Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:25

Ik denk dat het gewoon een sensibel paard is qua karakter, als je weinig ervaring hebt met jonge paarden en een sensibel paard dan kun je je afvragen of dat wel de juiste match is. Makkelijk is het zeker niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 16:28

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het gewoon een sensibel paard is qua karakter, als je weinig ervaring hebt met jonge paarden en een sensibel paard dan kun je je afvragen of dat wel de juiste match is. Makkelijk is het zeker niet.

Het vertrouwen is er anders wel. Ik laat hem na wat grondwerk of longeren altijd los in de bak zonder hoofdstel/halster of wat dan ook.
Hij komt netjes naar me toe en laat zich gewillig weer halsteren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:36

Hoe zit het met zijn gehoor, kan hij goed horen?

Want iemand hier zegt over of hij wel goed ziet en dus bracht het mij op het idee van of hij wel goed hoort?

Heb ooit dove paard gekend en of paard dat niet zo heel goed hoort......was ook schrikkerig.
Kan ook puur aan het karakter liggen en de combinatie tussen jullie.......zit veel werk in denk ik zomaar.

Hopelijk kun je ook erachter komen wat het is wat zijn gedrag verklaart (iets lichamelijk).

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:38

Heb alleen de OP gelezen, excuus.

Was hij wel braaf toen je op hem ging zitten? Wij hebben een vijfjarige gekocht om te beleren (achteraf vermoedelijk al eens ohz geweest bij de fokker). Ging eerst top maar na een poosje flipte ze helemaal ohz. Zij had ook van die zichtbare rugspieren, alleen liepen die voor zover ik van jouw foto's en filmpje kan beoordelen bij haar wel echt direct naast de ruggengraat. We hebben foto's laten maken van de rug en ze bleek Kissing Spines te hebben, heel minimaal, maar gezien haar hevige reactie op de pijn meteen besloten om tot euthanasie over te gaan.

Ik wil je absoluut niet bang maken! Maar vind het wel een realistische gedachte om de rug te laten röntgenen. Zeker als je het geld kunt missen, bij ons was het op de tweede foto al zichtbaar.. En anders weet je gewoon zeker dat je een goed paard hebt, dat is ook fijn! Kun je met een gerust hart aan de slag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 16:41

Horen doet hij goed zover ik zijn reacties op allerhande geluiden kan zien. Zodra hij iets hoort gaat zijn aandacht richting het geluid.

Ik besef dat het een lange weg wordt met hem, maar heb dan ook al veel vooruitgang geboekt. Vooral op gebied van vertrouwen en grondwerk.

IrisDH, hij was wat gespannen maar uiteindelijk ook gaan ontspannen, voelde de buik weer bewegen en hij ging likken en kauwen oortjes minder strak naar achter gericht. Hij reageert niet op aanraken van de rug anders had de Osteopaat dat al gemerkt. Hij zet zich wel snel vast in de rug, voornamelijk rechts.

Let niet op mijn gezicht ik was toen iets aant uitleggen.
Afbeelding

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:45

Ik denk dat er nu een beetje overtrokken gereageerd word wat betreft de lichamelijke gesteldheid hier en daar. Ok, het is geen FEI-prospect maar het is gewoon een normale, jonge, onbespierde rijpony. Dat hij niet voordelig bespierd is lijkt me logisch gezien hij niks doet en dat er veel verbetering te halen valt in zowel het stalmanagement en de omgang ben ik het volledig mee eens. Deze video slaat imo nergens op om een paard te beoordelen, het hele spul heeft de dolle 5 minuten en gaat met adrenaline uit de oren door de weiden. Dat doen ze bij mij ook met de staart erop, de rug helemaal strak, de hals recht omhoog en oja, met een hele hoop herrie en geblaas.

