[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:49

Niet willen eten is een duidelijke bijwerking van de prascend. Vaak door te hoog beginnen met de medicatie. Begint vaak na 3 weken, maar kan natuurlijk per paard/pony verschillen.
Ook het feit dat hij sommig voer wel eet en ander niet lees je heel veel in dit topic.

Ik zou echt overwegen even helemaal te stoppen met de Prascend. Dan kan je uitsluiten dat het daardoor komt. Overleg dit met de da !!

Ik zal even voor je kijken mbt de naam van de bokster in vorige topic ( maar dat kan je zelf ook vinden met de zoekfunctie ).
edit : Bokster met pony met dunne mest was Dookia ( en ook Batlow ).

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:59

Ja, maar is het dan niet vreemd dat deze bijwerking nu erbij komt ? Drie maanden na gebruik?
Ja overleg het morgen zowiezo.
Maagzweren konden ook een bijwerking zijn las ik eventueel achja opties genoeg nog ..

Ahja die naam was ik al ergens tegen gekomen, bedankt !

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:00

Ik weet niet of je het moet lezen hoor, verhalen van Dookia , want is niet goed afgelopen. Maar dat zegt natuurlijk niets over jouw pony.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:01

Als de bijwerking van het niet willen eten door de prascent komt, is dat misschien omdat je te hoog in dosering zit ? Maar daar weten andere bokkers in dit topic meer over dan ik.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:04

Wel lastig dat hij niet alle bieders vrep bekend is. Een groot verschil tussen r.e. En vrep lijkt me alleen maar onnodige belasting voor het lijf.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:23

Ik durf bijna niet meer te beginnen met de medicatie...
De boer waar ik sta zegt; hij heeft zulke lage waarden...Ik zou nu nog niet met medicatie beginnen...
Wat denken jullie? ?
Hij had waarden van 29 waar 11 het maximum mocht zijn...

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:27

Een halve is niet verkeerd voor een haflinger , maar het niet opbouwen kan idd de dunne mest en het kieskeurig met eten worden verklaren. Even afbouwen met een week en dan even helemaal stoppen voor een paar weken, zodat je kan zien wat het doet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:26

Cerastes schreef:
Ik durf bijna niet meer te beginnen met de medicatie...
De boer waar ik sta zegt; hij heeft zulke lage waarden...Ik zou nu nog niet met medicatie beginnen...
Wat denken jullie? ?
Hij had waarden van 29 waar 11 het maximum mocht zijn...


Daarin kan niemand je raden. Welke klachten heeft hij ?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:28

Cerastes schreef:
Ik durf bijna niet meer te beginnen met de medicatie...
De boer waar ik sta zegt; hij heeft zulke lage waarden...Ik zou nu nog niet met medicatie beginnen...
Wat denken jullie? ?
Hij had waarden van 29 waar 11 het maximum mocht zijn...


Nou, ik vind dat best hoge waarden. Dus zou zeker beginnen met de medicatie.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:00

Maris schreef:
Cerastes schreef:
Ik durf bijna niet meer te beginnen met de medicatie...
De boer waar ik sta zegt; hij heeft zulke lage waarden...Ik zou nu nog niet met medicatie beginnen...
Wat denken jullie? ?
Hij had waarden van 29 waar 11 het maximum mocht zijn...


Daarin kan niemand je raden. Welke klachten heeft hij ?


Hij plast meer dan normaal...En hij heeft dit seizoen last gehad van hoefbevangenheid...
En hij word geschoren.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:12

Ik denk dat HB wel een goede reden is om er toch mee te beginnen ?!

Maar ze hadden het laatst hier ook over homeopatische medicijnen ivm cushing. Misschien dat je diegene een pb kan sturen als je hiervoor open staat en niet aan de prascend wil beginnen ?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:52

tine10 schreef:
Cerastes schreef:
Ik durf bijna niet meer te beginnen met de medicatie...
De boer waar ik sta zegt; hij heeft zulke lage waarden...Ik zou nu nog niet met medicatie beginnen...
Wat denken jullie? ?
Hij had waarden van 29 waar 11 het maximum mocht zijn...


