Veulen met slokdarmverstopping, ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdbijl

Berichten: 3681
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Veulen met slokdarmverstopping, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 11:25

Zondag 2 weken geleden werd ons mini paard veulen geboren.

Een hengstje wat direct alles goed deed, drinken, plassen en mesten.

Overdag met moeder in de wei en in de nacht op stal. Dag 4 kwam er toen hij een paar uur op stal stond ineens melk uit ze neus..

Dierenarts gebeld, deze concludeerde een slokdarmverstopping. Sonderen lukte Niet, inmiddels half 12 zou ik hem de nacht doorbrengen met infuus en in de ochtend direct naar Utrecht rijden, dit in overleg met hun.

Daar lukte sonderen ook Niet, een scopie wees uit dat er een verstopping van hooi zat.. Dit is uiteindelijk onder narcose verwijdert.

Daarna heeft hij ruim een week op de kliniek gestaan, keer zaagsel gepakt waardoor hij weer verstopt raakte en toen is besloten hem op rubberengrond te zetten.

Vanaf vorige week vrijdag zijn ze thuis, de wei ging eerst goed maar zondag bleek er toch weer wat vast te zitten. Dit kwam gelukkig los met sonderen.

Het veulen stopt alles in zijn mond, gras, bladeren, zand, mest van de moeder..

Ik ben lichtelijk wanhopig, veulen heeft nu 2 uur op en 3 uur af een muilkorfje om. Dan kan de moeder even grazen en later samen weer op stal om te drinken. Dit gaat goed maar wanneer zou hij wel wat gras en hooi aan moeten Kunnen?

Iemand ervaring hiermee of tips, alles is welkom! Bedankt voor het lezen..

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Veulen met slokdarmverstopping, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:31

Wat sneu... zijn z'n melkkiezen wel doorgebroken?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:01

Jee wat sneu? Is er misschien een afwijking of vernauwing aan de slokdarm?

mvdbijl

Berichten: 3681
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:12

Zammie schreef:
Jee wat sneu? Is er misschien een afwijking of vernauwing aan de slokdarm?


Er is een scopie gemaakt, daarop was toen niks te zien. Hij heeft door vele sonderen nu nog medicatie tegen het verkleven van de slokdarm en maagzweer.

mvdbijl

Berichten: 3681
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:50

Floortz schreef:
Wat sneu... zijn z'n melkkiezen wel doorgebroken?


Net nog een keer gevoeld, hij heeft kiesjes..

lauret
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:07

Mijn mini veulen van vorig jaar heeft ook op dag 4 een slokdarmverstopping gehad, ook omdat ze alles op at. Ook een scopie gehad maar daar kwam niks uit.
Ik heb der op het gras gezet aangezien dit toch wel aardig zacht is. Gelukkig is het bij die van mij bij 1 keer gebleven, maar je staat doodsangsten uit.. misschien kan je het hooi nat maken, dit maakt het ook wat zachter. Maar dan heb je alsnog het probleem met bodembedekking.

Sterkte met de kleine hummel.

mvdbijl

Berichten: 3681
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 21:51

lauret schreef:
Mijn mini veulen van vorig jaar heeft ook op dag 4 een slokdarmverstopping gehad, ook omdat ze alles op at. Ook een scopie gehad maar daar kwam niks uit.
Ik heb der op het gras gezet aangezien dit toch wel aardig zacht is. Gelukkig is het bij die van mij bij 1 keer gebleven, maar je staat doodsangsten uit.. misschien kan je het hooi nat maken, dit maakt het ook wat zachter. Maar dan heb je alsnog het probleem met bodembedekking.

Sterkte met de kleine hummel.


Voor nu staan ze luxe op tapijt, maar straks de winter in zijn we al hopelijk wat verder..

Voor nu nog geen hooi maar als ie daar uiteindelijk aan niet beginnen zal ik al het voer indd nat maken..

Bedankt!