Ik ben er ook voor om een paard voordat je ermee aan het werk gaat op de foto te laten zetten, maar de grootste winst valt bij deze combinatie denk ik te halen in de manier van werken en de algehele kennis van het opleiden van een paard van de TS. Je legt problemen namelijk nu wéér bij je paard neer en dat vind ik echt niet netjes. Het is niet zo dat hij zijn hoofd niet omlaag wil of kan doen, het punt is dat jij hem dat niet uitgelegd krijgt. En erop gaan zitten terwijl je nog 100 stappen te gaan hebt, tja. Het is maar waar je prioriteiten liggen, denk ik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 16:54

Ik kan hem in stilstand zijn hoofd omlaag vragen, in stap doet hij het ook zelf maar ook niet standje stofzuiger. Enkel in draf en galop nog niet dan gaat het hoofd de lucht in.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:57

Je moet zijn hoofd juist niet omlaag willen vragen...

Ik was 350 euro kwijt voor foto's van de rug en dan met medicatie en behandeling bij was het een kleine 500 euro.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:58

Wat had je gedaan als hij was gaan rennen zoals je ook beschrijft met longeren?
Je slaat ineens tien stappen over en vervolgens vraag je je af waarom hij niet ontspannen is?
Ik heb hier een op en top brave 2,5 jarige staan, maar als ik daar mee flik wat jij allemaal doet heb ik hem over 2 weken over de zeik en kan ik er niets meer mee.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:04

Art_Ificious schreef:
Ik kan hem in stilstand zijn hoofd omlaag vragen, in stap doet hij het ook zelf maar ook niet standje stofzuiger. Enkel in draf en galop nog niet dan gaat het hoofd de lucht in.


Nogmaals, je hele redenatie klopt niet...Het is aan jou als trainer/ruiter om je paard te leren op de correcte manier te bewegen. De manier waarop hij heel blijft en in staat is je te dragen als de tijd daar is. De manier waarop hij de juiste spieren aanspant en de juiste spieren ontspant. Hem te leren in balans te bewegen, in evenwicht en na jaren trainen in verzameling te gaan. Het gaat dus niet!! om het 'omlaag vragen van het hoofd'. Dat is een circuskunstje, een die weliswaar soms van nut kan zijn bij dingen als schriktraining of desensibiliseren maar nog steeds, een kunstje. Wat ook logisch verklaart waarom hij dat in draf en galop niet doet....Het bewegen, de manier van gaan waarbij het paard de hals laat vallen, de neus omlaag brengt en de rug leert loslaten...Zodra hij dat begrijpt, gaat automatisch het hoofd omlaag. Je begint met hem sturen in de manier van bewegen en dan hoef je het hoofd niet meer omlaag te vragen want dat doet hij dan vanzelf, het vloeit namelijk voort uit hoe hij zijn lijf gebruikt. Terwijl andersom het omlaag brengen van zijn hoofd dus niet tot gevolg heeft dat hij ook beter zijn lijf gaat gebruiken. Maw het is een beetje zonde van de tijd en energie....Je bent, steeds weer, aan het werken aan symptomen ipv aan het daadwerkelijke probleem. En de ellende daarvan is dat voor het oplossen van een symptoom er altijd gewoon een ander voor terug komt. Pas als je bij A begint kan je daadwerkelijk stappen zetten ipv steeds maar achter de feiten aan te lopen en van het een in het ander te vallen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:16

0000 schreef:
Ik denk dat er nu een beetje overtrokken gereageerd word wat betreft de lichamelijke gesteldheid hier en daar. Ok, het is geen FEI-prospect maar het is gewoon een normale, jonge, onbespierde rijpony. Dat hij niet voordelig bespierd is lijkt me logisch gezien hij niks doet en dat er veel verbetering te halen valt in zowel het stalmanagement en de omgang ben ik het volledig mee eens. Deze video slaat imo nergens op om een paard te beoordelen, het hele spul heeft de dolle 5 minuten en gaat met adrenaline uit de oren door de weiden. Dat doen ze bij mij ook met de staart erop, de rug helemaal strak, de hals recht omhoog en oja, met een hele hoop herrie en geblaas.

Ik ben er ook voor om een paard voordat je ermee aan het werk gaat op de foto te laten zetten, maar de grootste winst valt bij deze combinatie denk ik te halen in de manier van werken en de algehele kennis van het opleiden van een paard van de TS. Je legt problemen namelijk nu wéér bij je paard neer en dat vind ik echt niet netjes. Het is niet zo dat hij zijn hoofd niet omlaag wil of kan doen, het punt is dat jij hem dat niet uitgelegd krijgt. En erop gaan zitten terwijl je nog 100 stappen te gaan hebt, tja. Het is maar waar je prioriteiten liggen, denk ik.



