Langdurig "wondje" op buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:41

Na enig twijfelen toch besloten om het eens te vragen. Mijn paard heeft aan de rechterkant een plek zitten, precies waar ook altijd de spoorwondjes zichtbaar zijn.

Echter, het komt niet door spoorgebruik. Tijdens mijn vakantie is mijn paard blijven hangen aan een uitstekende spijker in het hek naar de weide. De staleigenaar toen heeft nooit wat laten weten waardoor het al een oude wond was toen ik terugkwam van vakantie.

Ik heb vanalles geprobeerd: honingzalf, levertraanzalf, teatree lotion, groene leem, vaseline, calendula creme, betadine, etc etc Laten we zeggen dat een groot gedeelte van wond-/huidgenezende middelen in een ruitersportzaak bij mij in mijn kast staat. Na al die jaren (nu ca 3) is het een soort zakje huid waarin dus een kaal plekje zit. Veearts heeft er naar gekeken en zei dat het beter was om het zo te laten dan om het opnieuw open te snijden en te hechten omdat dit ook een kwetsbare situatie geeft.

Het probleem is op zich niet groot. Ik kan gewoon met sporen rijden zonder dat het kapot gaat. Het vervelende eraan is alleen dat je door dat kale stukje meteen een vooroordeel te pakken hebt op wedstrijd. En dat is toch net jammer.

Wie heeft er nog een suggestie?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:46

Een da verklaring laten maken en deze bij voegen...

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:52

Er zijn van die banden voor over de buik, weet even niet hoe ze heten.
Maar probeer es veterycin, dat helpt echt super bij wondjes.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:53

Ja, maar met zo'n verklaring vestig je er meteen al de aandacht op. Ik probeer liever gewoon om er alsnog vanaf te komen.

Zo'n bodybandage heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dat lag voor geen meter en schoof alle kanten op. Zeker omdat ik het voor het wondje niet nodig heb omdat het dicht blijft heb ik deze weer weg gedaan.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:50

byjou1983 schreef:
Maar probeer es veterycin, dat helpt echt super bij wondjes.


Ik heb nu bij Vetericyn nagevraagd of dit ook op oude en niet meer open plekken werkt. Ben benieuwd naar de reactie. Bedankt voor je tip!

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:53

Weet niet welke kleur je paard heeft? Beetje schoensmeer erop met wedstrijden of zoiets?
Wordt ook wel eens gedaan bij echte spoorplekken als ik het goed heb onthouden...

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:56

__PSM__ schreef:
Weet niet welke kleur je paard heeft? Beetje schoensmeer erop met wedstrijden of zoiets?
Wordt ook wel eens gedaan bij echte spoorplekken als ik het goed heb onthouden...


Hij is bruin. Ben niet zo'n voorstander van dergelijk "aspirinemanagement". Liever heb ik een definitieve oplossing en anders laat ik het zoals het is. Lijkt mij dat de huid schoensmeer ook niet zo heel prettig vindt? Wil voorkomen dat het weer gaat irriteren en dus wel open gaat. Bedankt voor het meedenken

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:04

Snap ik hoor, maar bij zo'n oud wondje denk ik niet dat je nog iets blijvends kan veranderen, vandaar dat ik aan deze oplossing dacht....

Winged

Berichten: 33036
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:06

Heb je toevallig een foto van de plek?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:08

911Carrera schreef:
Ja, maar met zo'n verklaring vestig je er meteen al de aandacht op. Ik probeer liever gewoon om er alsnog vanaf te komen.

verklaring hoef je alleen bij je te hebben... en te laten zien wanneer een official of jury naar het plekje vraagt. Wordt vooraf niet gemeld oid.

Wonderboom olie helpt ook vaak bij oudere wonden voor haar aanmaak, maar ligt er natuurlijk ook aan hoe diep het is geweest. En als er haar komt kan het dan ook best wit zijn.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:26

Weet niet of het al gezegd is of dat je het al geprobeerd hebt, maar Cornucrescine is ge-wel-dig voor kale plekjes. Heeft mijn pony na een heftige eczeem aanval onwijs geholpen. Is eigenlijk hoefcreme, maar het werkt!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:29

Over die creme van Hidez heb ik goede dingen gehoord, misschien kan je die nog proberen? Volgens mij zijn er ook wel een aantal voor/na fotos van oude littekens te zien.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:12

Winged schreef:
Heb je toevallig een foto van de plek?


