Mijn paard heeft kale plekken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 21:24

Mijn paard heeft kale plekken en ik weet niet wat dit is. Het gekke is dat de rest het niet heeft. Maar het is rond zijn hoofd maar zie hem nooit krabben. Iemand het zelfde mee gemaakt? En denkt te weten wat het kan zijn? Groetjes.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:28

Heb je een foto?

Misschien zit zijn hoofdstel niet goed en schuurt het waardoor er kale plekken ontstaan. Dat eerst even checken, dat is natuurlijk niet fijn voor het paard.

Als dat het niet is kun je beter een DA erbij halen. Bokt is geen dierenartsenpraktijk en kunnen zeker niet op afstand zonder foto een diagnose stellen ;)

Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 21:28

Afbeelding

Afbeelding
Pepperrr schreef:
Heb je een foto?

Misschien zit zijn hoofdstel niet goed en schuurt het waardoor er kale plekken ontstaan. Dat eerst even checken, dat is natuurlijk niet fijn voor het paard.

Als dat het niet is kun je beter een DA erbij halen. Bokt is geen dierenartsenpraktijk en kunnen zeker niet op afstand zonder foto een diagnose stellen ;)

Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 21:29

Afbeelding
Assiesjors schreef:
[ [url=m/DA2PpV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DA2PpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pepperrr schreef:
Heb je een foto?

Misschien zit zijn hoofdstel niet goed en schuurt het waardoor er kale plekken ontstaan. Dat eerst even checken, dat is natuurlijk niet fijn voor het paard.

Als dat het niet is kun je beter een DA erbij halen. Bokt is geen dierenartsenpraktijk en kunnen zeker niet op afstand zonder foto een diagnose stellen ;)

Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 21:30

Pepperrr schreef:
Heb je een foto?

Misschien zit zijn hoofdstel niet goed en schuurt het waardoor er kale plekken ontstaan. Dat eerst even checken, dat is natuurlijk niet fijn voor het paard.

Als dat het niet is kun je beter een DA erbij halen. Bokt is geen dierenartsenpraktijk en kunnen zeker niet op afstand zonder foto een diagnose stellen ;)

Ik dacht dat de foto’s er al bij zaten, sorry. Maar als het goed is nu gestuurd.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:31

Dit lijken mij gewoon schuurplekken, maar als je het niet vertrouwt kan het nooit kwaad om er een DA bij te halen

Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 21:39

Pepperrr schreef:
Dit lijken mij gewoon schuurplekken, maar als je het niet vertrouwt kan het nooit kwaad om er een DA bij te halen

Dat kan zeker geen kwaad idd. Ik hou het in de gaten van het weekend. Anders de DA bellen maandag. Alsnog bedankt!!

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:50

Lijken mij bijtplekken van stoeien oid. Paarden klieren wel eens en pakken dan wel eens het halster

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:56

Rainrot?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:00

banka schreef:
Rainrot?


Rainrot heeft schilfers, deze niet. Dit zijn gewoon happen haar die eruit getrokken/geschuurd zijn volgens mij. Rainrot komt ook nauwelijks op het hoofd voor.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:25

Al aan luizen gedacht? Niet gemakkelijk te spotten maar zeker wel te zien met het blote oog.

Mijn pony had vaak jeuk in de winter en dit bleken dus luizen te zijn.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:31

Ik gok op mijten of luizen, mijn geiten krijgen ook zulke plekken wanneer ze besmet zijn. Beide kan je wel zien wanneer je er met je neus op staat. In dat geval is een portie butox over de rug een snelle en makkelijke manier om er van af te komen.

Assiesjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 23:19

Wispeltuur schreef:
Al aan luizen gedacht? Niet gemakkelijk te spotten maar zeker wel te zien met het blote oog.

Mijn pony had vaak jeuk in de winter en dit bleken dus luizen te zijn.

Dan moeten de andere paarden die er bij staan het toch ook hebben?

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:22

Assiesjors schreef:
Wispeltuur schreef:
Al aan luizen gedacht? Niet gemakkelijk te spotten maar zeker wel te zien met het blote oog.

Mijn pony had vaak jeuk in de winter en dit bleken dus luizen te zijn.

Dan moeten de andere paarden die er bij staan het toch ook hebben?


Doordat mijn pony de enige pony op de paddock was met een zeer dikke vacht was hij de enige waarbij het opviel. Moet eerlijk bekennen dat het voor mij 3 winters heeft geduurd voor er een lampje begon te branden waarom hij geregeld kale plekken had.

Ik zag hem ook niet super overmatig schuren hij had gewoon plots kale plekken her en der.

Edit: dit was overigens een echt winter dingetje. Zomers nergens last van.