Hier ben ik het grondig mee eens!

En dan wil ik deze nog even meegeven...
Citaat:
Trainer: Welke dag is het?
Jij: Maandag
Trainer: Welke dag is het?
Jij: 18 december?
Trainer: Welke dag is het?
Jij: ???


Twee dingen naar aanleiding hiervan:
- Als jij niet weet welk antwoord ik zoek, kan jij mijn vraag niet beantwoorden.
Een stapje verder:
- Als de trainer jou niet beloont voor het juiste antwoord, zal je niet op de trainer kunnen vertrouwen.

Vertrouwen is veel meer dan een paard dat nieuwsgierig naar je toekomt in wei of paddock. Dat doen de meeste dieren namelijk wel. Vertrouwen is dat het paard weet wat hij aan je heeft. Dus als jij het paard van de ene weide naar de andere weide wilt verplaatsen, hij zich hierin prima laat begeleiden en zich bij enige afleiding snel weer op jou kan focussen. Gewoon een kwestie van trainen.
Maar op het moment dat je voor elke manouvre van je paard een excuus gaat zoeken, dan ben je niet meer bezig met trainen.

Verder zie ik ook meer een ongunstig gebouwd dier, die misschien nog wat in de groei is. Als je een jong paard op de foto wilt zetten, zou ik dit gewoon meteen volledig doen. Richtprijs volgens mij tussen de 350 en 500 euro. Maar zeker niet verkeerd.

Zoek ook begeleiding in het trainen en opleiden van je paard, ik zie op de laatste foto een neusriem die niet goed zit (te laag en scheef), dit zijn van die kleine dingetjes die óók aandacht verdienen, met name omdat het bit zo waarschijnlijk niet erg stabiel in de mond ligt en je je paard überhaupt niet een fatsoenlijk signaal kan geven via deze weg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 17:37

0000: HOE leer ik hem dan bewegen op de juiste manier? En wat als hij dat nu echt niet kan omdat hij zijn hele leven al zo loopt?
Je spreekt in raadsels voor mij en dat maakt het me erg moeilijk om uw geschreven tekst te begrijpen.

Janine, vertrouwen is er. Hij laat zich alleen door mij halsteren, mijn zus wou het gisteren proberen maar Limo bleef niet staan en werd zelfs nerveus omdat mijn zus naar hem toe bleef gaan. Ik heb hem kunnen kalmeren en halsteren.
Ook de stalbaas krijgt het halster niet om als die toevallig eens uit is gegaan in de stal of paddock.

Als er geen vertrouwen was ging ik ook niet buiten wandelen met hem. Wat tevens perfect gaat. Hij rent niet meer weg waarbij hij zich dan lostrekt zoals voorheen.
Ik heb een topic lopen waarin ik zeg dat hij van zijn mest schrikt. Gisteren bij Longeren schrok hij ook weer van zijn mest maar meer dan twee passen vooruit rennen deed hij niet. Als beloning dat hij weer naar draf ging heb ik hem naar stap laten gaan.
De laatste keer dat hij zich losgetrokken heeft was mijn zus hem aant longeren.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:03

Wederom een verkeerde redenering....als jij de enige bent die hem kan halsteren, is het vertrouwen er dus niet. Als enige iets met je paard kunnen is geen compliment voor jou, dat is een teken dat er nog heel veel schort aan de basisopvoeding. Een paard dat vertrouwen heeft in zichzelf, zijn omgeving, in wat hij heeft geleerd zal zich door vrijwel iedereen laten halsteren (die er normaal mee omgaat).

Ik doe echt mijn best het duidelijk uit te leggen maar dat is vreselijk moeilijk omdat bij jou eigenlijk ook de volledige basis mist. Daarbij zijn sommige dingen niet zo handig om via internet uit te leggen omdat er veel gevoel en handigheid bij komt kijken en ik bang dat als je het half/half begrijpt en toch gaat proberen, de problemen alleen maar groter worden.

