niks stuk omdat het al stuk is. En pijnloos met botsplinters? Echt niet. Mijne liep toch echt flink kreupel daardoor. Maar goed, dat is een andere discussie :)

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:41

Wederom heel er bedankt voor jullie steun!

Phoe je zou zo graag willen vragen aan je paard wat wil je.
Wat ik wel weet dat zoals ik hem de afgelopen weken heb mee gemaakt, Dat wil ik niet meer. Hoe ik dat voor Pim ga oplossen weet ik niet, maar dat is mijn uitgangspunt.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:52

Esther_r20 schreef:
Jij hebt het nu over een botsplinter, maar een zenuwsnede wordt ook gedaan bij andere aandoeniningen en dan is het zeker wel dat het verder stuk kan gaan.
Bijv flinke artrose. De artrose gaat verder (dus been gaat verder stuk) paard voelt het alleen niet en kan doorlopen.

De ene aandoening is de andere niet


maar hier gaat t ook niet om een verrot straalbeen. TS luister maar gewoon naar je veearts; als die het verantwoord vindt dan kun je daar best vanuit gaan. veel wijsheid toegewenst!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:25

Als paarden konden praten he :(:) , heel moeilijk maar idd goed overleg met je veearts zou je moeten kunnen helpen met de keuze. Echt ontzettend veel sterkte die onzekerheid en twijfel sloopt je, dikke knuf!!

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:25

Ja dat klopt! kon ik het maar aan hem vragen. Heeft er iemand ervaring met een pendel of hoe heet dat een biotensor.

heb flinke griep te pakken )-: Kon niet naar stal vandaag maar hoorde van mijn stalgenootje dat hij behoorlijk praatjes heeft. Hij is lang hengst geweest en wil dat nog steeds graag tentoon spreiden. (man man doe nou eens voorzichtig met jezelf aap #) ) ik hoop dat de spuit zijn werk doet dat we nog wat extra bedenktijd krijgen....

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:56

Lieve Bokkers,

Helaas heeft de gewrichtinjectie |( |( |( niet het gewenste resultaat gegeven. Een constructieve oplossing is hiermee uitgesloten. Het proces in zijn voet gaat gewoon verder (onsteking/warmte en vergroeiing van zijn hoef) Hierdoor is voor mij ook de moeilijke en verdrietige beslissing gevallen om geen zenuwsnede en geen verdere behandeling in te zetten. Na overleg met de dierenarts hebben we besloten om Pimmetje bute te geven en proberen we het hem zo comfortabel mogelijk te maken en hem paard te laten zijn dit weide seizoen.
Ik ben nu een week bezig met de Bute maar dan als nog heeft hij pijn. Het breekt mijn hart elke dag weer.
Misschien geschiet er een wonder deze zomer wordt zijn voet stabiel en pijn vrij.

Maak mij alsjeblieft wakker uit deze nachtmerrie, zeg mij dat het niet zo. Niet mijn lieve mooie beste vriend Pim.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 01:13

Wat ontzettend verdrietig. :(:)

Maar als Pim zelfs met pijnstillers nog zichtbaar pijn heeft, is het dan misschien niet beter om hem daar niet nog een seizoen mee door te laten lopen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 04:37

Heel lastig idd, maar als hij nog zoveel pijn heeft zou ik hem daar niet nog de hele zomer mee laten lopen. Het paard heeft daar niets aan en in principe is het voor hem gewoon beter en humaner om eerder te gaan hemelen.
Een paard leeft van dag tot dag en heeft geen besef van 'nog een seizoen in de wei gaan staan' en misschien is het voor jezelf ook beter om je dat aangezicht te besparen.