Ervaring Rhodococcus.??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharoncaith
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-17

Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:22

Helaas is een verkoudheid wat de dierearts eerst dacht omgeslagen in het rhodococcus bij mijn tinkerveulen. Heeft er 3 dagen slecht bij gelegen.geen energie om op te staan of om lang te drinken bij mama.liep ze was ze net dronken dus was heeel vel liggen.. ondanks alles at ze wel der veulenbrokjez uot je hand. Ze heeft het weekend verschillende injecties gehad voor de erge benauwdheid en koortsverlagers voor de koorts die rond de 40 graden blijft..nu voor 2 weken 2 maal daags metacam.. vandaag had madam ineens een betere bui en rende ineens het hele weiland door en met 4 voeten de lucht in... helaas op internet is er niet veel te vinden... wie oh wie heeft er ook een veulen die dit gehad heeft? Zowel goede als slechte ervaring gevraagd met rhodococcus. Dit omdat de dierearts niet kan zeggen of ze dit ja of nee overleefd. Zoja hoe? En zonee wanneer.en ik toch wil weten waar ik aan toe ben.. bedankt alvast!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:20

Wat sneu. Ik heb geen ervaringsverhaal. Maar ik wil jouw veulen veel Beterschap wensen. Duim duim duim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:30

Bij mijn veulen is lang het vermoeden geweest, maar is nooit eruit gekomen. Wat wel van belang is, is dat het heel besmettelijk is en gevaarlijk is voor andere veulens. Zorg dus ervor dat je je stal heel goed ontsmet, het liefst de hele stal. Best rigoureus, maar dat werd ons toen aangeraden. Dus boel helemaal leeghalen en met de hogedrukspuit erop, met bacteriedodende middelen.

Sterkte met je veulen, die van mij heeft het niet gehaald, maar daar was het waarschijnlijk ook geen rhodococcus.
Edit: mijn dierenarts zei dat het wel een dodelijk virus is, maar hoe groot de kans tot overleven is, durfi k niet meer te zeggen.

shadidi

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: In the land of the desperate men

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:37

Je dierenarts kan een recept voorschrijven voor behandeling van rhodococcen bij kinderen, die kun je halen bij je apotheek. dat werkt sneller en beter. het is een kuur van 10 of 14 dagen. Bij ons knapte het veulen direct enorm op.

Als je dierenarts het niet weet kan hij het bij een grotere kliniek vragen welke medicijnen en in welke dosis. het zijn roze pillen en een roze drankje, ruikt naar kauwgom :)

De overlevingskans zonder de juiste medicijnen is heel klein trouwens, vanwege de abcessen en ontstekingshaarden door het lijf heen etc.

edit: makroliden en rifampicine die combi staat in het verterinair journaal, rh. equi is niet gevoelig voor andere ab's etc.

Citaat:
RHODOCOCCUS PNEUMONIE
Bacteriespecies
Rhodococcus equi is een Gram-positieve facultatief intracellulaire bacterie die bij veulens van 1-6 maanden leeftijd pneumonie en ontstekingen elders in het lichaam kan veroorzaken. Een infectie met deze bacterie kan leiden tot een pyogranulomateuze ontsteking en abcesvorming in de longen. Het voorkomen van pathogene Rh. equi stammen speelt een grote rol bij bedrijfsgeassocieerde problemen.
Antibioticumkeuze
Gezien het intracellulaire karakter van de bacterie en de vorming van pyogranulomateuze ontstekingsprocessen valt ondanks de goede in vitro gevoeligheid van Rh. equi voor de meeste antibiotica de werkzaamheid in vivo tegen. In vivo werkzame antibiotica (combinaties)4-8:
Eerste keus: -
Tweede keus: -
Derde keus: clarithromycine (p.o.) of azithromycine (p.o.), gecombineerd met rifampicine (p.o.)
Overwegingen
- Azithromycine en clarithromycine zijn breed spectrum macroliden. Dit zijn humane preparaten die vanwege hun potentie en gunstige farmacokinetische eigenschappen ook in de humane gezondheidszorg van groot belang zijn en terughoudend voorgeschreven worden. Veterinair dienen deze middelen uitsluitend op strikte indicatie toegepast te worden. Gezien de risico’s van deze therapie voor zowel merrie als veulen en het feit dat het hier om niet-veterinair geregistreerde antibiotica gaat, is de diagnostiek voor het instellen van deze therapie essentieel. Hierbij dienen zowel het klinische beeld, de bedrijfshistorie, diagnostische beeldvorming (röntgen en/of echografie) als bacteriologisch onderzoek in acht genomen te worden. Klinische bronchopneumonie bij het veulen met abcedering in de longen is suggestief voor Rh. equi infectie. Echter, in een klein deel van deze veulens kan de infectie ook gebaseerd zijn op Streptococcus equi subsp. zooepidemicus (waarvoor deze therapie niet noodzakelijk is, zie indicatie ‘pneumonie’). Alvorens een therapie te starten, is het daarom wenselijk om een transtracheaal sputum monster te nemen en in te sturen voor bacteriologisch onderzoek. Gezien het feit dat veulens met Rh. equi infecties snel achteruit zullen gaan bij het niet instellen van de juiste therapie en de uitslag van het bacteriologisch onderzoek pas na enkele dagen volgt, kan het ernstig zieke veulen in afwachting van de uitslag opgestart worden met moderne macroliden (zie boven).