Ik kan je aanraden om in ieder geval je te verdiepen (en dan bedoel ik echt verdiepen, niet er ooit wel van gehoord hebben) in, op willekeurig volgorde:
- het verschil tussen horizontale en verticale balans (4dimension dressage is een enorme aanrader, ze heeft een facebookpagina maar ook een boek dat jou echt zou kunnen helpen),
- het scala der ausbildung,
- anatomie van een paard (denk aan waar lopen de wervels in de hals, schoft en rug, wat zijn doornuitsteeksels, waar lopen de spieren in de rug nou echt, wat is het verschil tussen een spier trainen voor soepelheid/lengte en kracht en hoe vertaalt zich dat naar het rijden en naar de tak van sport die je wil doen),
- kennis van spieren (aerobe en anaerobe verbranding, verzuring, compensatie en supercompensatie)
- hoe leert een paard en hoe leer ik een paard wat en wat is positieve en negatieve bekrachtiging (of dat nou via nh, parelli, tristan tucker of gezond boerenverstand is maakt echt niet uit)
- wat moet mijn paard allemaal kunnen om straks goed te functioneren als rij/sportpaard. Dat gaat verder dan een zadel op kunnen, ook het omgaan met dingen die je tegen kan komen, maar ook de trailer, een vreemde omgeving, concentratie, andere paarden, alles.

Om toch nog iets concreet te maken, als een paard netjes meeloopt aan het halster, overal aangeraakt kan worden, vast kan staan, peeskappen om, benen afspuiten, dus eigenlijk alle normale omgangsvormen kent begin ik met longeren. De eerste 3 keer ofzo leren we hem dat hij moet lopen, welke kant op en de stemcommando's. Daarna begin ik eigenlijk direct al met het sturen/plaatsen van de schouder. Je gaat al een klein begin maken met het rechtop zetten van je paard, hij moet nl leren met zijn lijf/gewicht boven zijn benen te blijven. Niet als een motorcrosser door de bocht. Pas als dat een klein beetje lukt is hij fysiek in staat om zijn hals omlaag te brengen (en dat doen ze ook vrijwel allemaal). Tegen die tijd heb ik dus een paard dat netjes op stemcommando staat, waarbij ik de schouder en het gehele paard al wat naar buiten kan sturen (volte beetje kan verkleinen en vergroten) en dan gaat er eens een singeltje om, touwtje om te wennen aan verbinding en van daaruit gaan we verder werken.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:13

Als ik het allemaal zo lees kan je beter je geld investeren in een goede trainer

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:15

Mijn paard stond er in zijn rug ongeveer hetzelfde bij als de jouwe, toen ik hem had omgeschakeld van suiker-/zetmeelarm voer naar 'gewone' biks. Heel strak in zijn rug, wilde (kon) niet meer loslaten en hij liep achter zelfs niet helemaal zuiver. Na 1,5 week terug op suiker- / zetmeelarm voer, was er niets meer aan de hand!! Als je niets anders mag voeren van je stalbaas, sta je misschien niet op de goede stal?

Ik vind het slim dat je foto's laat maken van de rug. Als daar nu niets noemenswaardigs uit komt, zou ik toch echt proberen ander voer te geven.

Als je osteopaat hier niets mee kan, vraag ik me ook wel een beetje af of je de juiste osteopaat hebt gehad. 0000 noemt 4dimension dressage. Zeker een aanrader om die te volgen. Zij werkt veel samen met osteopaat Jeroen Duenk. Als uit de foto's niets komt, zou ik hem ook zeker eens laten komen. Ik heb persoonlijk echt super goede ervaringen met hem!! :)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:21

Art_Ificious schreef:
En wat als hij dat nu echt niet kan omdat hij zijn hele leven al zo loopt?