Nou, ik vind dat best hoge waarden. Dus zou zeker beginnen met de medicatie.


Hier ook ongeveer dezelfde waarden. Mijn dierenarts heeft ook aangeraden om met pracend te beginnen

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:04

Ja tuurlijk zegt de DA dat...Die zegt ook dat ik met een halve pil moet beginnen terwijl mn mini shet 150kg weegt....

Mijn DA vroeg trouwens of ik per direct de pillen wou bestellen of dat ik nog wou wachten.
Ik heb de pillen wel meteen besteld.
Maar ik lees zoveel verhalen over paarden die last krijgen van de bijwerkingen...dat ik nu dus heel erg twijfel of ik er wel mee moet beginnen...Ik heb namelijk geen mogelijkheid om dagelijks langs te gaan en de pony in de gaten te houden ed.
Ik heb hier in het topic zulke hoge waarden voorbij zien komen (van ruim 100-200) dat ik deze waarden (29 ipv 11) enigszins laag vind ja...

Vandaar mijn twijfel...

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:34

De bijwerkingen verschillen ook heel erg per dier. Ik ben met mijn haf 3 weken geleden begonnen en ze heeft nergens last van. Het pilletje zit ook gewoon door de brokken en gaat hap slik weg mee naar binnen. Bijwerkingen zou je mijn inziens toch al vrij snel moeten zien/merken.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:45

De bijwerkingen komen tussen week 2 en 4 meestal....

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:56

Die van mij heeft een tijdje minder goed gegeten, maar eet nu als een bootwerker. Verder geen bijwerkingen gehad. Je moet gewoon rustig opbouwen. Prascend heeft me echt mijn pony teruggegeven en ik ben nog elke dag blij dat ik ermee ben begonnen. Die van mij had ook geen extreem hoge waarde. Maar als ik er niet mee was begonnen was hij er nu niet meer geweest vrees ik.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:33

De waardes kunnen afhankelijk van het lab dat onderzocht is in 2 verschillende waardes worden uitgedrukt.
In de beginpost staat dat heel mooi uitgelegd.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:23

De da is geweest. Niks speciaals gevonden .. maar vertrouwt het niet dus opnieuw bloed geprikt om infectiebeeld na te gaan. Ik mag wel yoghurt a la activa bifidus enzo geven. Dus weer wachten en anders zegt hij zoals de ziekte van crohn mss ..

Zodra ik de uitslag heb ga ik zien wat ik met de prascend doe. Want ook de Cushing waarde gaat nu opnieuw gecontroleerd worden.
Laatst bijgewerkt door Idifix op 15-11-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:31

Cerastes schreef:
Ja tuurlijk zegt de DA dat...Die zegt ook dat ik met een halve pil moet beginnen terwijl mn mini shet 150kg weegt....

Mijn DA vroeg trouwens of ik per direct de pillen wou bestellen of dat ik nog wou wachten.
Ik heb de pillen wel meteen besteld.
Maar ik lees zoveel verhalen over paarden die last krijgen van de bijwerkingen...dat ik nu dus heel erg twijfel of ik er wel mee moet beginnen...Ik heb namelijk geen mogelijkheid om dagelijks langs te gaan en de pony in de gaten te houden ed.
Ik heb hier in het topic zulke hoge waarden voorbij zien komen (van ruim 100-200) dat ik deze waarden (29 ipv 11) enigszins laag vind ja...

Vandaar mijn twijfel...

Paarden die bijwerkingen hebben, hebben dit meestal in de beginfase. Het hele lichaam moet natuurlijk ook weer balans komen en dat kan dan wat bijwerkingen geven. Maar eenmaal door deze fase heen hebben er maar weinig nog last van bijwerkingen. Tenminste dat is mijn ervaring. Daarnaast, wat natuurlijk heel belangrijk is, veel paarden knappen heel erg op door medicatie. Ik heb al meerdere keren in dit topic gelezen dat paarden die geen symptomen leken te hebben toch heel erg opknapte van de medicatie. Veel symptomen ontstaan zo geleidelijk waardoor ze als normaal beschouwd worden.