Jorex

Berichten: 9980
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:25

Mijn shetlanders staan nu ook met luizen, de geschoren shet schuurt al het haar van zijn kaak en zijn vriendje heeft zojuist een nieuwe kale plek op zijn hals ontwikkelt en die staat vol in de vacht. Oftewel de geschoren shet zijn hals en hoofd gaan behandelt worden en de andere shet volledig. Waar jouw paard kale plekken heeft, is ook precies de plek waar mijn geschoren shet schuurde en plekken heeft :j

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:45

Eén van mijn paarden was vorige winter ook bijna helemaal kaalheid geworden op zijn hoofd. Niet schuren, geen lijken, rain rot of wat dan ook. Ik heb toen van alles gesmeerd en geprobeerd. Maar werd er niet beter van.

Uiteindelijk is het vanzelf weer over gegaan en heeft hij, op enkele plekjes na aan het begin van deze winter, het niet meer gehad. Vandaag ben ik er wel achter gekomen dat hij wat worstelt met zijn immuunsysteem, dus misschien zou je het daar kunnen zoeken bij jouw paard

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 02:08

Assiesjors schreef:
Wispeltuur schreef:
Al aan luizen gedacht? Niet gemakkelijk te spotten maar zeker wel te zien met het blote oog.

Mijn pony had vaak jeuk in de winter en dit bleken dus luizen te zijn.

Dan moeten de andere paarden die er bij staan het toch ook hebben?

Nee, gevoeligheid voor uitwendige parasieten heeft ook met de algehele conditie te maken. Ik heb hier nu ook één geit met ongedierte, degene die recent gecastreerd is en daar een flinke tik van heeft gehad, terwijl de ander gewoon schoon is. Liggen tegen elkaar aan te slapen en staan in hetzelfde hok, dus mogelijkheden geoeg voor die beesten om over te stappen.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 02:50

Ik denk ook gelijk aan luis/mijten, hele typische kale plekken. Ze komen juist op paarden met een lange dikke wintervacht, paarden met een minder dikke vacht zijn minder aantrekkelijk voor parasieten. Zoals bovengenoemd speelt de alghele conditie ook mee, paarden met een verminderde weerstand zijn extra gevoelig voor parasieten.

Ik zou even heel goed kijken rond de voorpluk en de aanzet van de manen, als je goed kijkt kun je daar soms wel luizen ontdekken.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:08

Jaime_ schreef:
Ik denk ook gelijk aan luis/mijten, hele typische kale plekken. Ze komen juist op paarden met een lange dikke wintervacht, paarden met een minder dikke vacht zijn minder aantrekkelijk voor parasieten. Zoals bovengenoemd speelt de alghele conditie ook mee, paarden met een verminderde weerstand zijn extra gevoelig voor parasieten.

Ik zou even heel goed kijken rond de voorpluk en de aanzet van de manen, als je goed kijkt kun je daar soms wel luizen ontdekken.


Was het niet zo dat er twee soorten luis waren ofzo? 1 die op het lichaam zit en 1 die voorkeur heeft voor manen en staart?

Bij mijn pony zaten ze namelijk juist niet in zijn manen maar op zijn lichaam kon ik ze gemakkelijk spotten.

Het is lang geleden dat ik met luis te maken heb gehad dus het kan zijn dat ik me vergis hoor :Y)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:20

Nee ze zitten idd in de vacht, maar vaak op de warmste plekken zoals in de vacht onder de maantop. In manen en staart zitten ze niet

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:44

Citaat:
Was het niet zo dat er twee soorten luis waren ofzo? 1 die op het lichaam zit en 1 die voorkeur heeft voor manen en staart?

Bij mijn pony zaten ze namelijk juist niet in zijn manen maar op zijn lichaam kon ik ze gemakkelijk spotten.

Het is lang geleden dat ik met luis te maken heb gehad dus het kan zijn dat ik me vergis hoor :Y)


Klopt, er zijn wel twee soorten luis. Afgelopen jaar had ik namelijk ene luizenplaag bij de paarden. Deze zaten enkel in de manen en staart, waren niet te zien in de vacht.
Zo heb je dit ook andersom

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 02:01

Je hebt inderdaad 2 soorten luis, een bijtende en stekende, die laatste is inderdaad vooral op staart en manen. Maar bij TS zal het vooral om de bijtende soort gaan vermoed ik.

Blackbinky

Berichten: 373
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Westland

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 02:46

@ Julius_juut: Gooi je de butox alleen over de rug heen? Niet op de kale plekken zelf toch?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:50

Ja idd, op de rug en bij voorkeur niet wanneer de zon schijnt, dan wil het de vacht nog wel eens aantasten. :)

Blackbinky

Berichten: 373
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Westland

Re: Mijn paard heeft kale plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:19

Thanx Julius_juut