Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 13:56

Hallo allemaal
Ik weet niet of er al een soortgelijke topic is, maar ik weet me even geen raad meer.

Mijn ruin van 4.5 jaar oud (net 1.5 maand geleden gekocht) heeft hele dunne mest. Ook laat hij 'natte scheten'. Ook is hij wat aan de magere kant.

Hij is in 1.5 maand tijd wel wat opgeknapt al, maar gaat nog niet zoals verwacht.

Hij is al onderzocht door de DA en het enige wat er nog gedaan kan worden is een stukje van de darm weghalen om te onderzoeken (kost €500!) Dit wil ik uiteindelijk wel gaan doen, maar is nu voor mij nog geen optie...

Dus via deze weg wil ik vragen of er iemand hetzelfde probleem heeft gehad en eventueel zouden weten wat het zou kunnen zijn.

Nou zijn er 2 ponies bij ons op stal die dat probleem ook hebben, maar in mindere mate.

Waarom ik hem gekocht heb, omdat hij mijn verzorgpaard was en ik een sterke band met hem had.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:00

Zand, wormen en maagzweer (geeft ook darmklachten) zijn uitgesloten?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:03

Wat voor hooi/kuil krijgen ze? Droog, nat, zuur etc?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:03

Ik zou ook even kijken naar het voer, aangezien meerdere paarden het op stal vertonen.

Had hij dit ook al toen je hem kocht? Sinds wanneer zijn de klachten? Krijgt hij ander voer? Wat heeft de DA al getest?

Anoniem

Re: Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:04

Onze paarden krijgen hier last van bij te nat ruwvoer.
Ben ook benieuwd wat voor ruwvoer je paardje krijgt. :j

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:05

Wormen? Niet te moeilijk denken. Nat en zuur kuil veroorzaakt bij die van mij ook diarree.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:08

Mijn drachtige mini heeft/had hier ook last van dus ik lees even mee. Ik weet het hier aan een baal ander hooi (ik heb altijd grote gesealde balen droog hooi en er zat nu 1 baal tussen die duidelijk wat vochtiger en zuurder was), maar inmiddels heb ik weer een dag of 6 normaal, goed hooi en ik vind het nog steeds niet helemaal goed bij haar. Nu zal dit wel hooi van dit jaar zijn, maar het is wel heel mooi droog en totaal niet stoffig. Ik vraag me af of het toch van het hooi kan komen. Uit voorzorg ook maar even een wormkuurtje er in gegooid deze week.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:18

Ik zou eens checken op zand...2 van mijn ponies hadden ook hele dunne mest (af en toe gewoon bijna vloeibaar) en natte scheten, gelukkig niet mager en ze worden gewoon ontwormd. Ik dacht ook dat het aan hooi of gras lag maar ging toch ook maar verder zoeken want ze kwamen er maar niet vanaf.
Wormonderzoek wees niks bijzonders uit, ik heb zelf zandonderzoek uit de mest gedaan het was duidelijk dat er zand inzat.. (nooit verwacht maar zo zie je maar weer) en ik heb Finidiar gegeven (anti diarree middel om de ergste slappe hap te stoppen) en een kuur SandClear gedaan; de ene knapte al vrij snel op, de andere pony deed er wat langer over maar nu 2 weken later gaat het echt al zoveel beter, de ene is weer normaal en de andere heeft nog wat nattige mest maar wel weer gewoon mestballen en geen vloeibare hopen meer gelukkig.. :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:01

Wat is er onderzocht en wat waren de uitkomsten, wat voer je, zowel wat precies (voordroog of hooi, krachtvoer zowel merk als exacte type) als hoeveel

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:14

Krijgt je paard hooi, dat is de baaltjes zonder plastic.
Of voordroog, wat dus in plastic zit?

Voordroog eens mee stoppen en alleen echt hooi geven.
Als je dat geeft uiteraard :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard met dunne mest, natte scheten en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:22

Wat voor maatregelen zijn er al getroffen? Heeft het paard altijd al slappe mest gehad? Kan ook zijn dat het paard als veulen een erge bloedeormbesmetting heeft gehad en daardoor erg gevoelige darmen heeft.

Wat hier ook aangegeven wordt, eerst checken op:
1 Zand in de darmen
2 worminfectie
3 ruwvoer > voordroog reageren wel meer paarden op met slappe mest. Alleen droog hooi geven wat niet uit plastic komt.
4 wat krijgt het paard aan krachtvoer? Anders een week alleen hooi geven.
4 bloedonderzoek
5 pro biotica bij voeren voor het verbeteren van darmflora.

Er zijn best veel topics over dit onderwerp geweest. Goed om deze te googlen en doorlezen. Staat veel interessante info in!