Acute mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NathalieBoer
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-08-15

Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 11:41

Hoi allemaal!

Zoals de titel van dit topic al aangeeft, kan een paard last hebben van acute mok? Zijn hier mensen met ervaring?

Vrijdagmiddag werd ik gebeld door de eigenaar van de pony die ik rijd dat ze tijdens het voeren 's middags allemaal bultjes en korstjes op en om de kroonrand zag op alle 4 de benen. Ik ben er 100% zeker van dat het donderdag nog niet zo was, want ik heb gewoon getraind en ze heeft altijd peeskappen en springschoenen om, dus dan was het me vast en zeker opgevallen. Ze heeft direct contact gehad met de DA, en die dacht dat het een allergische reactie was op iets, en dat het binnen een paar dagen wel weg zou trekken. Zo niet, dan moesten we even langs komen. Hij raadde aan om het even te wassen met betadine en het in te smeren met vetaderm zalf. Ik smeer het nu dagelijks in, maar ik heb niet het idee dat het weg trekt, ik heb eerder het idee dat het echt mok wordt. Het wordt nu echt korsterig en ze heeft er wel last van (ze stampt en zo gauw je er aan zit wil ze haar been nog wel eens weg trekken -> niet heel extreem).

Mijn vraag is: kan binnen één dag, zomaar uit het niets mok ontstaan?

Wij gaan uiteraard van de week even bij de dierenarts langs als het niet verbeterd, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Ook wil ik er bij vertellen dat ze best wel extreme zomereczeem heeft en dus wel gevoelig is voor bepaalde dingen.

Alvast bedankt!

Groetjes Nathalie

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:33

Kan het geen irritatie zijn van de springschoenen? Dat die vies/nat waren bijvoorbeeld?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:53

ik zou eerder denken aan een (allergische) reactie op iets....

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:04

Zonlicht of een bepaald plantje in de wei?
Irritatie van je springschoenen?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:14

Het zou ook zonnebrand of vasculitis kunnen zijn. Dat kan binnen 1 dag ontstaan. Heb je foto's?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:18

Ik zelf heb er geen ervaring mee. Wel mensen om me heen. Medische kennis er achter heb ik dan ook niet.

Wel heb ik super goede resultaten gezien met de behandeling van honingzalf bij mok. Ik kan je bijv medihoney aanraden. Iemand die ik ken heeft dit gebruikt met haar Fries met super hardnekkige mok en daar was het in no time weg!

Dit is een antibacteriële zalf die sowieso breed inzetbaar is. (EDIT) Lang niet zo hardnekkig als gewone mok medicatie en juist als het iets anders is kan dit geen kwaad (zal eerder bij veel dingen ook helpen).
Ben zelf voor andere dingen ook weg van dat spul.

Oa hier te bestellen:
http://Www.dierenwondzorg.nl

Klinkt nu een beetje als reclame maken maar het is gewoon heel fijn spul.
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 16-07-17 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalieBoer
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 22:20

Springschoenen kan haast niet, die heb ik alleen om de voorhoeven en het zit op alle 4 de benen.
Ik zou morgen even foto's maken!
Vasculitis ga ik even op zoeken, nog nooit van gehoord.
Bedankt iig!

NathalieBoer
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 22:21

ElizeVdS schreef:
Ik zelf heb er geen ervaring mee. Wel mensen om me heen. Medische kennis er achter heb ik dan ook niet.

Wel heb ik super goede resultaten gezien met de behandeling van honingzalf bij mok. Ik kan je bijv medihoney aanraden. Iemand die ik ken heeft dit gebruikt met haar Fries met super hardnekkige mok en daar was het in no time weg!

Dit is een antibacteriële zalf die sowieso breed inzetbaar is. Ben zelf voor andere dingen ook weg van dat spul.

Oa hier te bestellen:
http://Www.dierenwondzorg.nl

Klinkt nu een beetje als reclame maken maar het is gewoon heel fijn spul.


Oh dit klinkt goed! Ik ga wel denk ik eerst even langs de da als het nog niet verbeterd maar dit is zeker het overwegen waard!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:24

Had al ff mijn bericht ge-edit maar het voordeel van dit spul is dat het dus niet zo hardnekkig is als een 'normaal' mok geneesmiddel.

Het is bijv prima voor zonnebrand, etterende wonden, ik heb het bij mijn zoon zelfs voor zijn eczeem gebruikt. Bij mijn paard een wond die maar niet dicht wilde en bij mezelf na de bevalling.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:24

O ja hoor, dit heeft mijn merrie ook af en toe. Afvalstoffen in het lijf die er via de huid uit komen. Paar dagen zinkzalf d'r op en het is weer over.

NathalieBoer
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Acute mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:10

Het is inderdaad weer zo goed als over :)

Bedankt voor jullie info en ervaringen!