Pony heel licht spierbevangen, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Pony heel licht spierbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 20:39

Allereerst, ik zag al een topic hierover, maar die gaat over de toch al iets zwaardere vorm dan de mijne vandaag heeft gekregen.

Bij het begin beginnen.
Haflingermerrie, 6 jaar oud, zelf gefokt. Nooit iets gehad en op een snee in haar sprongewricht na is de DA er verder nooit bij geweest. (en tanden en vaccinatie dan, maar geen gekke dingen verder).
Ze heeft zomereczeem, maar met huidige management is dit redelijk onder controle.

Vorige week heeft ze stilgestaan (ze komt wel dagelijks buiten, nu zo'n 4 a 5 uur per dag) omdat ik 50 uur moest werken en bij mijn werk in de buurt bleef slapen. Stalgenoot keek elke dag even hoe ze stond en pensionhoudster houd haar ook altijd in de gaten.
Zondag rustig aan de hand gestapt in de bak omdat ze 6 dagen niets had gedaan, ik begin altijd weer rustig met opbouwen omdat ik het anders zo sneu vind dat ze weer vol aan het werk moet.

Gisteravond even in de longeerbak gehad, ik longeer eigenlijk altijd zonder iets erom of eraan. Ze moet laag lopen en dat doet ze gewoon uit zichzelf inmiddels na training daarin.
Dat zal max 15 minuutjes zijn geweest met veel stap tussendoor.

Vanmorgen gaan rijden, rustig aan, 20 min. Daar zit warm stappen van een minuut of 5tot 10 dan ook bij. Uitstappen doe ik meestal aan de hand, zo ook vandaag. Nog een minuut of 10 uitgestapt, ook niet echt iets opgemerkt, mssn iets stijver dan normaal, maar dat is ook logisch na weekje minder doen. Dus nog geen alarmbellen.

Op de spuitplaats afgezadeld, deken er weer op. Op het moment dat ik met haar naar stal wil wil ze de eerste 2a3 passen niet lopen. heel stijf, vooral achter. Daarna loopt ze braaf en normaal mee. De stal draait ze wat kort in maar goed, geen bellen gezien ze wel vaker raar de stal inloopt als er eten inligt :Y)

Ze zweette best wel erg,maar ook dat deed geen bellen rinkelen, dat doet ze eigenlijk altijd wel, en zeker op een wat warmere dag zoals deze.

Met in en uit stappen een uitrijdeken opgehad, gezien ze een goede maand terug geschoren is. (Haar heeft ze alweer voor 3/4 terug gekweekt, maar goed :') )

Toch een raar onderbuik gevoel toen ik naar huis ging, ondanks dat ze heel rustig op stal stond en niet anders deed dan ze normaal doet.


Thuis aangekomen toch maar contact gezocht met een DA omdat het toch bleef spoken, zou ze bevangen zijn?? Nee toch? Dan maar bellen...

DA is langsgeweest, toen ze aankwam stond ze alweer anderhalfuur op stal. Ze keek heel vrolijk, heee, wat komen jullie doen?? :))

DA kon eigenlijk niet echt iets vinden, behalve een hoge hartslag, wat raar is gezien ze alweer even op stal stond. Geen verhoging, geen spierspanningen.
Conclusie: Ze is heel licht spierbevangen, maar we zijn er heel mooi optijd bij en doordat ik niet te lang heb gereden is het niet doorgezet..
Ze heeft een pijnstiller gekregen, stond daarna even boos te wezen, want een prik in je bloedvat terwijl je altijd al kriebels hebt van de vliegen, dat is echt niet leuk natuurlijk :+ :')

Net nog even terug geweest en als je niet zou weten dat ze iets heeft, zie je helemaal niets aan haar.
DA zei dat ik verder niets hoefde aan te passen, gezien ze alleen een vitaminekorrel krijgt, en in een aparte wei al staat ivm geen grassen en niet zo lief naar andere paarden.

Ze mag zolang ze niet gaat rennen gewoon naar buiten en de aankomende 3 dagen moet ik 10 min stappen aan de hand in de bak. Daarna mag ik weer rustig onder het zadel gaan stappen paar dagen, daarna rustig drafje erbij en zo heel rustig weer opbouwen. Zodra ze week tekenen geeft moet ik weer bellen.

Bloedonderzoek was niet nodig, naar gevraagd, gezien ze totaal niet stijf was op de spieren en ze overal mocht duwen en aankomen zonder reactie. Enkel de hartslag gaf aan dat er wrs wel iets gaande was.



Na dit ellenlange verhaal (Wat gelijk een mooie notitie is voor mij :Y) ) mijn vraag aan bokkend nederland:
Hebben jullie dit ook voor handen gehad, zo'n heel licht spierbevangen paard? En hoe ging dat bij jullie? Moet ik nog iets doen qua supplementen? Dit ga ik ook nog navragen bij de DA, maar benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn.


Edit: Kleine toevoeging, ze staat wel vaker een aantal dagen/week stil en dan bouw ik altijd rustig op en dus nog nooit problemen gehad..

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Pony heel licht spierbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:50

Voeding aanpassen op de dagen dat ze niks doet. Beste is ook overgaan op een voer laag in suiker/zetmeel, maar hoog aandeel magnesium/selenium.

Spierbevangen hoef niks te maken hebben met beweging. Soms kan je door te bewegen binnen de mate dat het kan soms erger voorkomen.

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony heel licht spierbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:06

Dus er is geen bloed afgenomen om spierbevangen te bevestigen?
Het kan dus ook nog iets anders geweest zijn?

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:12

Wat ook een mogelijkheid is; een kleine weerstandsdip door een virus oid. Met het gekke weer van afgelopen tijd erg voor de hand liggend. Dat zou op de spieren kunnen slaan die daardoor makkelijker verstijven en kan ook de hogere hartslag verklaren.
Een lichte virusinfectie hoeft zich niet altijd te uiten in snotteren, dat komt pas bij een gemiddelde infectie en geel wordt het pas wanneer ook bacteriƫn de kans krijgen zich te roeren.

Ik denk dat je goed aan doet het advies van de DA te volgen. Voer is al laag in suiker, alleen even letten op eiwitten mocht het toch bevangenheid zijn en gewoon goed in de gaten houden als je weer een keer een paar dagen niet rijdt.

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 21:15

Qua voeding krijgt ze alleen een vitamine korrel. Ruwvoeding en een handje lucerne. De DA vroeg het ook meteen en zei daarna ook gelijk dat ik daar verder niets aan hoef te veranderen gezien ze dus niets anders bijkrijgt al gezien haar eczeem.

Janouk: Nee, is niet afgenomen. De DA verwachte niet dat het iets anders zou kunnen zijn, gezien het verhaal dat het echt na het rijden kwam. Wel in een hele lichte mate gezien ze niet echt meer iets liet zien bij de controle op hartslag na. Mocht ze weer verschijnselen geven, gaat ze dat wel doen. Ze mestte mooi, buik was rustig.

Taucha: Ja idd, dat zou ook nog kunnen, de DA vond het ook al vreemd maar het kan natuurlijk altijd, en we waren er ook gewoon echt vroeg bij doordat ik niet door ga duwen op een paard wat minder gedaan heeft, dat doe ik bewust al nooit. Altijd weer rustig beginnen, zo ook nu. Toch net even teveel blijkbaar in dit geval. Maar gelukkig niet ernstig nog...