Jazeker. Wanneer hij in de winter geschoren is, dan is het duidelijk groter. Nu vallen omliggende haren er nog overheen.

Foto zet ik hier los onder, hij doet het niet.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:17

Afbeelding

Hehe, nu wel eindelijk.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:20

Eapy schreef:
Weet niet of het al gezegd is of dat je het al geprobeerd hebt, maar Cornucrescine is ge-wel-dig voor kale plekjes. Heeft mijn pony na een heftige eczeem aanval onwijs geholpen. Is eigenlijk hoefcreme, maar het werkt!


Nee, nog nooit eerder van gehoord. Ik ga er eens naar kijken, dankjewel!

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:22

Lisa_WB schreef:
Over die creme van Hidez heb ik goede dingen gehoord, misschien kan je die nog proberen? Volgens mij zijn er ook wel een aantal voor/na fotos van oude littekens te zien.


Ja, dat klopt. Die crème had ik besteld. Helaas problemen met leveren enzo dus uiteindelijk mijn geld maar terug gevraagd. Wellicht koop ik het alsnog.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:21

Geen gouden tip, maar wellicht een idee.
Ik heb mijn paard nu een aantal keer laten laseren voor een spierscheur en bloeding (High Power Laser, op de site vind je behandelaars).
Ze had ook een wondje zitten, die is gelijk meegepakt met de laser. Dat is nu mooi dicht, nog wel kaal.

Ik heb het gevraagd voor een andere stalgenoot, en de laser zou ook helpen bij huidproblemen volgens de behandelaar, het stimuleert celvernieuwing oa. Ik weet echter niet of het bij oude verwondingen helpt en zorgt dat er weer haar op komt. Maar wellicht kan je dit vragen of uitproberen.
Behandelingskosten valt mee, was bij mij 35 euro per keer plus reiskosten.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 13:09

Smotz schreef:
Geen gouden tip, maar wellicht een idee.
Ik heb mijn paard nu een aantal keer laten laseren voor een spierscheur en bloeding (High Power Laser, op de site vind je behandelaars).
Ze had ook een wondje zitten, die is gelijk meegepakt met de laser. Dat is nu mooi dicht, nog wel kaal.

Ik heb het gevraagd voor een andere stalgenoot, en de laser zou ook helpen bij huidproblemen volgens de behandelaar, het stimuleert celvernieuwing oa. Ik weet echter niet of het bij oude verwondingen helpt en zorgt dat er weer haar op komt. Maar wellicht kan je dit vragen of uitproberen.
Behandelingskosten valt mee, was bij mij 35 euro per keer plus reiskosten.


Heb ik ook contact voor opgenomen met de ontwikkelaar van die lasers. Het verhaal klonk aantrekkelijk maar mijn dierenarts was er geen voorstander van. Daarom heb ik de laserbehandeling nog even gelaten voor wat het is.

En inderdaad, ik weet niet of het werkt ter stimulering van haargroei.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:19

in plaats van de laser een onderlap van fedimax in een deken naaien? Niet zo sterk als een laserbehandeling maar stimuleert wel de doorbloeding

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:24

Weidebloem schreef:
in plaats van de laser een onderlap van fedimax in een deken naaien? Niet zo sterk als een laserbehandeling maar stimuleert wel de doorbloeding


Hier had ik zelf nog niet van gehoord. Ben even op de site gaan kijken. Kan zo snel niet vinden of het ook in winkels te krijgen is (in Duitsland is geen probleem). Ik ga me er nog eens verder in verdiepen, wellicht is het inderdaad wat. Dankjewel

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:56

Fedimax kan je alleen via de site bestellen zo ver ik weet. Het is te vergelijken met Back on Track alleen vind ik de Fedimax producten veel sterker werken en ze zijn ook een stuk goedkoper. BonT is ontwikkeld voor mensen en heeft een paardenlijn opgezet waar fedimax echt ontwikkeld is voor paarden en daardoor waarschijnlijk een sterkere werking heeft.

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Langdurig "wondje" op buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 15:02

Klinkt logisch inderdaad