Nog even specifiek een reactie hierop omdat je (wéér) iets bij hem neer wil leggen. Er zit een verschil tussen de manier waarop een paard vrij beweegt in de wei en de manier waarop hij moet leren bewegen onder het zadel. Natuurlijk loopt hij zoals hij zijn hele leven al loopt. Net zoals iedere andere 3 jarige. Als je een paard ziet spelen in de wei, gooien ze in een bocht hun gehele gewicht op het binnenvoorbeen, vallen ze door de wending heen en geven dan lekker vol gas om dat weer recht te trekken. Het is aan ons om ze te leren dat dat onder het zadel/in het werk straks anders moet. Dat kan hij prima, net zoals ieder paard dat kan leren maar, net zoals ieder paard, moet je het hem wel uitleggen. Je moet hem wijzen waar hij naartoe moet, telkens weer rechtop zetten (van de binnenschouder af). Je moet hem (later pas hoor) leren dat hij zijn gewicht netjes over al zijn benen verdeelt ipv alleen maar op de voorhand. Dat hij bij het afremmen niet zijn voorbenen in de grond moet steken, maar de gewrichten in zijn achterbenen moet buigen en moet gaan zitten (wederom, héél veel later pas). Maar het begin daarvoor, de fundering daarvan, die leg je nu.

En om hem dat te leren moet jij eerst het verschil weten en leren zien. Nu weet ik ook weer wat ik net vergeten was, de instructievideo's van Rien van der Schaft en Ingrid Klimke (die laatste kan je vinden zia pferdia tv). Beide ongelofelijk fijne africhters en daarbij ook nog goed in uitleggen. Als jij verder wil kunnen met dit, of eender welk ander paard, ga kijken, lezen, luisteren, leren. Boeken, video's, lessen, clinics. Praat met mensen, vraag naar het hoe en waarom. Blijf niet in je eigen veilige cirkel op je eigen stal want er is zo, zoveel meer.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:25

Art_Ificious schreef:
0000: HOE leer ik hem dan bewegen op de juiste manier? En wat als hij dat nu echt niet kan omdat hij zijn hele leven al zo loopt?
Je spreekt in raadsels voor mij en dat maakt het me erg moeilijk om uw geschreven tekst te begrijpen.

Janine, vertrouwen is er. Hij laat zich alleen door mij halsteren, mijn zus wou het gisteren proberen maar Limo bleef niet staan en werd zelfs nerveus omdat mijn zus naar hem toe bleef gaan. Ik heb hem kunnen kalmeren en halsteren.
Ook de stalbaas krijgt het halster niet om als die toevallig eens uit is gegaan in de stal of paddock.

Als er geen vertrouwen was ging ik ook niet buiten wandelen met hem. Wat tevens perfect gaat. Hij rent niet meer weg waarbij hij zich dan lostrekt zoals voorheen.
Ik heb een topic lopen waarin ik zeg dat hij van zijn mest schrikt. Gisteren bij Longeren schrok hij ook weer van zijn mest maar meer dan twee passen vooruit rennen deed hij niet. Als beloning dat hij weer naar draf ging heb ik hem naar stap laten gaan.
De laatste keer dat hij zich losgetrokken heeft was mijn zus hem aant longeren.


Niet kunnen begeleiden schrijf je een krappe twee uurtjes geleden. Begeleiden van de ene wei naar de andere lukte niet. Daar klinkt wat mij betreft geen vertrouwen uit.
Halsteren is een kwestie van gewenning en heeft weinig met vertrouwen uit te staan. Het is een koud kunstje waarbij het ene paard makkelijker toegeeft dan de ander. Bij onze jonge hengsten is de ene ook makkelijker dan de andere. Dat betekent echt niet dat ze mij blind vertrouwen of juist niet hoor. Dat betekent enkel dat ze weten dat het halster geen gevaarlijk ding is. Puur instinct waar ze naar handelen.
De eigenaar kan ze ook makkelijker halsteren dan ik, hij laat ze elke dag naar buiten, mest de stallen uit en voert ze. Ik kom de stal in, aai ze een keer over de neus en ga weer verder. Voor een deel dus omgang en stalmanagement, voor een deel de sensibiliteit van het paard zelf. De ene hengst is wat rilleriger dan de andere.

De vraag is in deze naar mijn idee dus: Bij wie is het vertrouwen er?