owja, bijwerkingen.. ik zal ze er even bijdoen.
Citaat:
- Van macroliden is bekend dat deze bij de veulens voorbijgaande diarree kunnen veroorzaken. De diarree bij het veulen is in het algemeen mild en zelflimiterend, maar nauwkeurig monitoren is gewenst.
- De orale toediening van macroliden bij een veulen heeft in het verleden tevens geleid tot het ontstaan van acute en soms fatale enterocolitis bij de merrie (in het bijzonder in het geval van behandeling met erythromycine). De eigenaar dient dan ook gewaarschuwd te worden voor deze mogelijke complicatie. Enerzijds zijn er aanwijzingen dat de medicatie zelf in kleine hoeveelheid problemen kan veroorzaken, maar anderzijds is ook aangetoond dat de veulens die worden behandeld meer Clostridium difficile met de mest uitscheiden. Dit verhoogt het risico op infecties bij de merrie. Preventief kan men de mest van de veulens veelvuldig verwijderen en ervoor zorgen dat er geen resten van de medicatie op het veulen achter blijven. Eventueel kan men merrie en veulen naast elkaar stallen en het veulen alleen onder toezicht bij de merrie laten drinken.
- Clarithromycine dient alleen toegepast te worden in paarden die zijn uitgesloten voor humane consumptie; als het veulen op moment van toedienen nog geen paspoort heeft, dient de eigenaar er van doordrongen te worden dat het paspoort later alsnog moet worden afgetekend.

sharoncaith
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:40

shadidi schreef:
Je dierenarts kan een recept voorschrijven voor behandeling van rhodococcen bij kinderen, die kun je halen bij je apotheek. dat werkt sneller en beter. het is een kuur van 10 of 14 dagen. Bij ons knapte het veulen direct enorm op.

Als je dierenarts het niet weet kan hij het bij een grotere kliniek vragen welke medicijnen en in welke dosis. het zijn roze pillen en een roze drankje, ruikt naar kauwgom :)

De overlevingskans zonder de juiste medicijnen is heel klein trouwens, vanwege de abcessen en ontstekingshaarden door het lijf heen etc.

edit: makroliden en rifampicine die combi staat in het verterinair journaal, rh. equi is niet gevoelig voor andere ab's etc.