Over de waarden, de ACTH kan in 2 waarden worden uitgedrukt, en die worden hier in dit topic door elkaar gebruikt. Als je die 29 pmol/L omrekent kom je op 132 pg/ml uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:36

Cerestas: jij zit met 29pmol ook aan de 131pgml , dus als jij waardes van 100 a 200 hoog vind, zit je in dezelfde categorie.

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:53

Hallo,

Ik heb woensdag mijn pony van 24 laten testen en kreeg vandaag de uitslag. Normaal was het minder dan 29 rond deze tijd zei ze en bij mijn pony 161. Dus flink verhoogt.
Ze wilde graag voorstellen om met medicatie te beginnen maar op het moment loopt mijn paard ook totaal niet lekker, dacht zelf dat het kwam omdat ze nu zonder ijzers staat omdat ik net had besloten haar definitief met pensioen te doen aangezien ik ook mijn 2de kindje verwacht en eigenlijk niet eerlijk vind om haar daarna weer op te pakken (Staat al zo’n 4 jaar in een soort prepensioen, ze hoefde al niet veel meer)
Nou hebben ze daar woensdag ook naar gekeken en heb daarvoor metacam gekregen wat ik 5 dagen moest geven om te kijken of dat verbetert of toch ook aan artrose moest gaan denken.
Nu verbetert ze wel iets op de metacam, maar ze is nog niet hoe ze normaal is.

Maar nu zit ik dus een beetje met de vraag of ik wel of niet met de medicatie moet gaan starten? Gaat ze daar op verbeteren? Kan dat slechte lopen ook van de ppid komen? Of zou het handiger zijn om eerst artrose uit te sluiten?

Ze is al bijna 21 jaar mijn vriendinnetje dus als de medicatie de oplossing is gaat ze dat ook zeker krijgen maar als ze “op” is, vind ik het eerlijker tegenover haar om haar te laten gaan. (Met pijn in mijn hart)
Maandag heb ik weer overleg met de da dus ga haar ook zeker nog het 1 en ander vragen maar dacht misschien hebben jullie er nog ideeën over.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:10

Het slechte lopen kan ook van de ppid komen, dan zijn ze extra gevoelig voor o.a. hoefbevangenheid. Het kan door van alles komen, ook door tekorten. Ik zou de medicatie dus zekers wel de kans geven! Wel rustig opbouwen (erg belangrijk!!) en dan kijken hoe dat gaat.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:05

Mijn dertigplusser heeft ongetwijfeld ook wel ergens artrose oid, maar voelt zich erg goed op de prascend. Een van de eerste veranderingen die ik waarnam na het starten van de medicatie was dat ze weer meer galoppeerde in de wei.

Bouw wel langzaam op als je gaat beginnen, staat uitgelegd in de eerste post.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:47

Dat ze niet lekker loopt kan door PPID komen maar net zo goed omdat ze net van de ijzers af is. Sommige paarden lopen echt maanden niet lekker als ze net van ijzers af komen en kunnen er behoorlijk gevoelig door zijn. Artrose zal ze met 24 jaar ongetwijfeld wel ( een beetje) hebben. Ik weet net wat je daarover wil uitzoeken ? Foto's nemen geeft niet zoveel duidelijkheid namelijk. Ja , je ziet dan of er artrose zit, maar ene paard loopt kreupel met een beetje artrose en andere paard loopt met veel artrose gewoon helemaal rad.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:29

Ik ga met het hierboven gezegde mee. Mijn paard liep ook slecht voordat ik met medicatie begon. Daarna ging het veel beter. Door ppid hebben ze ook vaak een dunne zool waardoor ze rot gaan lopen. Bij de mijne is dit een stuk verbeterd.