Komt misschien wat banketstaaf over, maar uit je verhaal heb ik niet echt het idee dat je ervaring hebt met jonge paarden en het opleiden daarvan. Hierdoor heb ik het idee (net als 0000) dat je vele stappen in de opleiding overslaat. Daarbij lees ik veel (in mijn ogen) excuses die bepaald gedrag bij een paard veroorzaken. (hij is bang voor touwen, je kan niets doen aan zijn energiegehalte omdat de stalbaas het voerpatroon bepaalt, heeft twee en half jaar als wild paard geleefd)

Als ik bepaalde zaken tegenkom die bepaald gedrag bij mijn paard veroorzaken of triggeren, zeker bij jonge paarden, dan wil ik dat eerst oplossen voordat ik verder ga.

En dan in mijn ogen het grootste probleem; je gaat op een paard zitten terwijl je twijfelt aan de rug. Persoonlijk vind ik dit hoogst onverantwoordelijk. Niet zo zeer vanwege de gezondheid van het paard, die komt echt niet in het geding wanneer je er één keertje op gaat zitten. Maar vanwege jouw gezondheid. Je twijfelt en gaat er op zitten, wat als je paard meteen de lucht in gaat en jou lanceert?
Persoonlijk ben ik voor het enige tijd longeren van het jonge paard, bijgezet ja. En ik ben niet zo bang voor een paniekreactie. Ik bouw het longeren namelijk op. Eerst leren longeren aan een halster (hoofdstel er onder om aan bit te wennen), paard begrijpt de commando's voor het longeren en blijft in de cirkel? Mooi, gaan we een stapje verder, singeltje er om en longeren in de cirkel. Afhankelijk van het paard longeerlijn aan het bit om te laten wennen. En later bijzetteugels van singel naar bit (of een kaptoom, afhankelijk van hoe het paard reageert, verschilt per paard, dat moet je gewoon even aanvoelen). En waarom is dit zo belangrijk? Je leert het paard hoe het zijn lichaam kan gebruiken. Daarnaast train je de spieren. In mijn ogen vreselijk belangrijk dat die spieren getraind zijn vóórdat je er op gaat zitten, want het vergt nogal wat balans van een paard om een ruiter te dragen. En op jouw foto te zien ben je zelf niet heel erg klein. Hierbij hoef je niet zwaar te zijn, maar het kan een paard wel gigantisch uit balans brengen, wat weer zorgt voor een onprettige ervaring en/of deuk in het vertrouwen en/of stap terug in de opleiding.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 18:45

Janine, waar lees jij dat ik hem nú niet kan begeleiden (van wei tot wei)?
Ik sprak over dat deel in het verleden, zo'n 6 maanden geleden.
Sinds juli, (sinds hij verhuisd is naar de manege) begeleid ik hem namelijk zonder problemen van paddock tot paddock, wandelen buiten tussen rustige straatjes en boomgaarden.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:56

Jij bepaalt wat hij eet niet de stalbaas lijkt mij.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:59

Ik zou je pony verkopen en een wat ouder beleerd dier kopen...daar ga je veel meer plezier van hebben.

Ik denk niet dat jullie een match zijn, beide te onervaren, of je moet bergen geld aan training/begeleiding er tegen aan willen gooien..maar je kunt dan denk ik beter een ervaren pony kopen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:01

Art_Ificious schreef:
Zijn gedrag? Schrikkerig, terughoudend niet kunnen begeleiden want trok zich onmiddellijk los. Had echter wel vertrouwen in mij maar hem begeleiden van de ene naar de andere wei lukte niet, hij bleek ook een grote angst voor touwen te hebben.


Door het door elkaar schrijven van verleden en tegenwoordige tijd, in combinatie met wat ik in mijn voorgaande bericht aangaf te lezen, ben ik er vanuit gegaan dat dit nu nog gaande is.

Maar goed, dat is dus geen probleem meer. Misschien is het dan handiger om inhoudelijk in te gaan op wat er verder nog geschreven wordt, daar zul je dan veel meer aan gaan hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 19:04

studiemiep schreef:
Ik zou je pony verkopen en een wat ouder beleerd dier kopen...daar ga je veel meer plezier van hebben.

Ik denk niet dat jullie een match zijn, beide te onervaren, of je moet bergen geld aan training/begeleiding er tegen aan willen gooien..maar je kunt dan denk ik beter een ervaren pony kopen.