Citaat:
RHODOCOCCUS PNEUMONIE
Bacteriespecies
Rhodococcus equi is een Gram-positieve facultatief intracellulaire bacterie die bij veulens van 1-6 maanden leeftijd pneumonie en ontstekingen elders in het lichaam kan veroorzaken. Een infectie met deze bacterie kan leiden tot een pyogranulomateuze ontsteking en abcesvorming in de longen. Het voorkomen van pathogene Rh. equi stammen speelt een grote rol bij bedrijfsgeassocieerde problemen.
Antibioticumkeuze
Gezien het intracellulaire karakter van de bacterie en de vorming van pyogranulomateuze ontstekingsprocessen valt ondanks de goede in vitro gevoeligheid van Rh. equi voor de meeste antibiotica de werkzaamheid in vivo tegen. In vivo werkzame antibiotica (combinaties)4-8:
Eerste keus: -
Tweede keus: -
Derde keus: clarithromycine (p.o.) of azithromycine (p.o.), gecombineerd met rifampicine (p.o.)
Overwegingen
- Azithromycine en clarithromycine zijn breed spectrum macroliden. Dit zijn humane preparaten die vanwege hun potentie en gunstige farmacokinetische eigenschappen ook in de humane gezondheidszorg van groot belang zijn en terughoudend voorgeschreven worden. Veterinair dienen deze middelen uitsluitend op strikte indicatie toegepast te worden. Gezien de risico’s van deze therapie voor zowel merrie als veulen en het feit dat het hier om niet-veterinair geregistreerde antibiotica gaat, is de diagnostiek voor het instellen van deze therapie essentieel. Hierbij dienen zowel het klinische beeld, de bedrijfshistorie, diagnostische beeldvorming (röntgen en/of echografie) als bacteriologisch onderzoek in acht genomen te worden. Klinische bronchopneumonie bij het veulen met abcedering in de longen is suggestief voor Rh. equi infectie. Echter, in een klein deel van deze veulens kan de infectie ook gebaseerd zijn op Streptococcus equi subsp. zooepidemicus (waarvoor deze therapie niet noodzakelijk is, zie indicatie ‘pneumonie’). Alvorens een therapie te starten, is het daarom wenselijk om een transtracheaal sputum monster te nemen en in te sturen voor bacteriologisch onderzoek. Gezien het feit dat veulens met Rh. equi infecties snel achteruit zullen gaan bij het niet instellen van de juiste therapie en de uitslag van het bacteriologisch onderzoek pas na enkele dagen volgt, kan het ernstig zieke veulen in afwachting van de uitslag opgestart worden met moderne macroliden (zie boven).


owja, bijwerkingen.. ik zal ze er even bijdoen.
Citaat:
- Van macroliden is bekend dat deze bij de veulens voorbijgaande diarree kunnen veroorzaken. De diarree bij het veulen is in het algemeen mild en zelflimiterend, maar nauwkeurig monitoren is gewenst.
- De orale toediening van macroliden bij een veulen heeft in het verleden tevens geleid tot het ontstaan van acute en soms fatale enterocolitis bij de merrie (in het bijzonder in het geval van behandeling met erythromycine). De eigenaar dient dan ook gewaarschuwd te worden voor deze mogelijke complicatie. Enerzijds zijn er aanwijzingen dat de medicatie zelf in kleine hoeveelheid problemen kan veroorzaken, maar anderzijds is ook aangetoond dat de veulens die worden behandeld meer Clostridium difficile met de mest uitscheiden. Dit verhoogt het risico op infecties bij de merrie. Preventief kan men de mest van de veulens veelvuldig verwijderen en ervoor zorgen dat er geen resten van de medicatie op het veulen achter blijven. Eventueel kan men merrie en veulen naast elkaar stallen en het veulen alleen onder toezicht bij de merrie laten drinken.
- Clarithromycine dient alleen toegepast te worden in paarden die zijn uitgesloten voor humane consumptie; als het veulen op moment van toedienen nog geen paspoort heeft, dient de eigenaar er van doordrongen te worden dat het paspoort later alsnog moet worden afgetekend.



Thnx! Ze heeft nu metacam en opzich gaat het daar wel wat beter mee. Wat minder benauwd en minder koorts. Vrijdag komt de dierearts weer en kijken we hoe het er voor staat. Volgends hem was metacam het enige wat echt zou werken. :-( dus ik ben benieuwd. Het gaat gelukkig niet slechter dus dat scheelt al wel.

shadidi

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: In the land of the desperate men

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:34

als het opknapt met metacam dan is het hoogstwaarschijnlijk geen rh.equi maar een gewone longontsteking.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:52

Mocht je het nodig hebben en je mag het geven van je da heb ik rifampicine.
Humane pillen, maar wel iets van 90 stuks.

sharoncaith
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:56

shadidi schreef:
als het opknapt met metacam dan is het hoogstwaarschijnlijk geen rh.equi maar een gewone longontsteking.


Ze is er wat minder benauwd door end at was het grootste probleem.en ze krijgt elke dag injecties van de DA.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:52

Hoe gaat het nu met jouw veulen?

sharoncaith
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 18:55

JustLizz schreef:
Hoe gaat het nu met jouw veulen?



Het gaat goed.! Heeft wel een lage weerstand helaas maar dat komt ook goed. En ze is nog redelijk snel buiten adem als ze een stukje geeft gerend. We zullen wel zien wat de toekomst brengt met der.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:33

Ah goed om te horen!
Krijgt hij nu nog medicijnen?


Mijn veulen (5 maanden nu) liep vorige week ineens niet goed op de wei. Gecheckt en was een hoefzweertje maar ze had daarnaast ook hoge koorts.

Verder heeft ze geen symptomen, maar ze krijg inmiddels een week antibiotica, maar de koorts blijft.
Dierenarts heeft nu voorgesteld om de antibiotica voor Rhodococcus in te gaan zetten ondanks dat ze verder geen symptomen laat zien (nog niet?) van Rhodococcus. Het bloedbeeld laat wel verhoogde witte bloedcellen zien.

Verder heeft ze geen slijm/snot, hoest niet, geen dikke gewrichten etc.

Wat voor medicijnen heb jij uiteindelijk nog gegeven of alleen metacam??

sharoncaith
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:01

JustLizz schreef:
Ah goed om te horen!
Krijgt hij nu nog medicijnen?


Mijn veulen (5 maanden nu) liep vorige week ineens niet goed op de wei. Gecheckt en was een hoefzweertje maar ze had daarnaast ook hoge koorts.

Verder heeft ze geen symptomen, maar ze krijg inmiddels een week antibiotica, maar de koorts blijft.
Dierenarts heeft nu voorgesteld om de antibiotica voor Rhodococcus in te gaan zetten ondanks dat ze verder geen symptomen laat zien (nog niet?) van Rhodococcus. Het bloedbeeld laat wel verhoogde witte bloedcellen zien.

Verder heeft ze geen slijm/snot, hoest niet, geen dikke gewrichten etc.

Wat voor medicijnen heb jij uiteindelijk nog gegeven of alleen metacam??



Ik zelf heb haar alleen metacan gegeven en de dierenarts kwam haar elke dag 2 injecties geven. Bij mijn veulen begon het met een verkoudheid je en is in een hele korte tijd doorgeslagen. Idd ook witte bloed lichaampjes verhoogd en hele hoge infectie waardes longen klonken niet schoon maar helemaal vol kon bijna geen adem halen hoge koorts en ga zo maar door.
Maar idd erg vervelend van jou veulen! Reken wel op een hoge rekening. De medicatie voor rhodococcus was namelijk behoorlijk prijzig.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:10

Ja dat begreep ik al.. in eerste instantie is het idee nu om een week die medicijnen te geven (humane antibiotica is dat begreep ik) en dat ze inderdaad wel prijzig zijn. Maar goed.. die tubes normale antibiotica die ik nu heb zijn ook best aan de prijs ;).

Deze zou ik morgen zelf bij de apotheek moeten ophalen en zag ook dat er merkloze varianten zijn, dus mocht het aanslaan en langer nodig zijn dan check ik even of dat een optie zou zijn (zit je volgens mij nog op 80 euro per week daar niet van).

Stomme is dat mijn veulen echter behalve de koorts geen symptomen ervan heeft. Ook longen klonken goed. Maar op normale antibiotica reageert ze dus niet.

We moeten even de bloeduitslag van vandaag afwachten of er nog steeds verhoogde witte bloedcellen zijn of dat het nu gezakt is, dan zouden we nog even afwachten met de heftigere medicijnen te geven. Dan zou het namelijk ook nog een virus kunnen zijn. Pff.. het is echt niet tof als je veulen niet fit is!

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:11


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaring Rhodococcus.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:18

Thnx, die had ik inderdaad ook gevonden net :)!