Ja laten we lekker weer op deze manier beginnen. Hopelijk beseffen jullie dat mede door zulke reacties ik mijn vorige pony verkocht heb? En hij helaas niet enorm goed terecht gekomen is want ja ik werd zowat aangedrongen door dit soort reacties om hem te verkopen.

Nee Limo blijft. Als je alles leest van zijn hele geschiedenis bij mij zul je zien dat ik vooruitgang boek.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:07

wellicht meer geld in goede begeleiding en training stoppen ;-). Foto van de rug maken kan uiteraard geen kwaad. Maar denk dat het paard gewoon absoluut niet de juiste training krijgt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:13

Art_Ificious schreef:
studiemiep schreef:
Ik zou je pony verkopen en een wat ouder beleerd dier kopen...daar ga je veel meer plezier van hebben.

Ik denk niet dat jullie een match zijn, beide te onervaren, of je moet bergen geld aan training/begeleiding er tegen aan willen gooien..maar je kunt dan denk ik beter een ervaren pony kopen.

Ja laten we lekker weer op deze manier beginnen. Hopelijk beseffen jullie dat mede door zulke reacties ik mijn vorige pony verkocht heb? En hij helaas niet enorm goed terecht gekomen is want ja ik werd zowat aangedrongen door dit soort reacties om hem te verkopen.

Nee Limo blijft. Als je alles leest van zijn hele geschiedenis bij mij zul je zien dat ik vooruitgang boek.


Dit vind ik geen eerlijke reactie van je!

Het is niet echt een leuke reactie van Studiemiep, nee. Het komt wat bot over.
Maar het is niet verkeerd bedoelt! We zitten hier allemaal op Bokt omdat we plezier halen uit paarden en paardrijden. Wie weet is dit voor Studiemiep wel een 'been there, done that' verhaal en gunt ze jou juist meer plezier. We lezen hier allemaal de twijfels die je hebt, de struggles die je nog moet overwinnen. En dan is zo'n jong paard echt niet makkelijk en gaat je misschien niet meteen het plezier opleveren dat je hoopt.

Afbeelding

Het is JOUW keuze om je te laten beïnvloeden door wat 'men' op het internet zet, en het is jouw keuze om je dingen te laten aanpraten!

Het is heel gemakkelijk om je daden, gedachten etc. af te schuiven op mensen die je goedbedoelde adviezen geven. Echter groei je zelf zoveel meer wanneer je de verantwoordelijkheid neemt voor je daden en gedachten en ze te verbeteren of te veranderen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:14

Art_Ificious schreef:
studiemiep schreef:
Ik zou je pony verkopen en een wat ouder beleerd dier kopen...daar ga je veel meer plezier van hebben.

Ik denk niet dat jullie een match zijn, beide te onervaren, of je moet bergen geld aan training/begeleiding er tegen aan willen gooien..maar je kunt dan denk ik beter een ervaren pony kopen.

Ja laten we lekker weer op deze manier beginnen. Hopelijk beseffen jullie dat mede door zulke reacties ik mijn vorige pony verkocht heb? En hij helaas niet enorm goed terecht gekomen is want ja ik werd zowat aangedrongen door dit soort reacties om hem te verkopen.

Nee Limo blijft. Als je alles leest van zijn hele geschiedenis bij mij zul je zien dat ik vooruitgang boek.

Die uitspraak kun je ook omdraaien :)
Hopelijk besef jij dat je misschien tot 2 keer toe geen verstandige keuze hebt gemaakt in welk dier dat bij je past.
Want om eerlijk te zijn vind ik haar reactie echt zo fout nog niet.
Je mist bij dit dier echt de ervaring. Hoe goed je het ook bedoeld.

Daarnaast vind ik je reactie erg raar, door bokkers aandringen verkocht.
Eigenlijk is dat wel hoe je steeds reageert, je paard doet dit en dat, de staleigenaar doet dit en dat, bokkers doen dit en dat, telkens kun jij het niet veranderen zeg je.
Die rode draad dat andere telkens wat doen en je zelf zo geen verantwoording neemt in hoe het gaat lijkt mij juist het stukje waardoor dingen keer op keer mis lijken te gaan.